Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisBrain-twister: 'The One-Electron Universe'..

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Brain-twister: 'The One-Electron Universe'..

Innlegg av g.r.y »

Dette her er definitivt et tenkt scenarie som får virkelig får det til å koke i 'toppetasjen' hos en stakkars grubler:..


9dqtW9MslFk
Antall ord: 23
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Brain-twister: 'The One-Electron Universe'..

Innlegg av Asbjørn »

Spennende sak, ja, og forandrer jo noe på vår vanlige tenkemåte !
Det som gjør det hele mer spesielt, er at på kvantenivå, så finnes ikke tid, slik vi måler den, alt skjer i samme "nå"...
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Brain-twister: 'The One-Electron Universe'..

Innlegg av Morris »

Asbjørn skrev: 17 Okt 2019 22:17 Spennende sak, ja, og forandrer jo noe på vår vanlige tenkemåte !
Det som gjør det hele mer spesielt, er at på kvantenivå, så finnes ikke tid, slik vi måler den, alt skjer i samme "nå"...
Da du nevner dette med et "nå" så slår det meg om det er dette som menes og skjer i oppstandelsesøyeblikket som det står om i 1.Kor.15.51-52: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, brått, (i et nu), på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. - Skriften nevner noe om den rette tid flere steder, som i 2.Kor.6.2: For han sier: Jeg bønnhørte deg i rette tid og hjalp deg på frelsens dag. Se, "nå" er den rette tid, "nå" er frelsens dag!
Andre steder sikter dette mot det som heter den siste dag. (Joh.6.39-40) Kan det være at noen kommer til å forstå kvantemekanismen til å gjenskape liv, men på en helt ny måte? (Heb.11.35 og Esek.37 døde knokler blir levende) I forhold til disse sistnevnte vitner Heb.11.35 om et behov for en bedre tilværelse (oppstandelse) som kommer i 1.Kor.15.52-54 - 57 og gjenspeiles i udødelighet ved Kristus som har seiret... og seieren kommer i form av at han er i alt og alle. Tomasev.77: Jeg er lyset som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er utgått fra meg, og alt er kommet til meg. Kløv treet: jeg er der; løft opp steinen og dere skal finne meg der!
Det er på elektronnivå!
Antall ord: 305

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Brain-twister: 'The One-Electron Universe'..

Innlegg av Morris »

Se C14-isotopene går inn i kroppene - Men når vi dør, slutter vi å ta opp C14 gjennom maten og luften.
I naturen søker alt tilbake til likevekt, og C14-isotopen er veldig ustabil. Den vil gjerne bli et stabilt nitrogenatom igjen. Og det blir den! Det skjer ved at et av nøytronene plutselig forandrer seg til to nye elementer - et proton og et elektron. Protonet blir igjen i kjernen, så nå er det på nytt blitt 7 protoner og 7 nøytroner der - altså et stabilt nitrogenatom (N14).

https://www.nrk.no/kultur/c14-metoden-1.3133235
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Brain-twister: 'The One-Electron Universe'..

Innlegg av Morris »

Ufred på jorden og boliger som ikke er bygget med hender...

På grunn av at det hele tiden skapes ufred på jorden, søker noen bibelske personer å unngå døden ved å bygge seg tilfluktsrom som i skriften er betegnet som hytte/telt.

2.Kor.5.1-4: For vi vet at om det rives ned, dette teltet som er vårt jordiske hus, så har vi i himmelen en bygning som er fra Gud, et evig hus, som ikke er gjort med hender. Mens vi er her, sukker og lengter vi etter å bli ikledd og omsluttet av vår himmelske bolig. For når vi slik er blitt kledd, blir vi ikke stående nakne. Så lenge vi bor i vårt jordiske telt, er vi nedtrykt og sukker. For vi ønsker ikke å bli avkledd, men påkledd, så dette dødelige kan bli oppslukt av livet. (Verset viser til oppstandelsen i 1.Kor.15.53 hvor det dødelige må bli kledd i udødelighet.)

Salm.31.21: Hos deg finner de ly mot menneskers overgrep. Du verner dem i din hytte mot anklagende tunger. - Han viste meg miskunn i en beleiret by.
Salm.27.5: Han gjemmer meg i sin hytte på den onde dagen. Han skjuler meg i sitt telt og løfter meg opp på klippen. - 1.Kor.10.4 For de drakk av den åndelige klippe som fulgte dem, og denne klippen var Kristus...
Salm.76.3 -4: Og han reiste sin hytte i Salem og sin bolig på Sion Der sønderbrøt han buens lyn, skjold og sverd og krig. Sela.

Disse vil lete etter en metode til å bli påkledd til livet i udødeligheten, og vekk fra krig: Jes.4.5-6: Og over hvert sted på Sions berg og over dets forsamlinger skal Herren skape en sky* og en røk om dagen og glans av luende ild om natten; for over alt herlig er det et dekke. Og en hytte skal der være til skygge om dagen mot hete og til ly og skjul mot vannskyll og regn.

*En skapt sky kan kanskje være elektrisk ladede elektroner? Et elektron er en elementærpartikkel som forekommer i alt kjent stoff. Elektronene befinner seg i en sky rundt kjernen av atomet. De har negativ elektrisk ladning og spiller en sentral rolle i mange områder av fysikken. https://snl.no/elektron
Antall ord: 402

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Brain-twister: 'The One-Electron Universe'..

Innlegg av Morris »

Her er mer hjernetrim om å finne veien videre
Trang er den porten og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den. (Matt.7.14)

De veiene som fører inn til den kommende verden, er brede og trygge. De leder fram til udødelighet. Dersom de som lever på jorden, ikke først følger de smale veier og avveier, kan de aldri nå fram til det som venter dem. Hvorfor er du da urolig til sinns over at du er forgjengelig? Hvorfor engstes du over at du er dødelig? Hvorfor tenker du ikke på det som skal komme, heller enn på det som nå er?» (4.Esra 7.13-16)

Jeg tror hele saken hviler på fysikken og fysikerne, som jo frem til nå har funnet Guds partikkel - eller var det ikke?https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-ti ... n/64020640
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Brain-twister: 'The One-Electron Universe'..

Innlegg av g.r.y »

Asbjørn skrev: 17 Okt 2019 22:17 Spennende sak, ja, og forandrer jo noe på vår vanlige tenkemåte !
Det som gjør det hele mer spesielt, er at på kvantenivå, så finnes ikke tid, slik vi måler den, alt skjer i samme "nå"...


Dette er jo ikke blandt de hypoteser jeg ville satset pengene mine på, for å si det sånn, men det kan jo på ingen måte utelukkes heller! Det som gjør nettopp dette hypotetiske tankespinnet så fascinerende, er jo at jeg kan lett se hvordan det faktisk KAN være så hakkende galt.. Tiden er beviselig relativ, og slik vi opplever den, er jo helt eller delvis en illusjon, så 'the one-electron universe' kan teoretisk sett godt være sannheten :dontknow
Antall ord: 129
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !