Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisForskere mante fram ånder -NÅ MED HJERNESCANNING AV MEDIUM!!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Forskere mante fram ånder -NÅ MED HJERNESCANNING AV MEDIUM!!

Innlegg av Bearchild »

http://forskning.no/2014/11/forskere-fr ... -spokelser

Det er denne type "forskning" som bidrar til at jeg mister tillit til "gode forklaringer" og rapporter som faktisk skal brukes til noe.

Uten å ha lest rapporten er det litt vanskelig å vite om forsøket blir framstilt riktig i artikkelen, men for å ta denne artikkelen som utgangspunkt;

Hvis man går rundt i et rom med bind for øynene og vet man blir observert som en del av et forsøk er det vel rimelig opplagt(?) at man føler seg beglodd? Når man i tillegg blir "pirket på skulderen" uten å vite av hva, hvem eller hvorfor skulle det bare mangle at man får snev av paranoia..?

Og hva i all verden har dette å gjøre med å "mane fram ånder"?

*Rister oppgitt på hodet*
Endret: Samme området som faktisk er i bruk ved kanalisering ;
Les videre !
A
Antall ord: 148
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Empathica »

Ja, denne forskningen var ganske så tynn.

Lite og ingen forklaring på hvordan enkelte mennesker kan plukke opp informasjon
fra de som har forlatt oss for mange år siden, og aldri møtt liksom.
Det kan da umulig ligge i hjernen.
Antall ord: 41

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Isan »

Jeg også stusset da jeg leste denne artikkelen. For, nettopp som du sier, Bearchild, i hvert fall ut fra det som står i artikkelen, skjønte ikke jeg heller hvordan det folk opplevde her, kunne vise at det var det samme som noen opplever når de mener å føle spøkelser. Ja, jeg skjønte rett og slett ikke hvordan hendelsesforløpet de beskrev, skulle kunne gi følelsen av en ekstra tilstedeværelse i det hele tatt - bare fordi den andre personen skiftet posisjon eller handlingsmønster. Denne andre personen var jo der i alle fall, og så vidt jeg skjønte, visste jo forsøkspersonen det hele tida? Og om jeg har misforstått her, slik at forsøkspersonen ikke visste at det var en person til der, så følte jo forsøkspersonen da ikke et spøkelse, men en person. Og hvordan kan man da vite at det er slik følelsen av spøkelsestilstedeværelse kjennes ut?
Antall ord: 164
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av ludoburgero »

Bearchild skrev:Og hva i all verden har dette å gjøre med å "mane fram ånder"?
Du vet, frykten for at man kan ta feil er stor, og når det er hovmod involvert i kretser med prestisjefylt status ("forskning"), så føler man seg nok ekstra truet dersom noe som ikke følger de fysiske lover utover det vi kjenner skulle forekomme. Da er det den samme, gode, gamle leksa som alltid før; ty til skitne triks, et iscenesatt forsøk med ingen annen hensikt enn å diskreditere.

En kan jo spørre seg selv, som jeg mange ganger har tenkt, om på hvilket tidspunkt det plutselig ble ålreit å oppføre seg sånt om man egentlig har yrkesstolthet og oppriktig gjør det man kan - med æren i behold. For, dette er ikke et unikt tilfelle av mennesker i priviligerte stillinger som faller for fristelsen til å rulle seg i ei gjørme av lavmål. Det appellerer til så mange forskjellige yrker, men kanskje mest spesielt er det at noen som driver med forskning vier tid og bruker krefter på ting de egentlig har en forutinntatt mening om og som sånt sett skal være noe "motsatt" av det de egentlig står for.

Jeg tenker bare; er det kjedsomhet som gjør det? Er det mangel på interessante funn?
Det blir litt som om noen som sjeldent eller aldri snakker nedlatende eller bak ryggen på andre skulle begynne å gjøre det fordi de ikke lenger har mer interessante idéer å dele med hverandre. Det dukker opp et bilde i hodet mitt fra en av de lokale kaféene her som jeg ofte vanket på før i tiden, hvor det henger et skilt med påtrykket: "Small people talk about other people. Great people talk about ideas." Noe sånt iallefall. Poenget mitt er at når forskere begynner med satiriske sprell og andre barneleker, om jeg kan få kalle det det, så er det mildt sagt urovekkende. Hva de gjør på fritiden sin, uoffisielt, eller ikke går ut og publiserer, så får det selvsagt være deres sak. De er jo mennesker de også.

Worst case scenario: Redaksjonen i Forskning.no dytter rundt på stoler og bord på årets julebord i stupfylla og ramponerer et helt lokale, knipser bilder av det og kaller det fremmaning av poltergeist, og publiserer forskningsresultatene hvor nakenbilder av kolleger som står i med hverandre er inkludert - på Facebook og på Forskning.no såklart, samt i alle nyhetskanaler. Reaksjonene blir som følger: Forskere over hele verden synes dette er fascinerende, og MENSA tilbyr hele redaksjonen medlemsskap, og så blir det ekstra nyhetssendninger hvor fokus er på stolene og bordene som ble flyttet rundt på. Dagbladet neste dag er 50% dekning av saken hvor det er masse fakta og referanser til hva poltergeist egentlig er for noe, VG kjører overtid i 14 uker fremover og skifter til slutt bare navn til Poltergeistets Gang. Hele verden søker opp poltergeist på YouTube, og det blir laget en ny hit som heter OPPA POLTAGEIST STYLE, og det blir laget 5000 coverversjoner i sekundet og alle lastes opp på YouTube, og det blir dannet en poltergeistallianse, hvor hele handelsnæringen, så hele helsesektoren følgende etter tilslutter seg denne alliansen som et slags kvalitetsstempel. Så blir det obligatorisk å ta en "OPPA POLTAGEIST STYLE"-dans før enhver kritisk hjerteoperasjon, og det blir så stor etterspørsel for flere coverversjoner av OPPA POLTAGEIST STYLE, at selv om oljen begynner å ta slutt, så har Norge (og resten av verden) sikret seg en ny syssel som skaper 120.000 nye arbeidsplasser i året, ene og alene forårsaket av OPPA POLTAGEIST STYLE-etterspørselen, hvor snart 7 milliarder mennesker lager nye coverversjoner for hverandre hver eneste dag bare for å tilfredsstille hverandre oppapoltageiststylebehov.

Dette blir en suksess, ja.
Forskning og sånt, vet du.
Antall ord: 651
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Bearchild »

:loool
.. oppa poltageist style.. :flirt

Men ja. Mye "forskning" er til å få hakeslipp av og jeg blir rett og slett flau på andres vegne over hva de bruker tid og penger på. Penger fra statskassa åff kårs. Og aller verst er at disse forskningsresultatene er sånt som blir tatt hensyn til og vist til ved senere spørsmålsstillinger.

Jeg kunne sikkert moderert meg litt og sagt at forskning.no i det siste har begynt å presentere mye "rart" og sunket mange hakk i seriøsitet. Men det er tross alt forskning de serverer.
Dessuten er eksempelet i hovedinnlegget langt fra enestående. Det er greit at alt skal undersøkes ned til minste detalj men en del av forskning og resultater av studier som legges fram kunne blitt utført og ikke minst presentert langt bedre av grunnskolelever.
Antall ord: 138
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Asbjørn »

Jeg ser ingen problem med at de har funnet ut dette !

Eksempel :

Oi, bålet avgir varme ! De har funnet det ut ved å bruke et termometer!!!! !!!!

Men spørsmålet er ; er det BARE bålet som avgir varme, eller kan det ha flere årsaker ?

SOLA f.ex, den av gir jo varme ( men ok, det er jo ild på sola også.... så...... og stearinlys...og. . .)

Men poenget er at det er IKKE bare ild som kan avgi varme :
Hva med kokeplata på ovnen når den får tilført strøm ?

Eller varmgang i bremsene på en bil ?


Poenget er at JO, de har funnet en ny måte å trigge en opplevelse....

Men enestående og forklaring for alt annet ??? Nei.

A
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Bearchild »

Asbjørn skrev:Poenget er at JO, de har funnet en ny måte å trigge en opplevelse....
De vil gjerne tro det selv ihvertfall. Når jeg gikk i barnehagen lekte vi blindebukk. Bind for øynene og en skokk med unger som snek seg rundt og prikket en på skuldrene. Jeg husker det som stressende fordi jeg aldri visste når noen ville dytte borti meg eller hvor alle var. Men jeg har aldri sett noen relasjon mellom denne "frykten" og det å mane fram ånder. :roll:

Men for all del. Neste gang du (eller andre) forteller om en opplevelse av nærvær skal jeg ha denne forskningen i bakhodet. Det er bare hjernen som spiller folk et puss. Det har forskning vist, så det så! :badgrin:
Antall ord: 125
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Isan »

Det jeg tenkte etterat jeg leste artikkelen, var: Jeg har slett ikke tenkt å utelukke at det kan være hjernen som produserer spøkelses- og åndeopplevelser. Men jeg kan ikke se at det er sikkert at det dette forskningseksperimentet viser fram, er slike opplevelser. Så for meg ser det ut til at de har trukket en konklusjon som eksperimentet deres ikke gir grunnlag for.
Antall ord: 64
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev:Det jeg tenkte etterat jeg leste artikkelen, var: Jeg har slett ikke tenkt å utelukke at det kan være hjernen som produserer spøkelses- og åndeopplevelser. Men jeg kan ikke se at det er sikkert at det dette forskningseksperimentet viser fram, er slike opplevelser. Så for meg ser det ut til at de har trukket en konklusjon som eksperimentet deres ikke gir grunnlag for.
Det er vel i grunn det samme jeg mener. At det blir rent ut latterlig at dette forskningsresultatet skal kunne brukes som dokumentasjon på opplevelse av nærvær.

Men jeg mistenker vel at den egentlige forskningen sier noe annet enn hva de skriver på forskning.no. Jeg får dessverre ikke tilgang til den, men har registrert at det er flere artikler som ser ut til å være matet inn i google translate og omformulert etter "eget forgodtbefinnende". Håpløst. :coffe2
Antall ord: 148
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Isan »

Bearchild skrev:Jeg får dessverre ikke tilgang til den, men har registrert at det er flere artikler som ser ut til å være matet inn i google translate og omformulert etter "eget forgodtbefinnende". Håpløst. :coffe2
Ja, det høres håpløst ut.
Nå vet jeg ikke om jeg misforstod deg, men de som jobber i Forskning.no og leser internasjonale artikler, som de lager saker på grunnlag av, bruker neppe Google-translate. Men det var antakelig ikke det du mente. De folkene behersker nok engelsk godt nok til å ta stoffet direkte.
Antall ord: 94
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev: Nå vet jeg ikke om jeg misforstod deg, men de som jobber i Forskning.no og leser internasjonale artikler, som de lager saker på grunnlag av, bruker neppe Google-translate. Men det var antakelig ikke det du mente. De folkene behersker nok engelsk godt nok til å ta stoffet direkte.
Jeg uttrykte meg nok litt upresist. Det jeg mente var at det i noen tilfeller kan se ut som om de tar lett på oversetting. Det er ikke første gang jeg har sett artikler som har med ord/ betegnelser som ikke finnes i originalskriften.
Men som sagt får jeg ikke lest hele den omtalte originalrapporten, det kan jo hende det står noe der om å mane fram ånder selv om jeg har litt vanskelig for å tro det. Det vesle jeg får tilgang til handler om følelse av nærvær.
Antall ord: 145
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Isan »

OK, da skjønner jeg hva du mente :)
Antall ord: 8
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av ludoburgero »

Enig i sammenligningen til Asbjørn.

Jeg tror ikke lenger mer på forskning, forøvrig. Det forskes for mye på overnaturlige fenomener med nedsettende konklusjoner som ikke viser resultater, men som minner mest om selskapsleker. Nesten litt som sammenligningen til Bearchild fra en real omgang med blindebukk. Når det gjelder andre typer forskning, så er det nok kun de mest spektakulære som blir presentert for oss. Jeg lurer på hvem som i det hele tatt får publisert seriøs forskning, og om den er ensbetydende med kjedelig, og om noen i det hele tatt har tilgang til å lese denne?

For det er ikke få ganger jeg har sett at "forskere TROR at noe KAN ha skjedd".
Er det hakket mer seriøst dreier det seg om at "forskerne (i bestemt form) MENER at noe KAN ha en sammenheng".

Kan bli apatisk av mindre.
Antall ord: 146
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Bearchild »

Siden jeg skrev over her at dette ikke er første gang jeg ser sånne (teite :p ) forskningsgreier (bare for å høres litt teit ut sjæl) hadde jeg ment å finne fram flere eksempler.. har bare ikke kommet så langt enda.
Bra og fint osv at alt forskes på, men det koster faktisk ganske mye penger å forske. Og jeg synes man burde kunne forvente og forlange seriøse resultater utover f.eks åndemaningssvada som i dette tilfellet.
Antall ord: 77
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Forskere mante fram ånder

Innlegg av Bearchild »

Visste dere at dyr blir stresset på vei til slakteriet? Og at dyr som slaktes hjemme på gården opplever mindre stress enn de som slaktes på store slakterier?

Kanskje et eksempel på hvor viktig det er med forskning. "Alle" har vel visst dette selv om det ikke har vært vitenskapelig dokumentert(?). Før nå.
http://forskning.no/mat-husdyr/2014/12/ ... slakteriet
Antall ord: 64
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links