Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHvorfor vil du tro det du tror?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- Hvorfor vil du tro det du tror?

Innlegg av Asbjørn »

Her er et tvprogram på NRK :

Gud og vitskapen
Er "gudsmedvit" ei vrangførestilling eller ei sann erfaring? Sjølv om det er forska mykje på hjernen, veit vi ganske lite om han. Medvit som går ut over den daglege røynda, som oppstår gjennom musikk og kunst, gir oss store opplevingar. Og er denne åndelege evna vår gudegitt? Teologane og ateistane er ikkje samde om svarene. (The God Question)
http://tv.nrk.no/serie/gud-og- vitskape ... /episode-3
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Jul 2005 01:19
18
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

Re: Hvorfor vil du tro det du tror?

Innlegg av Sataci »

For første gang på mange år, fant jeg en muslim det virkelig gikk an å diskutere tro med. Ikke ta dette feil, for det var ganske oppfriskende etter å ha møtt mange som ble fornærmet av å stille spørsmål.

Men.

Jeg la det frem på denne måten: (vi tok for oss kristendommen i første omgang) Hvis man har Bibelen i den ene hånden, der det påstås at mennesket er 6000 år gammelt, og et nyfunnet fossil i den andre hånden, som er 25000 år gammelt, hvorfor ville du fortsatt valgt Bibelen som din tro?

Det begynte med at han ville valgt den fordi han ikke likte fossilet. Jeg spurte hvorfor han ikke likte det, og han mente det var fordi fossilet ikke stemte overens med hans tro. Jeg sa fossilet fortsatt kom til å være der og rope etter oppmerksomhet, på tross av at han valgte Bibelen. Fossilet forsvinner jo ikke bare fordi man velger Bibelen.
Han mente det var fordi han hadde levd livet med sin tro så lenge, at det å bryte fra den pga et fossil var noe han ikke var komfortabel med, så det var enklere å bare fortsette med troen selv om han da følte at ting ikke stemte helt.

Jeg spurte han også om hva han mente rundt dette at de har funnet dataprogrammeringer i algoritmene til universets oppbyggelse, men da fikk jeg til svar at han trengte en kopp skikkelig svart kaffe....
Antall ord: 246
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hvorfor vil du tro det du tror?

Innlegg av Asbjørn »

Sataci skrev:Jeg spurte han også om hva han mente rundt dette at de har funnet dataprogrammeringer i algoritmene til universets oppbyggelse, men da fikk jeg til svar at han trengte en kopp skikkelig svart kaffe....
Har du noen referanse til dette ? Virker interessannt...
A
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Jul 2005 01:19
18
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

Re: Hvorfor vil du tro det du tror?

Innlegg av Sataci »

Asbjørn skrev:
Sataci skrev:Jeg spurte han også om hva han mente rundt dette at de har funnet dataprogrammeringer i algoritmene til universets oppbyggelse, men da fikk jeg til svar at han trengte en kopp skikkelig svart kaffe....
Har du noen referanse til dette ? Virker interessannt...
A

Det var litt kortfattet det jeg skrev, men les mer her (tungt å lese btw): http://www.simulation-argument.com

Litt til (denne er forenklet, men det er masse å lese om det når man googler litt): http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/10 ... 57777.html

http://www.novaspivack.com/uncategorize ... ce-emerges

Alt dette er tungt lesestoff, som man virkelig må pakke hodet sitt rundt, men det er fantastisk interessant! :D
Antall ord: 118
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hvorfor vil du tro det du tror?

Innlegg av Asbjørn »

:like
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Hvorfor vil du tro det du tror?

Innlegg av Morris »

Heisann!

Interessant tråd! Hvor mange ganger har man ikke hørt uttrykket: Jeg trodde knapt det jeg så - opplevde.... eller noe i den duren? Må man absolutt ha troen? Tro kan være så mangt...
Av og til tror jeg på meg selv, når jeg skal prøve å få til noe jeg holder på med. Noen ganger må jeg kanskje ty til hjelp og tro på at andre har bedre kunnskaper, evner... og sånn skifter nå det litt på det.

Hvis det nå skulle dreie seg om religion, blir alt mer diffust for ordet religion tror jeg bare er nevnt en gang i Bibelen av Paulus som nevner den som et stridsspørsmål om deres egen religion om en viss Jesus som var død, men Paulus hevdet var i livet. Religion er ikke noe jeg tror på, men snarere bøker jeg har lest, hvis informasjon beskriver en periode av jordens historie under andre forhold enn man har i dag (2021). Som ungdom ble jeg ufrivillig instruert i kristen religion om hva frelseren hadde gjort for oss. Men jeg har mine føtter godt plassert her nede på jorden og nådde ikke de høytflyvende ordene som troverdige - at fredsfyrsten alt hadde oppnådd alt det han egentlig skulle ha utrettet, rett etter to verdenskriger, her stemmer ikke infoen om at våpnene er omgjort til hakker og vingårdskniver - det får være måte på hvor lettroende man skal være!

Så tro må jo komme ut av noe som manifesterer seg slik at man kan se det man skal tro på? Det sier også Skriftene i Joh.12.44-47: Men Jesus ropte ut: «Den som tror på meg, tror ikke på meg, men på ham som har sendt meg. Og den som ser meg, ser ham som har sendt meg. Som lys er jeg kommet til verden, for at ingen som tror på meg, skal bli i mørket. Den som hører mine ord og ikke holder fast på dem, dømmer ikke jeg. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden.

Denne ordlyden hører man sjelden eller aldri – og er den sann har det aldri hendt i vår verdenshistorie. Disiplene ble kalt for lite troende, enda skulle de bli satt til å dømme verden.

Egentlig kan ordet «tro» defineres med ordet «håp» - noe man i høy grad ønsker skal være sant – som at jeg vil få til det jeg jobber med. Hittil får jeg til det meste, (jeg gjør ikke så mye jeg har dårlig tro på ;-) ) men det hender jeg bommer av og til... da er det litt utrolig hvor menneskelig Gud også utrykker seg når også han bommer på noe, da sammenligner han seg med en pottemaker ved dreieskiven... når pottemakeren ikke får til sitt emne på dreieskiven, tar han vekk leiren fra den, knar den og setter i gang og prøver på nytt. Det er akkurat hva jeg også gjør når jeg bommer litt. Da øker troen på at neste gang vil det lykkes? Det er det jeg tror mest på! ;-)
Antall ord: 536

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links