Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisEr det farlig eller ikke?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

galaxy - sluttet

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Kylling har jeg også mistet noe matlyst på etter at jeg så programmet der de stakkars små tvangspiser døgnet rundt fordi de har fjernet metthetsfølelsen til kyllingene på en eller annen måte - de slår av lyset 4 timer i døgnet og resten av de 20 timene eter de og beina deres vokser ikke hurtig nok ift resten av prosessen så de ligger og eter siden de ikke klarer å reise seg, mange av dem. Egentlig skulle de bare være en bitteliten pip pip etter - var det 5 uker ? - men er så stor som en høns nesten når de slaktes ....

Føler meg tryggest på reinsdyr og elg, kylling har jeg faktisk flere ganger blitt kvalm av (når jeg er i det følsomme hjørnet) da er biff bedre, ... nå spiser jeg lite kjøtt siden jeg spiser litt lite generelt og mest knekkebrød og ost og sånn . . .
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Jeppski »

Så litt på E211 som du var så bekymret for. Stoffet heter natriumbenzoat. Det er ikke så vidt jeg ser kreftframkallende, men når det kommer i en miks med askorbinsyre (vitamin C) og kalium benzoat, dannes det små mengder av benzen, som er kreftframkallende. Men det dannes tydeligvis så lite benzen at det ikke blir sett på som farlig å innta.

Da vet du det. Hvis du fortsatt er bekymret, kan jeg trøste deg med at benzen er ganske kreftframkallende, og at et universitet kom i avisene på grunn av at de måtte evakuere på grunn av benzen-lukt.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - Er det farlig eller ikke?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Jeppski skrev:Så litt på E211 som du var så bekymret for. Stoffet heter natriumbenzoat. Det er ikke så vidt jeg ser kreftframkallende, men når det kommer i en miks med askorbinsyre (vitamin C) og kalium benzoat, dannes det små mengder av benzen, som er kreftframkallende. Men det dannes tydeligvis så lite benzen at det ikke blir sett på som farlig å innta.

Da vet du det. Hvis du fortsatt er bekymret, kan jeg trøste deg med at benzen er ganske kreftframkallende, og at et universitet kom i avisene på grunn av at de måtte evakuere på grunn av benzen-lukt.

OK takk for opplysningen :)
Nå er det år og dag siden jeg leste om dette i et ukeblad var det visst engang, virkelig leeeenge siden, så tror det satt så hardt i meg at jeg programmerte meg til å ikke like sånn mat så godt hehe, men har ikke apetitt på ting i lake og rekesalater og majones men har sikkert med at jeg ikke syns særlig om den maten i seg selv .. i tillegg til at den har merkelig kjemikalier i seg. Har ikke sånn veldig apetitt på syltetøy heller,
men om at konserveringsmiddelet i ost og kjøttpålegg tror jeg det bare er et halvt år siden jeg leste om at det var farlig i store mengder, men vet ikke om det var i den nummerologi-linken jeg pastet inn i tidligere innlegg, jeg leste det eller om det var et annet sted.., mulig det var det.
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Jeppski »

Stort sett er det veldig vanskelig å få i seg så mye e-stoffer at det blir sett på som farlig. Men effekten av hva alle disse e-stoffene gjør når de er i en gigantisk cocktail kalt menneskekroppen, vet vi ikke like godt. Det er også veldig viktig å huske at alle naturlige ting inneholder også "e-stoffer".
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av ludoburgero »

...og at disse skumle E-stoffene egentlig kan være hva som helst.
Flere helt naturlige tilsetninger har bare fått tilegnet et E-nummer.

Objektivt sett er dette kun en liste over forskjellige tilsetningsstoffer i næringsmidler.
Vi finner både pulveriserte insekter (fargestoffet E-120 er tørka hunnlus) og sitronsyre og andre ting med opphav fra naturen på E-stoff-listen. Typisk er at massemediene og kvakksalvere ofte skal forenkle og forgrove ting slik at mennesker blir rundlurt til å tro at "E-stoffer er farlige!".

Slik er det slettes ikke, da E-stoffene kan være hva som helst. Både naturlige og syntetiske.
Noen kreftfremkallende (bevist), noen i en uheldig kombinasjon med andre (som sagt), og andre helt ufarlige i ganske store doser. Dessuten finnes det mange betegnelser på samme stoffer; kjært barn har mange navn. Askorbinsyre er et C-vitamin, kan også brukes som konserveringsmiddel. Samme gjelder antioksydanter, som igjen KAN være C-vitaminer. Dette kan de også spraye frukt med for at det ikke skal bli brunt (oksidere, derav antioksydant), og for at det skal holde seg friskere.

Faktisk kan kombinasjonen av helt naturlige, økologiske produkter også være skadelig i kombinasjon. Det er for eksempel ikke heldig å innta for mye syreholdige ting i kroppen heller, og det å spise basisk kan faktisk erstatte en hel haug med medisinering. Man blir hva man spiser, og hvis man skal holde styr på alt vil man egentlig ikke kunne spise noe. Man må ta en sjans! Dør du, så dør du - synd for deg - eller man kan være moderat og årvåken, være litt klar over hva man spiser også! Ikke drikke for mye bensin etter klokka 22 for eksempel.
Antall ord: 289
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Bearchild »

Ser ut til at det er en viss enighet om at måtehold, føre var og bevissthet på hva vi omgir oss med er en grei "tommelfingerregel". Alikavel har jeg inntrykk av at man bør benytte seg av innestemme- eller aller helst inni-sitt-eget-hode-stemme hvis man har innvendinger. Stiller man spørsmål er man i beste fall dum, enda verre kan man bidra til massehysteri og epidemier.

Vel vitende om en brøkdel av faenskapet vi blir utsatt for er det helt på sin plass å stille spørsmål. Og ikke minst bestemme selv hva man er villig til å utsette seg selv og sine nærmeste for uten å måtte forsvare seg.
Antall ord: 118
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Svartepus »

Jeg merker at jeg har litt angst for palmeolje/fett og søtningsstoffene aspartam og acesulfam K. Det er to ting jeg holder meg langt unna. Ellers er det mye jeg sikkert burde ha vært obs på, men jeg velger i mange tilfeller å bare lulle meg inn i bobla mi og ikke tenke så mye på alt det farlige i verden.
Antall ord: 62
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Er det farlig eller ikke?

Innlegg av ludoburgero »

Bearchild skrev:Ser ut til at det er en viss enighet om at måtehold, føre var og bevissthet på hva vi omgir oss med er en grei "tommelfingerregel". Alikavel har jeg inntrykk av at man bør benytte seg av innestemme- eller aller helst inni-sitt-eget-hode-stemme hvis man har innvendinger. Stiller man spørsmål er man i beste fall dum, enda verre kan man bidra til massehysteri og epidemier.
Regelen "Det finnes ikke dumme spørsmål, bare lavpannede mongosvar" gjelder som aldri før.

Bruker man innestemmen mye, vil man antagelig bli hørt når man snakker litt høyere for en gangs skyld, men ofte er det slik at vi ikke har tid til å vente. For eksempel gidder jeg ikke utsette meg selv eller menneskene jeg kjenner for å bli forgiftet av våre egne folkevalgte og andre kynikere med profitt som førsteprioritet (herav profitt foran helse, da, selvfølgelig).

Jeg har bedt de jeg kjenner om å droppe aspartam. Ikke at jeg maser om det, jeg bare sier ifra at det ikke er bra å putte i seg. Forhåpentligvis følger folk rådet, men det er vel både-og med de jeg kjenner; noen har kuttet ut aspartam (og generelt kunstig søtning), mens andre sier som regel noe slikt som: "Jaja, jeg skal dø en gang likevel". Bare folk helst lar være å gi det til nevøen min og søstrene og foreldrene mine holder seg unna det, er jeg fornøyd - venner er det som sagt hipp som happ med. De gjør som de vil, jeg har kommet med noe jeg anser som godt råd iallefall.
Vel vitende om en brøkdel av faenskapet vi blir utsatt for er det helt på sin plass å stille spørsmål. Og ikke minst bestemme selv hva man er villig til å utsette seg selv og sine nærmeste for uten å måtte forsvare seg.
Nettopp - og det akter jeg iallefall å gjøre. Hvem skulle kunne stoppe meg? Skam?
Skal jeg være flau? Er det pinlig om jeg KANSKJE kunne ta feil, og det viser seg at aspartam ikke er så farlig som jeg tror? Isåfall, gjelder ikke føre-var? Er det virkelig noe å være flau over?

Nei, selvfølgelig ikke. En må kjempe for det en tror er rett. I god tro.
Det er tross alt det eneste man kan gjøre, for status endrer seg over tid.
Opplysninger... informasjon... desinformasjon... propaganda - alt endrer seg med tidens løp.
Antall ord: 426
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Her er en link om konserveringsmidler og dens effekt den kan ha :

http://www.prgmea.com/9/2011/12/farene- ... idler.html

Veeel de skriver ikke at det er ufarlig ..

Og om E211
http://no.wikipedia.org/wiki/Natriumbenzoat
Reduksjon i IQ :? hemmet vekst

Og en til føler her om hver enkelt, den kan man jo følge om man ønsker å unngå noen som ikke virker bra.
http://www.matoppskrift.no/sider/enummer200.asp
:)
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Jeppski »

Jeg har som en regel å ikke stole alt for mye på sider der man ikke har lært seg særskriving, og bruker ganske åpenlyst en oversetter. Og les heller på den engelske wikipediaen om natriumbenzoat, det står mye mer der, også i tillegg linker det ikke til en nrk.no-artikkel. Kildekritikk er et godt verktøy å ha i kassa av og til. Jeg sier ikke at det ikke er sinnssykt livsfarlig å innta, men mindre farlig enn du tror.
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Svartepus »

Margarin frister ikke veldig nei...:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15684616.ab
Antall ord: 12
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av ludoburgero »

Fysj i helvete! :?
Antall ord: 3
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Asbjørn »

Her er en sak en kan være obs på :

Aspartame har byttet navn til AminoSweet
Som om det hjelper . .

http://worldtruth.tv/aspartame-has-been ... sweetener/


A
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Jeppski »

Anbefaler å lese hva Tjomlid skriver om aspartam. Det finnes langt farligere stoffer i maten enn aspartam.
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Arven »

For et meningsløst utsagn !
"ikke vær så redd for pesten gutten min, kolera er mye farligere " :roll:
Antall ord: 18
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links