Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSeriøs shamanisme vs. shaman Durek

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Seriøs shamanisme vs. shaman Durek

Innlegg av g.r.y »

Siden prinsesse Martha Louise introduserte amerikaneren Durek Verret som sin nye kjæreste, har jeg blitt mer og mer nysgjærrig på hva dere som har greie på hva dette med shamanisme virkelig går ut på tenker om denne fyren og hans virksomhet.. Heller sannsynligheten mot at han i det minste innehar visse paranormale evner, eller ansees denne virksomheten for mest sannsynlig å være reinspikket humbug tvers igjennom?..
- Og har det økte fokuset på shamanismen som har avstedkommet hans entrè i kongefamilien vært for positivt eller negativt å regne?
Antall ord: 90
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Seriøs shamanisme vs. shaman Durek

Innlegg av Asbjørn »

Nå kjenner ikke jeg Durek, hverken som person eller som påstått sjaman.
Jeg har sett litt av hva media har sagt om ham, men på den annen side vet vi hva media gjør for å få opp opplagstallene.
Jo mer opphausa og krigsoverskrifter de klarer å få til, jo mer penger i kassa.
Som dere sikkert vet er jeg med i Sjamanistisk forbund, og er tilogmed blitt utnevnt som seremonileder i SF.
Er jeg dermed en sjaman ? Eller er jeg en som bruker sjamanistiske metoder og ritualer ?
Det er det faktisk ikke opp til meg å avgjøre, men heller folk rundt meg ( som vet hva en sjaman bør være for noe).
En beskrivelse av en sjamans måte å være på - kunnskaper, osv kan gi en viss pekepinn.
Fra gammelt av ble man "utnevnt" som lærling til stammens sjaman, av de eldre i stammen/gruppa/storfamilien. Så var det opp til lærlingen, og den "regjerende" sjaman å sørge for at han/hun ble opplært i det som er sjamanens måte å være på,
kunnskaper, synskhet, trommereise til øvre eller nedre verden, reise med ørn eller andre fugler / dyr, osv. ( Reise med et dyr slik, vil si å kunne "se" gjennom øynene til dette dyret/fuglen.) Tromma og lyden av den er nok for de samiske noaidene ( samisk for sjaman), for å komme i transe for å kunne hente kunnskap.
Det var hvor det var best å lede reinen, der det var best beite, hvor man skulle jakte, osv osv. Noen som har sett "Veiviseren" ? Den kan gi et visst inntrykk.
Her er den på engelsk :
https://www.youtube.com/watch?v=CZuWDiyddMQ

Utrykket "sjaman" kommer fra de russiske stepper, og betyr "den som vet".

Om "den som vet" bruker den 6 sans, eller på annen måte henter kunnskap, det er individuelt.
Selv om vi har Sjamanistisk Forbund (www.sjamanforbundet.no) så er det ikke 2 medlemmer der som er "like". Alle har sin individuelle måte å gjøre ting på,
alle har sin måte å tro på, det finnes både kristne og muslimske sjamaner, f.ex.
SF har sitt "slagord" som alle medlemmer må være enig i, "Alt er besjelet".
Dvs at alt har en sjel / en energi. Mennesker, dyr, fugler, insekter, vann, stein, fjell, trær, gress, osv osv osv, altså ALT. Tilogmed ilden.
Har Durek sin fremtoning vært positiv eller negativ ?
Tja, det gjenstår å se, men mange fler har blitt nysgjerrig på hva sjamanisme er.
Og nei, du trenger IKKE å være sjaman for å være med i Sjamanistisk Forbund !
Like lite som du trenger å være prest for å være med i kirka.
Dersom du er interressert i å vite mer, så følg linken, evt meld deg inn i den åpne ( for alle ) facebook gruppa : https://www.facebook.com/groups/sjamanistiskforbund/

Så får en selv vurdere om et medlemskap i SF er noe for en selv, eller ikke.
Altså, bruker du noen av de sjamanistiske metoder, kan du være med.
Egentlig også om du bare er nysgjerrig.
( Men følg ordensreglene ;) )

A
asbjo.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se filene vedlagt dette innlegget.
Antall ord: 516

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Seriøs shamanisme vs. shaman Durek

Innlegg av g.r.y »

Takker så mye!
Det er iallefall veldig interessant med de greine der. Husker jeg så et innslag på ett eller annet talkshow hvor en shaman (samisk, kjent fra flere TV-opptredner) foretok en behandling (typ healing) på en skade hos (en i utgangspunktet sterkt tvilende) Aksel Lund Svindal. Fyren ble dermed rimelig sjokkert over at det faktisk lettet på smertene.
Antall ord: 60
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Seriøs shamanisme vs. shaman Durek

Innlegg av Morris »

g.r.y skrev: 27 Jul 2019 07:31 Siden prinsesse Martha Louise introduserte amerikaneren Durek Verret som sin nye kjæreste, har jeg blitt mer og mer nysgjærrig på hva dere som har greie på hva dette med shamanisme virkelig går ut på tenker om denne fyren og hans virksomhet..
Jeg har heller ingen kunnskap om ham, men selv om pressen er ute etter å tjene penger på ham, så er jo Durek en som heller ikke skyr den, så interessen på dette området later til å være gjensidig? Han er vel heller ikke ærlig ved å si at han ikke bryr seg om penger samtidig som han påstår at en ikke trenger jobbe i den vestlige verden... skulle alle slutte med det, ville han nok hatt dårligere kår han med? Man lever tross alt ikke så veldig lenge i en materiell verden uten at noen stiller opp med midler? Og hans behandling? Er den representativ for å fremdrive noen sorts virkning? :bat :kosepus
Viser til link:
https://kit.se/2016/03/03/37476/jag-bad ... vligt-ont/
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Seriøs shamanisme vs. shaman Durek

Innlegg av g.r.y »

Morris skrev: 13 Aug 2019 15:04
g.r.y skrev: 27 Jul 2019 07:31 Siden prinsesse Martha Louise introduserte amerikaneren Durek Verret som sin nye kjæreste, har jeg blitt mer og mer nysgjærrig på hva dere som har greie på hva dette med shamanisme virkelig går ut på tenker om denne fyren og hans virksomhet..
Jeg har heller ingen kunnskap om ham, men selv om pressen er ute etter å tjene penger på ham, så er jo Durek en som heller ikke skyr den, så interessen på dette området later til å være gjensidig? Han er vel heller ikke ærlig ved å si at han ikke bryr seg om penger samtidig som han påstår at en ikke trenger jobbe i den vestlige verden... skulle alle slutte med det, ville han nok hatt dårligere kår han med? Man lever tross alt ikke så veldig lenge i en materiell verden uten at noen stiller opp med midler? Og hans behandling? Er den representativ for å fremdrive noen sorts virkning? :bat :kosepus
Viser til link:
https://kit.se/2016/03/03/37476/jag-bad ... vligt-ont/

Hmm.. Det gis jo inntrykk av at det er ett eller annet som skjer i den seansen der, iallefall..
Antall ord: 207
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links