Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisUtarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Jeg hører flere i det alternative miljøet si at maten vi spiser er så utarmet på vitaminer og mineraler at man er nødt til å kjøpe inn kosttilskudd av ulike slag for å dekke det behovet kroppen har.
Jeg er av den oppfatning at så lenge man velger rene råvarer og behandler dem riktig, så vil man dekke kroppens behov på en naturlig måte.

Nå er jeg nysgjerrig på å høre hva dere tror.

Er det virkelig sånn at maten vi dyrker er blitt så lav på næring som det blir sagt, eller er dette en myte skapt av de som tjener enorme summer på ulike varianter av kosttilskudd ?
Finnes det forskning som viser at dette er tilfelle, og da tenker jeg selvsagt på forskning gjort av noen uavhengige som ikke tjener på helsekostsalg og som er kjøpt og betalt av bransjen.

Noen tanker ?
Antall ord: 151
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av ludoburgero »

Interessant spørsmål!

Jeg har lurt på det samme. Folk har fortalt meg at jorden nå er all-over 80% mer næringsfattig enn den var for 30 år siden. Om disse utsagnene stemmer eller ikke, vet jeg ikke. Det er nok antagelig veldig mange som gjentar slike myter (om det nå er det) for å nettopp selge sine produkter. Folk er som kjent veldig opptatt av helse, og spesielt i tider der man er påført kollektivt dårlig samvittighet for klimaforandringer og leser hver dag i avisene hvor mange hjerteinfarkt og kreftanfall man kan få av å spise peanøtter på feil måte eller drikker juice som ikke er ristet godt nok (ja, jeg setter ting graverende langt ut på spissen).

Det som jeg tror kan være tilfelle er at jorden er drenert til de grader for ressurser, i og med at vi bruker så mye fossilt brensel. Dessuten er økosystemet ute å kjøre til en viss grad. Dette med at mange dyr er utrydningstruet og at det forsvinner 10.000 arter til dagen (er det ikke så?), betyr egentlig ikke så mye siden det alltid har vært mer eller mindre sånn. Jeg vet ikke om det eskalerer mer enn normalt, men historien har jo vist at alle disse solstormene har vært før... og det eneste som er annerledes nå er at vi kanskje forbruker intenst mye mer enn før. Vi drenerer altså jorden for en del ressurser. Kanskje i det lange løp at dette vil ha en skikkelig ugunstig konsekvens, men jeg tror ikke vi er helt der enda. Som jeg har sagt før; jeg tror vi må gjøre en bedre jobb og fullføre arbeidet med å gjøre jorden komplett ubeboelig.

Jeg har ikke så stor tro på at mennesker som ledes av autoriteter tenker selv.
Hvis det derfor er noe i dette om at mat er utarmet, så er det ikke vits å lenger følge tips fra myndighetene. Vi må lese det de som er ute i "felten" sier om dette. Vi må høre på geologer, ernæringseksperter som ikke får spalteplass i de store tabloidene, og så må vi tenke grundig over vårt eget forbruk - og tenke fornybart eller selvforsyning.

Tankene om dette er så mange, men jeg tror vi må bare gjøre det beste vi kan selv istedenfor å fortsette som alltid før. Det er mye vi må gi slipp på av goder hvis vi skal tenke på de som skal arve jorden etter oss. Men det aller meste tyder på at folk er så sikre på at dette er endetider at de vil definitivt bare gjøre som det passer dem best; altså ingen hensyn til noen andre enn seg selv.

Jøss, jeg er visst så grundig håpløs når det kommer til menneskeheten sånn kollektivt sett at jeg begynner å lure på om kanskje jeg ikke får i meg nok næring til å gjøre meg mer lykkelig?
Antall ord: 505
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Kiara »

Jeg er veldig skeptisk til at vi skal putte i oss en mengde helsekost-piller. De er også så sinnsykt dyre, at skal vi kjøpe allt for alle mulige mangler, så må man ha en tykk pengebok! Det er jo ikke lurt å bare ta forskjellige tilskudd uten å vite om en reelt mangler det en fyller på med!

Nå er jeg begynt å ta en multivitaminpille, ekstra magnesium, sink og ekstra c-vitaminer, fordi jeg fikk påvist at jeg ikke takler fruktose, og derfor ikke kan spise så mye grønnsaker, og slett ikke frukt! Så for å holde magen i orden, så må jeg spise minst mulige av allt som inneholder fruktose! Derfor MÅ jeg ta vitaminer i tilskudd!

Men jeg tror iallfall at helsekost- produktene er stor butikk, som skal sko seg på oss, enten vi trenger det eller ikke..
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

Jeg har nå hørt at så lenge man spiser fornuftig, får man i seg det man trenger, og at vitaminpiller og ulike kosttilskudd gjør sjeldent noe mer enn å gjøre urinen din mørkere.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Hecate »

Maten er nok ikke så sunn som den kunne ha vært, dessverre. Ludo har nok rett i at produksjonsjorda er i ferd med å utarmes mange steder etter mange års ensidig dyrking. Ellers så har vi det jo med å sprøyte alt mulig med gift så til og med insektene går dukken. *Snakke om å bite seg selv i halen, skyte seg i foten og bæsje i skuffen på én gang!*
Og så har vi GMO, da. Vi vet jo ikke langtidskonsekvenser av å bytte ut råvarer som har utviklet seg naturlig ved evolusjon, med råvarer vi har tuklet med.
Samtidig er jeg veldig skeptisk til helsekost. Feil bruk er verre enn ingen bruk og helsekost blir ofte fremstilt som "ufarlig". Men dette er plantekost og det er like mye kjemi i de som i syntetiske midler, og de er attpåtil ikke sjekket like godt ut med tanke på interaksjoner med andre legemidler f.eks.

På den annen side er det også strenge krav til maten her i Norge, så det bør være trygt nok og sunt nok til at vi skal få i oss det vi trenger.
Antall ord: 193
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Det er ingen tvil om at vi utarmer jorda, men jeg er ikke så sikker på om det gjør maten mindre næringsrik. Jeg tenker heller i retning av at avlingene blir dårligere slik at vi stadig må rydde mer mark for å dekke behovet. Hvilket i seg selv er et stort problem selvsagt.
Hjemme hadde vi potetåker og denne bar frem avling hvert år, men potetene ble mindre og færre. Når vi lot åkeren ligge brakk et par år, tok det seg opp igjen. Men jeg tenker at de små potetene var vel like næringsrike som de store, bare at man måtte spise flere.
Det blir på et vis som med et foster i mors mage. Om hun sulter seg og spiser feil, vil hun lide. Kroppen sørger først for at ungen får det den skal ha, det skal mye til før fosteret lider.
Slik er det kanskje med plantene også ? Det viktigste for en plante er jo å føre arten videre og planten vil ofre alt for å få det til.
En annen sak er Genmodifiserte planter og giftstoffer.
Det er mye gift på den maten vi skal spise, og noe blir nok igjen selvom vi vasker og skreller. Skreller vi så blir endel av næringsstoffene borte også, så der er det et poeng. Men da er vi tilbake til dette med ren mat,- økologisk.
Genmodifisering er en forbrytelse mot naturen så det skulle ikke forundre meg om avlingene fra disse inneholder mindre vitaminer også.
Jeg er veldig motstander av å putte i seg alskens piller og kapsler fra helsekost fordi jeg tror på at kroppen har best nytte av det som kommer i mat og drikke. Kapsler og piller blir kunstig i min verden. I tillegg er det det som nevnes over her at disse kan ha bivirkninger vi ikke vet om ennå og interaksjoner med medisiner oa vi har i oss.
Jeg tror på at kroppen min har bedre av å spise sild enn å få olje, sink, selen, A og D fra en pille,
men kanskje er ikke sild det det èn gang var ?
Antall ord: 356
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

En liten ekspriment:

Jeg føler meg slapp, sliten og deprimert. Jeg spiser greit kosthold. Jeg spiser medisiner for lavt stoffskifte, jeg spiser medisiner for urinsyregikt. Jeg har spist medisiner mot dep og angst. Men, formen og humøret blir ikke bedre. Jeg er fortsatt slapp, sliten og litt sånn små dep.

Så, begynner jeg med vitaminer og mineraler. Jeg putter i med D3, K2, stor dose B-vitamin kompleks, stor dose C-vitamin, og en multivitamin med jod. Og, hva skjer? Jo, formen stiger, depresjonen forsvinner, og jeg begynner å være mer ute. Er dette juks og fanteri? Er det innbilt form jeg har fått nå?

Jorda er utarmet, ja! Man får ikke de viktigste stoffene man trenger. Nå i det siste, er det ropt varsku om at jodinnholdet blir mindre og mindre i melken. Jod trenger vi pga stoffskfite. Er dette bare tull og vas, om jod? Man kan drikke så mye melk man vil, jod innholdet i melken blir bare mindre og mindre.

Og, all søplet som finnes i dagens mat, er også med å hemme for vitamin og mineral tilskuddet.

Men at jeg er for å bruke tilskudd, er nok som å banne i kirka, desverre. Og, jeg handler tilskudd via usa og england, hvor dette er mye billigere enn her til lands. Pluss at fraktkostnaden er grei. Så får de som ikke er enige, fremdeles skyte på meg og alle andre, som mener at kosten i dag, ikke lengre inneholder det de skal av vit og min.
Antall ord: 254

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Slapp av Helgemann :) , det er ikke snakk om å skyte eller banne. Jeg er bare nysgjerrig fordi jeg ikke vet. Jeg hører folk si at jorden er utarmet og jeg vil gjerne finne noe dokumentasjon på at det faktisk er tilfelle. For hvis det er, så må jeg også vurdere å gå mot min egen overbevisning og begynne å ta tilskudd for å få i meg det jeg skal, for da er kostholdet mitt pr. i dag en illusjon. Jeg har ikke noe imot at andre bruker tilskudd, selv om jeg ikke tror på det personlig. At du har opplevd å få det bedre med tilskudd har jeg ingen problemer med å tro og syns det er kjempebra !
Hvor har du fått kunnskapen om at jorda er utarmet og at maten vår ikke innholder like mye næring som før ? (ikke noe angrep altså, bare et nysgjerrig søk etter en sannhet )
Antall ord: 150
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Så lenge man er kritisk til hvilke merker og typer man velger tror jeg gjerne tilskudd funker bra. Jeg tar omega-3 og en skvett Biovit hver dag fordi jeg ikke stoler på at jeg får alt jeg trenger gjennom kosten. Jeg måtte også en periode ta jerntilskudd fordi lagrene mine var bunnskrapt, og det gikk kjapt å ta opp. Nå var det fordi jeg mistet jern at jeg gikk tom, men det er sannelig ikke bare greit å finne mat med masse jern i heller. Spesielt ikke når man må unngå å spise/drikke enkelte ting sammen med jernholdig mat for å kunne ta opp jern best mulig. Det er litt å sette seg inn i... ;)

Jeg tror det er samme greia med både mat og kosttilskudd; man må være kritisk til hva man velger å pakke i seg, og hvor det kommer i fra. Kjøper man kvalitetstilskudd fra seriøse aktører tror jeg det kan være et fint supplement til vanlig mat.
Antall ord: 166
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Arven skrev:Slapp av Helgemann :) , det er ikke snakk om å skyte eller banne. Jeg er bare nysgjerrig fordi jeg ikke vet. Jeg hører folk si at jorden er utarmet og jeg vil gjerne finne noe dokumentasjon på at det faktisk er tilfelle. For hvis det er, så må jeg også vurdere å gå mot min egen overbevisning og begynne å ta tilskudd for å få i meg det jeg skal, for da er kostholdet mitt pr. i dag en illusjon. Jeg har ikke noe imot at andre bruker tilskudd, selv om jeg ikke tror på det personlig. At du har opplevd å få det bedre med tilskudd har jeg ingen problemer med å tro og syns det er kjempebra !
Hvor har du fått kunnskapen om at jorda er utarmet og at maten vår ikke innholder like mye næring som før ? (ikke noe angrep altså, bare et nysgjerrig søk etter en sannhet )
Beklager det hele! :notworthy: ...er vist litt sånn aggressiv for tiden, lurer på hva det kan være... Bilde

For å si det slik; jeg ga fullstendig blaffen i helsa for mange år siden, spiste det jeg syntes var godt, som innebar kjeks, potetgull, mye brød, sukkerbrus, sjokolade, mye sukker, pizza, osv. Jeg spiste heller ikke noe tilskudd. Inntil kroppen sa stopp. Om dette levesettet var årsaken til "blodpropp" i begge nyrene for noen år tilbake, vet jeg ikke. Men fra da av var jeg nødt å begynne å tenke på helsa, og hva jeg puttet i meg. Jeg er også medlem inne på http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/, hvor helse, kosthold og medisiner blir diskutert. Men også de mange undersøkelsene, både vitenskapelig og andre typer undersøkelser, blir diskutert her.

For meg, innebærer alle sykdommene og plagene, at jeg må tenke på hva jeg putter i meg. Mye av tilleggs stoffene som finnes i maten, kan ødelegge f.eks. for stoffskifte mitt, soya er "livsfarlig" for meg, på den måten at "blokkerer" for opptak av stoffskifte hormoner til stoffskiftekjertelen. Rå brokkoli, er "livsfarlig" for gikta, siden den påvirker kroppen til å produsere mer urinsyre, noe som innebærer verk i stortåen, eller som med meg, hvor smertene vandrer fra ledd til ledd.

Jeg leser alle de norske nyhetsmediene på nett. Særlig aftenposten tar opp dette med det norske kostholdet, og hvordan vi blir foret med løgner i fra staten og helsevesnet. NRK er også aktiv på dette med kosthold.

Jeg har også vært hos en kostholdsspesialist. Jeg gikk egentlig til ham, fordi han var fysioteraput, men han var utdannet som kostholdsspes. i tillegg.

Om utarmet jord, kan du bl.a. finne her:
Utarmet jord gir næringsfattig mat. Siden 1960-tallet er jerninnholdet i nordiske høsthvetekjerner i brødkorn nesten blitt halvert.Årsaken er at nordisk jord er blitt utarmet på næringsstoffer, ifølge forskere ved Sveriges Landbruksuniversitet (SLU). Forskere advarer mot at vi ikke får i oss nok mineraler. I analysene har forskerne oppdaget et kraftig redusert innhold av jern, kobber, sink og krom i jorden.

(TT) Citerat DD 28.7 2006
Kilde: http://www.nutriguard.se/index.asp?sida=no_slu
Brist på näring i svensk brödsäd

Svenskt vete är inte lika näringsrikt som förr. Forskare varnar för att innehållet av järn och andra mineraler inte längre täcker människors behov. Utarmningen av svensk åkerjord anses ha gått så långt att skördarna riskerar att minska.
Kilde: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/brist ... 339018.svd
Hvor sunne er eplene - egentlig?

Gulrøtter er ikke like sunne som før, mener amerikanske og britiske forskere. Nye undersøkelser konkluderer med at næringsinnholdet i frukt og grønnsaker er radikalt forminsket. I Norge har man ikke merket noe slikt.
Kilde: http://www.forskning.no/Artikler/2006/j ... 9240253.85

Merk at man i Norge benekter at maten her til lands har mindre vitaminer og mineraler enn tidligere. F.eks. så har ikke myndighetene her ropt varsku om jod i melken er sunket. Man mener at jod innholdet er sunket, pga at kyrne får fór som består av bl.a. raps.
Flere rapporter om stagnerende avlinger tyder på at dagens metoder har nådd sin grense.

Utpininga av mineraler fortsetter, skriver Svenska Dagbladet. Forsøk med tradisjonell NPK-gjødsling (nitrogen, fosfor og kalium) avslører markant redusert kopperinnhold på bare ti år. Fortsetter en som i dag og ikke erstatter de mineralene som føres bort med avling og naturlig avrenning kan åkrenes forråd av kopper, sink og molybden utarmes helt på 100 år, viser SLU-forskernes resultater som nylig ble presentert ved Kungliga skogs- och lantbruksakademien.
Kilde: http://www.agropub.no/id/4532.0
Svartepus skrev:Så lenge man er kritisk til hvilke merker og typer man velger tror jeg gjerne tilskudd funker bra.
Det er sant, kvalitetsmerker er som regel best. Produsenter som mange anbefaler:
  • Alta Health
  • Bluebonnet Nutrition
  • Great Earth Scandinavia AB
  • Jarrow
  • Country Life
  • Now Foods <- Jeg synes denne er bra.
  • Solaray
  • Solgar
  • TwinLab
  • Nature`s Sunshine
  • Pharma Nord (stort sett med noen unntak)
Disse finnes bl.a. på http://www.iherb.com og http://www.bigvits.co.uk.
Antall ord: 873

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Takk for spennende svar :) Jeg var inne og googlet litt i dag og fant en artikkel som omhandler jod i melk. Jeg ser også at melken inneholder mindre kalsium nå enn for endel år siden. Dette fant jeg ved å se på en matvaretabel fra 94 som viste 146 mg pr 100 og i dag er den på 115 mg.

http://www.nationen.no/2012/02/04/landb ... k/7230973/

og

http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering ... mAodMWcvbg

At bøndene velger billigere for som da gir mindre jod fører oss inn på pengemakten igjen.

Jod, bare for å følge den litt, finnes jo også i sjømat. Er det noe som tilsier at maten fra havet også har mistet næringsstoffer ?

Jeg tenker at det kostholdet du fortalte om at du hadde før, ville jo før eller siden få kroppen til å reagere. Men vil behovet for tilskudd for friske mennesker være nødvendig hvis man har et ballansert kosthold med mye fisk og grønt ? At kosttilskudd hjelper på ulike sykdommer og plager kjenner jeg til. Vi bruker bl.a. tilskudd av fiskeolje til de gamle på sykehjemmet som sliter med smerter fordi det hjelper mot ledd og muskelplager. Vi bruker proteintilskudd til pasienter med sår fordi det får såret til å gro fortere.

Men sånn ellers ?

Limer inn litt fra Forskning.no også

http://www.forskning.no/artikler/2010/april/248587
Antall ord: 240
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Hecate »

Her er dessuten fra FNs matvareprogram.
http://www.fao.org/news/story/en/item/95153/icode/
Antall ord: 16
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Hecate »

Havet er en dumpingplass. Tungmetaller og andre giftstoffer hoper seg opp i havorganismer. Mengden akkumuleres også for hvert trinn oppover i næringskjeden. Derfor må en passe på at en ikke spiser for ensidig havmat heller.
Antall ord: 36
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Sjømat i dag, er ikke lengre så sunt i dag slik som før. Som hecate er inne på, så dumpes det mye dritt i havet. Blåskjell kan ikke spises enkelte plasser, pga kvikksølv forekomster i de. Laksen har mistet sin evne til å være sunn, pga alt fóret de får, som ikke er så bra. Min bror som jobber på brønnbåt som frakter laks, spiser ikke laks. For han ser virkeligheten bak produksjon av laks. Laks som er fisket i fra elvene er mye sunnere, og finere, da kjøttet er fast og tørr. Mens kjøttet på laksen, renner over av et eller annet væske...
Den senere tid, har det kommet fram hvordan tran og -tabletter blir fremstilt. I de fleste tillfeller er tablett (kapsel) innholdet harsk! Og ikke sundt å spise. Krillolje som skal være sundt, er egentlig ikke det, fordi det inneholder lite av de sunne stoffene, og i tillegg inneholder de mye av de miljøfarlige tungstoffene, som kvikksølv.
Man får omega 3, 6 og 9 i fra planter også. Så det kan hjelpe på, når man ikke spiser fisk.
Angående den rapporten Arven viser til. Nå er jo ikke norske forskere desverre ikke helt habile her, pga deres samarbeid med myndighetene. Joda, fisk er sundt. Men, det er lite men der! Fisken man kjøper er mest sansynelig i fra sørasia, og produsert i kina. Og koster nesten ingenting. Men er overhodet ikke god! Coop X sin sei pakke, som koster noen kr, smaker pyton. Tilbake til dette "men"; forskerene i den henviste rapporten forteller at man skal spise mye fisk. Fisk av kvalitet koster som regel tett opp til, eller over 100-lappen. Hvis du ikke er heldig å ha en fiskedisk i nærheten. Frosen kveite koster som regel over 100-lappen. De som tjener på dette, er jo butikkeierene. I de fleste fjorder, får man ikke lov å fiske selv. Eller så er fjordene ødelagt av div oppdretts mærer, som har forgiftet fjorden med både lakselus og annet dritt. Så myndighetene både gir og tar, som med alt annet.
"Du skal spise mye fisk!" sier myndighetene og forskerene, "men du må være "rik" for å kjøpe det", sier de en skjult setning.
Arven, jeg ville ha sjekket trankapslene du gir til de eldre, hvis det er det dere gir, fordi det meste av disse kapslene inneholder fiskeolje som er harsk. Desverre. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg brukt kosttilskud i tillegg. Ser jo det på min bror, som er frisk og rask. Når han bruker kosttilskudd er han mye mindre syk og forkjølet.
Rapporten som det henvises til, inneholder også mye skremselspropeganda! Kosttilskudd er farlig og fy! Ja, enkelte leverandører av div kosttilskudd, har produkter som inneholder lite av de sunne verdiene, men mer av det vi ikke trenger. Derfor er det viktig å lese på varedeklarasjon hva produktet inneholder, før man legger det i kurven. Og være bevist på å kjøpe produkter som kommer i fra kvalitetsbeviste produsenter.
Antall ord: 521

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Vi gir ikke kapsler for mange har problemer med å svelge disse, så det går i tran.

Jeg har ferskvaredisk i butikken jeg handler og kjøper nesten uten unntak fersk fisk. Jeg kjøper ikke hvis jeg ikke får vite når og hvor den ble fanget. Det meste jeg kjøper blir fanget rundt grønnland og nordover. De viser frem fraktseddelen så jeg velger å stole på at det stemmer.
Jeg betaler gladelig for kvalitet.
Jeg prøver å få i meg fisk 3-4 ganger i uka, men i de siste tre ukene har jeg vært ren kjøttoman. Får av og til et veldig behov for kjøtt og da lytter jeg til kroppen :)
Helst vilt hvis jeg kan få tak i, ellers blir det mest okse. Der er jeg også nøye med å forhøre meg om hvor kjøttet kommer fra. Jeg kjøper kun norskt kjøtt. Vi har svinn på skogen vi også, men jeg tror at vi, enn så lenge ikke dytter i dyra fullt så mye antibiotika og veksthormoner som Irland og tyskland f.eks.

Ja, jeg begynner å helle mot at jeg kanskje bør ta en multi vitamin i tillegg til maten :(
Nedtur syns jeg, for jeg er ikke så sikker på at alt som er i dem, stå på pakken....
Antall ord: 224
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links