Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHva er egentlig meningen med livet?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av ludoburgero »

...og er det ikke for kort til å kaste bort på dårlig underholdning?
Nå lanserer Viasat den nye underholdningspakken sin for bare 499,- i måneden!

Neida, jeg vet ikke hvordan disse reklamene om dagen går, men jeg synes jeg har sett noe lignende. Hvilket får meg til å tenke på meningen med livet... og så spør jeg; er det virkelig bare sånn at vi er her for å underholdes og trives og oppsøke utfordringer, reprodusere, spise, smile, le, nyte, elske, miste, såre hverandre, klemme hverandre, se på solnedgangen, gå tur i måneskinnet, lytte til fuglesangen, lukte på skogsduften etter sommerregnet har falt, plukke blomster i engen, kaste pinne til hunden, løpe langs stranden, rulle i gresset, lage engler i snøen, skape stemning med levende lys, drikke kakao med krem, pakke seg inn i et ullpledd og spise iskrem, se en god film, lese en god bok, ta en telefon til en gammel venn man ikke har snakket med på flere år etter et glass rødvin, gi komplimenter til fremmede, støtte de utstøtte, gi en hjelpende hånd til noen som trenger det, bistå med en slant mynter til sårt trengende, donere organer til hjerteløse, spise popcorn i senga, nei nå sklir jeg jaggu meg ut igjen, drikke zalo med fisherman og sniffe gamle strømper.

Jeg vet at det finnes mange bilder i hodet på den som leser, og at det finnes mange tanker og minner som kan fremkalles ved å si de rette tingene, og jeg vet at vi alle ånder og lever her bare en gang - for alt vi vet, så hold kjeft - dette er ikke en reinkarnasjonstråd, og man trenger ikke være panikkslagen eller kynisk for å tro at man bare lever en gang - men jeg lurer da altså på hvordan vi velger å fylle livene våre, og om vi egentlig gjør det riktig..?

Dette er et oppriktig spørsmål, og selv om jeg allerede har innledet tråden litt blablabla, så hadde det vært helt fabelaktig om noen kunne komme med sine betraktninger og erindringer om Livet og meningene med det. For vi får det tross alt lettere og lettere, mer muligheter, mer tilgjengelig med tiden som går - til å gjøre nøyaktig hva vi vil. Ofte da ender vi vel opp med å ikke gjøre så mye likevel? Eventuelt gjør vi mye, men det gjør alle, og vi føler ikke det spesielle med det lenger.

Tenker jeg for mye, og gjør jeg for lite? Føles det riktig for meg, er det nødvendigvis riktig?
Kan noen vite meningen med mitt liv bedre enn meg? Helt oppriktig ment det også, hvor enn tåpelig formulert det er! Jeg lurer på om det egentlig finnes en mening i det hele tatt? Er fullstendig klar over ferdigtygde svar som: "man gir det mening selv". Men drit i det. Finnes det en virkelig stor, kjempefantastisk slags mening med livet?

Hva er dine tanker?
Antall ord: 507
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av Arven »

For meg blir det umulig å svare på hva jeg mener er meningen med livet uten å ta med reinkarnasjon
Antall ord: 18
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av jeditrond »

Kort svar; nei, det finnes ikke kun en eneste mening med livet :)

Noe lenger svar: Meningen med livet vil variere fra person til person, så teknisk sett er meningen med livet svært så personlig og da er meningene teoretisk like mange som det er mennesker på denne tredje steinen fra sola. Utfra egne holdninger og funderinger mener jeg at materialismen og tv-glaningen kanskje ikke er det "dypeste" man kan putte inn i livet sitt, men på den annen side, gir det personene mening så burde ikke jeg sette meg på min høye hest og dømme dem fordi de fyller fritiden med tv.

Vet det ikke er en reinkarnasjonstråd, men; vi er her for å lære og oppleve, så det og gå turer i solskinn, bli forelsket, få hjertet knust, hjelpe noen, skade noen, bli skadd, bli forelder, skrive ei bok eller fem, lage tv-serier, skrive filmmanus, jobbe på godsterminal, jobbe med gamle og syke osv. osv. er erfaringer vi skal ha med oss videre i vår åndelige utvikling. Ikke nødvendigvis alt på en gang i samme liv selvsagt :)
Antall ord: 186
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Tror at meningen med livet er og leve livet uansett på hvilken måte det blir levd på ... det er opp til hver og en og finne ut hva de vil bruke det på, kort sagt ..

:whee
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av helgemann »

Trenger ikke å si mere enn det Jeditrond skriver.

Da jeg var i mørke, i barndommen, i ungdommen, i tidlig voksenalder, spurte jeg hver gang, i tårehavet, i smertehavet, i sorgens dypehav, hva i helvete er meningen med livet??!! Hvorfor i helvete hadde jeg fortjent et slikt helvete jeg var i?? Spurte jeg meg selv gang på gang. Jeg måtte flytte til et nytt sted, oppleve nye ting, og få hjelp av det offentlige, både psykisk og fysisk, og jeg måtte gå ut av den kristne menigheten - før jeg så hva meningen med livet var. I dag, tror jeg forstår meningen med livet, selv om den mørkehulen kan være godt å være i, av-og-til. Meningen må være slik det sies ovenfor; man bestemmer selv hva livet skal være, hva den skal fylles av, hva slags utfordringer man skal ha, osv. Kanskje man ønsker å føle på det man gjorde mot andre i tidligere liv. Kanskje man ønsker å prøve fattigdom, siden man kanskje levde som greve og konge i forrige liv. Kanskje man ønsker lidelsens vei, for å kjenne på den smerten, man ga andre i forrige liv. Kanskje man ønsker å være barnløs, for å ofre tid og kjærlighet til sine medmennesker, mens man kanskje i forrige liv, hadde mange barn å forsørge. Kanskje man skal gi kjærlighet og glede i fra seg og til verden, for å bøte på den galskap man gjorde i forrige liv. Det er nå det jeg har funnet, hva meningen kanskje kan være.
Antall ord: 264

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av Kiara »

Har om jeg skal si det så fint,, filiosifert,, på akkurat de samme tankene som du kommer fram med her..

Jeg finner ingen mening med livet, pga. all grusomheten som ufattelig mange mennesker må gjennomgå, og all grusomheten dyr utsettes for! Jeg kan bare ikke forstå meningen med det! Og jeg har lurt på dette med meningen med livet siden jeg var bare så ganske lita..
Men det betyr ikke at jeg ikke tross allt har hatt det bra. For det har jeg tross mange prøvelser og hendelser jeg helst skulle vært foruten! Hendelser som gjentar seg, som jeg tror er et mønster, som jeg er ganske så sikker på etterhvert.. er min prøvelse i dette livet!

Jeg prøver allt jeg kan å fylle inn i livet med det som er meningsfullt for meg, dyr og den gleden de alltid gir tilbake.. Gi dem kjærlighet, og trygghet! Skulle så gjerne hjulpet flere.. men har dessverre ikke økonomi til det! Jeg har siden jeg fikk mitt eget barn, elsket og tatt vare på han, med allt jeg kunne gi av tid og omsorg. Og siden da fikk jeg en enda viktigere mening med livet.. Være der for han lenge nok! Men føler det samme for dyrene, at jeg må være der for dem, så lenge de lever..

Ellers, så prøver jeg å fylle inn livet med koselige aktiviteter, når været tillater det.. hvis ikke, lage kos å hygge innendørs! Ikke alle dager jeg klarer stort, pga. nattarbeid, vondt i rygg og ledd.. Men prøver å fylle inn lyspunkt som gjør hverdagen litt bedre innimellom. Og setter umåtelig stor pris på mine venninner, som har vært der i tykt og tynt, i årevis.. Så setter alltid av tid til dem, uansett hvor trøtt og sliten jeg er.. så avviser jeg de aldri når de bare dukker opp på døra!

Jeg har aldri funnet en logisk forklaring på livet, med at vi skal bare være her, for så at det bare blir totalt mørkt etterpå.. Hva er vitsen med det????

Så skal ikke utdype mere her.. om det da! ;)
Antall ord: 364

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av Arven »

Alt går til helvete, men det gjelder å kose seg på veien dit :coffe2
Antall ord: 13
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av ? »

Den som har flest leketøy når man dør, vinner...!
Antall ord: 12
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av Lilja »

ludoburgero skrev: og så spør jeg; er det virkelig bare sånn at vi er her for å underholdes og trives og oppsøke utfordringer, reprodusere, spise, smile, le, nyte, elske, miste, såre hverandre, klemme hverandre, se på solnedgangen, gå tur i måneskinnet, lytte til fuglesangen, lukte på skogsduften etter sommerregnet har falt, plukke blomster i engen, kaste pinne til hunden, løpe langs stranden, rulle i gresset, lage engler i snøen, skape stemning med levende lys, drikke kakao med krem, pakke seg inn i et ullpledd og spise iskrem, se en god film, lese en god bok, ta en telefon til en gammel venn man ikke har snakket med på flere år etter et glass rødvin, gi komplimenter til fremmede, støtte de utstøtte, gi en hjelpende hånd til noen som trenger det, bistå med en slant mynter til sårt trengende, donere organer til hjerteløse, spise popcorn i senga, nei nå sklir jeg jaggu meg ut igjen, drikke zalo med fisherman og sniffe gamle strømper.
Ja, vet du, et liv som inneholder alt det der ville jeg vært veldig fornøyd med!
Kanskje med unntak av den biten som innebærer Zalodrikking og strømpesniffing :lol:



Å bruke livet på å strebe etter penger og statussymboler er opplest og vedtatt som noe negativt. Men er det virkelig noe bedre å bruke tida på å skulle "finne meningen med livet"? Begge deler innebærer at man stadig streber etter noe bortenfor seg selv, at man til enhver tid er på vei et annet sted, og at man aldri er ordentlig tilfreds med tingenes tilstand her og nå.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er så sikker på om det finnes en større mening med det hele. Det stresser meg heller ikke lenger. Før var det så viktig for meg å se etter de større sammenhengene, men fokuset er mer og mer på bare det å sørge for at jeg og dem rundt meg har det bra, akkurat nå !! Vi har ingen garantier for morgendagen, uansett.


Framfor å lete etter meningen med livet, kanskje burde vi prøve å bare leve det, heller?

Image
Antall ord: 359

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av Bearchild »

Jeg synes denne artikkelen sier mye jeg..
http://www.abcnyheter.no/livet/2012/01/ ... vets-slutt

Australske Bonnie Ware jobbet i flere år med å ta vare på pasienter som hadde få uker igjen å leve.
Dette er de fem sakene pasientene angret oftest på på dødsleiet:


1. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt mot til å leve et liv tro mot meg selv, ikke det livet andre forventet av meg.
2. Jeg skulle ønske jeg ikke hadde jobbet så hardt.
3. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt mot til å uttrykke følelsene mine.
4. Jeg skulle ønske jeg hadde holdt kontakten med vennene mine.
5. Jeg skulle ønske jeg hadde latt meg selv være lykkeligere.


Hvis man evner å leve livet sånn at man ikke angrer på noe ved livets slutt må vel mye av meningen være oppfylt?
Antall ord: 139
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av Lilja »

Bearchild skrev:
5. Jeg skulle ønske jeg hadde latt meg selv være lykkeligere.
Den lille setningen der inneholder mye livsvisdom...
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av Bearchild »

Litt rart egentlig. Så enkelt men alikavel så vanskelig.
Antall ord: 9
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kaira
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 03 Feb 2013 21:03
11
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Holmestrand
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 5 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av Kaira »

Jeg tror at meningen med livet aldri er det samme gjennom din tid på jorda. Jeg tror at prioriteringene endrer seg utifra nye og gamle opplevelser. Det er i alle fall min erfaring. Men jeg tror også at det ikke finnes noen "riktige" svar på hva som er meningen med livet. Det er helt opp til hver enkelt, hva som er viktig for en.

Personlig har jeg ikke svar med èn ting hva som er meninga med livet, det er mange små ting som utgjør dette for meg. Blandt annet er jeg opptatt av å gi mennesker positiv tilbakemelding, alt fra små ting, til store ting. Dette høres kanskje simpelt ut. Men gleden du ser hos et annet menneske av å gi et kompliment, gir meg mye, spesielt oppi denne jantelov-tiden vi lever i. Det er jo de små ting som teller, tross alt ..o0 kunne ikke dy meg fra en liten klisje på slutten der :roll:
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av lighteren »

ludoburgero skrev: Finnes det en virkelig stor, kjempefantastisk slags mening med livet?
det er ingenting i naturen som tilsier at livet har en mening.
at livet har en mening er et menneskelig konsept.
ellers er dette forsatt et ubesvart filosofisk spørsmål.

Hva er dine tanker?
mine tanker er ikke nevneverdige :lol3
Antall ord: 52
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Hva er egentlig meningen med livet?

Innlegg av Arven »

Fra naturens side er meningen med livet og finne en sterk partner som vil gi gode friske gener til avkommet, slik at artens overlevelse er sikret
Antall ord: 26
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links