Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisFakta, teori og skepsis

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Fakta, teori og skepsis

Innlegg av Morris »

«Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige»

Her vil jeg tillegge en del fakta omkring emnet i sin rette formulering i oversiktsmenyen over hva denne herjingen kan dreie seg om?

Dette er nok en riktig påstand som fremmes, skjønt det blant mennesker som vil studere det åndelige, ikke helt forstår ordets mening, eller er villig til å godta forklaringene som er gitt om det som har med åndelighet eller de åndelige ting å gjøre. Man leser seg til noe, og lytter seg til noe, resten har man meninger om selv. Eller man revurderer og finner på egne ting man selv tror har med åndelighet å gjøre... skjønt det er helt menneskelig sett! Det vil si at slik er vi mennesker skapt, vi har egne meninger om stort sett alt, og vil gjerne ha rett i alt. Hva om man la til side litt av sin selvstendighet og lyttet til «Gudsordet» - for noe av det som står der om det «Åndelige» der – må vel ha sin begynnelse der? Les gjerne alle kapitlene fra «Forkynneren» og les hva han har funnet ut om alle ting?

Jeg, Forkynneren, var konge over Israel, i Jerusalem. Jeg la meg på hjertet å undersøke og granske med visdom alt som blir gjort under himmelen. Det er et ondt strev Gud har gitt menneskene å plage seg med. Jeg betraktet hver gjerning som blir gjort under solen. Se, alt er forgjeves, som å gjete vinden! (1.12-14)
I Kap.3, handler det om at «Alt har sin tid» (man forstår den bare ikke) for det som skal skje under himmelen. (Det ser man f.eks. nå under koronakrisen? Men noen har ) fornemmelser på ting som skal skje – det er ikke åndelig, men heller en påminnelse av den som har det åndelig i besittelse til å advare og tilrettevise "kloke?" ledere? - https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ede-i-2017 )

Til slutt sier Forkynneren noen ord om menneskene om deres realiteter for åndelighet, at det går med dem som med dyrene for de begge er dødelige (forgjengelig) – men hvem vet om menneskers ånd stiger opp og dyrenes ånd synker til jorden? - Jeg så at ingen ting er bedre enn at mennesket finner glede i sine gjerninger; dette er den lodd det har fått. For hvem lar mennesket se det som siden skal komme?
Tiden er nok avgjørende for det som har med åndelighet å gjøre, jeg kommer tilbake til det, men først litt om hva Forkynneren forteller om det tidsmessige i det som ligger i den og som vi ikke vet noe om – untatt ved å lytte til profetenes «forutsigelser».
Tilbake til Fork.1. (eller tilbake til fremtiden:)

Alle ting går sin strevsomme gang, menneskets ord strekker ikke til. Øyet blir ikke mett av å se, og øret blir ikke fullt av å høre. Det som har skjedd, skal atter skje, og det som ble gjort, skal gjøres på nytt. Intet er nytt under solen. (Menneskene tror fortsatt på en lineær tidslinje hvor alt er ny teknologi)

Blir det sagt om noe: «Se, dette er nytt», har det likevel hendt i tidligere tider, lenge før oss. Ingen minnes det som før har hendt. Og det som skal komme, vil heller ingen minnes i slektene som følger. (Fork.1.8-11 viser til 3.15): Det som skjer, har skjedd før, og det som skal hende, har også hendt. Gud søker opp igjen det som forsvant.

Her har vitenskapen mye å lære fra, og menneskene om det åndelige, Paulus er den som skriver mest forståelig om dette, og som setter ord på åndeligheten som det uforgjengelige (udødelig), og menneskene som det forgjengelige som Forkynneren også nevner den som å passe på vinden som stadig vender på seg... altså ingen forståelse av åndelighet, et forgjeves tidsfordriv.

Paulus forklarer det åndelige under sitt kapittel om oppstandelsen i 1.Kor.15.35f.: Men nå vil vel noen si: «Hvordan står de døde opp? Hva slags kropp har de?» Du uforstandige menneske! Det du sår, får da ikke liv igjen uten at det dør. Og det du sår, er jo ikke den planten som kommer opp, men et nakent korn, av hvete eller et annet slag. (lignelser) Gud lar det få den skikkelse som han vil, hvert enkelt slag får sin egen skikkelse. - Og det finnes himmelske kropper og jordiske kropper; de himmelske har én glans, de jordiske en annen. Én glans har solen, en annen har månen og en annen igjen har stjernene. Ja, én stjerne skiller seg fra en annen i glans. Slik er det også med de dødes oppstandelse. Det blir sådd i forgjengelighet, det står opp i uforgjengelighet. Det blir sådd i vanære, det står opp i herlig glans. Det blir sådd i svakhet, det står opp i kraft. Det blir sådd en kropp som hadde sjel, det står opp en åndelig kropp. Om det finnes en kropp med sjel, finnes det også en åndelig kropp. For slik står det skrevet: Det første mennesket, Adam, ble en levende sjel. Den siste Adam ble en ånd som gir liv. Det åndelige var altså ikke det første, men det sjelelige. Deretter kom det åndelige.

Videre forklares det at det sjelelige er forgjengeligheten (den første Adam; Slik det første jordiske mennesket var, slik er også de andre jordiske. Og slik den himmelske er, slik skal også de himmelske være. - den siste Adam) Beskrivelsen om den siste Adam i dette kapitlet er lagt til versene 12-28 og som i forståelsen av versene 20-23 (Kristus er førstegrøden. Deretter, ved hans gjenkomst, følger de som hører Kristus til. ) er lagt til 1.Tess.4.15-17: Dette sier vi dere med et ord fra Herren: Vi som fremdeles lever og blir igjen her helt til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er sovnet inn. For når befalingen lyder, når erkeengelen roper og Guds basun høres, da skal Herren selv stige ned fra himmelen, og de døde i Kristus skal stå opp først.  Deretter skal vi som er igjen og ennå lever, bli rykket bort sammen med dem i skyene for å møte Herren i luften. Og så skal vi være sammen med Herren for alltid.
Dette er i alle fall i følge Gudsordet ment å være en innsikt til om mulig å forstå meningen med ordet "åndelighet" i et nytt og bedre menneske som ikke kan utføre synd, fordi det i og med denne hendelsen er født av Gud (1.Joh.5.18)
Men til dette kreves det en oppfyllelse av tid, også beskrevet inn under benevnelsen «den fastsatte tid» - vi har muligheter til å se inn i denne tiden ved studere Gudsordet uten å tilføye eller å trekke fra noe som helst, da vil den som besitter åndeligheten fra først av kanskje gi den som søker etter forståelse bli hørt? (1.Kor.2.14-16)

Dette var noen ord om fakta... teorier og skepsis; det åndelige kan bare forstås på åndelig vis... for mennesker er dette dårskap/ skepsis ... til dels for meg også, det handler om noe som ligger bortenfor vår forståelse, men vi har en menneskelig ånd, men den er mer lik vinden, den forandres etter hvilken vei vinden blåser...
Antall ord: 1268

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Fakta, teori og skepsis

Innlegg av Asbjørn »

Som jeg har nevnt før, for meg er det åndelige på et nivå som vi ikke kan ta tak i med de fysiske lover,
da det åndelige har egenskaper som ikke samsvarer direkte med disse.
Derimot vil jeg henvise til kvantemekanikken, som vi foreløpig bare skraper i overflaten av,
denne kvantefysikken som faktisk er grunnlaget for det fysiske, men har helt egne lover som går på tvers av våre fysiske kunnskaper.
Likevel er de sterkt forbundet - på kvantenivå.

Vi kan vel egentlig si at den vitenskapelige fysikken faktisk bygger på kvantemekanikken, når vi går langt nok ned i detaljene.
En av overraskelsene i moderne naturvitenskap er at atomer og enda mindre partikler ikke oppfører seg som ting vi ser i dagliglivet. De er ikke små kuler som spretter omkring; de har bølgeegenskaper. Teorien i Standardmodellen kan beskrive alle de egenskapene og vekselvirkningene vi observerer blant disse partiklene, men vår intuisjon fra dagliglivet vil ikke alltid være nyttig i denne partikkelverdenen.

Fysikerne bruker ordet "kvant" som vi kan tenke på som en "minste mengde" eller "pakke" av noe som beskriver partiklene. Det er fordi noen størrelser som beskriver partiklene bare kan anta visse verdier. For eksempel finner man bare elektriske partikkel-ladninger som er lik elektronets ladning multiplisert med et positivt eller negativt heltall (eller 1/3 og 2/3 for kvarker). Kvarkene har brøkdeler 2/3 og 1/3 av elektronladningen, men de finnes bare i sammensatte partikler som har heltallig elektrisk ladning. Vi observerer aldri en isolert kvark. Kvantemekanikken beskriver partikkelvekselvirkninger.
Hentet fra : https://www.mn.uio.no/fysikk/tjenester/ ... anikk.html,
UiO Fysisk institutt ; Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Vi HAR altså begynt å finne ut mye i dette fagfeltet som kvantemekanikk er, - men det er enda veldig mye kvantefysikerene ikke kan forklare, da de enda ikke har nok kunnskap.

Men fenomenet kvatesammenfiltring ( Som Einstein skjønte, men ikke ville akspeptere; "A spooky action on a distance") kan forklare bla a.a fenomener som tankeoverføring, og mye annet.

Derfor har jeg også tro på at det åndelige har sitt grunnlag på dette, eller kansje enda "mindre" nivå,
hvor avstand, tid, osv ikke har praktisk betydning.

Dermed faller utrykk som "For Herren er en dag lik tusen år, og tusen år er lik en dag", og "For Gud er over alt". - og "han holder hele verden i sin hånd" innenfor det som faktisk kan forklares,
da vi ikke har begrensninger inne kvantemekanikken, hvilket kvantesammenfiltringen beviser.

Jeg har også merket meg at det spiller liten rolle HVEM av våre jordiske troende som foretar healing, "utdrivelse" - altså hjelpe ånder videre, balansering av energier - les- rense negative energier, osv
om vedkommende er prest, forstander, sjaman, heksedoktor, vismann, eller hvilken trosretning vedkommende er i.
Med andre ord, vi har ikke en Gud som er trosretning-spesifikk, men en allmektig kraft med bevissthet, som er over alt og i alt.
Vi mennesker setter navn på alt, og setter opp moralkodekser - som somregel er velment av det mennesket som setter det opp, men som videre ofte medfører fanatiske reaksjoner fra grupper av mennesker, som inkluderer mye som ikke er "en god Gud verdig". ( Omtrent alle religioner har slike svarte flekker - noen av de i full blomst idag.).

Når vi mennesker ( men også dyr, planter, bakterier, osv ) dør, forsvinner en umålbar energi ( bevissthet - kollektivbevissthet) bort, noe som feilaktig ble trodd man kunne måle ( 21 gram https://forskning.no/om-forskning-media ... am/1053575)
Leser man studien som “Soul Man” publiserte, blir man ikke akkurat overbevist av de vitenskaplige dataene bak teorien hans.

Forskningsresultatene fra menneske til menneske og hund til hund spriker svært, og doktoren selv innrømmer at det trengs mange flere forsøk for å si noe helt sikkert om sjelen er av materie.

Så doktoren fant vel egentlig ikke - sett med moderne vitenskapelige øyne - verken at sjelen er av materie eller at den veier nøyaktig 21 gram. Til det er utvalgstørrelsen for liten, muligheten til å måle vekt for unøyaktig, og metoden svært suspekt.
Personlig tror jeg ikke vi kan veie sjelen, da jeg tror den er en bølgeenergi på kvantenivå.

Men uansett; Mennesker vil ALLTID forsøke å forklare det åndelige med fysikk, og det går ikke.
Noe som gjør at mange latterliggjør det åndelige, da det ikke finnes fysiske bevis som kan gjentaes i laboratorium.

Likevel er det mange som oppfatter det åndelige, og får kunnskaper som ikke er mulig å få via vitenskapelige metoder, synskhet, klarsyn/klarhørsel, "plutselig vet man at" osv.
Det finnes mange tester på disse fenomenene, men de er veldig illusive, - eller skal vi si uvirkelige, da vi ikke kan få fysiske resultater som vi kan gjenta og gjenta.
Likevel så skjer det "mirakler" - hvor vi egentlig ikke vet årsak, og placebo/nocebo blir forklaringen - selv om man egentlig ikke vet mekanismene bak.

For meg er det virkelig noe vi kan kalle åndelig, men veldig mange "fenomen" har gode vitenskapelige forklaringer på hva det er / hvorfor det virker. Men ikke alt.
Noen saker som vi kaller åndelig - gjør noe med oss, på måter vitenskapen ikke kan forklare.
Og jeg har selv opplevet flere slike saker, - som ligger i tråder på forumet her.

Iallfall for meg- så er sjamanisme min måte å forklare mye på, det er her jeg føler meg hjemme.
Vi har ikke "du skal.. Du skal IKKE... osv, - men vi bør følge samvittigheten, do no evil..
Og for meg; Det åndelige er en realitet, men kansje ikke slik folk flest ønsker å tro ;)

A
Antall ord: 940

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Fakta, teori og skepsis

Innlegg av Morris »

Ut i fra hva som nevnes angående kvantefysikk, ser jeg på dette som en pågående og fortsatt evaluering om tingenes tilstand og derfor ikke en avsluttet forskning. Men hva som til slutt vil komme ut i den andre enden vet man lite eller ikke nok om enda?

Eller hva er det Paulus snakker om når han sier:
For vel går vi fram på menneskelig vis, men vi kjemper ikke med menneskelige midler. Våre våpen er ikke fra mennesker, men har sin kraft fra Gud og kan legge festninger i grus. Vi river ned tankebygninger og alt stort og stolt som reiser seg mot kunnskapen om Gud.

Det åndelige lar seg ikke beskrive på annen måte enn fra de hellige skrifter, og det sjelelige er sogar avsluttet når det åndelige overtar. Det man kan skimte som åndelig er forbilder til det som kommer, Også evaluert i Åp.21.
Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer.  2 Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. 
 
3 Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa:
          «Se, Guds bolig er hos menneskene.
           Han skal bo hos dem,
           og de skal være hans folk,
          og Gud selv skal være hos dem.
           Han skal være deres Gud.
          
     4  Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,
          og døden skal ikke være mer,
          heller ikke sorg eller skrik eller smerte.
          For det som en gang var, er borte.»
 5 Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.»  6 Så sa han til meg:
«Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave.

Livets vann= Evig liv

Det åndelige er i følge Guds ord det samme som et evig liv i ånd, til fraskillelse for et fysisk liv av kjøtt og blod, skjønt en oppstandelse av fysisk karakter er beskrevet i Esek.37 (døde knokler blir levende) og hos Heb.11.35-40, men mange avslo å få tilbake livet, de ville heller vente på en bedre oppstandelse... fordi Guds ord også poengterer at en fysisk oppstandelse har en begrensning på et liv som bare varer i 120 år! (1.Mos.6.3) Jeg vil poengtere at det her snakkes om Guds ånd/åndelighet: Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

Derfor er det åndelige en forståelse om oppstandelse (1.Kor.15.13-19) Hittil har ingen graver åpnet seg i en slik forståelse som Joh.5.28 og for så vidt også Esek.37.12 og som til dd ikke har noen relevanse i historiske termer.
Den oppstandelsen som man venter på i Heb.11.35 og som vitner om v 40 hvor Gud så for seg noe bedre ved fullendelsen er ennå et stykke borte. Altså det som påpekes i Joh.6.40 For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.»

Det er i full overensstemmelse med Joh.5.28 Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst.

At det åndelige ikke tilhører det fysiske livet er da også Paulus med på å bevitne i 1.Kor.5.3: For jeg, som er fysisk fraværende, men nærværende i ånden, har alt felt min dom over den som har gjort dette, som om jeg selv var til stede. Når dere samles i vår Herre Jesu navn, når jeg er til stede i ånden og vår Herre Jesu kraft er med oss. da skal dette mennesket overgis til Satan slik at kroppen hans blir ødelagt, men ånden kan bli frelst på Herrens dag.
Herrens dag er en beskrivelse av den siste dag, som ikke er en dag etter menneskelige mål, det åndelige (vår samvittighet og våre minner) blir tatt vare på, men våre kropper er ikke lengre fysisk nødvendig.

Forskning tatt i betraktning tror jeg også at det har noe med den å gjøre, i skriften kalt for kunnskapens nøkkel. (Luk.11.52: Ve dere lovkyndige! Dere har tatt bort nøkkelen til kunnskapen. Selv gikk dere ikke inn, og dem som ville gå inn, har dere hindret.» )
Hva som kommer ut av dette er bare å vente og se, man oppdager det nok ettersom kunnskapen skrider frem. Så vidt jeg skjønner er denne oppdagelsen både tidkrevende og unik, noe ingen mennesker før har tenkt på i følge skriften. Derfor tilføyes æren så høyt at den benevnes som Guddommelig.

Og forskningen går nå sin gang...
Det man driver på med i dag for å samle inn data fra hjernene til folk er da også beskrevet hos Esek.13.18 ... Ve dem som syr dekker over alle ledd på mine hender og gjør hetter til hodet på folk etter enhvers høyde for å fange sjeler! Mitt folks sjeler fanger dere, og deres egne sjeler holder dere i live. Og dere vanhelliger meg hos mitt folk for en håndfull bygg og for noen stykker brød, for å drepe sjeler som ikke skal dø, og for å holde sjeler i live som ikke skulle leve, idet dere lyver for mitt folk, som gjerne hører på løgn. Derfor sier Herren, Israels Gud, så: Se, jeg vil ta fatt i deres dekker som dere fanger sjelene med likesom fugler, og jeg vil rive dem bort fra deres armer, og de sjeler som dere fanger, dem vil jeg la slippe fri som fugler.

Profetene vet nok hva som vil komme når de vet at dette har skjedd før... da det allerede er nedtegnet for fremtiden... men som Alfsenius synger; din ta...anke er fri... eller det som Forkynneren forutser - enten er det fakta eller så er det skepsis, men Forkynneren har gode tanker til alle, for ordet er allikevel til de som finner frem til skatten, og vi er ikke der ennå.
Antall ord: 1110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Fakta, teori og skepsis

Innlegg av Morris »

Asbjørn skrev: 05 Jul 2020 12:54 Som jeg har nevnt før, for meg er det åndelige på et nivå som vi ikke kan ta tak i med de fysiske lover,
da det åndelige har egenskaper som ikke samsvarer direkte disse.
Kunne ikke ha kommet på en bedre konklusjon selv.
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Nordmann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 28 Jan 2019 13:33
5

Re: Fakta, teori og skepsis

Innlegg av Nordmann »

Fakta, teori og praksis når det gjelder disse spørsmålene beror mye på hva en selv opplever. Oppsøk de som jobber med dette og avhør selv hva du tror. Jeg har fått god hjelp på ei norsk nettside som heter synsk24,
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !