Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisOm søvnparaslyse

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

Om søvnparaslyse

Innlegg av Flawelli »

Antall ord: 10
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jasper
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 28 Sep 2013 17:24
10
Kjønn (valgfri): Kvinne
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av Jasper »

Søvnparalyse er helt forferdelig... Panikkfølelse.... Opplevde det det ofte før. Heligvis lenge siden sist *bankibordet*
Antall ord: 18
-Jeg er ikke overtroisk. Jeg er redd det bringer ulykke.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Snow
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 17 Mar 2013 17:04
11
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: Oslo, Norway
Har takket: 33 ganger
Blitt takket: 22 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av Snow »

Gleder meg ti å se den filmen :)

Har selv opplevd dette to ganger, første gangen var helt jævelig, andre gangen visste jeg at det kom til å skje for jeg kunne ikke røre meg. så bestemt meg for at når den tingen kom til meg skulle jeg ikke være redd hva enn som skjedde - å det virket! :D den begynte som før, setter seg på deg prøver å kvele meg - men jeg er snill mot den, spør hvem det er, gir den en klem (av alle ting!) virket som om den stoppet opp litt før den visket i øret mitt (men hørte bare statisk støy) og så fikset han ryggen min ved å løfte meg opp i en sittende posisjon, så var han borte og jeg kom til meg selv igjen :) jeg ønsker han hjertelig velkommen tilbake jeg nå!

(jeg hadde hatt problemer med ryggen i dagevis)

jeg lurer på, at selvom dette er vitenskapelig bevist osv, at det kanskje kan ha noen sammenheng med noe paranormalt i tillegg?
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
moltepia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 78
Startet: 11 Sep 2013 18:04
10
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av moltepia »

Har jeg selv opplevd 3-4 ganger. Og det denne damen skrev hadde jeg selv kunne skrevet :
"- Jeg prøver å skrike (selv om jeg har store problemer med å lage en eneste lyd), forsøker å snu meg, gjøre alt for å få ektemannen min sin oppmerksomhet, heter det i en beskrivelse av et anfall fra en 53 år gammel kvinne fra Ohio, gjengitt av professor Chris French."

Jeg også lå og vrei meg og kjente kroppen lå stlle. Prøvde å skrike høyt så min samboer kunne høre meg og vekke meg. Men trur det også bare ble inni meg og ikke kom ut en lyd. Det er helt forferdelig!!
Har kun hatt det da jeg bodde i leiligheta i et eldre hus. (som jeg fikk høre rykter om at det spøkte) Har ikke hatt det før eller siden. Så det er litt merkelig. Kan det være en sammenheng?
Hadde også mye mareritt den tiden, og det har jeg ikke vært plaget med før eller siden. Da bare en sjelden gang. Men søvnparalyse har kun skjedd i den leiligheta. Bodde der kun 8 mnd.

Må også tilføye i samme leiligheta hadde jeg en følese av noen gikk inn på kjøkkene og så kom mot soveromsdør og jeg følte meg klar for å hyle når døra gikk opp. Og så forsvant det. Mulig det også var søvnparalyse. Følte meg våken, men var kanskje ikke helt våken?
Antall ord: 252

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av Diablesse »

Utrolig interessant og skremmende fenomen.


Jeg kjenner flere som har nevnt at dem har opplevd søvnparalyser, og ei god venninde betrodde meg at hun har det ofte. Hun nevnte en figur som ser ut til å gå igjen hos flere; en utgammel, krokete, hekseaktig dame i mørke klær, med fingre som nesten ligner klør. Da jeg nevnte at jeg syns det er så snålt at dette synet er så "vanlig" blant folk med søvnparalyse, så hun spørrende på meg, for det ante hun ikke at var noe flere andre pleier å se.

Så jeg lurer på om man tror det er noen grunn til at det er akkurat en sånn type skikkelse man har lett for å se under en søvnparalyse?
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jasper
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 28 Sep 2013 17:24
10
Kjønn (valgfri): Kvinne
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av Jasper »

Jeg ser ingen skikkelse under søvnparalyse. Jeg hører og føler. Hører at noen feks kommer inn på rommet mitt, står ved sengen og ser på meg, jeg hører pusten og varmen. Personen kan sette seg på meg og presse meg ned i madrassen, men jeg ser den aldri. Prøver å snu meg, men klarer ikke... Plutselig våkner jeg og han er borte og jeg klarer og bevege meg igjen:-S
Antall ord: 77
-Jeg er ikke overtroisk. Jeg er redd det bringer ulykke.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss_sunset
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 03 Okt 2013 19:16
10
Kjønn (valgfri): ung kvinnne
Lokalisering: Vestfold, der jeg trives.
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 33 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av miss_sunset »

Jeg har opplevd lignende og det er noe av det mest skremmende jeg har vært med på noen gang. Jeg har skrevet litt om det tidligere under et innlegg der jeg forteller om at jeg ble hjemsøkt av en gammel voldtektsmann. Jeg forenklet det noe, men en av opplevelsene kjente jeg igjen når jeg leste den artikkelen som lå over. at dette hadde et navn var jeg ikke klar over, dog vet jeg at jeg ble hjemsøkt. Og jeg fikk hjelp av klarsynte til å få energien bort.

Jeg ble "voldtatt" i min egen seng uten at jeg klarte å bevege meg. Jeg kunne ikke se mannen på det tidspunktet, men jeg følte hver bevegelse og alt som skjedde. En mental voldtekt. Senere kom også omrisset av personen frem og det var het forferdelig.

Det å føle alt som skjer, vite at du er våken uten å kunne bevege deg og ikke kunne stoppe det er grusomt. Jeg husker ikke hvor lenge det varte, men det opplevdes som en hel evighet.
Antall ord: 174
Det som skiller vinnere fra de som ikke når målstreken er ikke antall seiere, men evnen til å snu det negative om til noe positivt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jasper
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 28 Sep 2013 17:24
10
Kjønn (valgfri): Kvinne
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av Jasper »

Uff, miss_sunset, for en grusom opplevelse det må ha vært :-(
Antall ord: 12
-Jeg er ikke overtroisk. Jeg er redd det bringer ulykke.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss_sunset
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 03 Okt 2013 19:16
10
Kjønn (valgfri): ung kvinnne
Lokalisering: Vestfold, der jeg trives.
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 33 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av miss_sunset »

Hei!
det var ikke noe behagelig nei men samtidig så har jeg kommet styrket gjennom det. :) Med det sagt, så er jeg veldig glad det er over. :)
Antall ord: 27
Det som skiller vinnere fra de som ikke når målstreken er ikke antall seiere, men evnen til å snu det negative om til noe positivt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Om søvnparaslyse

Innlegg av Asbjørn »

Søvnparalyse er et stadie hvor deler av hjernen er i "våkenmodus", mens andre deler av hjernen fremdeles er koblet i "drømmemodus".

Både tidsoppfatning, logisk vurdering, oig filtre for hva hjernen siler vekk av informasjon kan være i mellomstadier av det normale.
Dermed vil ting og info som vi normalt siler vekk ( hjernen synes det er uviktig eller tull ) kunne slippe igjennom.
Ut fra det kan man anta at følsomhet for "energier" eller "syner" som normalt blir avvist kan slippe igjennom, gjerne fordi deler av hjernen fremdeles ikke er tilkoblet, og dermed er informasjonsmengden mindre, og mer kan slippes igjennom.

Ett eksempel på det er denne lille testen på årvåkenhet :
Her er det noen ballspillere som sender ball til hverandre, 2 lag.
Hvor mange ganger sender de hvite ballen til hverandre ?

Se videoen og tell ! Du vil se at antall ganger de sender ballen også inneholder en overaskelse. . .
Ahg6qcgoay4


Hjernen er finurlig, ikke sant ? ;)
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av Bearchild »

Synes det står mye spennende i denne artikkelen, ikke minst i kommentarfeltet under;
http://www.forskning.no/artikler/2011/november/304641

Kan visst opptre på mange vis dette fenomenet!
Har ikke opplevd det selv men ser at det kan være greit å kjenne til mtp at mange vil oppleve det en eller annen gang i livet og at å ikke vite hva det er som skjer er noe av det mest skremmende.

Har også hørt om "heksa med krokete fingre" som Diablesse nevner, men at søvnparalyse også kan oppleves som seksuelle overgrep (jmfr artikkelen) var nytt for meg.
Hva med disse lucide drømmene og ut-av-kroppen-opplevelsene folk nevner i kommentarfeltet, er det også relatert til søvnparalyse eller er det adskilte fenomen?
Antall ord: 127
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jasper
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 28 Sep 2013 17:24
10
Kjønn (valgfri): Kvinne
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av Jasper »

Asbjørn, jeg ser ingen video. Kanskje fordi jeg ikke sitter på data, men på tlf...

Men mener du at søvnparalyse er mer enn fantasi/drøm? Noe paranormalt?
Antall ord: 30
-Jeg er ikke overtroisk. Jeg er redd det bringer ulykke.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss_sunset
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 03 Okt 2013 19:16
10
Kjønn (valgfri): ung kvinnne
Lokalisering: Vestfold, der jeg trives.
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 33 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av miss_sunset »

Tusen takk for en kortfattet og god forklaring på dette Asbjørn. Jeg sjekket også ut videoen og måtte smile på slutten. Nei, jeg så IKKE den. hihihi.. men artig var det da. Jeg hadde nok med å telle. ;)
Antall ord: 39
Det som skiller vinnere fra de som ikke når målstreken er ikke antall seiere, men evnen til å snu det negative om til noe positivt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - Om søvnparaslyse

Innlegg av Asbjørn »

Jasper skrev:Asbjørn, jeg ser ingen video. Kanskje fordi jeg ikke sitter på data, men på tlf...
Dersom du sitter på telefon, ser du den gjerne ikke, men her er linken til videoen om du kan se youtube på telefonen:
http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4
Jasper skrev:Men mener du at søvnparalyse er mer enn fantasi/drøm? Noe paranormalt?
Nei, det er ikke det jeg mener, - men derimot at man kan være mer åpen for paranormale signaler i denne tilstanden.

Søvnparalyse kan tildels minne litt om hva de som mediterer kan oppnå. Det er kjent at munker som driver med masse meditasjon kan styre kroppen på måter som er umulig for oss vanlige dødelige.
Eksempelvis senke og nesten stoppe hjerteaktivtet, puste ett drag over 2 minutter, slik at det det ikke sees at de puster,
øke eller senke kroppstemperatur, osv.
Og meditasjon er som vi kjenner til en måte mange bruker for å komme i kontakt både med sitt indre jeg, men også den åndelige verden.

De filtre vi har oppe å gå i våken tilstand, er enten avslått eller sterkt redusert når man er i søvnparalyse / meditasjon.
Derfor kan man også oppleve hallusinasjoner ( syns, lyd og lukt-inntrykk ) som man ikke opplever i våken tilstand.

Slike mellomtilstander i hjernen , kan få mange reaksjoner i folk.
Når man legger seg, og er i halvsøvne, kan slike opplevelser komme, man kan "få besøk", se rare ting, osv, like før man sovner. ( Men somregel glemmes dette til man våkner igjen).

Så kan man spørre ;

Når man er slik halveis i drømmeland, og opplever hallusinasjoner;
KAN det være at man faktisk kan se ting i den åndelige verden, ting i paralelle dimensjoner osv, som vi ikke kan se når vi er våkne og bevisste ?
At hallusinasjoner også kan være ting utenfra, og ikke bare produsert i egen hjernes ville fantasier ?
Antall ord: 333

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jasper
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 28 Sep 2013 17:24
10
Kjønn (valgfri): Kvinne
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

- Om søvnparaslyse

Innlegg av Jasper »

Den bjørnen så ikke jeg :D

Nå er det lenge siden jeg har hatt søvnparalyse, men når du sier det sånn så håper jeg at jeg får det snart igjen. Da skal jeg ikke være så redd og heller se på det som noe spennende. :D
Antall ord: 51
-Jeg er ikke overtroisk. Jeg er redd det bringer ulykke.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links