Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsis"Men inni er vi like"

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

"Men inni er vi like"

Innlegg av Bearchild »

Sikkert feil kategori. Og alt annet enn paranormalt.

Hvorfor er det ingen mennesker som er like? Hvis man ser bort fra eneggede tvillinger. Hvilke andre arter har disse distinkte forskjellene? Jeg tenker ikke på hudfarge eller raseforskjeller, men alt det andre.

Evolusjon og blabla.. men hva da med arter som har eksistert på jorda lenge før menneskene som ikke har endret seg stort og absolutt ikke har forskjeller i f,eks ansiktstrekk sånn som vi har.
Antall ord: 77
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Flawelli »

Bearchild skrev:Sikkert feil kategori. Og alt annet enn paranormalt.

Hvorfor er det ingen mennesker som er like? Hvis man ser bort fra eneggede tvillinger. Hvilke andre arter har disse distinkte forskjellene? Jeg tenker ikke på hudfarge eller raseforskjeller, men alt det andre.

Evolusjon og blabla.. men hva da med arter som har eksistert på jorda lenge før menneskene som ikke har endret seg stort og absolutt ikke har forskjeller i f,eks ansiktstrekk sånn som vi har.
Alle arter har sertrekk som de viser på ulike måter. Det her blir veldig enkelt forklart, men du har hai krokodille og hesteskokrabber. Dette er tre ulike arter som har vært på jorda veldig lenge.
Hai har blant anna en vanvittig god luktesans, krokkodiller bruker hørsel og hesteskokrabbene bruker ( med forebehold om at jeg husker veldig feil lol ) lukt og følehorn.

I de fleste dyr fugler insekt så er hunnen mere verdifull enn hannen ( ingen regel uten unntak ) og det derfor for øyet er hunnene kjedelige ofte mindre prangenende fordi rovdyr ikke skal like lett se de. Hannene på ulike måter med farger lukt og størelse vise at de er verdig formering.
Hva de ulike artene ser etter forskjellig men ta kjøttmeisen. Jo breiere den svarte stripa på brystet er jo kjekkere synnes damene hannen er. Dvs en kjøttmeis vil sjekke mønsteret i fjærdrakta. En katt derimot vil bruke nesa og se hvem hanne som klarer å forsvare det største territoriet og dermed også er den sterkeste barskeste katta i nabolaget.

Vi mennesker bruker nesa mere enn vi er klar over, det er vist ved forskning at p piller kan gjøre at vi kvinner velger "feil" kjæreste fordi vi ikke klarer å lukte partnern "rett" .

Legger til denne om en urhai :) http://www.iflscience.com/plants-and-an ... s-trawlers
Flawelli
Antall ord: 311
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Bearchild »

Men om kjøttmeisene har en noe bredere bryststripe enn andre kjøttmeiser har de allikevel samme utseende ellers.. Selvsagt er ikke alle dyr innenfor en rase identiske men forskjellene er- satt på spissen- ubetydelige i motsetning til hos mennesker.

Setter man 10, eller for den del 100 mennesker vedsiden av hverandre ser man jo glatt store forskjeller på hver og en. Gjør det samme med krokodiller eller hesteskokrabber.. kanskje en av dem skiller seg litt ut.
Antall ord: 78
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av ludoburgero »

Godt poeng, Bearchild, men tankene mine er at det kanskje kan ha noe med bias å gjøre?

Vi er jo sånn sett et menneske selv, og i fare for å være litt rasistisk så er det jo litt sånn at
"mange asiatere er så like hverandre" - mens "de" mener jo faktisk det samme om "oss".

Det sies også at "araberes kroppslukt er noe spesiell", også de fra Sri Lanka og India.
Asiatere sier at "hvitinger lukter som sur melk", men vi merker jo ikke dette selv, vi hvitinger.

Jeg tillater meg å bruke disse eksemplene siden vi tross alt snakker om arter. Dyrearter og menneskeraser. Det bør være litt takhøyde, jeg kan tydelig uttale at jeg overhode ikke er rasist. Men likevel en interessant tanke at vi mennesker har større særpreg, på individuelt plan, enn andre dyr! En kunne jo begynne å lure på om det kan ha noe med muskelbruk å gjøre også? Alvorlig ment, altså... jeg grubler litt over nettopp dette med at vi er jo svært uttrykksfulle vi mennesker - mens dyrene har ikke dette nyanserte behovet for å markere seg på mangfoldige måter. Vi bruker ansiktsmuskler, og ansiktene er jo nettopp det som til å begynne med kan kalles å "ikke kunne lyve ifra seg" når mammaen og pappaen har fått en baby. En kan vel sjeldent si at "hun har din rygg"...

Så jeg tror at hvis jeg er litt kreativt kverulerende nå, kan jeg snike meg unna med et argument:
Vi mennesker har da ganske så like rygger?

Ta gjerne bilder av forskjellige rygger, så tror jeg de vil se veldig like ut. Samme gjelder andre kroppsdeler vi ikke bruker på like kreativt vis som ansiktet. Vi kan jo ta hender og føtter også, for selv om det er noe individuelle preg på disse også (hos noen ganske tydelige), så er det mellom andre igjen ikke særlig stor forskjell med tanke på annet enn gjerne størrelse. Og den forskjellen finner vi jo definitivt også hos dyr, spesielt gjerne hos hunder og katter (men da er det jo relativt enklere å se desto større husdyret er i utgangspunktet også).

Kjøper man den? ::=
Antall ord: 366
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Jeppski »

Det er da ikke så rart. Mennesker er sosiale vesen og har evnen til å kunne skille mellom ansikt ganske godt etablert i hjernen. Det er viktigere for oss å kunne skille mellom to forskjellige mennesker enn det er å skille mellom dyr, derfor er hjernen vår også utrolig flink til å huske ansikt. Se for deg selv for veldig lenge siden når vi gikk på savannene i Afrika. Hvilke mennesker tror du hadde størst sannsynlighet for å overleve: De som ikke kjente igjen noen av de andre i stammen, eller de som gjorde det?

Man antar at en av de store grunnene til at vi var en så stor evolusjonistisk "hit", var på grunn av vårt sosiale vesen og språk. Da sier det seg selv at man må kunne skille mellom de ulike medlemmene i stammen for å kunne overleve sammen. Det er altså en nødvendighet for oss mennesker å kunne skille mellom de forskjellige individene i samfunnet vårt, og da vil det virke som om det er større forskjeller mellom mennesker enn det er mellom dyr. Fordi hjernen din og dine forfedres hjerner har hatt årevis med trening på det.

Kanskje ikke helt relevant, men likevel interessant: http://no.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosi
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Isan »

Ludo er inne på deler av svaret.

Og svaret er at det er _vi mennesker_ som syns vi mennesker er så mye mer forskjellige fra individ til individ enn hva andre dyrearter er. Og, som Ludo nevner, ja, til og med andre grupper av menesker har vi større problemer med å se forskjellene på. Europeere syns kinesere ser like ut, og kineserne syns vi europeere ser like ut.

Såvidt jeg vet, er det da også i undersøkelser vist at andre dyrearter greit skiller sine artsfrender fra hverandre mens de slett ikke på samme måte kan skille oss mennesker fra hverandre.
Antall ord: 103
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Irrlys »

Isan: det med å se forskjell på folk, er noe vi lærer. Har vi vært oppvokst i japan ville vi vært like god til å se forskjeller på asiater som vi i dag er på europeere.
Dyr som ikke skifter form over en del millioner år, evolverer jo også. Som sjimpanser og gorillaer. Og dyr er individualister innenfor sine muligheter til å være det. Vi mangler bare muligheter til å se det vanligvis. Som vi ikke kan se forskjell på en del dyrearters individer.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Flawelli »

Jeppski skrev:Det er da ikke så rart. Mennesker er sosiale vesen og har evnen til å kunne skille mellom ansikt ganske godt etablert i hjernen. Det er viktigere for oss å kunne skille mellom to forskjellige mennesker enn det er å skille mellom dyr, derfor er hjernen vår også utrolig flink til å huske ansikt. Se for deg selv for veldig lenge siden når vi gikk på savannene i Afrika. Hvilke mennesker tror du hadde størst sannsynlighet for å overleve: De som ikke kjente igjen noen av de andre i stammen, eller de som gjorde det?

Man antar at en av de store grunnene til at vi var en så stor evolusjonistisk "hit", var på grunn av vårt sosiale vesen og språk. Da sier det seg selv at man må kunne skille mellom de ulike medlemmene i stammen for å kunne overleve sammen. Det er altså en nødvendighet for oss mennesker å kunne skille mellom de forskjellige individene i samfunnet vårt, og da vil det virke som om det er større forskjeller mellom mennesker enn det er mellom dyr. Fordi hjernen din og dine forfedres hjerner har hatt årevis med trening på det.

Kanskje ikke helt relevant, men likevel interessant: http://no.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosi
TAKK!
Det er egnetlig bare rein biologi....

Kan ta med noe som i grunn stemmer veldig godt... har ei vennine fra asia som beklaga seg over følgenende ; "Dere nordmenn ser så like ut!" Det var da det slo meg at jeg tenkte fort det samme om asiater. Ho kan glatt skille mellom en koreaner og en thai.... Det kan ikke jeg for å si det sånn... Men om du ser etter så kan du "se" at noen er østeuropeiske ut i forhold til skandinaver.

Det er hvordan du ser verden, hvilke detaljer du trener hjernen din til å finne... Det er mye kjempe spennende ute å går innen for biologi og forskning.

Flawelli
Antall ord: 321
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Bearchild »

Ja. Men nei. :lol:

Som det nevnes over her, dyr kjenner hverandre igjen på andre ting enn utseendet. At mennesket er noen eksepsjonell evolusjonistisk "hit" på grunn av sitt sosiale vesen skjønner jeg ikke helt.. i forhold til hva da? Å kunne skille mellom stammemedlemmer for å etablere leder- og følgerforhold er jo på ingen måte forbeholdt mennesker. :)

Er det da så enkelt som at variasjon i utseende kommer av at vi har mistet opprinnelige sanser?

Hvis det skulle være så nødvendig å være forskjellige for å eksistere som Jeppski sier burde jo mange av dagens arter vært ikke- eksisterende.
Antall ord: 102
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Flawelli »

Bearchild skrev:Ja. Men nei. :lol:

Som det nevnes over her, dyr kjenner hverandre igjen på andre ting enn utseendet. At mennesket er noen eksepsjonell evolusjonistisk "hit" på grunn av sitt sosiale vesen skjønner jeg ikke helt.. i forhold til hva da? Å kunne skille mellom stammemedlemmer for å etablere leder- og følgerforhold er jo på ingen måte forbeholdt mennesker. :)

Er det da så enkelt som at variasjon i utseende kommer av at vi har mistet opprinnelige sanser?

Hvis det skulle være så nødvendig å være forskjellige for å eksistere som Jeppski sier burde jo mange av dagens arter vært ikke- eksisterende.

Det er så enkelt at det forskjellig fra art til art

menneske er i grunn ikke så ulike sine søskenbarn simpanser gorilla og dvergsimpansen.

Menneskets største problem er at vi innsiterer på at vi er noe helt unikt, og hever oss over naturen. ( Må si at det her er min SUBJEKTIVE mening lol har fått pepper for det her tidligere ) . Vi har hatt flaks, men ser en det i tidsperspektiv så har vi mennesker bare vært her et lite øyeblikk. Og hadde ikke metioren smelt ned i bakken og dermed laget grunnlaget for pattedyr, sååååå ja hadde vi i det hele tatt eksistert ?

Flawelli
Antall ord: 212
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Bearchild »

Hvilke andre arter kan skilte med så distinkte "utseendeforskjeller" som mennesket da? Hvis man utelukker "menneskeskapte" dyr, altså menneskekontrollert avl. Jeg skjønner jo at det er så enkelt som at det er forskjell fra art til art, men siden andre arter klarer seg utmerket gjennom hundretusenvis av år uten å evolvere stort på individuelt plan er jeg fortsatt nysgjerrig på utseendet til mennesker. :)
Antall ord: 63
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:Ja. Men nei. :lol:

Som det nevnes over her, dyr kjenner hverandre igjen på andre ting enn utseendet. At mennesket er noen eksepsjonell evolusjonistisk "hit" på grunn av sitt sosiale vesen skjønner jeg ikke helt.. i forhold til hva da? Å kunne skille mellom stammemedlemmer for å etablere leder- og følgerforhold er jo på ingen måte forbeholdt mennesker. :)

Er det da så enkelt som at variasjon i utseende kommer av at vi har mistet opprinnelige sanser?

Hvis det skulle være så nødvendig å være forskjellige for å eksistere som Jeppski sier burde jo mange av dagens arter vært ikke- eksisterende.
Jeg burde ha uthevet det siste jeg skrev med fet skrift:

Det er altså en nødvendighet for oss mennesker å kunne skille mellom de forskjellige individene i samfunnet vårt, og da vil det virke som om det er større forskjeller mellom mennesker enn det er mellom dyr. Fordi hjernen din og dine forfedres hjerner har hatt årevis med trening på det.

Det første jeg skrev var mer en forklaring til hvorfor det er slik.

Hvis du sammenligner mennesker med de andre dyrene som vi levde med for mange tusen år siden, er det få områder vi er veldig flinke til. Ikke er vi sterke, ikke har vi et spesielt godt syn, luktesansen vår er dårlig, vi hører kanskje sånn passe greit nok og ikke kan vi løpe særlig raskt. Det vi derimot er flinke til, er å kommunisere og være sosial. Ett urmenneske mot én sabeltanntiger hadde nok vært en kort affære som hadde endt med en mett kattepus. Men ti koordinerte urmennesker mot én sabeltanntiger, hadde vært noe helt annet. Og en av de tingene som er nødvendig for at vi skal kunne klare å ha et slikt samarbeid og samfunn, er at vi kan skille mellom de forskjellige individene. Derfor har akkurat menneskehjernen blitt ekstremt flink på skille mellom ulike menneskeansikt, men ikke andre dyreansikt. Det er rett og slett sløsing med energi å kunne skille den ene antilopen fra den andre, men svært nyttig å kunne skille mellom Per i kassa på Rimi og Charles Manson.

Og som ludo også sa. Vi bruker ansiktet vårt ekstremt mye når vi kommuniserer også. Det kan godt hende at en konsekvens av at vi må kunne klare å vise så mange følelser med ansiktet alene, fører til at det blir tilsynelatende store forskjeller mellom ansikt. Med tanke på muskeloppbygging og hvordan skallen ser ut.

En annen ting som kan være verdt å tenke på er at vi mennesker bedriver seksuell seleksjon. Nå påvirker selvfølgelig det samfunnet vi lever i hva vi anser som et vakkert ansikt, men det som er en gjenganger for alle forskjellige samfunn er symmetri. Et symmetrisk ansikt synes vi rett og slett er vakrere enn et usymmetrisk. Hvis et skikkelig stygt urmenneske var først så heldig at hun ble gravid, er det nok mer hensiktsmessig at barna hennes også har muligheten til å ikke bli helt lik moren. På samme måte som kjøttmeisen driver seksuell seleksjon gjør vi også det. For oss er derimot et vakkert ansikt det som tilsvarer en ekstremt kjekk og bred svart stripe på brystet til en kjøttmeis. Vi ser også på andre ting som hofter, muskler, positur, bryst osv. Men det er ikke til å unngå at hvis man har et vakkert ansikt, kan man komme seg langt med det motsatte kjønn.

Så for å oppsummere: Det er viktig å være vakker for å kunne spre sine gener. Vår fysiologi har derfor tilpasset seg dette, noe som fører til at våre avkom ser annerledes ut for å øke sannsynligheten for at noen av de er vakre. I tillegg har mennesker tilpasset seg å kunne skille mellom ulike ansikt fordi det er viktig. Og vi bruker ansiktet vårt veldig mye når vi kommuniserer, det kan tenkes at dette fører til en større forskjell i hvordan det ser ut i forhold til andre arter som ikke kommuniserer like mye med ansiktet.
Hvis det skulle være så nødvendig å være forskjellige for å eksistere som Jeppski sier burde jo mange av dagens arter vært ikke- eksisterende
Jeg sier faktisk ikke at det er nødvendig å være forskjellig for å eksistere. Jeg sier det er nødvendig å kunne skille mellom de små forskjellene som allerede er innen arten for å kunne leve slik vi mennesker gjør. Du kan jo prøve å se om du finner noen intervju med folk som er ekstremt ansiktsblinde, og se hvor ekkelt de har det, selv i dagens samfunn.

I tillegg har du på en måte kommet med en påstand som jeg ikke er sikker på at jeg er 100% enig i, og som jeg ikke tror har noen vitenskapelig konsensus bak seg: "Mennesker er mer forskjellige enn andre arter"
Ingen to zebraer har like striper for eksempel. Ingen av de store kattene har likt mønster i pelsen. Det er forskjeller i apekatters ansikt også.

Jeg kan også huske at én oppgave i biologien på VGS gikk ut på å samle forskjellige planter (flere prøver av hver art selvfølgelig) og så finne forskjeller mellom de samme artene. Du finner mange hvis du leter nøye nok, vi er bare ikke særlig godt trent til å gjøre det når vi ser overfladisk på det.

Dette blir en digresjon, men det tåler du sikkert: Det er faktisk viktig å være forskjellig også da. Genetisk mangfold er viktig for en arts overlevelse hvis det først skulle skje noe i artens miljø. Men det blir en helt annen diskusjon.

Sånn, nå føler jeg at jeg har kommet med ganske mange grunner til hvorfor det er slik det er.
Antall ord: 975

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Bearchild »

Jeg var godt i gang med et langt flisespikkende svar som bare forsvant i eteren. Nå er jeg sur og gidder ikke begynne på nytt. :bat

Kortversjonen: jeg er ikke uenig med noen av dere. Ikke veldig ihvertfall. Samtidig er det en del punkter som presenteres som om det er forbeholdt menneskerasen som jeg har tenkt til å krangle litt på, men det får som sagt vente.
Antall ord: 66
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Isan »

Irrlys skrev:Isan: det med å se forskjell på folk, er noe vi lærer. Har vi vært oppvokst i japan ville vi vært like god til å se forskjeller på asiater som vi i dag er på europeere.
Ja, nemlig. Det var vel akkurat det jeg skrev :) , men jeg skrev det kanskje ikke tydelig nok?

Bearchild, både Flawelli og Jeppski har, syns jeg, etterhvert forklart ganske godt hvorfor det virker som om mennesker er mer forskjellige enn andre dyr, så det er vel unødvendig av meg å si så mye mer om det, men jeg prøver likevel å være kort og tydelig.

Såvidt jeg har forstått: Mennesker er ikke nødvendigvis mer forskjellige innbyrdes enn andre arter er innbyrdes, men mennesker er altså ekstra gode til å se forskjell på mennesker. Akkurat som kyr er ekstra gode til å skille mellom kyr, og sild er ekstra gode til å vite forskjell mellom sild. Så kan det selvfølgelig hende at sansesammensetningen man bruker til å skille individene fra hverandre, er forskjellig hos de ulike artene (det er den sannsynligvis). Så kan det også godt hende at menneskene har ekstra mye av forskjellene mellom seg knyttet til ansiktet sammenliknet med andre arter; det har jeg ikke satt meg så grundig inn i.

Og det er mulig at det er selve hovedpoenget ditt.
Antall ord: 222
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Men inni er vi like"

Innlegg av Bearchild »

Hvis man skal bruke viktigheten av å kommunisere og sosial flokkadferd som eksempel på at mennesker har utviklet forskjellig utseende burde mange av de andre artene utviklet seg på samme måte. Det finnes vel knapt en art som ikke er dønn avhengig av kommunikasjon for å overleve.

Mimikk/ ansiktsuttrykk er også velutviklet hos mange arter. Spesielt en del rovdyr kommuniserer vel så mye med ansiktsuttrykk som kroppspråk.

Mest utbredt er vel allikevel kroppspråk. Men på et eller annet tidspunkt ble ikke dette nok?

Seksuell seleksjon er vel heller ikke "en årsak".. hvis man sammenligner det med dyreriket. I dyreriket er det forøvrig de flotteste eller sterkeste hannene som er mest attraktive, utseendet på hunnene har ingen betydning for hannene. :P
På en annen side vil vel seksuell seleksjon ha betydning for mennesker i den forstand at vi også der har fjernet oss fra det opprinnelige og at hannene også kan favorisere partnere.

Men igjen, eksemplene som er brukt for å forklare meg hvorfor det har blitt sånn er i stor grad intetsigende da det samme gjelder for andre arter.
Farger på pels, avtegn og sånne ting, selvsagt er det ikke identisk fra dyr til dyr. Man hva med maur? Sild? Eller hesteskokrabber.

Jeg er enig i at f.eks alle koreanere ser like ut. Men igjen, setter man 10 stykker vedsiden av hverandre tar det ikke lang tid å se at de er svært ulike.
Antall ord: 238
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links