Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisNær døden opplevelse - Eben Alexander

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Slettet_Synergist

Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av Slettet_Synergist »

http://www.dagen.no/2013/09/22/kultur/e ... vik/167524

"Han er blitt rammet av en meget sjelden bakteriell meningitt, hjernen har fått omfattende skader og ingen levner ham noe håp om å overleve. I syv dager ligger han i koma. På mirakuløst vis våkner han igjen. Det viser seg at dette ikke er det eneste miraklet med Alexanders opplevelse.

– Jeg hadde vært i koma i én uke, men opplevde at jeg hadde vært på reise i måneder eller år. Jeg opplevde et sterkt lys, sterke farger, forteller han til Dagen."

Hva tror dere om dette? Noen som har lest boka hans?
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TereseBee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 23 Sep 2013 22:39
10
Kjønn (valgfri): Beach **;)
Lokalisering: Ateist Land (dessverre)
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 18 ganger

- Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av TereseBee »

Jepp! Jeg har begynt på boka hans... ;)
Antall ord: 7
People who deny the existence of dragons are often eaten by dragons. From within.
-Ursula K. Le Guin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av Asbjørn »

Jeg er etterhvert blitt overbevist om at det denne nevrokirurgen opplevet, og det mange som kommer i nærdøden opplevelser og også inne i døden opplevelser -virkelig opplever noe som er utenfor hjernen.
Ikke minst på grunnlag av alle de som forteller om ting rundt dem - som hjernens input ( øyne / ører ) ikke kan hente inn.

Pasienter som har tape på øyelokkene, for at de ikke skal glipe, og tørke ut overflata, - pasienter med ørepropper, noen med hvit støy for å overdøve andre lyder, osv, - kan etterpå fortelle om detaljer i rommet de ikke kan ha fått via synet, eller hørsel.
Enkelte har tilogmed gått igjennom veggen i operasjonsrommet, og kommet inn i naborommet, og kunne fortelle hva som foregikk også der, - et rom pasienten ikke har tilgang til, eller mulighet for å se inn i.

Jeg kjenner også folk som selv har hatt tilsvarende erfaringer, - både under ambulansetransport, men også fra sykehus.

Det er også kjent at enkelte skadede personer har kunnet se ulykkessteder ovenfra, og beskrevet ting som har foregått utenfor synsvidde i forhold til der pasienten har befunnet seg.

Det aller meste av dette er indiser, som forteller at folk har sett / oppfattet ting dog detaljer de med logisk sans ikke skal ha kunnet observere.
Antall indisier er ganske stort, men jeg har ikke oversikt over hvor mange som har opplevet dette, men vet det foregår forskning på dette området.

Men som i alt paranormalt, må vi og beregne at endel tilfeller har en forklaring som logisk sett er forklarbare fra et vitenskapelig synspunkt.
Men ikke alt.

Dette, kombinert med alt annet jeg har fått vite via internett, bøker, i samtaler med folk, og ikke minst ting jeg selv har opplevet, og enda opplever fra tid til annen - gjør at jeg idag er 100% overbevist om at vitenskapen enda har store huller når det gjelder slike fenomen.
Det ER noe mer, - noe vi idag ikke har den logiske forklaring på .

Om det bunner i flere dimensjoner, - funksjoner på kvantenivå, eller annet, - det vet jeg ikke.
En dag tror jeg vitenskapen klarer å finne ut mer om disse tingene, men for nå er det overbevisning og tro.

A
Antall ord: 372

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Synergist

- - Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av Slettet_Synergist »

TereseBee skrev:Jepp! Jeg har begynt på boka hans... ;)
Oppdater oss når du er ferdig da :)
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av Fero »

Leste akkurat denne artikkelen rett før jeg logget meg inn her. Samme sykdom, vidt forskjellig endelik.

Det jeg stusser litt på er at om denne mannen lå i koma i syv dager med den bakterielle varianten, som gir alvorlig blodforgiftning, hvordan ser han såpass pigg ut? Det vanlige er at man får kraftige nekrosetilstander i særlig hender og føtter, som kryper oppover armer og ben. I tillegg vil det som regel sette varige spor på kropp og sinn. Mange blir hjerneskadde, døve og blinde.

Ok, nå var ikke dette fokus for tråden, tross alt..

Forskere har i flere tiår prøvd å løse denne gåten, og selv om forskningen har kommet langt, er det ennå ikke nok til å dekke alle aspekter ved NDO. For de som er interessert legger jeg ved deler av en vitenskaplig artikkel i en post lengre ned (red. pga. link ikke funket).

Et spennende tema er det absolutt! Personlig tror jeg at dette er reelt, men at det er satt igang på et nevrologiske plan. Hvor disse menneskene egentlig er når de har denne opplevelsen tør jeg ikke spekulere i. Enten er de på en flott reise inne i sitt eget hode, ellers er de vel på tur i en annen dimensjon eller virkelighet. At de har denne opplevelsen er det vel i hvert fall liten tvil om, uansett hva det nå faktisk skulle være de opplever.
Sist redigert av Fero på 25 Sep 2013 17:11, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 243
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av Asbjørn »

Den vitenskapelige artikkelen er ikke tilgjengelig for hvemsomhelst, da siten ber om brukernavn og passord.

Skal du henvise til vitenskapelige artikler, må de være allment tilgjengelige.
Vi ønsker ikke å måtte kreve at lesere skal måtte registrere seg på andre websider, for å lese referanser til artikler som ikke er offentlig publisert. Ikke minst fordi man på den måten åpner sin egen epostadresse for mulig spam / søppelpost, og også på noen siter egenbetaling...

Image

Når det gjelder selve "lyset" og "drømmetilstander" - ser jeg ikke vekk fra at dette KAN ha ( men ikke MÅ ) ha sin opprinnelse i hjernen.

Men de andre sakene nevnt i innlegget mitt ovenfor - hvor man gjenforteller detaljer man ikke kan få tilgang til i situasjonen, kan IKKE forklares slik.
Hvordan forklarer du det at man observerer -også fra andre operasjonslokaler - og kan gjenfortelle å få det bekreftet ? ?

A
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av Fero »

Fjern innlegget under hvis jeg bryter en eller annen regel nå ;)
Sist redigert av Fero på 25 Sep 2013 17:09, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 11
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av Fero »

Dette ble kronglete på ipad, så jeg legger heller teksten ved her, i min redigerte utgave. For de som ikke er interessert er det bare å scrolle forbi :)

EBSCOhost: Near death: back from beyond

Whatever your own beliefs about neardeath experiences, you need to be prepared to help the patient who reports one. Knowing what this phenomenon is and how it can affect your patient will help you give the best possible care.

** klippet bort eksempler på NDO **

Stories such as these are not uncommon. Polls taken in the last two decades indicate that anywhere from eight million to 15 million Americans have had near-death experiences.( n1, n2) These people recall experiencing a vivid personal journey or have a vague sensation that "something happened" when they were on the brink of death.
As advances in medical technology allow us to revive patients we once would have lost and prolong life, healthcare providers are more and more likely to care for a patient who has had a near-death experience. Nurses are in an ideal position to identify these patients and to offer support. However, surveys have shown that nurses often don't know just how to respond to people who've experienced these events.
To fill that knowledge gap, we'll discuss what you need to know about the near-death phenomenon, how to approach the subject with patients, and what you can do to meet their needs.

What causes these experiences?
As the name implies, near-death experiences occur at the brink of death, and are typically precipitated by a traumatic or sudden event, such as cardiac arrest, near-drowning, or attempted suicide.( n3) There have also been reports of very similar experiences during less critical events, such as surgery, childbirth, or a personal crisis.( n4)
The phenomenon has been reported by all types of people--children as well as adults--regardless of educational or socioeconomic level, religious or cultural background, or even national borders. In one study, Americans in the Mid-Atlantic states reported near-death experiences that were similar to those reported by people living in northern India.( n5)
Many members of the scientific and healthcare communities, however, are skeptical of stories about near-death experiences, and researchers have put forth a host of theories to try to explain these reports. Some have suggested that the near-death experience is caused by anoxia or by endorphins released by the brain during times of severe physical stress. Some believe it is an effect of drug administration-anesthetics, for instance.
While the researchers have shown that these factors can reproduce certain aspects of the near-death phenomenon in some patients, the theories have been disproven in others. And, as yet, there is no theory that has explained all aspects of the near-death experience.( n2, n4)

What the "journey" is like
Although no two near-death experiences are the same, most reported experiences seem to follow the same general pattern, unfolding in five stages.( n6)
Initially, the patient experiences intense emotion, usually feelings of absolute peace and contentment. Next, he becomes separated from his body. Many people report feeling like spectators looking down at their bodies from a corner of the ceiling. They can see and hear everything happening around them but can't communicate with anyone.
The third stage can be described as entering the darkness. The patient finds himself floating or drifting through a dark space or a tunnel with no dimensions. He then moves toward a bright light--the fourth stage. This light is often described as warm, restful, and comfortable.
In the last stage, the patient passes through the light and emerges in another world. Some patients report meeting deceased loved ones or feeling a "presence." The patient may also relive aspects of his life; this so-called life review may occur at any stage but it's most often reported in this last one.
While most people describe the near-death experience as positive and peaceful, others find it bleak and frightening. Three types of distressing experiences have been described.( n7) In the first type, the person feels distress or terror rather than comfort and peace.
In the second type, the person feels alone or as if he were in a void. He may also "receive a message" that the world and what he has assumed to be real--including himself--doesn't really exist and never did.( n8)
In the third and most rarely reported type of near-death experience, the person finds himself in "an ugly or threatening landscape, sometimes seeing groups of other people who seem to be in terrible distress."( n8) He usually just observes these events and is not tormented himself.

How patients' lives are altered
A near-death experience can produce a variety of reactions in the patient. He may become withdrawn, wanting to ponder his experience on his own. He may feel disoriented or fear that he had a psychotic episode.( n8) As time goes by, he may experience anxiety or a sense of restlessness.( n9)
Anger has been reported by a few patients--primarily by those who "return to life" in physical or emotional pain or to discover that a devastating event has occurred, such as the death of a loved one.
The majority of patients, however, emerge from the experience with positive feelings. Many view their journey as a mystical one and feel relieved and happy that they were "chosen" to return.
People frequently report feeling "changed" or "different" after the event. The most dramatic change they report is that they no longer fear death. They say things like: "When my time comes, I'm ready for it," or "It's so wonderful not to be afraid." Many wind up doing hospital volunteer work and interacting with hospice families.( n4)
Often, people who have had these experiences claim to have found real meaning and purpose in their lives. Their values change and, in turn, so do their lifestyles. They become less secular-developing, for example, a heightened sense of spiritualism and becoming less materialistic.( n4, n6) Many become more loving, altruistic, and people-oriented.
A few also report developing psychic abilities, such as becoming clairvoyant or telepathic or having prophetic visions.( n3, n6)

** klippet vekk stoff om hvordan sykepleiere skal forholde seg til pasienter berørt av dette **

REFERENCES
(n1.) Gallup, G., & Proctor, W. (1982). Adventures in immortality: A look beyond the threshold of death. New York: McGraw-Hill.
(n2.) Koerner, B. I. (1997). Is there life after death? U.S. News & World Report, 122(12), 58.
(n3.) Orne, R. M. (1995). The meaning of survival: The early aftermath of a near-death experience. Res. Nurs. Health, 18(3), 239.
(n4.) Manley, L. K. (1996). Enchanted journeys: Near-death experiences and the emergency nurse. Journal of Emergency Nursing, 22(4), 311.
(n5.) Oakes, A. R. (1982). Near-death events and critical care nursing. Topics in Clinical Nursing, 3(3), 61.
(n6.) Ring, K. (1982). Life at death: A scientific investigation of the near-death experience. New York: William Morrow.
(n7.) Greyson, B., & Bush, N. E. (1992). Distressing near-death experiences. Psychiatry, 55(1), 95.
(n8.) International Association of Near-Death Studies, Inc. (1995). The near-death experience. East Windsor Hill, CT: Author.
(n9) Cole, E. J. (1993). The near death experience. Intensive and Critical Care Nursing, 9(3), 157.
(n10.) Sommers, M. S. (1994). The near-death experience: Following multiple trauma. Critical Care Nurse, 14(2), 62.

By Evelyn R. Hayes, RN, PhD; Thomas Hardie, RN, EdD; Linda Bucher, RN, DNSc; Frances Wimbush, RN, PhD and Marissa J. Ventura, STAFF EDITOR
EVELYN R. HAYES, RN, PhD, has researched near-death experiences since 1982 and is a nursing professor at the University of Delaware in Newark, Del.
THOMAS HARDIE, RN, EdD, is an assistant professor at the University of Delaware in Newark, Del.
LINDA BUCHER, RN, DNSc, is an associate professor at the University of Delaware in Newark, Del.
FRANCES WIMBUSH, RN, PhD, is an assistant professor at Wayne State University in Detroit. Published in RN Magazine. Copyright 1998 Medical Economics Company at Montvale, NJ 07645-1742. All rights reserved.

Source: RN, 1998 Dec; 61(12)
Item Number: 1999014374
Antall ord: 1363
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av Asbjørn »

Siden teksten er på engelsk, har jeg tatt en kjapp google-translate.

A
Historier som disse er ikke uvanlig. Meningsmålinger tatt i de to siste tiårene viser at alt fra åtte millioner til 15 millioner amerikanere har hatt nær døden-opplevelser . ( N1 , n2 ) Disse menneskene husker opplever en levende personlig reise eller har en vag følelse av at "noe skjedde " når de var på randen av døden.
Som fremskritt innen medisinsk teknologi tillater oss å gjenopplive pasienter vi en gang ville ha tapt og forlenge livet, helsepersonell er mer og mer sannsynlig å ta vare på en pasient som har hatt en nær - døden-opplevelse . Sykepleiere er i en ideell posisjon til å identifisere disse pasientene og for å tilby støtte . Imidlertid har undersøkelser vist at sykepleiere ofte ikke vet akkurat hvordan du skal svare på folk som har opplevd disse hendelsene.
For å fylle denne kunnskapen gapet vil vi diskutere hva du trenger å vite om nær- døden fenomen , hvordan du tilnærming emnet med pasienter , og hva du kan gjøre for å møte deres behov .

Hva som forårsaker disse opplevelsene ?
Som navnet tilsier , nær- døden-opplevelser oppstår på randen av døden , og er vanligvis utløst av en traumatisk eller plutselig hendelse , som for eksempel hjertestans , nær- drukning, eller forsøk på selvmord . ( N3 ) Det har også vært rapporter om svært lignende opplevelser under mindre kritiske hendelser, for eksempel kirurgi , fødsel , eller en personlig krise . ( n4 )
Fenomenet har blitt rapportert av alle typer mennesker - barn og voksne - uavhengig av pedagogisk eller sosioøkonomisk nivå, religiøs eller kulturell bakgrunn , eller landegrenser. I en studie rapporterte amerikanere i midtatlantiske statene nær- døden opplevelser som var tilsvarende de som rapporteres av folk som bor i Nord- India . ( N5 )
Mange medlemmer av den vitenskapelige og helsetjenester lokalsamfunn , men er skeptisk til historier om nær- døden opplevelser , og forskere har fremsatt en rekke teorier for å prøve å forklare disse rapportene . Noen har antydet at nær- døden opplevelse er forårsaket av anoxia eller endorfiner utgitt av hjernen i tider med alvorlig fysisk stress. Noen mener at det er en effekt av medikamentadministrering - anestetika , for eksempel.
Mens forskerne har vist at disse faktorene kan reprodusere visse aspekter av nær døden fenomen hos noen pasienter , har teoriene blitt motbevist i andre. Og , som ennå, det er ingen teori som har forklart alle aspekter av nær- døden-opplevelse . ( N2 , n4 )

Hva " reise" er som
Selv ikke to nær- døden-opplevelser er de samme, de fleste rapporterte opplevelser synes å følge samme generelle mønsteret , utspiller seg i fem trinn. ( N6 )
I utgangspunktet pasienten opplever intense følelser, som regel følelsen av absolutt fred og tilfredshet . Deretter blir han skilt fra kroppen hans. Mange rapporterer følelsen som tilskuere ser ned på sine organer fra et hjørne av taket. De kan se og høre alt som skjer rundt dem, men kan ikke kommunisere med noen.
Det tredje trinn kan beskrives som går inn i mørket. Pasienten befinner seg flytende eller drivende gjennom et mørkt rom eller en tunnel uten dimensjoner. Han beveger seg deretter mot et sterkt lys - den fjerde etappen . Dette lyset er ofte beskrevet som varm , avslappende og behagelig .
I det siste trinn , passerer pasienten gjennom lyset og kommer i en annen verden . Noen pasienter rapporterer møte avdøde kjære eller føler et " nærvær ". Pasienten kan også gjenoppleve aspekter av livet hans , og dette såkalte livet gjennomgang kan oppstå på ethvert stadium , men det er oftest rapportert i denne siste.
Mens folk flest beskrive nær døden opplevelse som positiv og fredelig, andre synes det dystre og skremmende . Tre typer plagsomme erfaringer har blitt beskrevet . ( N7 ) I den første typen , føler personen nød eller terror fremfor komfort og fred .
I den andre typen , føler personen alene eller som om han var i et tomrom . Han kan også " mottar meldingen" at verden og hva han har påtatt seg å være ekte - inkludert seg selv - . Doesnt virkelig eksisterer og aldri gjorde ( N8 )
I den tredje og mest sjelden rapportert type nær- døden opplevelse , finner personen selv i " et stygt eller truende landskapet, noen ganger ser grupper av andre mennesker som synes å være i forferdelig nød. " ( N8 ) Han vanligvis observerer bare disse hendelsene og er ikke plages selv.

Hvordan pasientenes liv blir endret
En nær døden erfaring kan produsere en rekke reaksjoner i pasienten. Han kan bli trukket tilbake , som ønsker å tenke sin erfaring på egen hånd. Han kan føle seg desorientert eller frykter at han hadde en psykotisk episode . ( N8 ) Som tiden går, kan han oppleve angst eller en følelse av rastløshet . ( N9 )
Sinne har blitt rapportert av noen få pasienter - primært av de som " tilbake til livet " i fysisk eller følelsesmessig smerte eller å oppdage at en ødeleggende hendelse har skjedd, slik som død av en kjær.
De fleste pasientene er imidlertid dukke opp fra erfaring med positive følelser . Mange ser på sin reise som en mystisk en og føler lettet og glad for at de ble "valgt" å gå tilbake.
Folk ofte at de føler " endret " eller "annerledes" etter hendelsen. Den mest dramatiske endringen de rapporterer at de ikke lenger frykter døden . De sier gjerne ting : « Når min tid kommer , jeg er klar for det", eller "Det er så herlig å ikke være redd . " Mange ender opp med å gjøre sykehus frivillig arbeid og i samspill med hospice familier. ( N4 )
Ofte folk som har hatt disse opplevelsene hevder å ha funnet reell mening og formål med livet sitt . Deres verdiene endres , og i sin tur , så gjør deres livsstil . De blir mindre sekulær - utvikling, for eksempel en økt følelse av spiritisme og bli mindre materialistisk. ( N4 , n6 ) Mange blir mer kjærlig , altruistiske , og folk-orienterte .
Noen rapporterer også utvikle synske evner , som å bli klarsynt eller telepatisk eller å ha profetiske visjoner . ( N3 , N6 )
Antall ord: 1027

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TereseBee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 23 Sep 2013 22:39
10
Kjønn (valgfri): Beach **;)
Lokalisering: Ateist Land (dessverre)
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 18 ganger

- - - Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av TereseBee »

Synergist skrev:
TereseBee skrev:Jepp! Jeg har begynt på boka hans... ;)
Oppdater oss når du er ferdig da :)
Ja, nå er jeg ferdig. Det tok litt tid siden jeg ikke syntes boka var særlig lettlest, jeg vet at noen er uenig med meg i dette.

For det første; dette er en biografi, ikke en nøyaktig beskrivelse av himmelen. Men jeg ble overrasket av at en lege kunne unngå å skrive så altfor mye om det selve vitenskapelige aspektet, skjønn det er tilstedet gjennom hele boka.

Helt grei bok, men kommer nok ikke til å lese den igjen. Hvis man virkelig vil ha en god beskrivelse, er det beste jeg har lest Sylvia Brown. :mozilla_wink:
Antall ord: 118
People who deny the existence of dragons are often eaten by dragons. From within.
-Ursula K. Le Guin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gjest_3

- Nær døden opplevelse - Eben Alexander

Innlegg av gjest_3 »

Har nettopp lest den. Er litt skuffa. Syns han beskriver veldig lite av opplevelsene sine på den andre siden. Han skriver at han så fantastiske steder, men utelater å fortelle mer om dem. Han skal også ha fått mye lærdom. Dette skriver han eller ikke noe om.

Mulig han har tenkt å gi ut en bok til?
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links