Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisÅ anerkjenne vitenskap og å tro på noe åndelig

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Å anerkjenne vitenskap og å tro på noe åndelig

Innlegg av Isan »

Nå opererer egentlig ikke vitenskapen så mye med bevis, men la gå, da, i denne sammenhengen er det forsåvidt greit :)
Asbjørn skrev:... har vi ikke bevis,
så er det ikke sant / finnes ikke.
Tillot meg å klippe bare dette lille sitatet.

Såvidt jeg har fått med meg, er det ikke vanlig at vitenskapsfolk inntar den holdningen. Riktignok er det sikkert atskillig flere av dem, som gjør det overfor det vi kaller paranormale fenomener, det tror jeg nok. Men ellers er det ofte slik at vitenskapsfolk er overbevist om ting, som de så langt ikke kan bevise - og dermed ikke faglig objektivt kan gå ut å utbasunere at slik er det. De kan kun si at "personlig er jeg overbevist om at det må være slik, men vi har hittil ikke greid å bevise det".
Antall ord: 137
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - - - Å anerkjenne vitenskap og å tro på noe åndelig

Innlegg av Borte.. »

Asbjørn skrev:Men å si at "kan det ikke bevises-så eksisterer det ikke" - det holder ikke.
Så da tror du på meg når jeg sier at enhjørninger eksisterer?
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Å anerkjenne vitenskap og å tro på noe åndelig

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev:Men ellers er det ofte slik at vitenskapsfolk er overbevist om ting, som de så langt ikke kan bevise - og dermed ikke faglig objektivt kan gå ut å utbasunere at slik er det. De kan kun si at "personlig er jeg overbevist om at det må være slik, men vi har hittil ikke greid å bevise det".
Mye av motviljen- begge veier!- dreier seg nok om personlig overbevisning. Og at personlige overbevisninger er vanskelige å mene noe annet om ser man hele tiden, se bare på religioner. Men man ser det jo også innad i de forskjellige miljøene. For eksempel kan to forskergrupper som studerer det samme være totalt uenige om det de forsker på.
Antall ord: 117
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Å anerkjenne vitenskap og å tro på noe åndelig

Innlegg av Bearchild »

Jeg fant igjen en gammel bok av Ronald Grambo ( mag.art i folkeminnevitenskap, mangeårig foreleser i UiO bla ). I sluttordet i denne boka jeg har skriver han noe jeg fant relevant til temaet. Boka heter " I liv og død " og tar for seg magiske og religiøse tanker, skikker og ritualer tilknyttet blod.

( Om Grambo- http://no.wikipedia.org/wiki/Ronald_Grambo )

I sluttordet står det:
Vi konfronteres med en annerledes form for logisk tenkning enn den vi er vant med. Moderne mennesker er mer eller mindre skolert i naturvitenskapelig resonnement, hvor årsak og virkning opererer på bestemte observerbare måter. Men den logikk vi treffer på innen et slikt magisk og religiøst univers, er av en helt annen art. Den er slett ikke irrasjonell, men helt igjennom konsekvent. Vi opererer bare med andre premisser som utgangspunkt.

Grambo har undervist ved flere høyskoler/ universiteter og det er mange ( godt voksne ) akademikere som "husker han". Jeg har sett og hørt han omtalt flere plasser og selv om han tydeligvis er i grenseland i forhold til hva som er akseptabelt vedrørende overtro velger brorparten å gå han i forsvar. Så han har tydeligvis funnet denne gyldne middelveien som er så uoverkommelig for mange andre. :)
Antall ord: 208
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Å anerkjenne vitenskap og å tro på noe åndelig

Innlegg av Isan »

Legger ved denne kommentarartikkelen - også som et apropos til tråden:
http://www.forskning.no/artikler/2014/februar/380779
Her lufter Arnfinn Christensen tanken om vi kanskje trenger et mer følelsesspråk også når vi formidler den vitenskapelige skapelsesberetningen.
Antall ord: 41
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links