Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisModerne slaveri via tanke-kontroll

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Svartepus »

Og hvorfor blir ikke internett mer kneblet og kontrollert? Det er vel en god del av dine kilder som er hentet fra internett, awake? På internett kan man jo skrive omtrent hva man vil og all slags propaganda for alt man måtte ønske å fordype seg i ligger fritt ute på nett.
Det jeg synes er mest interessant er at alle konspirasjonsteoretikere har klart å samle så mye info når denne skumle overmakta kontrollerer alt vi sier og gjør. Er det i deres interesse at du Awake sprer infoen din? Eller følger de ikke helt med på hva som skjer under nesen deres?
Antall ord: 105
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Det er så kontrollert som det behøver å være for at hjulet skal spinne.
Og sannheten finner alltid en vei :)
Antall ord: 21
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Svartepus »

Awake skrev:Det er så kontrollert som det behøver å være for at hjulet skal spinne.
Og sannheten finner alltid en vei :)
Dette synes jeg ble litt vagt. Utdyp gjerne!
Antall ord: 31
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Jeg mener at alle brikkene som er satt sammen i samfunnet vårt ikke er en tilfeldighet. Se på gjennomsnitts personen. Ola Normann. Normal jobb, normalt liv, innen for normene i samfunnet, et normalt A-4 liv. Ola Normann er godt akseptert av sine venner og naboer fordi han gjør som alle andre og Ola er god borger/ordrefølger og bryr seg ikke om tabu og occult. (Occult betyr: "Det ukjente"; "Det som er skjult for synet". Mange har et vridd syn på dette ordet og tror det dreier seg om sort magi og annen heksekunst.) :wx

Et annet ord som jeg vil rydde opp i, før jeg skriver videre, er ordet "konspirasjonteori". Det er ord som virkelig har fått en feil betydning.

“conspiracy” and “spirit” come from the same Latin root: “spirare,” which means “to breathe.” A conspiracy then is people who are “breathing together” - spirits that have come together.

The etymology of the word “theory,” as in “conspiracy theory.” “Theory” is supposed to be derived from “theoros,” Greek for “spectator.” This means that “conspiracy theory” would then mean “someone who watches spirits breathe together,”

Så slik jeg tolker en som "konspirerer" er en som søker en høyere sannhet. Visdom. Og det er ofte igjennom å konspirere at sannheten kommer frem. Men vi, mennesket, har en tendens til å holde igjen på det gamle og trygge. Så selv om man får sannheten slengt i trynet klarer man likevel å skygge den ned. Ofte bare med hjelp av ord som occult og konspirasjon. Og da er man tilbake til det jeg skrev innledningsvis om å være en del av flokken. Være som alle andre. Det er her det største fengselet ligger. [-(

Jeg er ikke enig i at "makta" kontrollerer alt vi sier og gjør. Det er vi som til syvende og sist kontrollerer, eller bestemmer vår atferd. Men at vi er påvirket er en annen sak. Påvirket i aller høyeste grad, vil jeg si. Så selv om informasjonen ligger der ute klar til å bli absorbert, spiller vi heller candy cruch og er ignorante. Og det er ingen tilfeldighet at det er slik, det også er et kontroll-system som mange, de aller fleste, faller for.

Så når du sier: "På internett kan man jo skrive omtrent hva man vil og all slags propaganda for alt man måtte ønske å fordype seg i ligger fritt ute på nett" Tror "ønske" er det viktige ordet her. Folk vil være normale, innenfor normene. Folk vil ikke snakke om om occult og konspirasjoner. Det er tabu!! Så folk gjør det ikke. Og de få som gjør det blir "angrepet" med utsagn som: Ikke hør; det er en konspirasjon.

Og det er ikke av "makta's" interesse at jeg deler denne informasjonen. Så det er vel kanskje en av grunnene til at jeg gjør det også, pus :D den rebelske delen av meg må få komme ut noen ganger.

Og når man kaller noe for et forbund, parti, skole etc, så er det mer enn godt nok kneblet til at det passer innenfor systemet sine grenser for kontroll og atferd.

Rent psykologisk, når man har valg, tror man er fri, så er man mer lykkelig og jobber bedre. Slaver som er utsatt for vold utfører mindre og risikoen for demonstrasjon er høyere. Bare for å gi et kort motiv til hvilken vei ting har gått.

Jeg tror at det viktigste man kan gjøre er å rette opp ubalansen mellom H/V hjernehalvdel og ikke minst fjerne forkalkningen av Epifysen. Eller Pineal Gland på engelsk. Samt spre kunnskap, erfaring og kjærlighet.
Antall ord: 615
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Svartepus »

Awake skrev:Jeg mener at alle brikkene som er satt sammen i samfunnet vårt ikke er en tilfeldighet. Se på gjennomsnitts personen. Ola Normann. Normal jobb, normalt liv, innen for normene i samfunnet, et normalt A-4 liv. Ola Normann er godt akseptert av sine venner og naboer fordi han gjør som alle andre og Ola er god borger/ordrefølger og bryr seg ikke om tabu og occult. (Occult betyr: "Det ukjente"; "Det som er skjult for synet". Mange har et vridd syn på dette ordet og tror det dreier seg om sort magi og annen heksekunst.) :wx

Et annet ord som jeg vil rydde opp i, før jeg skriver videre, er ordet "konspirasjonteori". Det er ord som virkelig har fått en feil betydning.

“conspiracy” and “spirit” come from the same Latin root: “spirare,” which means “to breathe.” A conspiracy then is people who are “breathing together” - spirits that have come together.

The etymology of the word “theory,” as in “conspiracy theory.” “Theory” is supposed to be derived from “theoros,” Greek for “spectator.” This means that “conspiracy theory” would then mean “someone who watches spirits breathe together,”

Så slik jeg tolker en som "konspirerer" er en som søker en høyere sannhet. Visdom. Og det er ofte igjennom å konspirere at sannheten kommer frem. Men vi, mennesket, har en tendens til å holde igjen på det gamle og trygge. Så selv om man får sannheten slengt i trynet klarer man likevel å skygge den ned. Ofte bare med hjelp av ord som occult og konspirasjon. Og da er man tilbake til det jeg skrev innledningsvis om å være en del av flokken. Være som alle andre. Det er her det største fengselet ligger. [-(

Jeg er ikke enig i at "makta" kontrollerer alt vi sier og gjør. Det er vi som til syvende og sist kontrollerer, eller bestemmer vår atferd. Men at vi er påvirket er en annen sak. Påvirket i aller høyeste grad, vil jeg si. Så selv om informasjonen ligger der ute klar til å bli absorbert, spiller vi heller candy cruch og er ignorante. Og det er ingen tilfeldighet at det er slik, det også er et kontroll-system som mange, de aller fleste, faller for.

Så når du sier: "På internett kan man jo skrive omtrent hva man vil og all slags propaganda for alt man måtte ønske å fordype seg i ligger fritt ute på nett" Tror "ønske" er det viktige ordet her. Folk vil være normale, innenfor normene. Folk vil ikke snakke om om occult og konspirasjoner. Det er tabu!! Så folk gjør det ikke. Og de få som gjør det blir "angrepet" med utsagn som: Ikke hør; det er en konspirasjon.

Og det er ikke av "makta's" interesse at jeg deler denne informasjonen. Så det er vel kanskje en av grunnene til at jeg gjør det også, pus :D den rebelske delen av meg må få komme ut noen ganger.

Og når man kaller noe for et forbund, parti, skole etc, så er mer enn godt nok kneblet til at det er innenfor systemet sine grenser for kontroll og atferd.

Rent psykologisk, når man har valg, tror man er fri, så er man mer lykkelig og jobber bedre. Slaver som er utsatt for vold utfører mindre og risikoen for demonstrasjon er høyere. Bare for å gi et kort motiv til hvilken vei ting har gått.

Jeg tror at det viktigste man kan gjøre er å rette opp ubalansen mellom H/V hjernehalvdel og ikke minst fjerne forkalkningen av Epifysen. Eller Pineal Gland på engelsk. Samt spre kunnskap, erfaring og kjærlighet.
Hvem er denne gruppen "vi" som du snakker om? Du bommer allerede litt når du tydelig deler folk inn i grupper/båser og anser "vi mennesker" som en gjeng underdanige, likegyldige A4-mennesker som bare spiller candy crush mens livet (og den o store sannheten) flyr forbi. Det dukker stadig opp folk rundt i verden og på internett som har funnet en sannhet som harmonerer med deres oppfatning av hvordan ting henger sammen i verden, og så vil de så gjerne ut og misjonere til andre om hvilken enestående oppdagelse de har gjort. Selv om ideene er litt forskjellige er det mye av det samme som går igjen, old shit in new wrapping. Med andre ord, du er ikke den første og vil heller ikke bli den siste ;)

Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at du er helt på bærtur eller ikke kan få ha den sannheten du har, men konspirasjonsteorier (eller hva du velger å kalle det) er litt som religion; det er greit å ha det og for den troende er det en åpenbaring som gir livet mening. Det føles som brikker faller på plass og man føler at man virkelig lever. Og det er fint, for mennesker som føler seg i balanse er som oftest glade mennesker. Men, så kommer baksiden; noen blir i overkant ivrig og mener alle burde innse det samme som dem selv, alle burde leve etter den samme sannheten. Du bør ikke gå i samme fella som mange andre både religiøse og konspiratorikere; å betegne folk som ikke innser din sannhet som tankeløse sauer som bare flyter med uten mål og mening. Det er ikke tankene dine om overmakta og tankekontroll som får en diger bjelle til å ringe (for det er nok mange krefter som gjerne skulle ønske de hadde full kontroll), men det at du bevisst eller ubevisst deler folk inn i "de som har skjønt det" og "de som ikke har skjønt det og muligens heller ikke vil skjønne det fordi de er for feige eller redd for å tenke utenfor boksen". Det er en tankemåte jeg synes er nesten like ille som det at "systemet" visstnok prøver å kneble meg. For alt jeg vet er du en del av dette systemet, sånn for å spinne videre på temaet. Hvem vet? ;)
Antall ord: 1011
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Svartepus skrev:Hvem er denne gruppen "vi" som du snakker om? Du bommer allerede litt når du tydelig deler folk inn i grupper/båser og anser "vi mennesker" som en gjeng underdanige, likegyldige A4-mennesker som bare spiller candy crush mens livet (og den o store sannheten) flyr forbi. Det dukker stadig opp folk rundt i verden og på internett som har funnet en sannhet som harmonerer med deres oppfatning av hvordan ting henger sammen i verden, og så vil de så gjerne ut og misjonere til andre om hvilken enestående oppdagelse de har gjort. Selv om ideene er litt forskjellige er det mye av det samme som går igjen, old shit in new wrapping. Med andre ord, du er ikke den første og vil heller ikke bli den siste ;)

Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at du er helt på bærtur eller ikke kan få ha den sannheten du har, men konspirasjonsteorier (eller hva du velger å kalle det) er litt som religion; det er greit å ha det og for den troende er det en åpenbaring som gir livet mening. Det føles som brikker faller på plass og man føler at man virkelig lever. Og det er fint, for mennesker som føler seg i balanse er som oftest glade mennesker. Men, så kommer baksiden; noen blir i overkant ivrig og mener alle burde innse det samme som dem selv, alle burde leve etter den samme sannheten. Du bør ikke gå i samme fella som mange andre både religiøse og konspiratorikere; å betegne folk som ikke innser din sannhet som tankeløse sauer som bare flyter med uten mål og mening. Det er ikke tankene dine om overmakta og tankekontroll som får en diger bjelle til å ringe (for det er nok mange krefter som gjerne skulle ønske de hadde full kontroll), men det at du bevisst eller ubevisst deler folk inn i "de som har skjønt det" og "de som ikke har skjønt det og muligens heller ikke vil skjønne det fordi de er for feige eller redd for å tenke utenfor boksen". Det er en tankemåte jeg synes er nesten like ille som det at "systemet" visstnok prøver å kneble meg. For alt jeg vet er du en del av dette systemet, sånn for å spinne videre på temaet. Hvem vet? ;)
Jeg var vel litt snar og litt lite utdypende når jeg sier "vi". Når jeg snakker om "vi mennesker" da refererer jeg til oss arbeidere. Nå er det jo heldigvis ikke alle som spille candy crush, ikke at spille i seg selv er en negativ greie. Det kan jeg ikke si noe om, fordi jeg aldri har prøvd det:)
Men jeg mener på en mer generell basis er arbeiderklassen en gjeng med, kanskje ikke likegyldige, men ignorante mennesker. Blindet for sannheten.

Nå kan ikke etter min oppfattelse religion og konspirasjon sammenlignes. Religion kommer kommer fra det Latinske ordet "Religare" og betyr helt kortfattet å holde bevisstheten tilbake. Mens konspirasjon er å sette lys på ting. Jeg vil si at ordet konspirasjon er ødelagt fra den opprinnelsen den kommer fra.

Det eneste jeg har delt er å blir fakta, fordi det er forent med sannheten.
Og ja, jeg mener at folk bør leve etter sannheten. Vi kan vel ikke leve etter en løgn? Og du har rett i at jeg deler folk inn i bås. Våken, ikke våken. Bevisst eller ubevisst. Ordrefølgere eller frie.

Skjønner at folk bli litt støtt av å lese dette, men er det ikke slik det er da? Lever vi ikke i forskjellige båser av hvordan vi oppfatter verden?

Nå mener jeg ikke at noen er verd mer enn andre, alle er like mye verd. Absolutt! Selv de som sitter med makta. Jeg ser ikke på de som onde mennesker, selv om det må se slik ut. At de har misforstått en del ting i livet, handlet ut fra egoisme og mangler empati derav, er jo en annen side.

Tankeløse sauer er jo egentlig et ord jeg liker å bruke, selv om jeg ser årsakene til at det er sånn. Dagens samfunn med alle fristelser og normer. De "tankeløse sauene", det er jo de som er normale i dagens samfunn, så er kanskje direkte frekt av meg å komme med uttalelsen... Men igjen: "In the age of information; ignorance is a choice".
Antall ord: 742
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Svartepus »

Det er helt greit å plassere seg selv i en bås og leve ut i fra det, men å putte andre i bås er ikke like greit. En del av friheten er jo å kunne velge selv hvilken bås man skal plasseres i.

Det nytter heller ikke å definere ordene religion og konspirasjon på ulike måter. Uansett hvordan man definerer ordene fremstår personer bak grupperingene veldig likt i mange tilfeller. "Saueflokk" er jo egentlig et begrep som omhandler ullkledde, herbivore pattedyr som ofte benyttes i både kles- og matindustrien, men likevel benyttes begrepet ofte om en gruppe mennesker som følger systemet ukritisk. Man skjønner hvor folk vil når de snakker om saueflokken selv om man vet det ikke er snakk om de ullkledde dyrene som sier bæ, så det er jo da litt meningsløst å begynne å pirke på ordenes egentlige betydning.
Antall ord: 146
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Svartepus skrev:Det er helt greit å plassere seg selv i en bås og leve ut i fra det, men å putte andre i bås er ikke like greit.
Folk har selv satt seg i den båsen de er i. Jeg konstaterer bare hva båsen egentlig er.
Skjønner at folk i "slave-båsen" føler at det er kritikk direkte rettet mot dem, selv om det absolutt ikke er det jeg mener. Men sannheten er bitter og vil gjøre en sint, som vil sette en fri :)
Antall ord: 91
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Svartepus »

Awake skrev:
Svartepus skrev:Det er helt greit å plassere seg selv i en bås og leve ut i fra det, men å putte andre i bås er ikke like greit.
Folk har selv satt seg i den båsen de er i. Jeg konstaterer bare hva båsen egentlig er.
Skjønner at folk i "slave-båsen" føler at det er kritikk direkte rettet mot dem, selv om det absolutt ikke er det jeg mener. Men sannheten er bitter og vil gjøre en sint, som vil sette en fri :)
Så du hadde en slags åpenbaring etter å ha blitt sint og bitter over en sannhet, og er overbevist om at den samme sannheten stemmer for alle?
Antall ord: 119
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av ludoburgero »

Det er tydelig at Awake er litt overivrig. Jeg har vært der selv. Men noen av tankene er nok inne på noe, må bare ikke miste helt gangsynet, Awake... Livet er så mye mer innholdsrikt enn dette.

Jeg forstår hvor du vil hen, men du må også forstå at tankene og overbevisningene dine fører deg inn i avmakt.
Antall ord: 61
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Svartepus skrev:
Awake skrev:
Svartepus skrev:Det er helt greit å plassere seg selv i en bås og leve ut i fra det, men å putte andre i bås er ikke like greit.
Folk har selv satt seg i den båsen de er i. Jeg konstaterer bare hva båsen egentlig er.
Skjønner at folk i "slave-båsen" føler at det er kritikk direkte rettet mot dem, selv om det absolutt ikke er det jeg mener. Men sannheten er bitter og vil gjøre en sint, som vil sette en fri :)
Så du hadde en slags åpenbaring etter å ha blitt sint og bitter over en sannhet, og er overbevist om at den samme sannheten stemmer for alle?
Heller en sakte oppvåkning vil jeg si. Fra å være ignorant til å bli bevisst. Det var mange følelser jeg måtte reflektere over. Sinne, frustrasjon, det er vel kanskje her følelsen av avmakt ligger også. Helt til jeg aksepterte sannheten på et dypere nivå. Og sannheten gjelder jo for alle - alle er en del av samme system, enten vi vil eller ikke. Om en ikke vil akseptere sannheten for det den er, betyr ikke det at sannheten ikke eksisterer.

Om min prosess er den samme for alle? Mest sannsynlig ikke, folk er forskjellige. Men ut i fra min erfaring så er dette en normal reaksjon i oppvåkningsprosessen for veldig mange.
Antall ord: 235
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

ludoburgero skrev:Det er tydelig at Awake er litt overivrig. Jeg har vært der selv. Men noen av tankene er nok inne på noe, må bare ikke miste helt gangsynet, Awake... Livet er så mye mer innholdsrikt enn dette.

Jeg forstår hvor du vil hen, men du må også forstå at tankene og overbevisningene dine fører deg inn i avmakt.
Jeg er ikke enig at det fører en inn i avmakt, ja kan være en del av prosessen, men når man kommer ut "på den andre siden" om jeg kan kalle det for det, så er det en fantastisk ting også. For å være ærlig; livet har aldri sett lysere ut og jeg har det fantastisk. En indre ro og lykke. Føler at gangsynet blir bare bedre og bedre nå som jeg ser ting fra et nytt perspektiv. :lykkelig
Livet mitt de siste 3 årene har hvert veldig innholdsrike og minnerike, jeg har reist rundt i verden; bodd litt her, bodd litt der, lært nye språk og blitt kjent med folk fra hele verden. Så tro meg, kjære Ludo, når jeg sier at livet er bra! :D
Antall ord: 196
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Isan »

Awake skrev:Og når man kaller noe for et forbund, parti, skole etc, så er det mer enn godt nok kneblet til at det passer innenfor systemet sine grenser for kontroll og atferd.
:lol:
Svartepus skrev:"Saueflokk" er jo egentlig et begrep som omhandler ullkledde, herbivore pattedyr som ofte benyttes i både kles- og matindustrien, men likevel benyttes begrepet ofte om en gruppe mennesker som følger systemet ukritisk. Man skjønner hvor folk vil når de snakker om saueflokken selv om man vet det ikke er snakk om de ullkledde dyrene som sier bæ, så det er jo da litt meningsløst å begynne å pirke på ordenes egentlige betydning.
:like
Antall ord: 112
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Isan skrev:
Awake skrev:Og når man kaller noe for et forbund, parti, skole etc, så er det mer enn godt nok kneblet til at det passer innenfor systemet sine grenser for kontroll og atferd.
:lol:
Svartepus skrev:"Saueflokk" er jo egentlig et begrep som omhandler ullkledde, herbivore pattedyr som ofte benyttes i både kles- og matindustrien, men likevel benyttes begrepet ofte om en gruppe mennesker som følger systemet ukritisk. Man skjønner hvor folk vil når de snakker om saueflokken selv om man vet det ikke er snakk om de ullkledde dyrene som sier bæ, så det er jo da litt meningsløst å begynne å pirke på ordenes egentlige betydning.
:like
Til info: "Saueflokk" er et velkjent begrep for... Gidder ikke forklare. Dere vet hva meningen betyr. Interresant å se folk som synes hårete kommentarer er mer morro enn saken selv. Veldig voksent:) det sier også mye om tankegangen og psykologien bak. ](*,)
Antall ord: 155
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Jeppski »

Awake skrev: Jeg er ikke enig at det fører en inn i avmakt, ja kan være en del av prosessen, men når man kommer ut "på den andre siden" om jeg kan kalle det for det, så er det en fantastisk ting også. For å være ærlig; livet har aldri sett lysere ut og jeg har det fantastisk. En indre ro og lykke. Føler at gangsynet blir bare bedre og bedre nå som jeg ser ting fra et nytt perspektiv. :lykkelig
Livet mitt de siste 3 årene har hvert veldig innholdsrike og minnerike, jeg har reist rundt i verden; bodd litt her, bodd litt der, lært nye språk og blitt kjent med folk fra hele verden. Så tro meg, kjære Ludo, når jeg sier at livet er bra! :D
Livet mitt, som en sau bør jeg legge til, er også veldig bra. Jeg føler også en indre ro og lykke, og har hatt flere minnerike stunder som student (les: megastor sau). Men jeg har jo levd slik uten all den paranoiaen, mistilliten, sinne og frustrasjonen og følelsen av avmakt du tydeligvis må ha levd med i oppvåkningen din. I tillegg har jeg aldri spilt candy-crush heller. Jeg føler heller ikke at livet mitt er særlig A4, selv om jeg er på god vei til å bli en god samfunnsborger som har tatt alle de "logiske" og vanlige valgene for å bli det jeg skal bli. Jeg kan jo gi deg et lite innsyn i hvor sau jeg er/var(?):

Vi starter med ungdomskolen, hvor flere av de jeg kjente strevde med å vite hvilken linje de skulle velge på VGS. Det gjorde derimot ikke jeg, siden jeg gjorde akkurat som min bror og valgte allmennfag (eller studiespes. som det nå heter), og det er viktig å vite at jeg gjorde det bare fordi min bror gjorde det. Jeg tenkte at den eneste måten å bli noe her i livet er ved å velge allmennfag og deretter studere, helst, på universitet.

På videregående valgte jeg bare realfag og prøvde å skille meg ut så lite som mulig. Jeg fant fort ut at det var farmasi jeg ville studere, så da hadde jeg jo planen klar for mine neste 5 år (2 år på VGS + 3 år på høyskole). Det var jo meget betryggende. Når jeg ble ferdig valgte de fleste av mine kamerater og klassekamerater å ta et friår, eller bruke tiden sin i militæret eller på folkehøgskole, men det valgte selvfølgelig ikke jeg. Det virket jo litt rart å bare ta et friår sånn uten videre.

Så kom jeg på høgskolen. Dette forandret meg veldig som person, og jeg har fått en god del mer livserfaring enn da jeg først startet. Og nå sitter jeg her og skriver bacheloroppgave.

Som du ser, så har jeg vært gjennom deler av det du kaller "systemet", og som du også kanskje ser var jeg veldig "hjernevasket" til å tro at man måtte gjøre ting på en bestemt måte. Men faktum er at jeg bare ble født sånn. Veldig reservert og veldig sjenert og ikke særlig glad i å gjøre ting som bare var litt utenfor normen. Jeg hadde jo planlagt de neste 5 årene mine allerede på slutten av 1. året på videregående for guds skyld.

Det virker mer som om det du beskriver er en prosess som handler om å bli voksen. Fordi jeg lever langt ifra et A4-liv akkurat nå. Men jeg har ikke akkurat hatt en oppvåkning av noe slag, eller innsett at samfunnet er en gigantisk konspirasjon. Jeg har bare blitt litt mindre våt bak ørene og blitt litt mer voksen og selvstyrende, og innsett hva jeg liker med livet. Det tror jeg nok de fleste blir etterhvert også.

Så hvis noen derimot liker å gjøre alle de tingene som gjør en til en sau, synes jeg vi skal la de gjøre det uten å dømme eller si "Jeg har rett, du tar feil."

Det har kanskje noe med at jeg ikke har sovet ut på flere uker, og har snudd om helt på døgnet, men jeg glemte hva jeg prøvde å få frem med denne lille historien ...

Såååååeeeeeeeeeh ...

Det er nok du som er sauen (plot twist), som tar alt du leser på nettet for god fisk.

For hvis det er én ting "systemet" har lært meg, så er det kildekritikk. Og bror, dine kilder suger.

Mvh Jeppzki, sertifisert sau OG livsnyter.

(VÆR SÅ SNILL IKKE SLETT DETTE MODERATOR)
Antall ord: 774

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links