Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisUtarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - - - - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev: Men dersom det hadde vært enighet om at tilsetningsstoffer og forskjellig behandling av råvarer var uskadelig hadde det neppe vært et så stort diskusjonsemne som det faktisk er?
Ikke nødvendigvis, jeg vet at noen av tilsetningsstoffene ikke er direkte sunne, og at vi ikke vet effekten av noen andre. Men hvis det er penger å tjene på å spre løgn og å opphøye det "naturlige", kommer noen til å gjøre det. Det er jo en grunn til at forskjellige helsekostbutikker ikke går konkurs, man kan jo tjene rått på å selge slike ting. Ikke at det å tjene rått på vitaminpiller og lignende er så ille. Uansett, hvis maten var så næringsfattig som noen skal ha oss til å tro, ville ikke flere lidd av mangelsykdommer?
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

jeppinski.. du er inne på noe vesentlig.. og sannheten er at alt for mange lider av mangelsykdommer.... altså, problemet er Økende...

I min jobb ser jeg d daglig... desverre.. tilstanden er mye verre en folk flest tror.. Å stå på apoteket en dag ville vært en god start for å fatte omfang.. vi har en nasjon som går på div medisiner - standardisert: høyt blodtrykk, kolesterol, ledd, mage, hjerte & kar, ulcerøs kolitt, crohns .... må jeg nevne flere? Depresjon angst.. etter min jobb i nav ble jeg Rystet over antallet med "depresjonsfølelse" - de som møter "veggen" ....

Det er en økning i bruk av medisiner.. som igrunn er helt unødvendige og fulle av bivirkninger... cellegift - Møter ukentlig nye som går på en slik kur- ... i den eldre bølgen ser jeg problemer som har opphav i surt miljø... Candida overvekst kan slå ut alleveier.. og d er ingen hemmelighet lengere at Sukker har mye av skylde på soppfamiliens framvekst..... les : http://www.helhetshelse.no/htm/art/hjel ... andida.htm

Jeg blir fustrert over hvor få som skjønner seg på helsa... forebygging...

Om vi bare vi hadde tatt bedre vare på magen ;) de gode bakteriene er vårt andre selv.. disse må vi ta vare på...
Derfor er det viktig å begrense inntaket av "de tre store hvite"; hvitt sukker, hvitt hvetemel og melk (noen som føler seg skyldige?) De vanligste symptomene er:


oppblåsthet/gass
forstoppelse - tenk på hva som skjer når avføringen ligger og gjærer og råtner i tarmen - hos noen i opptil to uker (alle som ikke er på do iallefall en gang per dag er per definisjon forstoppet!).
diaré - ofte med slim, noen ganger rett etter mat (dette kan også bety at du har spist noe du er allergisk/intolerant ovenfor).
vekslende avføringer - diaré og forstoppelse om hverandre.
matvareallergier/matvareintoleranser (på vår klinikk sjekkes du for mer enn 100 vanlige matvarer og krydder).
tretthet, dårlig konsentrasjon, blodsukkersvingninger (i grove tilfeller utvikling av diabetes, angst, depresjoner og andre mentale tilstander).
eksem, allergier (utvikling av allergier mot pollen, støv og midd), astma.
øre, nese (bihuler), hals - problemer. Gjentatte ørebetennelser hos barn. Antibiotika dreper bare bakteriene, men ikke soppen!
hodepine/"tung i hodet".
utflod hos kvinner (Candida svekker som sagt slimhinner i hele kroppen, så spontanaborter og forstyrrelser i mens-syklus kan også være problemer som kan relateres til overvekst av sopp). Kan soppinfeksjoner overføres seksuelt? Ja! Så kløe i underliv og rundt anus er vanlige symptomer.
barnløshet - mye Candida kan definitivt påvirke sædkvaliteten og evnen til å bli gravid.
Candida er også en av flere utløsende faktorer for psoreasis og kløe/flass i hodebunn. Også en av flere utløsende faktorer for de før omtalte alvorligere tarmsykdommene Morbus Crohn og ulcerøs colitt.
En av de utløsende faktorene for gjentatte urinveisinfeksjoner (igjen fordi at slimhinnene svekkes generelt).
Sopp i munnen - av og til med påfølgende munnsår, trøske hos barn med det typiske hvite belegget på tungen.
Selv om det ikke er Candida, men andre sopper, liker både neglsopp og fotsopp seg i samme type miljø!
Antall ord: 533
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Hvor har du hentet sitatet ditt, Keke? Har du kilder som viser til at Candida er en av utløsende årsaker for autoimmune tarmsykdommer (UC og MB)? Det høres mer sannsynlig (og logisk) ut at Candida får bedre levevilkår på grunn av at immunsystemet tar knekken på tarmslimhinnen og dens gode bakterier. Candida i stort omfang kan svekke immunforsvaret og ville jo i teorien ha kunne forhindret/stoppet autoimmune sykdommer ved å redusere det overaktive immunforsvaret.
Antall ord: 78
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

Linken er dær ;)

etter d jeg har erfart høres d ikke d du skriver mer logisk ut ;) selv om et helt medisinsk "establishment" sier d motsatte (altså enig med deg)...
Candida

Jeg er ei jente på 25 år som har Candida. Jeg tåler absolutt ikke gjær, sukker eller melk, og før jeg fant ut at jeg hadde candida hadde jeg diagnosen kronisk utmattelsessyndrom. Men jeg sliter med dietten. Føler ikke jeg får i meg nok næring, jeg er blitt tynn og er konstant sulten. Men i det minste føler jeg meg ikke dødssyk. Det jeg lurer på, er om du kan hjelpe meg å anbefale mat jeg kan spise?

Svar:
Candida har alle på kroppen. Noen kan imidlertid utvikle symptomer på Candida overvekst eller nærmest en immunreaksjon på candida. Tilstanden som heter (((((((Candida relatert syndrom (CRS) er ikke fullt ut akseptert som medisinsk diagnose, men det betyr ikke at den ikke eksisterer.)))))) Jeg kan ikke gi deg spesiefikke anbefalinger over nettet, men du er velkommen til å kontakte oss på klinikken, hvis ikke du finner en lege med spesialkompetanse på ernæringsrelaterte sykdommer der du bor.
Mvh Dr. Fedon Lindberg

http://www.helhetsterapeut.no/referanse ... itt_2.html

http://www.helhetshelse.no/htm/art/hjel ... andida.htm

google søk : "Ulcerative colitis dr bernard jensen" hes the man ;)

http://www.rolv.no/urtemedisin/sykdommer/candida.htm

Det begynner i magen.. det er hva du spiser som er problemet ;) Håper dette kan være til hjelp..
Antall ord: 255
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

... Og da melder jeg meg ut av denne debatten. Ta det med ro, jeg kommer tilbake når annet tema som frustrerer meg uendelig kommer opp. Ikke at jeg bryr meg så mye om mat da.
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

keke skrev:Linken er dær ;)

etter d jeg har erfart høres d ikke d du skriver mer logisk ut ;) selv om et helt medisinsk "establishment" sier d motsatte (altså enig med deg)...
Hva har du erfart da, og hvorfor høres det mer logisk ut med din forklaring? Mener du at candida ikke svekker immunforsvaret? Eller mener du kanskje at candida blir verre av et overaktiv immunforsvar? Isåfall hvorfor?

Jeg snakker forresten ikke bare utifra hva leger/forskere sier, men utifra erfaring med autoimmune tarmsykdommer i familie/slekt, og har gjort meg noen egne tanker basert på forskning, alternative medisiner og egen erfaring. Og den erfaringen som er lettest å trekke ut av uttalelser fra folk med autoimmune tarmsykdommer, er at ingen tilfeller er like. Noen tåler en type mat og andre tåler noe helt annet. Den maten som er rene medisinen for den ene er forverrende for den andre og gir økt inflammasjon i tarmen.
Jeg må også få legge til at legestanden (eller "det medisinske etablishment" som du kaller det) faktisk er veldig lite påståelige når det kommer til autoimmune sykdommer. De alternative er adskillig mer påståelige om hva som er årsaken(e) og hva som er best medisin.

Og en ting til: hvis du leser på diskusjonsforumet for autoimmune tarmsykdommer (LMF-forum) vil du se at denne Reidun Syversen ikke står særlig høyt i kurs blant alle de syke. Hennes "løsning" blir av ganske mange sett på som ren humbug som ikke funker for ti øre. Når pasientene ikke er fornøyde, stoler jeg mer på dem enn på folk som selger medisin eller et alternativt behandlingsopplegg. Reidun selv er forresten der inne på forumet under nicket "engelen", og hun fremstår ikke akkurat som særlig ydmyk. Det at en person har skrevet et vitnesbyrd på siden hennes tar jeg med en klype salt. Det kan hun for alt vi vet ha skrevet selv.
Her er et "vitnesbyrd" som sier noe annet:
http://www.csbkunder.com/index.php?topic=2870.0
keke skrev: Det begynner i magen.. det er hva du spiser som er problemet ;) Håper dette kan være til hjelp..
Det man spiser er en del av problemet, men det betyr ikke at candida er roten til alt ondt eller at man blir frisk av å følge en spesiell diett. Kropper er forskjellige og krever forskjellig "medisin".
Jeg har forøvrig ikke UC eller MC og har heller aldri vært plaget med candida, til tross for ikke særlig bra kosthold. Jeg får ikke candidautbrudd av sterke penicillinkurer en gang. Så nei, linkene dine er ikke så veldig til hjelp for min del.

Dette har jeg forøvrig tro på ved autoimmune sykdommer: http://www.ldn.no/
Antall ord: 470
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

svært uheldig med hun som fikk behandling av reidun.. Har ikke sansen for slike.. mente å linke til en "suksess" historie for å gi "gode" eksempler som skulle forsvare det jeg har påstått..

Jeg gjør d ennå... så lenge det blir korrekt utført... klart terapauter skal ta seg betaling men det får da være grenser.. skjønner skepsisen og fortvilelsen.. beklagelig av meg å bruke en slik - skumleste gjennom å så at d va i sammsvar me d æ har lært...

Har erfaring med sjamaners arbeid... med kost og medisiner rett fra Jungelen.. d går ann å inkorperere d inn i vår verden også..

Med rett kost --og evnt tilskudd, rett ph balanse, balansert tarmflora.. behandling av sopp og farlige bakterier så ska du bli så frisk du bare kan bli.... står 100% bak d...

Men slik jeg personlig foretrekker d - og som jeg ser med best effekt så er det med reiser i ens underbevisshet (dette begynner man med)- løse opp tankemønster/ vaner/ emosjonelle traumer - Sjamanistiske metoder: d er den beste kuren... Så kommer Rett kost/Ph/tarmflora osv inn....

Mange av de mest effektive helbredende planter er pr idag forbudt... desverre..

Har selv sett personer bli frisk fra autoimmune sykdommer... Har møtt personer som har blitt frisk fra kreft ... Uten noe hjelp fra "vestlig medisin"
Antall ord: 225
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bride
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 22
Startet: 08 Apr 2012 16:26
12
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 6 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Bride »

da må det være fjordland de sikter til ...lol....ellers hadde ikke jeg med min blod anemi måttet sitte her å slå kanin rekorden, fordi piller ikke taes like godt opp i blodet som maten. Så der var den myten avkreftet!
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Bride skrev:da må det være fjordland de sikter til ...lol....ellers hadde ikke jeg med min blod anemi måttet sitte her å slå kanin rekorden, fordi piller ikke taes like godt opp i blodet som maten. Så der var den myten avkreftet!
Ja jeg tror ikke det er så dårlig stelt at man ikke får i seg næringsstoffer i maten lenger. Mange forskere mener også at uansett hvor bra tabletter er tar kroppen lettere opp stoffer gjennom mat fordi den lettere "gjenkjenner" næringsstoffene på den måten.
Antall ord: 93
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av ludoburgero »

Så var vi inne på dette med biologisk signatur igjen, da, med andre ord..?
(ref. kommentarene deres om hvordan næringsstoffer letere tas opp via mat kontra piller)
Antall ord: 28
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Det har vel noe med fordøyelsessystemet å gjøre også. Piller er ofte laget sånn at de skal løse seg opp først når de kommer i magen eller tarmen og så tas stoffene opp der. Mat begynner å bearbeides allerede i munnen ved hjelp av enzymer når man tygger og blander maten med spytt. Dette sender også signaler til hjernen med små hint om hva som er på tur ned i magen. Dermed er maten allerede litt "klargjort" før den kommer i magen, og dette vil jo ikke skje med piller man svelger hele. Bare en tanke basert på mine små kunnskaper fra mitt år på helse/miljø med undervisning om fordøyelsesprosesser :)
Antall ord: 118
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av ludoburgero »

Svartepus skrev:Dette sender også signaler til hjernen med små hint om hva som er på tur ned i magen. Dermed er maten allerede litt "klargjort" før den kommer i magen, og dette vil jo ikke skje med piller man svelger hele. Bare en tanke basert på mine små kunnskaper fra mitt år på helse/miljø med undervisning om fordøyelsesprosesser :)
Ja, det er jo egentlig en mer presis betegnelse av hva jeg sikter til når jeg sier biologisk signatur.
Hjernen leser informasjonen om produktet gjennom fordøyelsessystemet.
Generasjoner til tradisjoner, innlært kunnskap, hva kroppen er vant med, osv osv osv. ;)
Antall ord: 104
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

svartepus: Nå er det jo en del som bruker å legge pillen under tungen, for bedre opptak! :mozilla_wink:

Man kan jo også tømme kapselen, og ha det i bittelitt vann, og så drikke det. Fungerer bra det og.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

helgemann skrev:svartepus: Nå er det jo en del som bruker å legge pillen under tungen, for bedre opptak! :mozilla_wink:

Man kan jo også tømme kapselen, og ha det i bittelitt vann, og så drikke det. Fungerer bra det og.
Da blir det jo noe helt annet. Men de fleste tar vel kapslene/tablettene sånn som det står på pakningen at man skal gjøre, og der står det som oftest at man skal svelge de hele med litt vann.

Vitaminer i flytende form skal vel av samme grunn være lettere å ta opp enn i pilleform ifølge noen som hevder å ha forsket litt på dette.
Antall ord: 111
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Joda, de fleste gjør nok det. Svelger pillene og kapslene hele. Det er vel det man skal gjøre. Det kommer også an på, hvordan pillen er laget. Er det en kapsel, så brytes den fortere ned. En pille i hard form, kan også brytes ned, men enkelte ganger klarer ikke kroppen å bryte alt ned, så da kan ja "halve" pillen komme ut igjen.

Flytende vitaminer skal jo være bedre. Men igjen kommer det an på, hvordan opptaks muligheten for det er, og hva man drikker og spiser i forkant. Te og kaffe kan jo f.eks. blokkere for opptak, så da er vitamin tilskudd bortkastet. Te og kaffe legger en slags hinne i magesekken, slik at opptak blir minimalistisk. Appelsin juice kan også ødelegge for opptak av vitaminer og mineraler.

Div sykedommer kan også blokkere, som f.eks. Candida. Og enkelte igjen, har en magesekk som ikke klarer å ta opp det den skal. Selv om den det gjelder, avstår både i fra kaffe, te og juice.

Så det er jo viktig å vite hva man spiser og drikker, før et vitamin/mineral tilskudd blir tatt.
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links