Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSist du skifta mening?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Borte..

- Sist du skifta mening?

Innlegg av Borte.. »

Det Svartepus sa. Slik tenker jeg også!
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Sist du skifta mening?

Innlegg av Bearchild »

Vermilion Oriol skrev:Det Svartepus sa. Slik tenker jeg også!
Hæ? :mrgreen:
Antall ord: 11
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Sist du skifta mening?

Innlegg av Borte.. »

:lol: :oops:


Wow! Hjernen min svitsjet av nå. :shock: Jeg fikk visst for meg at du var svartepus. Glemte at du hadde skiftet ut profilbildet ditt! :eang Jaja...sånn kan det gå! Jeg er tøtt! Do not judge! :coffe2
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Sist du skifta mening?

Innlegg av Isan »

Bearchild skrev:Jeg vet ikke? For å skifte mening må man vel ha hatt en mening i utgangspunktet? Hvis du har benyttet produkter som inneholder xyloksan i den tro at det var miljøvennlig så har du jo hatt en formening som blir endret i det du blir gjort oppmerksom på feilen..?
Hvis du derimot aldri har tenkt over dette tilsetningsstoffet men tilfeldigvis blir gjort oppmerksom på farene ved det og må begynne å lete etter hvilke produkter du heretter ønsker å unngå.. da har du vel ikke skiftet mening? :dontknow
Neik det er akkurat slik jeg tenker også.

Jeg syntes det var interessant å lufte det for å få andres tanker. For det er ikke sikkert det er opplagt hva svaret på spørsmålet mitt er, men jeg tenker cirka sånn som du skrev.

Andre må gjerne komme med innspill hvis de har.
Antall ord: 140
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- Sist du skifta mening?

Innlegg av g.r.y »

Hva religion angår, er det vel neppe noen hemmelighet at jeg anser de religiøse skrifter/lære for å representere et rimelig primitivt verdensbilde.
Når det er sagt, tilhører jeg jo som nordmann en "verden" hvor det etter terrorangrepet i New-York i 2001 ble opplest & vedtatt en gang for alle at kristen=snill og muslim=slem. Jeg var allerede på dette tidspunktet tvilende til at Koranen som sådan var noe værre enn Bibelen, men her stoppet også mine refleksjoner på dette området. -Inntil bomben ble sluppet i London nær 3 år senere.
Da hadde liksom galskapen nådd et punkt hvor jeg bare måtte finne ut av hvor pokker den hadde sitt utspring. -Jeg lastet så ned hele pakka, -den ´hellige skrifter` fra perm til perm, inklusive en imams gjennomgang/kommentarer/forklaringer av suraene (kapitlene), og skred til verket.
Jeg var svært bevisst på å ha et åpent sinn, og var fullstendig klar over at de kristne så langt fra har rent mel i posen når det gjelder ugjerninger, så jeg satte i gang i den tro at jeg ville kunne erklære uavgjort hva galskap som kunne påberopes av skriftene/lærene angikk.
Lite ante jeg at jeg flerfoldige timer senere skulle sitte som fjetret, i full fordypning over profeten Muhammens ord, forklart og satt i system av imamens forklaringer, -hinsides sjokkert over å finne ut at som religiøs lære, er den muslimske kristendommen så vel som jødedommen fullstendig overlegen hva troverdighet/rot i virkeligheten angår..
Ikke sånn å forstå at jeg har planer om hengi meg til den muslimske tro, for den er jo som kjent basert på det samme tullballet som de andre to, men intet desto mindre, inneholder denne religionen faktisk flere nyanserende elementer som ikke kan utelukkes på samme måte som Kristendommen & jødedommen.. Til tross for mitt relativt nøytrale utgangspunkt, er det ikke til å stikke under en stol at dette var info som førte til en ganske så nyansert oppfatning for mitt vedkommende, tross alt.. Eksempelvis kan nevnes: Ifølge Islam, er mann og kvinne sidestilt i skapelsesberetningen, -de ble med andre ord skapt samtidig, i motsetning til kristendommen/jødedommens greie med at kvinnen ble laget av mannens ribbein. I denne sammenheng, pesiseres det også at kjønnene er likestilte hva verdi angår, -de er bare gitt ulike roller, samt at den menneskelige forstand ikke er i stand til å begripe seg på den universelle makt som utgjør det vi refererer til som Gud/Allah. -Altså ikke noe primater i sitt bilde der i gården.. -Etc, etc.
Når det gjelder mitt personlige spirituelle ståsted, var det derimot ikke fra bøker/tradisjonelle innlæringsmetoder jeg fikk min innsikt.. Saken var den at jeg vel anså sannsynligheten for en fortsatt eksistens etter at kroppen tar kvelden for forsvinnende liten, inntil hunden min døde i 2010. Jeg er desverre ikke i stand til å forklare hva som skjedde, bortsett fra at det var en slags strømning opp gjennom ryggraden, brysted, nakken og hodet som jeg etter å ha konferert med min samboer fikk bekreftet fant sted da hun døde. I de sekundene dette varte, var jeg plutselig helt rolig, og fylt av en slags hinsides behagelig ro, før den intense sorgen fortsatte. Deretter begynte det å dukke opp biter av tørrmat på de undeligste steder, -hvilket ble satt i ytterligere perspektiv da vi fikk Ferrari, og det fortsatte å dukke opp biter av annet slag enn de han hadde..
Antall ord: 596
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links