Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisModerne slaveri via tanke-kontroll

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av ludoburgero »

Kan moderator og/eller administrator vær så snill å slette det siste innlegget til Jeppski?
Jeg takler ikke måten han omtaler seg selv for Jeppzki på. Jeg blir veldig såret.
Antall ord: 32
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Jeppski skrev: Så hvis noen derimot liker å gjøre alle de tingene som gjør en til en sau, synes jeg vi skal la de gjøre det uten å dømme eller si "Jeg har rett, du tar feil."

Det har kanskje noe med at jeg ikke har sovet ut på flere uker, og har snudd om helt på døgnet, men jeg glemte hva jeg prøvde å få frem med denne lille historien ...

Såååååeeeeeeeeeh ...

Det er nok du som er sauen (plot twist), som tar alt du leser på nettet for god fisk.

For hvis det er én ting "systemet" har lært meg, så er det kildekritikk. Og bror, dine kilder suger.

Mvh Jeppzki, sertifisert sau OG livsnyter.

(VÆR SÅ SNILL IKKE SLETT DETTE MODERATOR)

Jeg synes du kommer med noen forstålige kommentarer, absolutt, men tenk på at alle valgene du har tatt for å komme dit du er idag er påvirket av samfunnet vi lever i. Samfunnet igjen er påvirket av systemet samfunnet lever i. Normene som er satt. Hva du skal gjøre/ikke gjøre for å passe inn. Regler om ditt eget verdifulle liv som du ikke har fått være med på å bestemme. Så er det også lett å la seg påvirke, bli blindet.

Det er vel greit å være "sau" også, det er en del av det vi er. Flokkdyr. Men den veien som flokken har blitt ledet inn på er feil. Fordi vi blir utnyttet på høyeste nivå. Synes du det er greit også? Det er her jeg setter ned foten.

Systemet har lært deg kildekritikk, sier du? Kritikk mot alt som går mot systemet?;)
Du sier at mine kilder suger, uten å ha greie på hvor de kommer fra..?

Jeg har igjennom flere år (ca 10) studert psykologi, samfunnsforskning, meditasjon, kvantefysikk, filosofi, religion, politikk og hvordan hjernen fungerer. Det er fundamentalt å ha, i det minste, noen basiskunnskaper på alt det nevnte for å forstå systemet du lever i. Har du det? Om ikke så er argumentene dine alt for tynne. Jeg skriver ikke det her på tull eller fordi jeg ikke har noe bedre å gjøre. Eller uansett hvilke grunner dere må tro. Jeg skriver det her av EN grunn og det er at jeg har empati for mine medmennesker, kjente og ukjente, og ikke minst planeten vår og alt liv på vår kjære jord. Jeg postet dette innlegget fordi det er på tide å våkne opp fra dvalen, samt stoppe å ødelegge planeten og alt liv på den. Om det låter feil i dine ører, så er du ikke noe bedre selv enn de som styrer samfunnet. En høyrevridd ignorant sau!

Om du så videoen i første innlegget, en veldig kortfattet video som gir en liten introduksjon til noe av det jeg har studert. Alt i videoen er fakta.

Lykke til :)
Antall ord: 482
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Irrlys »

Fakta? Mer påstander, utsagn. Biter fra forelesninger, klipp av diverse slag. Men jeg har ett spørsmål: Awake, hva synes du egentlig om post modernisme, og post strukturalisme, innen filosofi?
Jeg spør fordi en del av system kritikken din, er velkjent. Men en post modernistisk filosof ville aldri tro at Illuminati eller noen hemmelige organisasjoner styrer oss, Illuminati vil også, for en post modernist, bli en slave for systemets tanke kontroll!
Global inequality viser jo ikke at de på toppen er involvert i noe tanke kontroll av samfunnet, filosofisk sett kan de sees som slaver på akkurat samme måte som de på bunnen.
Maktstrukturer som forårsaker økonomisk ulikhet kan jo påvises helt tilbake til steinalderen, satt Illuminati og laget steinøkser ved siden av de europeiske megalittene på kontinentet?
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Jeppski »

Awake skrev: Om du så videoen i første innlegget, en veldig kortfattet video som gir en liten introduksjon til noe av det jeg har studert. Alt i videoen er fakta.

Lykke til :)
Når du sier studert, hva mener du egentlig da? Mener du studert som i måten jeg har studert på eller mener du studert som i måten Anders Behring Breivik "studerte"?
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Svartepus »

Awake skrev:
Til info: "Saueflokk" er et velkjent begrep for... Gidder ikke forklare. Dere vet hva meningen betyr. Interresant å se folk som synes hårete kommentarer er mer morro enn saken selv. Veldig voksent:) det sier også mye om tankegangen og psykologien bak. ](*,)
Hvorfor er det verre å bruke tid på å pirke i forskjellige betydninger av ordet "saueflokk" enn "religion" og "konspirasjon"? Jeg synes begge deler er like meningsløst så jeg prøvde å få frem et poeng. Jeg ser jo at det ikke gikk særlig bra. Men jeg har i grunnen fått sagt mitt. Etter å ha lest følgende sitat:
Awake skrev:Helt til jeg aksepterte sannheten på et dypere nivå. Og sannheten gjelder jo for alle - alle er en del av samme system, enten vi vil eller ikke. Om en ikke vil akseptere sannheten for det den er, betyr ikke det at sannheten ikke eksisterer.
... så innser jeg at det i grunnen ikke er så mye mer å diskutere.
Antall ord: 161
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Isan »

Awake, da jeg lo høyt av det du skrev om at de som kaller seg forbund, parti og skole, allerede er så lukket at de er godtatt av systemet, var det ikke fordi jeg ønsker å flåse bort din bekymring for utviklingen på kloden. Jeg kommer tilbake til det. Jeg lo høyt fordi ordene i denne sammenhengen ikke har noen betygning. Det virket som om du fant på det med at ord som forbund, parti og skole skulle bety at disse allerede var begrenset og bøyd inn under det kontrollerende systemet og dermed bare skinnalternativer, bare for å kunne produsere et argument mot det jeg hadde skrevet. Det virket rett og slett søkt - og komisk ;)

Så tilbake til kloden. Det er fordomsfullt og naivt av deg å tro at alle som ikke deler oppfatningen om at det er et konspiratorisk, kontrollerende nettverk som står bak problemene på kloden, er hel- og halvignorante sauer, som gir blaffen, bare bryr seg om materielle goder her og nå og lar seg lede til ikke-sjølstendige valg. Jeg tør freidig påstå at jeg er et eksempel på at du ikke har rett her. Jeg har gjort en del valg her i livet som dreier seg om å gå i den mer miljø- og ressursforsvarlige retningen her i verden. Jeg har engasjert meg i solidaritets- og miljøbevegelse, økologisk landbruk, applauderer ikke økonomisk vekst for oss som allerede har mer enn nok materiell velstand og har i en periode vært engasjert i Amnesty International. Det burde si noe.

Det er massevis av stygge ting her i verden vi skal bekjempe, men vi kommer ingen vei med å mene at skolegang er å manipuleres inn i et viljeløst saueflokksystem.

Sannsynligvis er verken Jeppski, du eller jeg saueflokkdeltakere, vi har bare endt på tre forskjellige ståsteder.

Dessuten, når du blant det du ramser opp som du har vært opptatt av de siste årene, nevner kvantefysikk, blir jeg skeptisk. Kvantefysikk er et eget felt innen fysikken, og hvis man ikke har en ganske så stor ballast av mer grunnleggende, enklere forståbar fysikk først, gir ikke kvantefysikken så veldig stor mening, og man risikerer å danne seg mange misforståelser. Kvantefysikk er krevende for hodet å sette seg inn i. Vi som ikke har studert fysikk i noen semestre, kan også få med oss viktige trekk i kvantefysikken, men også det krever at vi har en viss allmennkunnskap fra fysikkundervisningen for å unngå de verste misforståelsene.

Alle de emnene du nevner, kan vi få mye utav å se i sammenheng, jeg er helt enig, men vi må ha såpass kunnskap at vi evner å være kildekritiske. Og istedenfor å plukke ut kvantefysikk, ville jeg sagt naturkunnskap/naturinnsikt - helst gjennom både naturvitenskap og opplevelser.
Antall ord: 462
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Irrlys skrev:Fakta? Mer påstander, utsagn. Biter fra forelesninger, klipp av diverse slag. Men jeg har ett spørsmål: Awake, hva synes du egentlig om post modernisme, og post strukturalisme, innen filosofi?
Jeg spør fordi en del av system kritikken din, er velkjent. Men en post modernistisk filosof ville aldri tro at Illuminati eller noen hemmelige organisasjoner styrer oss, Illuminati vil også, for en post modernist, bli en slave for systemets tanke kontroll!
Global inequality viser jo ikke at de på toppen er involvert i noe tanke kontroll av samfunnet, filosofisk sett kan de sees som slaver på akkurat samme måte som de på bunnen.
Maktstrukturer som forårsaker økonomisk ulikhet kan jo påvises helt tilbake til steinalderen, satt Illuminati og laget steinøkser ved siden av de europeiske megalittene på kontinentet?
Er ikke poststrukturalismen ganske lik postmodernismen da? Kan ikke så mye om emne, men miljøvern er jo såklart mye viktigere enn industrialisering fra mitt ståsted. Men om man kaller noe for poststrukturalisme, modernisme, humaniora osv osv osv... Altså forskjellige levemåter vi kan diskutere over iht hvordan det er best å leve, som igjen er en del av den store illusjonen av "falske valg".

Forventer ikke at noen skal tro blindt på innholdet i videoen jeg har postet, da det er som du sier; diverse klipp fra forelesninger osv, det var ment som en kort intro til noe av det jeg har satt meg inn i. Jeg skal legge opp en egen post med referanser, jeg :)

Nå tror jeg ikke det er en gruppe som kalles Illuminati som er på toppen og direkte konspirerer mot sitt eget folk. Nei, det er noen få familier, Rotchilds og Rockefeller for å nevne et par som konspirerer om hvordan de selv kan få større rikdom og makt enn det de allerede har. Siden de allerede har makt over informasjonen som strømmer ut til oss uten makt, kan kunnskapen lett strupes, svertes og manipuleres, ikke sant? For kunnskap er jo også makt. Og den viktigste kunnskapen er ikke ment å komme til oss. En ting er hva vi lærer på skolen og blir fortalt av mainstream nyheter osv, bare her er det mye å ta tak i. En annen ting er jo hva vi ikke lærer, eller blir fortalt. Så.. For at de fortsatt skal være på toppen av systemet, da mener jeg økonomisk sett fordi den som har størst økonomisk innflytelse styrer verden, må de gjøre noen tiltak eller skjulte agendaer. Som f.eks holde tilbake informasjon eller fluor i drikkevannet, i tannkrem og hvem spiste ikke fluortabletter som barn?? For å nevne noe...

Og når du sier "Illuminati vil også, for en post modernist, bli en slave for systemets tanke kontroll!" - Hvordan da, mener du?? Om man velger å kalle det Illuminati i det eksempelet her, som en gruppe med familier slik jeg ser det. Det er jo de som står bak kontrollen av informasjonen vi får, ikke direkte selvfølgelig. Jeg mener ikke at de håndplukker hvilke TV-reklamer som vises, hvilken type matte oppgave man får på skole osv osv. Men alt er innenfor grenser/normer som er utviklet (igjennom flere generasjoner) for at samfunnet kan gå rundt slik det gjør i dag. Så hvordan kan de bli slaver for sin egen tankekontroll når de tjener på det i alle ledd??
Antall ord: 569
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Svartepus skrev:
Awake skrev:
Til info: "Saueflokk" er et velkjent begrep for... Gidder ikke forklare. Dere vet hva meningen betyr. Interresant å se folk som synes hårete kommentarer er mer morro enn saken selv. Veldig voksent:) det sier også mye om tankegangen og psykologien bak. ](*,)
Hvorfor er det verre å bruke tid på å pirke i forskjellige betydninger av ordet "saueflokk" enn "religion" og "konspirasjon"? Jeg synes begge deler er like meningsløst så jeg prøvde å få frem et poeng. Jeg ser jo at det ikke gikk særlig bra. Men jeg har i grunnen fått sagt mitt. Etter å ha lest følgende sitat:
Awake skrev:Helt til jeg aksepterte sannheten på et dypere nivå. Og sannheten gjelder jo for alle - alle er en del av samme system, enten vi vil eller ikke. Om en ikke vil akseptere sannheten for det den er, betyr ikke det at sannheten ikke eksisterer.
... så innser jeg at det i grunnen ikke er så mye mer å diskutere.
For det første, saueflokk.. Ja, alle vet hva den oppriktige betydningen her er. En flokk med ullkledde dyr som vi kaller sauer, jaa! Men ordet saueflokk er også en velkjent metafor for å beskrive en gruppe som gjør som alle andre, som gjør det de får beskjed om. Ikke sant? Så jeg brukte den metaforen for å beskrive akkurat det, noe du skjønte.

Religion og regjering er to ord som er veldig misforstått og tok meg friheten til å klargjøre hvor ordet stammer fra og hva de egentlig betyr.

Du var tydeligvis mer opptatt av å finne ting du kan kritisere, enn å komme med en saklig kommentar. =D>
Antall ord: 273
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Isan skrev:Awake, da jeg lo høyt av det du skrev om at de som kaller seg forbund, parti og skole, allerede er så lukket at de er godtatt av systemet, var det ikke fordi jeg ønsker å flåse bort din bekymring for utviklingen på kloden. Jeg kommer tilbake til det. Jeg lo høyt fordi ordene i denne sammenhengen ikke har noen betygning. Det virket som om du fant på det med at ord som forbund, parti og skole skulle bety at disse allerede var begrenset og bøyd inn under det kontrollerende systemet og dermed bare skinnalternativer, bare for å kunne produsere et argument mot det jeg hadde skrevet. Det virket rett og slett søkt - og komisk ;)
Og jeg ler enda høyere :D sorry, men ja! Der ER en del av systemet. Skal innrømme at kommentaren min her var særdeles tynn, men jeg skal prøve å legge opp en post med referanser i kveld om jeg rekker det. Men tenk litt over det da, det er systemet som har skapt "alt" (nesten) man kjenner til. Å når jeg sier systemet mener jeg normene, lovene, politikken, media etc etc. Det som påvirker oss. Og de kan påvirke mennesker i den retningen de ønsker.
Isan skrev:Så tilbake til kloden. Det er fordomsfullt og naivt av deg å tro at alle som ikke deler oppfatningen om at det er et konspiratorisk, kontrollerende nettverk som står bak problemene på kloden, er hel- og halvignorante sauer, som gir blaffen, bare bryr seg om materielle goder her og nå og lar seg lede til ikke-sjølstendige valg.
Det er massevis av stygge ting her i verden vi skal bekjempe, men vi kommer ingen vei med å mene at skolegang er å manipuleres inn i et viljeløst saueflokksystem.
La oss gå tilbake litt i tid, når slaveriet var fysisk. I det eksempelet her, la oss si at 90% av slavene, som er født og oppvokst i det, ikke kjenner til en annen realitet enn slik den er, som fysisk slave. De er født i det, oppdratt i det og lever i det. Det er sånn virkeligheten for de er. La oss i eksempelet her si at 90% av de fysiske slavene har godtatt levemåten sin som normal og at det er den rette veien for de. Men derimot den resterende 10% stritter i mot, mener det er feil og vil ha en endring. Er de da naive også?? For det er faktisk det du sier her. Samme sak, annet kapittel.

Og en annen ting, ang selvstendige valg.
Var det ditt valg å begynne på skole? Tok du valget? Eller dine foresatte??
Eller var det systemet?? Når du var ferdig med grunnskolen, var det ditt valg å velge hvilken retning du skulle gå videre?? De fleste svarer: Ja, selvfølgelig var det mitt valg. Men er det egentlig det?? Hva skjer om du har valgt å ikke gå videre på skolen?? Er det sosialt akseptert? (normene iht å være "normal" #slave #bæææ) :)

Og skal man ha et liv som man anser som normalt.. Hus, bil, barn etc etc, så må man jo ha en skikkelig jobb, må man ikke?? Det er slik systemet er lagt opp. Å da "MÅ" man ha relevant utdanning. Så nei, ikke ditt frivillige valg. Man går ikke på skole fordi du synes det er morro, men pga psykologisk press og "frykt" for fremtiden.

Så hva med når du skal velge hva du skal studere, bestemmer du her da?? Er det ditt kreative valg?? Nei her også... For det første er det ikke sikkert snittet ditt er høyt nok for å komme inn, dermed er du ikke bra nok. Så her ligger det også et psykologisk press.
For det andre, alle studiene du kan gå er ikke skapt av deg.. De er skapt av systemet; "Her kjære slave, her er valgene i livet ditt. Det her er hva du har å velge mellom." Ditt valg? Eller valgmuligheter satt av noen andre?

Bare fordi du har valgmuligheter, betyr ikke det at du er fri.

Så bare for å dra det lenger; hva skjer om du ikke vil gå på grunnskole.. Ah, du har ikke myndighet til å bestemme det selv. Men hva om dine foresatte bestemmer at du ikke skal gå på skole.. Hva skjer da?? Jo, politiet kommer på døren sammen med barnevernet å henter deg og setter deg på skolebenken.. Jaddaaaa, du er virkelig fri, du.

Bilde
Isan skrev:Dessuten, når du blant det du ramser opp som du har vært opptatt av de siste årene, nevner kvantefysikk, blir jeg skeptisk. Kvantefysikk er et eget felt innen fysikken, og hvis man ikke har en ganske så stor ballast av mer grunnleggende, enklere forståbar fysikk først, gir ikke kvantefysikken så veldig stor mening, og man risikerer å danne seg mange misforståelser. Kvantefysikk er krevende for hodet å sette seg inn i. Vi som ikke har studert fysikk i noen semestre, kan også få med oss viktige trekk i kvantefysikken, men også det krever at vi har en viss allmennkunnskap fra fysikkundervisningen for å unngå de verste misforståelsene.
Ahh, kvantefysikken!! :D hvor skal jeg begynne?? Skal legge med enkle og inspirerende kilder til det også.
Men kort og godt sier den at alt er energi, alt er akkurat det samme på et fundamentalt nivå. Vi er alle EN. Ikke bare vi, men vi er i ett med alt og alt er i ett med oss. Vi er det vi kaller Gud og Gud er oss. Vi er alle EN bevissthet. Ikke misforstå meg med at jeg tror at Gud er en eller annen som sitter på en sky oppe i himmelen. Jeg er heller ikke religiøs på noen som helst måte - spirituell; Ja :D

Vi har masse å lære om kvantefysikken. Og jo mer man kan om kvantefysikk, jo mer kan man om seg selv.. Og naturen.. Universet :lykkelig
Isan skrev:Alle de emnene du nevner, kan vi få mye utav å se i sammenheng, jeg er helt enig, men vi må ha såpass kunnskap at vi evner å være kildekritiske. Og istedenfor å plukke ut kvantefysikk, ville jeg sagt naturkunnskap/naturinnsikt - helst gjennom både naturvitenskap og opplevelser.
Ja, hvorfor ikke? :) det er jo innsikt i naturen og seg selv det er snakk om, så å kalle det naturinnsikt synes jeg var et fantastisk bra ord faktisk! Veldig beskrivende :D
Antall ord: 1065
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Så da kommer jeg med noen referanser, jeg skal komme med mer når jeg har mer tid! :)

https://www.youtube.com/watch?v=vtgtkuKs8HQ#t=3333 - Se fra 0:55:00 og i ca 30 min.

https://www.youtube.com/watch?v=do5dgD5PNd0 - Se de første 17 minuttene

https://www.youtube.com/watch?v=PcFCa3QGrdA - 10 min

https://www.youtube.com/watch?v=GX0s-4AyWfI - 20 min

https://www.youtube.com/watch?v=TQAju0MBqu8 - 30 min

https://www.youtube.com/watch?v=eBKYIIdxpTg - 45 min


Her er alt jeg har tid til å legge med i kveld. Kan legge til mer om dette blir sett. Jeg håper at dere tar dere tid og gir det en sjangse før dere kommer med nye kommentarer :) alle linkene jeg har lagt til er viktige og må sees for å forstå hvor jeg vil.

Og for de som enda ikke har sett dokumentaren Thrive, legger jeg med denne også. Denne bør absolutt sees for å forstå perspektivet.
https://www.youtube.com/watch?v=eRfSp2vgufE
Antall ord: 172
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Isan »

Awake skrev:La oss gå tilbake litt i tid, når slaveriet var fysisk. I det eksempelet her, la oss si at 90% av slavene, som er født og oppvokst i det, ikke kjenner til en annen realitet enn slik den er, som fysisk slave. De er født i det, oppdratt i det og lever i det. Det er sånn virkeligheten for de er. La oss i eksempelet her si at 90% av de fysiske slavene har godtatt levemåten sin som normal og at det er den rette veien for de. Men derimot den resterende 10% stritter i mot, mener det er feil og vil ha en endring. Er de da naive også?? For det er faktisk det du sier her. Samme sak, annet kapittel.
Nei, det er ikke det jeg sier. Det jeg sier, er at det er fordomsfullt og naivt av deg å mene at alle som ikke ser dette spørsmålet på tilnærmet samme måte som deg, er saueflokk og slaver.
Og en annen ting, ang selvstendige valg.
Var det ditt valg å begynne på skole? Tok du valget? Eller dine foresatte??
Nei, som sjuåring kunne ikke jeg ta det valget. Men heldigvis lever jeg i et land der alle skal gå på skole/få undervisning. Hvordan skolen skal være lagt opp, hva innholdet skal være og hvordan det skal undervises, bør vi til enhver tid diskutere. Men det er bare tøys å si at man blir mer slave av å få økt tilfang av innsikter og kunnskaper. Husk, det er jo også din grunnleggende skolelærdom som gjør at du har vært i stand til å beskjeftige deg med de emnene du forteller om at du har holdt på med de siste årene ;)

Ja, selvfølgelig blir man påvirket av undervisningen, men gjøres den riktig, blir man bl.a. påvirket til å drive, evt. fortsette, med sjølstendig tenkning. Og så lenge man ikke lever som eneboer, og det gjør iallfall ikke et barn, blir man uansett kraftig påvirket av omgivelsene, og påvirkning uten skolegang innebærer nok større fare for at man kan la seg lede til ugjennomtenkt atferd.
Bare fordi du har valgmuligheter, betyr ikke det at du er fri.
Nei, det er helt riktig, det bejøver det ikke å bety. I våre dager i vårt samfunn kan valgmuligheten blant mange omtrent like varer eller nesten like tjenester gjøre valgfriheten til en valgtvang, og samtidig kapre så mye av tida di at du ikke rekker å reflektere tilstrekkelig til å øke din frihet.
Men kort og godt sier den (kvantefysikken, mitt, altså Isans, tillegg fordi jeg har klippet i teksten) at alt er energi, alt er akkurat det samme på et fundamentalt nivå. Vi er alle EN. Ikke bare vi, men vi er i ett med alt og alt er i ett med oss. Vi er det vi kaller Gud og Gud er oss. Vi er alle EN bevissthet.
Njæ, det er ikke akkurat dette kvantefysikken sier så mye om. Det med energi er forsåvidt greit nok. Et kvant er jo den minste energimengden/energienheten som kan eksistere. Men inntil videre er f.eks. det med én bevissthet din høyst subjektive tolkning, sjøl om du sikkert deler den med mange andre. Og at vi er i ett med resten av universet kan du like gjerne lede ut av den klassiske fysikken og kjemien og ikke minst den delen av naturfaget som heter økologi.
Antall ord: 588
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av ludoburgero »

Awake skrev:
Bilde
Glemmer du ikke noe vesentlig? At vi har valgt dette samfunnet i fellesskap. Det er ikke motstridende å jobbe og føde og handle mat, i forhold til frihet. Frihet er en tilstand man tapper inn i, mentalt. Frihet kan også være fisketur og hyttekos, tur i skogen eller god musikk på ørene.
Det er vel på den annen side ingen tvil om at myndighetene gjennom det kollektive alltid har forgrepet seg på individet, men slik er det dømt å være med denne løsningen, dette systemet, vi opprettholder - javel, kanskje i mangel på noe bedre og fungerende, ikke-utopisk, ikke-realistisk. Det finnes mange gode forslag, mye god fantasi, mange idéer, men gjennomførbare?

For ordens skyld har vi utvikling, på godt og vondt.
Vi må aldri undervurdere vår evne, både som Folket og som individer, om hva slags enorme potensialer og reelle muligheter vi har til å skape og forandre!

Det skjer hver dag, og ikke uten motarbeidelse - nei..
Kreftene som ønsker hierarkiske ordninger, elitistisk tankegang og maktmisbruk finner man overalt
Vår misjon å gjøre noe med det.

Jeg vet at du mener det i beste mening selv, Awaken.
Antall ord: 197
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Isan »

Isan skrev:Men inntil videre er f.eks. det med én bevissthet din høyst subjektive tolkning, sjøl om du sikkert deler den med mange andre.
Her burde jeg vel egentlig ha fylt ut litt mer. Det jeg sikter til, er: Det at _kvantefysikken_ indikerer at alt og alle er del av én bevissthet, er inntil videre en høyst subjektiv tolkning. Å ha en tro/oppfatning om én bevissthet som omfatter alt og alle, er i og for seg greit nok og ikke nødvendigvis spesielt håpløst :) Men å bruke kvantefysikken til å bygge opp under en slik tro, er det grunn til å være noe mer reservert overfor.
ludoburgero skrev:Vi må aldri undervurdere vår evne, både som Folket og som individer, om hva slags enorme potensialer og reelle muligheter vi har til å skape og forandre!
Denne slutter jeg mer uten videre til! :liker
Antall ord: 147
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Isan skrev:
Awake skrev:La oss gå tilbake litt i tid, når slaveriet var fysisk. I det eksempelet her, la oss si at 90% av slavene, som er født og oppvokst i det, ikke kjenner til en annen realitet enn slik den er, som fysisk slave. De er født i det, oppdratt i det og lever i det. Det er sånn virkeligheten for de er. La oss i eksempelet her si at 90% av de fysiske slavene har godtatt levemåten sin som normal og at det er den rette veien for de. Men derimot den resterende 10% stritter i mot, mener det er feil og vil ha en endring. Er de da naive også?? For det er faktisk det du sier her. Samme sak, annet kapittel.
Nei, det er ikke det jeg sier. Det jeg sier, er at det er fordomsfullt og naivt av deg å mene at alle som ikke ser dette spørsmålet på tilnærmet samme måte som deg, er saueflokk og slaver.
Ok, jeg forsår hva du mener. Det vil vel virke som et angrep fra meg, muligens? En tilfeldig fyr som påstår at han skal være "våken"... Men jeg er ikke så mye annerledes enn andre.. Eller kanskje litt, hehe :P men det jeg mener er at jeg er en del av det samme systemet som dere her inne, avhengig av de samme midlene, til det er jeg også en slave. Akkurat som alle andre. Men forskjellen er at jeg nå føler kjettingene som holder oss bundet og ser løgnene som prøver å manipulere oss. Tro meg, å være våken er ikke lett. Det er en vanskelig oppgave og noen ganger tenker man "ignorance is bliss" og skulle ønske at man ikke vet det man vet. Men ikke misforstå meg, det er også en vakker ting <3
Og en annen ting, ang selvstendige valg.
Var det ditt valg å begynne på skole? Tok du valget? Eller dine foresatte??
Isan skrev:Nei, som sjuåring kunne ikke jeg ta det valget. Men heldigvis lever jeg i et land der alle skal gå på skole/få undervisning.
Nettopp, det er her poenget ligger. SKAL GÅ!
Vi har ingen valg. Vi har ikke rett til å bestemme over vårt eget jævla liv. Hallo, wake up!

Og nå slår forsvarsmekanismen i hjernen inn med alskens mulige unnskyldninger om hvorfor man burde gå på skole

Jeg sier ikke at det er feil med skole, Selv om det aller meste av innholdet bør endres og ikke minst måten det er lagt opp på, som også du sier.

Hele poenget dreier seg om at du ikke har noen valg. Det er ikke du som bestemmer over ditt liv. DITT LIV. Ingen andres. Se litt sært på det: Du er et intelligent dyr fra planeten jorda (for alt vi vet) ikke en annen manns robot. Om du vil gå på skole, okei bra for deg. Kos deg. Hvis ikke.. Okei bra for deg. Kos deg. Gjør hva du vil, det er ditt liv. Ha det morsomt, utforsk, lek.

Eller fuck it, vi spiller candy-crush istedet. Hehe. Det var ikke et personlig angrep, vet ikke om du spiller det eller ikke. Men du skjønner hvor jeg vil? :)
Isan skrev:Hvordan skolen skal være lagt opp, hva innholdet skal være og hvordan det skal undervises, bør vi til enhver tid diskutere. Men det er bare tøys å si at man blir mer slave av å få økt tilfang av innsikter og kunnskaper.
100% enig. Og jeg har ikke sagt at man blir mer slave av hverken mer innsikt eller mer kunnskaper. Heller motsatt vil jeg si. Og for ikke å snakke om hvilken innsikt og hvilken kunnskap man programmerer hjernen med.
Isan skrev:Ja, selvfølgelig blir man påvirket av undervisningen, men gjøres den riktig, blir man bl.a. påvirket til å drive, evt. fortsette, med sjølstendig tenkning.
Ja, men den drives ikke riktig. Vi lærer ikke å tenke selv. Vi lærer å IKKE tenke selv. Vi lærer å bli ordre-følgere.
Men kort og godt sier den (kvantefysikken, mitt, altså Isans, tillegg fordi jeg har klippet i teksten) at alt er energi, alt er akkurat det samme på et fundamentalt nivå. Vi er alle EN. Ikke bare vi, men vi er i ett med alt og alt er i ett med oss. Vi er det vi kaller Gud og Gud er oss. Vi er alle EN bevissthet.
Njæ, det er ikke akkurat dette kvantefysikken sier så mye om. Det med energi er forsåvidt greit nok. Et kvant er jo den minste energimengden/energienheten som kan eksistere. Men inntil videre er f.eks. det med én bevissthet din høyst subjektive tolkning, sjøl om du sikkert deler den med mange andre. Og at vi er i ett med resten av universet kan du like gjerne lede ut av den klassiske fysikken og kjemien og ikke minst den delen av naturfaget som heter økologi.
Jo, fordi det mest fundamentale i oss er også energi. Alt er energi. Gud/Energi, "kan verken oppstå eller forsvinne, bare forandre form", er akkurat det samme. På det dypeste og mest fundamentale nivå, så er allting ett. Ligger et par fine videoer, om ikke mer, på youtube om "Quantum Field Teori". Veldig interessant stoff. Synes jeg da :P
Antall ord: 902
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

ludoburgero skrev:
Awake skrev:
Bilde
ludoburgero skrev:Glemmer du ikke noe vesentlig? At vi har valgt dette samfunnet i fellesskap.
Ja, vi har det, Ludo. Du har helt rett, vi har valgt det selv. Vi har oss selv å takke for å solgt friheten vår over en falsk trygghet.

Tror Benjamin Franklin sin kjente tekst lyder noe slikt: "Those who would give up essential freedom over security, deserve neither and will lose both"

Dette er jo noe vi har gjort i frykt over hva fremtiden kan bringe.. Noe som også er en så aldri så liten illusjon. Vi har jo også blitt ledet inn i frykt av de samme menneskene som styrer oss også. Så er en liten tvist der også...
ludoburgero skrev:Det er ikke motstridende å jobbe og føde og handle mat, i forhold til frihet. Frihet er en tilstand man tapper inn i, mentalt. Frihet kan også være fisketur og hyttekos, tur i skogen eller god musikk på ørene.
Det er vel på den annen side ingen tvil om at myndighetene gjennom det kollektive alltid har forgrepet seg på individet, men slik er det dømt å være med denne løsningen, dette systemet, vi opprettholder - javel, kanskje i mangel på noe bedre og fungerende, ikke-utopisk, ikke-realistisk. Det finnes mange gode forslag, mye god fantasi, mange idéer, men gjennomførbare?

For ordens skyld har vi utvikling, på godt og vondt.
Vi må aldri undervurdere vår evne, både som Folket og som individer, om hva slags enorme potensialer og reelle muligheter vi har til å skape og forandre!

Det skjer hver dag, og ikke uten motarbeidelse - nei..
Kreftene som ønsker hierarkiske ordninger, elitistisk tankegang og maktmisbruk finner man overalt
Vår misjon å gjøre noe med det.

Jeg vet at du mener det i beste mening selv, Awaken.

Er veldig enig med det meste du skriver her :) og jeg vet jeg kan bli overivrig. Fordi jeg er lei av å se at det er slik og det skjer ingenting med å sitte på ræva å glo :)
Antall ord: 339
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links