Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJapanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- - - Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av lighteren »

Jeppski skrev:Neida folkens, dere trenger ingen skeptikere ser jeg. Keep up the good work!
niks.
fremmede mennesker med påstander og formeninger på et forum holder for meg.

jeg er som en liten babyfugl,
jeg bare gaper opp og skriker "MAT MEG"
pipipipip!!

Bilde
Antall ord: 44
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av Arven »

Jeg syns det er supert at folk deler sine erfaringer og opplevelser her inne og til forskjell fra enkelte krediterer jeg folks evne til selv å stille seg kritiske spørsmål om ulike paranormale opplevelser, før man konkluderer med at man har hatt en slik opplevelse.
Så nei, man trenger ingen skeptiker som skal vise vei til fornuftige og gjennomtenkte tanker. Det greier folk selv !
Antall ord: 66
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Alvejenta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 28 Jan 2006 18:17
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Senja
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 8 ganger

- - - Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av Alvejenta »

Jeppski skrev:Neida folkens, dere trenger ingen skeptikere ser jeg. Keep up the good work!
Asbjørn, beklager om jeg sporer litt av her, men jeg bare få sagt det ;)

Skeptikere trenger vi vel i alt, men med enkelte så virker det som at de aldri vil høre/tro på det som andre forteller om sine opplevelser/erfaringer uansett..
og da kan skepsis bli mer som en provosering..
Jeg både ser og hører mer enn andre normalt gjør, men likevel er jeg skeptisk til mye av det paranormale, som egentlig er helt normalt for meg ;)
Det er når vi lar vår skeptiske holdning bli ugjennomtrengelig for nye syn at det ikke fungerer, det blir mer som å være sta..
Egentlig så burde man vel prøve ut alt dette selv, det man tviler på? Synet blir utvidet og man er en erfaring rikere :)

Jeg har vært medlem her i noen år, men har ikke følt mye for å dele mine erfaringer, mye på grunn av negativiteten fra de som er skeptisk, - uansett hva vi andre sier så er det ikke rett, eller det kan ikke bevises eller det kan ikke ditt eller datt.
Jeg sier ikke at skepsis ikke skal være, for som sagt det er jeg også til tider, uansett mine evner så er jeg jo bare et helt vanlig menneske :) men man bør vel være åpen for at det finnes mer mellom himmel og jord dersom man velger å være medlem av et slikt forum? :)

Kroppen vår er en veldig spesiell og sammensatt "sak", og alt henger sammen. Dersom dere skeptikere er i den situasjonen at dere ikke har trengt å tenke på det, så er dere heldige, - for det betyr vel at dere ikke har vært ille syke verken psykisk eller fysisk.

Jeg kunne nok ha skrevet mye mer om dette, man skal prøve å stoppe her ;)
Bare til slutt en liten oppfordring til skeptikerne, - om å prøve åpne sine sinn, tenke og prøve det selv, i stedet for å tro på noe som andre har skrevet (eller ikke) på et stykke papir :) Da har dere funnet sannheten som fungerer for dere, og det er vel den dere er ute etter? :)
Antall ord: 376
Mystica Eterna

Carpe diem quam minimum credula postero

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av lighteren »

i likhet med Arven så synes jeg det er artig at folk deler sine
erfaringer og opplevelser, men problemet for min del oppstår
når disse opplevelsene og erfaringene blir presentert på en bastant
og arrogant måte.

det å være ydmyk i sine uttalelser er dessverre et sjeldent fenomen,
særlig i kretser hvor hvor folk er klar over at andre har et åpent syn.
det åpne synet blir ofte misbrukt og folk tar seg friheten til å leke halvguder.

folk er også veldig flinke med å generalisere.
selv er jeg en paragærning samtidig som jeg er en hardbarka skeptiker i noen andres øyne.
morsomt hvordan folk har et behov for å kategorisere sine medbrukere.

for det betyr vel at dere ikke har vært ille syke verken psykisk eller fysisk.
ja, livet har vært en dans på roser.
teri meri podi panchot loli mara chusi.
Antall ord: 147
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Alvejenta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 28 Jan 2006 18:17
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Senja
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 8 ganger

- Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av Alvejenta »

Dersom jeg forstår deg rett :) Ja jeg kan være enig med deg der, jeg har hatt kontakt med andre som mener de kan alt, og vet alt og at deres mening er den eneste som teller, innenfor det alternative.
Synes du jeg har vært arrogant? :?
Men når jeg snakker om skeptikere, så kan de også være ganske så hardnakket i sin "tro" eller søken eller hva de kaller det for :)
Og det er jo forskjell på å tro, og det å vite? :)

Det er noe i det der, at dersom man får 10 positive kommentarer, og en negativ, - hvilken er det da man husker best?

Går sterkt ut fra at du var ironisk på det siste du skrev, - og jeg sa det bare for å poengtere litt :) Ikke for å være slem :)
Antall ord: 137
Mystica Eterna

Carpe diem quam minimum credula postero

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- - Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av lighteren »

Alvejenta skrev:
Synes du jeg har vært arrogant? :?
nei nei, kjære deg, det var ikke rettet mot deg person.
det var mer for å dele mitt syn i problemstillingen du tokk opp.

uavhengig av sitt personlige ståsted(skeptiker eller troende) så tror jeg det å inkludere ydmykhet i sine uttalelser vil minske sjansen for negative reaksjoner.
Sist redigert av lighteren på 23 Apr 2013 02:13, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 57
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Alvejenta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 28 Jan 2006 18:17
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Senja
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 8 ganger

- - - Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av Alvejenta »

lighteren skrev:
Alvejenta skrev:
Synes du jeg har vært arrogant? :?
nei nei, kjære deg, det var ikke rettet mot deg person.
det var mer for å dele mitt syn i problemstillingen du tokk opp.

uavhengig av sitt personlige ståsted(skeptiker eller troende) så tror jeg det å inkludere ydmykhet i sine uttalelser vil minimere sjansen for negative reaksjoner.

Tusen takk, det var da enda godt å høre :)
Og ja, jeg er helt enig med deg i det :)
Antall ord: 78
Mystica Eterna

Carpe diem quam minimum credula postero

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av galaxy - sluttet »

Alvejenta skrev: Denne bekjente visste ikke noe om mine plager, men helt utrolig hva dette systemet og den avanserte maskinen kunne finne ut, alt stemte på en prikk :)

Dette er jeg enig i og computeren kom med noen personlighets analyser som jeg er ganske imponert over at en computer kunne gjøre ved å måle frekvensene . . . Bilde
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av Asbjørn »

Aura er egentlig et godt eksempl på stridsemne mellom de som selv opplever å se aura kontra de som ikke gjør det.

Lys er elektromagnetisk stråling,
Bilde

bildet er hentet fra :
http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:EM_Spe ... s_edit.svg

Dvs at både radio, mikrobølger ( som i mikrobølgeovn ), varmestråling(infrarød), synlig lys, ultrafiolett, og røntgen og gammastråling er av samme tekniske standard.
Forskjellen er frekvensen -. eller svigninger pr sekund.

Vi har såvidt jeg vet ikke helt klart å finne ut i hvilket frekvensområde auraen ligger, men jeg ser ikke vekk fra at den kansje består av en kombinasjon av mange frekvenser som hver for seg knapt er målbart.
Men på samme måte som man kan blande farger og få nye, tror jeg noe lignende kan være årsak til at noen kan se aura.

Vi vet og at det er forskjell i måten folk oppfatter lys, noen er gjerne mindre følsomme for enkelte farger / frekvensområder, mens andre gjerne "sliter " i andre.
rødgrønn fargeblindhet er et eksempel.
Se http://no.wikipedia.org/wiki/Fargeblindhet for mer info, og se nedover siden for eksempler.

Sannsynligheten for at aura vanligvis blir "borte i informasjonesmengden" er stor for de fleste, men mange kan ved visse øvelser bli oppmerksom på det svake lyset fra aura, og når man er oppmerksom på hvordan man skal se det blir det for disse enklere.
Noen har sett aura hele livet, og tenker ikke på det, før de blir oppmerksom på hva det er,
andre klarer ikke å se den uansett hvor mye teknisk info og forklaring man får.

Såvidt meg bekjent finnes det ikke apparatur hvor man virkelig kan skille ut aura, og plotte den på papir eller skjerm.
Det finnes endel såkalt "pseudo" - utstyr som lager bilder hvor man liksom skal kunne se aura ved å holde handa på noen knapper på en boks tilkoblet en pc.
Jeg tror nok den boksen mer måler hudens motstand mot strøm, enn egentlig å se aura.

Unntaket er da kansje det artikkelen øverst viser til, og jeg er spent på videre utvikling av den saken. Men tiden vil vise om det har noe for seg, eller er enda en bløff...

Poenget er at selv om man idag (kansje) ikke kan gjenta vitenskaplig slike dokumentasjoner, så skal man ikke avskrive noe som mange faktisk opplever, å se.
Personlig ser jeg ikke så mye farger, men jeg ser en ca 1-2 cm slags "vanngele" rundt levende , men ikke rundt døde ting.
Mennesker, dyr, blomster, osv, har dette, mens pc, elektriske ting, dødt treverk ( møbler ) osv ikke viser den samme "geleen" .

A
Antall ord: 455

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - - Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av Jeppski »

Alvejenta skrev: Asbjørn, beklager om jeg sporer litt av her, men jeg bare få sagt det ;)

Skeptikere trenger vi vel i alt, men med enkelte så virker det som at de aldri vil høre/tro på det som andre forteller om sine opplevelser/erfaringer uansett..
og da kan skepsis bli mer som en provosering..
Jeg både ser og hører mer enn andre normalt gjør, men likevel er jeg skeptisk til mye av det paranormale, som egentlig er helt normalt for meg ;)
Det er når vi lar vår skeptiske holdning bli ugjennomtrengelig for nye syn at det ikke fungerer, det blir mer som å være sta..
Egentlig så burde man vel prøve ut alt dette selv, det man tviler på? Synet blir utvidet og man er en erfaring rikere :)

Jeg har vært medlem her i noen år, men har ikke følt mye for å dele mine erfaringer, mye på grunn av negativiteten fra de som er skeptisk, - uansett hva vi andre sier så er det ikke rett, eller det kan ikke bevises eller det kan ikke ditt eller datt.
Jeg sier ikke at skepsis ikke skal være, for som sagt det er jeg også til tider, uansett mine evner så er jeg jo bare et helt vanlig menneske :) men man bør vel være åpen for at det finnes mer mellom himmel og jord dersom man velger å være medlem av et slikt forum? :)

Kroppen vår er en veldig spesiell og sammensatt "sak", og alt henger sammen. Dersom dere skeptikere er i den situasjonen at dere ikke har trengt å tenke på det, så er dere heldige, - for det betyr vel at dere ikke har vært ille syke verken psykisk eller fysisk.

Jeg kunne nok ha skrevet mye mer om dette, man skal prøve å stoppe her ;)
Bare til slutt en liten oppfordring til skeptikerne, - om å prøve åpne sine sinn, tenke og prøve det selv, i stedet for å tro på noe som andre har skrevet (eller ikke) på et stykke papir :) Da har dere funnet sannheten som fungerer for dere, og det er vel den dere er ute etter? :)
Så mitt syn er ugjennomtrengelig? Er det det du sier? Det kommer virkelig an på øyet som ser. Hvis jeg skal skifte mening, ihvertfall om noe så banebrytende som liv etter døden, usynlige/uobserverbare energier osv. Trenger jeg bevis. Men når hvis blir presentert bevis, må jeg likevel være skeptisk til selve beviset. Og da ta i bruk alt det den vitenskapelig metode også tar i bruk på sin vei til sannheten. Vitnesbyrd holder ikke for meg, nesten alle vitneforklaringer rundt paranormale hendelser kan forklares med noe naturlig. I tillegg er vitner generelt veldig dårlige kilder da de husker veldig lite, og det de husker har veldig lett for å forandre seg slik at det passer det de selv tror. Så hvorfor skal jeg da prøve først å forklare fenomenet med noe ukjent, når den nåværende hypotesen fungerer utmerket. Det kan jo selvfølgelig hende at vi plutselig sitter med kunnskap om noe paranormalt, og da kan jeg godt si at jeg tok feil, men først må det bevises.

Man er ikke mer åpen hvis man tror på spøkelser, og man er ikke mindre åpen hvis man ikke tror på spøkelser. Fenomenet spøkelse har flere forskjellige naturlige forklaringer i dag. Hvis man velger å heller stole på dette, betyr ikke det at man ikke er åpen. Hvis man ikke ser på begge sider av saken derimot, da er man ikke åpen. Hvis man har allerede bestemt seg for at spøkelser finnes, dermed basta. Da er man trangsynt.

Jeg holder selv på en utdannelse der jeg deriblant lærer om kroppen, så du trenger ikke å fortelle meg om hvor "sammensatt" den er. Jeg tror også at det er mange skeptikere som er realister og som derfor har ihvertfall en gang i tiden, måtte tenke på noe vanskelig og komplekst.

"om å prøve åpne sine sinn, tenke og prøve det selv, i stedet for å tro på noe som andre har skrevet (eller ikke) på et stykke papir"

Denne setningen reagerte jeg veldig på, kjenner jeg. Faktisk så er jeg målløs.
Antall ord: 716

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - - - Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av galaxy - sluttet »

Alvejenta skrev:
Jeppski skrev:Neida folkens, dere trenger ingen skeptikere ser jeg. Keep up the good work!

Jeg har vært medlem her i noen år, men har ikke følt mye for å dele mine erfaringer, mye på grunn av negativiteten fra de som er skeptisk, - uansett hva vi andre sier så er det ikke rett, eller det kan ikke bevises eller det kan ikke ditt eller datt.
Jeg sier ikke at skepsis ikke skal være, for som sagt det er jeg også til tider, uansett mine evner så er jeg jo bare et helt vanlig menneske :) men man bør vel være åpen for at det finnes mer mellom himmel og jord dersom man velger å være medlem av et slikt forum? :)

Det som er med en del skeptikere er at de er skeptiske bare for å være skeptiske da målet er skepsisme stort sett .. uansett .. tror de syns det er arti, bare ,, :mrgreen:


Bilde
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Alvejenta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 28 Jan 2006 18:17
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Senja
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 8 ganger

- Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av Alvejenta »

Jeppski, Det håper jeg da virkelig ikke, alle kan skifte syn så snart de har mer erfaring om det :)

Litt artig at jeg har klart å målbinde noen, det vet jeg ikke om jeg har gjort før :) Uansett, jeg vet ikke om det var positivt eller negativt, men heller mot det siste (korrekt meg om jeg tar feil), - den setningen var ment som at sannheten må man vel søke og få fra seg selv? Dersom du har opplevd å se for eksempel aura, da vil du vel tro på det? Eller?
Antall ord: 93
Mystica Eterna

Carpe diem quam minimum credula postero

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av Jeppski »

Alvejenta skrev:Jeppski, Det håper jeg da virkelig ikke, alle kan skifte syn så snart de har mer erfaring om det :)

Litt artig at jeg har klart å målbinde noen, det vet jeg ikke om jeg har gjort før :) Uansett, jeg vet ikke om det var positivt eller negativt, men heller mot det siste (korrekt meg om jeg tar feil), - den setningen var ment som at sannheten må man vel søke og få fra seg selv? Dersom du har opplevd å se for eksempel aura, da vil du vel tro på det? Eller?
Det var ment negativt. Den objektive sannheten finner man veldig få ganger ved å "søke i seg selv". Nei det ville jeg mest sannsynligvis ikke. Først måtte jeg ha utelukket alle andre muligheter, og der faller ca. alle paranormal fenomener. Hvis jeg deretter ikke hadde hatt en forklaring, ville ikke aura ha vært det naturlige valget. Det er en forklaring på lik linje med religioner, den gir ikke svar, bare mer spørsmål, og er egentlig ikke en forklaring. Jeg kunne godt ha formulert en egen hypotese som sier at det var profeten til det flyvende spagetti monsteret jeg så, og at "auraen" betydde akkurat dette. Fordi den tanken er like valid, og har like mange bevis som auraer. Det er ingen grunn til å tro at Tor og Odin er mindre eller mer sannsynlig enn f.eks. gud. På samme måte som jeg kan også finne opp en paranormal forklaring til alle fenomener som finnes. Både normale og paranormale.
Antall ord: 260

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av Astarte »

Debatten mellom "skeptikere" og "troende" kan for eksempel tas her:
viewtopic.php?f=63&t=24612&hilit=skeptiker
Eller i andre egnede tråder der sånt er tema. Her i denne tråden skal det diskuteres det tema tråden omhandler.

Eller for å bruke et uttrykk jeg nylig ble gjort oppmerksom på: Chillax!

Kommentarer til dette skal tas med meg eller annen admin på PM. :type
Astarte
mod
Antall ord: 68
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
giraffe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Startet: 28 Okt 2013 15:48
10
Blitt takket: 1 gang

- Japanske forskere beviser at Aura faktisk eksisterer

Innlegg av giraffe »

Dette kommer neppe som noen overraskelse for meg, ettersom stråling finnes overalt. Evolusjon har ført til at øyne kan fornemme lys(stråling) som tolkes i hjernen. Slike endringer oppstår jevnt og trutt i løpet av millionvis av år

Kanskje i fremtiden kommer stadig mer mennesker til å få evnen til å tolke forskjellige typer stråling (auroras)?
Antall ord: 60
:^)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links