Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisAlle liker å bli lurt

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Alle liker å bli lurt

Innlegg av Bearchild »

For å spinne litt videre på hva vi blir proppet fulle av. Eksempler på hvordan vi blir "lurt", villedet, pratet trill rundt osv. Ikke konspirasjonsteorier. :)

For eksempel:
Kortversjon- Norge trues av EU/ EFTA med sanksjoner/ bøter fordi vi har en lov som ikke passer inn i EU. Det norske departementet snur på femøringen, opphever loven og går ut med følgende offentliggjøring; Regelverksforenkling. Ikke et ord om sanksjoner eller EU. Bare "vi vil være snille og forenkle reglene litt". ](*,)

Den lange versjonen-
I norge har vi noe som heter "Forskrift om godkjente dyr av hestefamilien", også kalt "kåringsloven".
( Beklager litt sært tema som eksempel.. :oops: )

Denne loven sier at alle hingster som skal brukes i avl må være godkjente. Denne godkjenningen innebærer en del momenter utover veterinærgodkjennelse, bla. besiktigelse av utdannede dommere, forskjellige bruksprøver mm hvor hingsten gis poeng og må oppnå en viss poengsum for å tillates brukt i avl.

Bruk av ikkegodkjente hingster er straffbart i norge.

Nok om dèt.
EU er totalt uenig i denne loven med omtrentlig følgende begrunnelse:
Utgangspunktet for EUs regelverk er at det skal ikke være ”tekniske hindringer” for fri handel mellom medlemslandene. Offisielle, nasjonale kåringsbestemmelser for hingster er eksempel på slike hindringer.

Derfor bestemte EU seg for at de ville bøtelegge norge dersom de ikke endret denne loven innen en fastsatt frist. Og nå nærmer jeg meg kjernen..
En hastesak ble igangsatt i juni og lovverket ble oversendt Landbruksdepartementet for vurdering. For et par dager siden kom resultatet, kåringsloven oppheves.

Det som er interessant her er Landbruks- og matdepartementets forklaring på hvorfor denne lovendringen kommer. De nevner ikke med ett eneste ord at de har blitt truet med bøtelegging av EU. Det de skriver er:
Landbruks- og matdepartementet har som et ledd i regelverksforenkling, foreslått å endre de offentlige kravene til hesteavl.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/ak ... ?id=765970

Som et ledd i regelverksforenkling?? Ikke som tilsvar på følgende henvendelse..?
Det norske regelverket strider mot direktiv 90/427/EØF om handel med dyr av hestefamilien. Ifølge direktivet kan handel med hester ikke begrenses utover det som følger av direktivet selv. EU-domstolen avsa i 2006 dom over de svenske reglene som i all hovedsak tilsvarte dagens norske regelverk.
En grunngitt uttalelse er andre og siste steg før en eventuell stevning av Norge for EFTA- domstolen. Norge har to måneder på å besvare uttalelsen.

http://www.eftasurv.int/press--publicat ... et/nr/2235


Sånn. Det var mitt kjedelige eksempel. :lol:
Er det flere som har eksempler på hvordan "øvrigheta" pakker inn ting og forteller oss det vi vil høre istedenfor å si sannheten så fyr løs! ;)
Antall ord: 458
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Alle liker å bli lurt

Innlegg av ludoburgero »

Det er vanlig praksis blant folk som bygger opp et visst hovmod å legge frem saker på denne måten, tror jeg. Har ikke noen gode eksempler å komme med fra det offentlige akkurat nå, men en artig historie om da jeg som leietakere ble anklaget for å ha forårsaket vannskader (som viste seg å være der fra lenge før vi flyttet inn), spekulative og skruppelløse huseiere, som i tillegg til utkastelsen av oss (jeg og daværende kjæreste) var så frekke at de krevde erstatning for dette i form av maling og diverse utstyr for å reparere skadene.

Jeg hadde mitt på det rene og ba om kvittering etter at utstyr var kjøpt inn og jobben var utført.
Vel og merke etter heftige diskusjoner. Da klarte de ikke å komme opp med kvitteringer, og jeg truet med politianmeldelse for å ha svindlet oss (samt utkastelsen og alle de ubehagelige forholdene, pluss alle bildene jeg tok da jeg flyttet inn som beviste - også i kontakt med fagfolk - at leiligheten ikke engang var godkjent for utleie). Omsider fikk jeg overført noen tusenlapper tilbake på konto med beskjed om at jeg "hadde betalt for mye i strømpenger". Saken er at vi betalte kun 500,- i måneden og at vi bodde der i bare drøye 3 måneder. Beløpet jeg fikk tilbakebetalt var ca. 2500 kroner, altså en tusenlapp mer enn tilogmed om vi skulle fått strømmen "gratis"/inkludert i leien. Det var ikke avtalt. Dette var deres måte å gi tilbake beløpet de krevde av meg for "reparasjon av skadene vi hadde forårsaket". Selvsagt innså de at de hadde tabbet seg fullstendig ut, men noe innrømmelse kom aldri.

Tror nok det er ganske vanlig at byråkrater og andre som råder over andres liv med beslutninger som gjøres med paragrafer eller spekulative tiltak ofte tenker på en viss felles måte, og jeg tror at både private som offentlige "slike personer og/eller instanser" også ofte passer på å opprettholde en slags fasade eller stolthet. Tross alt er det vel denne påtatte stoltheten som gjør at de passer til disse yrkene, da jobben i seg selv er snakk om å formulere seg og argumentere på en eller annen arrogant måte for å få gjennomslag for den politikken som skal på plass.
Antall ord: 392
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Alle liker å bli lurt

Innlegg av Bearchild »

ludoburgero skrev:Tross alt er det vel denne påtatte stoltheten som gjør at de passer til disse yrkene, da jobben i seg selv er snakk om å formulere seg og argumentere på en eller annen arrogant måte for å få gjennomslag for den politikken som skal på plass.
Godt poeng.
Og egentlig er jo dette noe "alle vet" og som bare føyer seg inn i rekken av sånt man ikke gidder å bruke energi på. Inkludert meg selv. Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor jeg plutselig finner disse tingene så voldsomt provoserende.. :oops:

Mulig det er et personlig oppgjør med "øvrigheta". :lol:

Men hva er det vi skal beskyttes for/ i mot? Hvorfor ikke bare kalle en spade en spade..? Jeg synes faktisk det er bekymringsfullt når Departementet på godt norsk lyver oss rett opp i ansiktet. Og selv om mitt eksempel er av det mer uskyldige slaget er det ikke fritt for at jeg blir enda mer skeptisk til hva folk sier/ skriver.

Dette med å "sjekke kilder" faller jo fullstendig i grus når alle lyver litt alltid.
Antall ord: 183
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Alle liker å bli lurt

Innlegg av ludoburgero »

Jeg er helt på bølgelengde der, men jeg har også som sikkert mange andre kommet til et punkt der jeg ikke lenger tenker det hjelper å bry seg eller engasjere seg. En kan mene så mye om mangt, men "de store gutta" som sitter med de viktigste kortene på hånda er urokkelige. Dessuten er det så infløkt, det er så omfattende, og det er så lite man kan gjøre. Kanskje ikke alle alltid lyver litt, men jeg tror at veldig mange gjør det (mesteparten). En fattig trøst er at "vi" er mange mere enn "dem", hvis vi skal tenke på disse som tar beslutninger som gjelder alle og enhver av oss, og en annen fattig trøst er at det før eller siden rammer dem selv, disse ulempene de påfører andre, og en annen fattig trøst er at de ikke har kjennskap til hvordan ting fungerer (f.eks. i læreryrket), en annen fattig trøst er at de aldri vet hvordan det er å virkelig kjempe seg fram i livet, og en annen fattig trøst er at de lever på en mer restriktert lånt tid enn oss. Jeg snakker om politikere som bare er sittende for noen år, og jeg snakker om de som sitter med disse regelendringene, hva slags fattig liv de må ha når de engasjerer seg i så mye underdog-arbeid for en elite, jeg snakker om hvor desillusjonerte de er som tror de gjør noe viktig bare fordi de jobber for noen som har (i mange tilfeller) ufortjent mye makt, og jeg synes synd på deres forkvaklede tilværelse som tufter på å eksperimentere med noe som angår folk flest i en eller annen form.

Nå ble nok dette litt generelt edder og galle, så jeg beklager avsporingen.
Men jeg har iallefall kommet til dette punktet. Det er bedre å orientere seg om hvor man selv er på vei, hvilke muligheter en fremdeles har, og ta fatt i det man ønsker å gjøre noe med selv på personlig plan. Dessverre er verden blitt "alle for seg", mens "det kollektive" alltid skal være noe mentalt, åndelig, dreie seg om holdninger. Det er kanskje for sent å gjøre noe med, inntil det går så galt at man igjen skifter kurs, og slik repeterer historien seg inntil det ikke er mer igjen å hente og det er gjort ugjenopprettlig skade på alt som er av miljø og alle de konsekvensene det har fått å tenke på "det frie markedet" over hva det enn vil koste av ikke-fornybare ressurser. For eksempel økosystemet i seg selv, privatlivene til oss mennesker (for ja, det er til syvende og sist også snakk om økonomiske interesser i alle kanaler her også, les: Facebook og målrettet reklame og aksjene som ligger til grunne her).

På et visst punkt går det ikke an å snu mer, og da bør en bare innse at man kan innrette seg til en viss grad og ta personlige standpunkt der man mener sin egen grense går. Så får man bare satse på at resten går godt - enn så lenge - til man ser at det smeller.
Antall ord: 534
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Alle liker å bli lurt

Innlegg av Bearchild »

Utfordringen min er vel å klare å finne noen trøst i disse "fattige trøstene". ;)
Det optimale hadde vel vært om de fikk smake sin egen medisin før (helst) eller senere, men da begynner vi å komme inn på karma og sånt. Det hjelper ikke meg om arrogante drittsekker og løgnere og lurendreiere blir født som fluer i sitt neste liv og tippoldebarnet mitt drar av dem vingene.

Uansett om det ikke er noe jeg får gjort utover å irritere meg synes jeg det er helt greit å synliggjøre det. Det finnes sikkert langt større og viktigere ting å ta tak i med tanke på hvor bra vi tross alt har det her hjemme ( :eang ) men når selv de minste ting er grunnet på halvsannheter er det vanskelig å følge med i svingene. Om ikke alle lyver, hvem vet når det snakkes sant? Når terskelen for å fordreie sannheten er så lav at selv de simpleste ting må "pakkes inn". :(

Image

:bat
Antall ord: 164
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Alle liker å bli lurt

Innlegg av ludoburgero »

Det er viktig å ha noe å brenne for, så jeg støtter den!
Dessuten er jeg sagtens enig i alt du har sagt i denne tråden.

For noen drittsekker, håper de alle blir rammet av en sykdom som gjør de empatiske og ærlige. \:D/
Antall ord: 45
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !