Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisGenmodifisert mat eller ingen mat?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av g.r.y »

Argumentene mot genmodifisert mat har surret og gått på repeat i en årrekke, -og jeg skal heller ikke komme her å påstå at jeg er upåvirket av dette, og ville gaflet innpå uten å se meg hverken til høyre eller til venstre.. Disse argumentene er imidlertid gjentatt til det kjedsommelige, så jeg har derfor tankeeksprimentert litt utenfor boksen.. Saken er jo den at det til tross for nitide prøver, tester & undersøkelser ikke er kommet frem så mye som et ymt i retning av at dette skal ha noen skadelig virkning, så vi flyr jo faktisk rundt og frykter en ørliten sannsynlighet for at noe skal vise seg på lang sikt..
Greia er nå en gang at denne planeten er temmelig overbefolket, en tredjedel av befolkningen sulter, og verre skal det bli. Om man ser på planteføde, vokser disse vekstene i et visst tempo, og har en viss størrelse/matmengde pr. plante. Med litt genetisk "mygling", kan man derimot speede opp denne prosessen, samt få mye mer mat ut av hver plante. Langt flere vil da kunne brødføs av en avling enn ellers..
slik jeg ser det, koker det da ned til følgende:.. Hva er værst? Å spise seg mett og god med en ørliten biten mulighet for at ett eller annet uhumsk skal vise seg i en fjern og uviss fremtid, eller å face en tidlig død pga. underernæring?.. Jeg er faktisk rimelig sikker på at svaret ville vært ganske så enstemmig "ja til genmat" om de menneskene det gjelder hadde fått muligheten til å velge.
:ge
Antall ord: 267
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Synergist

- Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Slettet_Synergist »

Hvis valget står mellom genmodifisert- eller ingen mat, så hadde nok de fleste valgt det første ja...
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Bearchild »

En av tingene forskning har avdekket ifht genmodifiserte vekster er resistent ugras og resistente insekter. Altså at sånt som lever i nærheten av GMO- åkrer utvikler resistens mot sprøytemidlene som brukes på genmodifiserte avlinger. Som igjen fører til økt bruk av sprøytemidler. Så om GMO i seg selv ikke er helseskadelig ( noe man ikke vet med sikkerhet enda, langtidsvirkninger er fortsatt ukjent ) er vel neppe "tilbehøret" noe å hige etter..

Det finnes titusener av grunner til å ikke kødde med naturen, vel dokumentert gjennom historien. Det er gjerne sånn at så fort vi begynner å skulle regulere noe gir det negative utslag i noe annet. Rart med det.. høres det for godt ut til å være sant er det som regel det. ;)
Antall ord: 128
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Isan »

Dette er et interessant og viktig tema.

Jeg leste så absolutt hele innlegget ditt, g.r.y, men siterer bare dette:
g.r.y skrev:slik jeg ser det, koker det da ned til følgende:.. Hva er værst? Å spise seg mett og god med en ørliten biten mulighet for at ett eller annet uhumsk skal vise seg i en fjern og uviss fremtid, eller å face en tidlig død pga. underernæring?..
Jeg påstår ganske så freidig med én gang at dette ikke er den reelle problemstillingen. Når vi vet at inntil 1/3, altså en tredel, av all mat, som produseres i verden, produseres direkte for søplekassen på et eller annet stadium i prosessen fra åkeren til tallerkenen, er det svært mye vi kan gjøre på den fronten. Jeg kan nevne noen av stadiene underveis der mat blir borte: F.eks. tidligpotet og -grønnsaker, der prisen stuper så brått etter kort tid at de som ikke har rukket å få varene ut på markedet i løpet av den tida, taper mer penger på å høste og levere maten til den nye, lave prisen enn å pløye den ned pga de økonomiske mekanismene, som er valgt for å styre dette markedet. En annen faktor, mat skal til stadighet transporteres så langt at svinnet nødvendigvis må bli større enn om den skulle vært fraktet atskillig kortere; begge deler under forutsetning av at den blir håndtert riktig. Og det med riktig håndtering er nok stadig en utfordring i mange butikker, så der kunne nok svinnet vært klart mindre. Og så har vi forbrukerne, da, med svært varierende kunnskap om mat og matvarer. Mange tør ikke ta den øverste pakken i frysedisken, eller det fremste blomkålhodet, for sikkerhets skyld visstnok. Når tilstrekkelig mange gjør det samme, vil disse før eller siden ikke lenger være salgbare. Og den samme manglende kunnskap om mat og matvarer, som får folk til å kaste mat de har hjemme, som fint kan brukes. Og det store flertallet i de rike landene har jo mer enn god nok råd til å ikke trenge å være nøyere enn som så.

I de samme rike landene har vi også god nok råd til å spise så mye kjøtt at for store deler av klodens areal går med til å få produsert dette kjøttet. Arealer som delvis skulle ha forblitt skogkledt, og delvis skulle ha vært brukt til direkte matvekster, der en del av disse faktisk kan dyrkes i delvis skogaktig område, som klart minsker faren for erosjon. Og på store arealer produseres det sukker og tobakk, og det hadde ikke gjort det minste om disse ble en god del redusert. Vi ville slett ikke bli puritanere eller asketer av den grunn :)

Disse faktorene pluss flere andre ting vet vi at vi kan gjøre noe med, vi kjenner mange løsninger - kanskje nesten alle - og mange av dem har ikke veldig store økonomiske kostnader, kanskje til og med ganske små, og andre kostnader burde heller ikke være altfor store.

Det er ganske annerledes med genmodifisering av mat. Det er store økonomiske kostnader forbundet med å frambringe en tilstrekkelig kontrollert genmodifisert organisme, og tilstrekkelig kontrollert _må_ den være - og det er visst ikke helt sikkert at de alltid har vært det til nå. Og så har vi slike høyst uheldige - for å underdrive sterkt - kostnader som Bearchild nevnte, og kostnader i form av usikkerhetsfaktorer.

Evt. helsefare ved GM-mat vil jo være avhengig av hvaslags gen som er satt inn i organismen. Hittil har det vært gener som gjør det mulig for produsenten å få inn igjen mest mulig av gigantutgiftene de har hatt med å få fram organismen. Skulle man få fram planter som vokste ekstra raskt og godt, måtte man vel sette inn gener som produserte mye veksthormon, og jeg ser ikke helt for meg hvordan det skulle kunne forsvare utgiftene til de som lager dem. For øvrig er all plantevekst avhengig av tilgjengelig næring.

Det det er mest av blant genmodifisert menneskeføde i dag, er såkalte BT-planter. De er tilsatt et gen, som gjør at de produserer sin egen insektgift. Den er det som kalles systemisk, dvs. at den kan virke et annet sted i insektet enn der den først kommer i kontakt med insektkroppen. Akkurat denne giften ødelegger skadeinsektet ved å ødelegge tarmen på det. Og slik jeg forstod det på et foredrag jeg hørte for ikke mange ukene siden av lege Per Brandzæg, kan det se ut til at stadig flere amerikanere plages med lekk tarm. I USA er en stor del av maisen, som spises, BT-mais, husker ikke prosentandelen. Så enkelte fagfolk begynner å mistenke at denne giften også kan være uheldig for menneskets tarm. Det er i så fall ikke spesielt merkelig ettersom alle slags dyr er ganske likt oppbygd i grunnelementer og grunnfunksjoner, sjøl om vi mennesker og insektene ligger et stykke fra hverandre i dyresystematikken.

Dette ble iallfall _noen_ punkter.
Antall ord: 857
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av g.r.y »

Det er ikke slik at jeg ikke er klar over de negative aspektene ved dette, for de praktisk talt spyes ut fra Google før en kommer så langt som til ´genmo...`. Jeg synes bare det er interessant å gå ut av den allmenne tenkeboksen, om man kan bruke det uttrykket, for å skape et mer helhetlig bilde. Det er vel knapt nok en ting i verden som er svart/hvitt, ei heller når det latertilå være slik ut fra almennhetens ståsted. Selv om man etter en samlet vurdering ikke ender opp med å skifte mening om hva man finner mest fordelaktig i de enkelte tilfeller, mener jeg bestemt at man ved å tenke utenfor boksen, grave frem motargumentene og tidvis bryte med de allmenn gitte sannheter får et mer helhetlig bilde og solid fundament og bygge ens meninger på.
Antall ord: 140
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Bearchild »

g.r.y skrev:Argumentene mot genmodifisert mat har surret og gått på repeat i en årrekke, -og jeg skal heller ikke komme her å påstå at jeg er upåvirket av dette, og ville gaflet innpå uten å se meg hverken til høyre eller til venstre.. Disse argumentene er imidlertid gjentatt til det kjedsommelige, så jeg har derfor tankeeksprimentert litt utenfor boksen.. Saken er jo den at det til tross for nitide prøver, tester & undersøkelser ikke er kommet frem så mye som et ymt i retning av at dette skal ha noen skadelig virkning, så vi flyr jo faktisk rundt og frykter en ørliten sannsynlighet for at noe skal vise seg på lang sikt..


Det er vel ikke snakk om å "fly rundt og frykte en ørliten sannsynlighet", det viser seg jo allerede at dette genmanipulerte greiene har visse negative sidevirkninger man må ta hensyn til. Selv om du altså skriver at man ikke har kommet fram til "et ymt i retning at dette skal ha noe skadelig virkning".
Greia er nå en gang at denne planeten er temmelig overbefolket, en tredjedel av befolkningen sulter, og verre skal det bli.
Og ved å manipulere naturen skal dette bli bedre? Isan forklarte vel ganske greit hvorfor det så langt ikke ser spesielt lovende ut?

slik jeg ser det, koker det da ned til følgende:.. Hva er værst? Å spise seg mett og god med en ørliten biten mulighet for at ett eller annet uhumsk skal vise seg i en fjern og uviss fremtid, eller å face en tidlig død pga. underernæring?.. Jeg er faktisk rimelig sikker på at svaret ville vært ganske så enstemmig "ja til genmat" om de menneskene det gjelder hadde fått muligheten til å velge.
:ge
Jeg ser du skriver at du ønsker å tenke utenfor en eller annen boks men sliter med å forstå hva du egentlig vil fram til. Blir man sulten nok spiser man det man har tilgjengelig om det så er menneskekjøtt.
Heldigvis er det fortsatt mange som evner å tenke litt fram i tid og ihvertfall velger å stille spørsmål ved hurtigløsninger. Hvorvidt vi egentlig har noe valg er en annen sak.. til syvende og sist er det pengene som råder og ikke hva folket mener.

Men nå er jo ikke manipulert korn noe "nytt". Har det blitt mindre sult i verden etter flere tiår med utprøvinger? Hvis man ser på de som virkelig sulter altså.
De som sitter og styrer denne "fantastiske" løsningen på verdens sultproblem var så omtenksomme at de sendte noen never korn til biafra- familiene i Afrika. For en real sum penger selvsagt, men for de sultne menneskene var det en ren investering og de brukte gladelig pengene på noe som faktisk kunne gro der ute i ørkenen. Problemet var bare at kornet helt tilfeldig var sterilt.

Så ble de vel mette den ene gangen, men det var ikke mange som hadde penger igjen til å kunne kjøpe et nytt parti korn. Snakk om å peke nese til folk!

Mye av motviljen mot dette GMO- greiene bunner jo også i personene bak. Å tro at de styres av godhet og et ønske om å redde jordas befolkning fra sult er bare naivt.
g.r.y skrev:Det er ikke slik at jeg ikke er klar over de negative aspektene ved dette,..
Ok, da misforstod jeg sikkert førsteinnlegget der du skrev at det ikke fantes noe negativt om det.

Jeg synes bare det er interessant å gå ut av den allmenne tenkeboksen, om man kan bruke det uttrykket, for å skape et mer helhetlig bilde. Det er vel knapt nok en ting i verden som er svart/hvitt, ei heller når det latertilå være slik ut fra almennhetens ståsted. Selv om man etter en samlet vurdering ikke ender opp med å skifte mening om hva man finner mest fordelaktig i de enkelte tilfeller, mener jeg bestemt at man ved å tenke utenfor boksen, grave frem motargumentene og tidvis bryte med de allmenn gitte sannheter får et mer helhetlig bilde og solid fundament og bygge ens meninger på.
Kanskje du kunne komme med noen av disse motargumentene som bryter med den allmenn gitte sannheten som viser at du har fått et mer helhetlig bilde og solid fundament å bygge dine meninger på da sånn at vi har noe konkret å forholde oss til. I det minste et lite hint om hva du egentlig vil diskutere? :)
Antall ord: 740
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Isan »

Det er selvfølgelig aldri skadelig å prøve å se fordeler ved det/de synspunktet/ene i en sak, som en sjøl ikke har :) Men jeg sitter nok igjen med et litt annet inntrykk enn deg, g.r.y, av hvilken informasjon som er mest synlig. Det er f.eks. noen matforskere på Ås (når det er snakk om det norske fagmiljøet) og en del andre "tunge" krefter ellers i verden, som presenterer en liknende innfallsvinkel, som du slår til lyd for i det første innlegget. Og jeg syns nok de framstiller spørsmålet for lite bredt. Ikke dermed sagt at de ikke er klar over f.eks. de momentene jeg allerede har nevnt. Det tror jeg nok disse folkene mest sannsynlig er.

De praktiske, økonomiske realitetene av de genmodifiseringer, som allerede er gjort, er slik at de ikke akkurat kommer de fattigste gruppene mest til gode. I denne sammenhengen kan det være interessant og viktig å ta med at et sted mellom 70% og 80% av menneskene brødføs av mat produsert på det vi røflig kan kalle småbruk. (Beklageligvis husker jeg verken det nøyaktige prosenttallet eller den arealstørrelsen man har oppgitt som grense for hvor store disse brukene er.) At disse småbøndene får sikret sine rettigheter og muligheter til å produsere mat i fred, uten krig og dumping av delvis tvilsom overskuddslagermat fra andre land, har nok mer å si for å utrydde sult enn bruk av genmodifiserte planter og dyr.

Personlig ville jeg nok ikke fått hetta om jeg skulle spist en genmodifisert tomat. Jeg har liksom ikke regnet umiddelbare negative helseeffekter som den store faren ved genmodifisering. På helsefronten er det vi sålangt ikke vet, mer problematisk. Og det er særlig i forhold til naturen at jeg ser farene. At økosystemene rundt oss fungerer, er det eneste som gjør det mulig for oss å overleve som art. På det området skiller vi oss ikke fra andre arter :)

Min mening er faktisk såpass klar som at genmodifiserte organismer ikke har noe som helst å gjøre utenfor laboratorieveggen. Derimot vil jeg ikke umiddelbart avvise at det kan være fornuftig å inne på laboratoriet bruke slike organismer til å lage medisiner. Det vil sikkert også ha problematiske sider, men jeg avviser ikke at de kan løses og kontrolleres.

(Så til slutt en utenom-temaet-parentes: Jeg går utifra at vi alle har lagt merke til at det vel så å si aldri er noen som sier om seg sjøl at de tenker bare innenfor den eller de boksene. Det er det bare andre som gjør :D ;) Jeg har iallfall aldri ment om meg sjøl at jeg tenker innenfor bestemte bokser, og jeg tror ikke jeg er unik på det området :) )
Antall ord: 469
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Isan »

Bearchild skrev:Mye av motviljen mot dette GMO- greiene bunner jo også i personene bak. Å tro at de styres av godhet og et ønske om å redde jordas befolkning fra sult er bare naivt
Nja, i mange tilfeller er det nok ikke fullt så enkelt. Mange har nok gode intensjoner _også_, _sammen_ med den økonomiske motivasjonen. Og så ville det ikke forbause meg om det i en del tilfeller er slik at den gode intensjonen minker mens den økonomiske motivasjonen øker :mozilla_sealed:

Men når det er snakk om disse - unnskyld uttrykket - svinske ordningene, som gjør det mulig å spekulere i mat, altså at man kan kjøpe opp et parti mat på verdensmarkedet for så å selge det igjen når prisen går opp, bare for å tjene penger, da er det ikke mye godhet lenger!
Antall ord: 134
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev:
Bearchild skrev:Mye av motviljen mot dette GMO- greiene bunner jo også i personene bak. Å tro at de styres av godhet og et ønske om å redde jordas befolkning fra sult er bare naivt
Nja, i mange tilfeller er det nok ikke fullt så enkelt. Mange har nok gode intensjoner _også_, _sammen_ med den økonomiske motivasjonen.
Jeg var vel kanhende litt rask der og hadde vel hovedaktøren i tankene. Er selvsagt klar over at knapt brøkdelen av de som sitter og genmanipulerer i et eller annet øyemed har verdensherredømme i tankene.. :lol:
Men det er særdeles få som ikke jobber for noen. Og begynner man å kikke på disse noen er vi der jeg siktet til.
Antall ord: 119
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- - - Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av g.r.y »

Bearchild skrev:
Isan skrev:
Bearchild skrev:Mye av motviljen mot dette GMO- greiene bunner jo også i personene bak. Å tro at de styres av godhet og et ønske om å redde jordas befolkning fra sult er bare naivt
Nja, i mange tilfeller er det nok ikke fullt så enkelt. Mange har nok gode intensjoner _også_, _sammen_ med den økonomiske motivasjonen.
Jeg var vel kanhende litt rask der og hadde vel hovedaktøren i tankene. Er selvsagt klar over at knapt brøkdelen av de som sitter og genmanipulerer i et eller annet øyemed har verdensherredømme i tankene.. :lol:
Men det er særdeles få som ikke jobber for noen. Og begynner man å kikke på disse noen er vi der jeg siktet til.


Verdensherredømme!?.. Det må vel være i overkant ambisiøst.. -Tatt i betraktning at ingen har lykkes i det stuntet til dags dato, -til tross for gjentatte forsøk av noen rimelig spitzy figurer med¨noe grassalt med ressurser til sin diksposisjon, for å si det sånn..
At en eller et fåtall rimelig kyniske vesner kan få en mildt sagt uønsket makt pga. pengene som ligger i dette, -det er jeg med på, -men verdensherredømme.. Jeg kan ikke hjelpe for det, men det synes vel å være litt vel dommedagsprofetorisk og/eller konspiratorisk i mine øyne.
Men "never the less".. Bare sånn for moro skyld.. Om vi da forestiller oss følgende scenarie:..
- Politikk er blitt ført på høyt plan i regi av FN,, og sannsynligvis på intiativ av Jan Egerland, og noen rimelig spissfindige aktører i det godes tjeneste, har klart å få trumfet gjennom en greie med at genmodifisering kun er tillatt under ledelse av en eller annen versensomspennende organisasjon som er styrt etter menneskerettighet og solidaritetsprinsipper. Dette er avtalefestet og signert i alle bauer og kanter, og er under FN`s kommando, i tillegg til at produksjonen og vitenskapen kun skal utøves i den hensikt og for det formål og skaffe mat til de trengende.. -Hva da?..
Antall ord: 340
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Bearchild »

g.r.y skrev:
Bearchild skrev:
Isan skrev:
Nja, i mange tilfeller er det nok ikke fullt så enkelt. Mange har nok gode intensjoner _også_, _sammen_ med den økonomiske motivasjonen.
Jeg var vel kanhende litt rask der og hadde vel hovedaktøren i tankene. Er selvsagt klar over at knapt brøkdelen av de som sitter og genmanipulerer i et eller annet øyemed har verdensherredømme i tankene.. :lol:
Men det er særdeles få som ikke jobber for noen. Og begynner man å kikke på disse noen er vi der jeg siktet til.


Verdensherredømme!?.. Det må vel være i overkant ambisiøst.. -Tatt i betraktning at ingen har lykkes i det stuntet til dags dato, -til tross for gjentatte forsøk av noen rimelig spitzy figurer med¨noe grassalt med ressurser til sin diksposisjon, for å si det sånn..
At en eller et fåtall rimelig kyniske vesner kan få en mildt sagt uønsket makt pga. pengene som ligger i dette, -det er jeg med på, -men verdensherredømme.. Jeg kan ikke hjelpe for det, men det synes vel å være litt vel dommedagsprofetorisk og/eller konspiratorisk i mine øyne.


Kjære vene.. jeg har da ikke sagt at noen er ute etter verdensherredømme, du misforstår fullstendig. Les det jeg skrev en gang til! Jeg påpeker bare at det sitter store pengesterke organisasjoner bak mye av forskningen på området og at disse ikke nødvendigvis arbeider utifra noe godhetsprinsipp. Monsanto burde være kjent for de fleste.
Antall ord: 253
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Svartepus »

Fremtiden er visstnok å spise insekter. De er sunne, næringsrike og smaker godt. I tillegg formerer de seg raskt og krever lite energi både for å leve og for å bli mat. 10 kilo plantekost gir ett lite kilo mat i form av kjøtt men 10 kilo mat i form av insekter. Det er jo litt interessant da. Kanskje man skal begynne å tenke "nam" istedet for "æsj" neste gang man ser et insekt eller en larve? ;)
Ok, nå lo jeg litt men ideen er egentlig ikke så dum. Det ville ha effektivisert matindustrien kraftig, mettet flere og gitt mindre behov for genmodifisering. Vi kommer også langt med å spise mindre kjøtt og kaste mindre mat.

I nøden spiste fanden fluer men om han spiste genmodifisert mat sies det ingenting om.
Antall ord: 131
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Genmodifisert mat eller ingen mat?

Innlegg av Isan »

Tenk å kunne spist opp noe av skadeinsektene: Rognebærmøllpuré, tilsatt de riktige krydderne, til seimiddagen f.eks.?

Uten å fleipe syns jeg faktisk sjøl det hørtes spennende ut. :)
Antall ord: 30
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links