Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHjernen din er ikke en datamaskin - den er et kvantefelt

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Hjernen din er ikke en datamaskin - den er et kvantefelt

Innlegg av Asbjørn »

Opprinnelig artikkel på Bigthink.com
Ved å undersøke tankene våre på kvantenivå, endrer vi dem, og ved å endre dem, endrer vi virkeligheten som former dem.
kvantefelt.jpg
Bildet kommer fra opprinnelig artikkel.

Irrasjonaliteten i hvordan vi tror har lenge plaget psykologien. Når noen spør oss hvordan vi har det, svarer vi vanligvis med "fint" eller "bra".
Men hvis noen fulgte opp med en bestemt begivenhet - "Hvordan følte du det store møtet med sjefen din i dag?" - plutselig endrer vi våre "gode" eller "fine" svar på et spektrum fra forferdelig til utmerket.

På mindre enn noen få setninger kan vi motsi oss selv: Vi har det "fint", men føler oss forferdelig om hvordan møtet gikk.
Hvordan kunne vi da ha det "fint" generelt?
Bias, erfaring, kunnskap og kontekst danner alle bevisst og ubevisst en sammenløp som driver hver beslutning vi tar og følelser vi uttrykker. Menneskelig atferd er ikke lett å forutse, og sannsynlighetsteori svikter ofte ikke i sine spådommer om den.

Gå inn i kvantekognisjon : Et team av forskere har bestemt at selv om våre valg og tro ikke ofte gir mening eller passer til et mønster på makronivå, på et "kvante" -nivå, kan de forutsies med overraskende nøyaktighet. I kvantefysikk endrer undersøkelsen av partikkelens tilstand partikkelen - så også "observasjonseffekten" påvirker hvordan vi tenker på ideen vi vurderer.

Kvante-kognisjonsteorien åpner feltene psykologi og nevrovitenskap for å forstå sinnet ikke som en lineær datamaskin, men heller et elegant univers.
I eksemplet på møtet, hvis noen spør: "Gikk det bra?" vi tenker umiddelbart på måter det gjorde.
Imidlertid, hvis han eller hun spør: "Var du nervøs for møtet?" vi husker kanskje at det var ganske skummelt å holde en presentasjon foran en gruppe.

Det andre lånte konseptet i kvantekognisjon er at vi ikke kan ha inkompatible ideer i hodet på en gang. Med andre ord, beslutningstaking og meningsdannelse er mye som Schrödingers katt .

Les videre på googlenorsk :
Google translate av denne saken

Les orginalartikkelen.
Opprinnelig artikkel på Bigthink.com
Asbjørns kommentar: skrev: Dette åpner jo absolutt opp for det vi kaller "sjel" - en udefinert eksistens som skal være unik for hvert menneske, og dermed åpner opp for mange "paranormale saker".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se filene vedlagt dette innlegget.
Antall ord: 383

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Hjernen din er ikke en datamaskin - den er et kvantefelt

Innlegg av Morris »

Asbjørn skrev: 27 Jun 2021 10:37 Gå inn i kvantekognisjon : Et team av forskere har bestemt at selv om våre valg og tro ikke ofte gir mening eller passer til et mønster på makronivå, på et "kvante" -nivå, kan de forutsies med overraskende nøyaktighet. I kvantefysikk endrer undersøkelsen av partikkelens tilstand partikkelen - så også "observasjonseffekten" påvirker hvordan vi tenker på ideen vi vurderer.

Kvante-kognisjonsteorien åpner feltene psykologi og nevrovitenskap for å forstå sinnet ikke som en lineær datamaskin, men heller et elegant univers.
I eksemplet på møtet, hvis noen spør: "Gikk det bra?" vi tenker umiddelbart på måter det gjorde.
Imidlertid, hvis han eller hun spør: "Var du nervøs for møtet?" vi husker kanskje at det var ganske skummelt å holde en presentasjon foran en gruppe.
Enig i at man kan havne i denne teorien, for noen ganger virker det som at hjernen slipper ut tillærte fraser for visse situasjoner man havner opp i. Men hjernene våre er også designet for å kunne ta i mot informasjon fra det hinsidige. - Jeg ble selv utsatt for dette en dag jeg drev på å skulle skifte dekk på bilen og samtidig også skifte motorolje. Da jeg tidlig i fasen merket at bunnpluggen plutselig var forsvunnet stusset jeg, men rettet blikket ned i pukken foran på høyre side av bilen hvor jeg lå da jeg skrudde den ut og der lå den. Merkelig tenkte jeg for meg selv, for jeg pleier alltid å legge den fra meg oppå luftfilterlokket. Vel, glad over å ha fått kontroll over en viktig del, la jeg bunnpluggen på nettopp luftfilterlokket!
Da jeg var ferdig med dekkskiftet var det tid for å fylle på ny olje, bare å skru bunnpluggen på plass først... men nå var den fordundre meg borte igjen! Jeg tittet ned i pukken der jeg fant den igjen sist - men nei! Det skulle visst lære meg et læremønster over hvem som styrte forsvinningene - gjort på en måte som var umulig å bortforklare! [-(

Den må ha gjort et kvantesprang, eller så var det noen som gjorde gjøn med meg, jeg fikk så å si en beskjed i hodet mitt at pluggen lå på andre spikerslag innerst inne i på deleveggen mellom den østlige garasjen og den vestlige. Der hadde jeg ikke vær innom den dagen og garasjeporten var låst, så det skulle jo ikke gå an, men joda, da jeg fikk låst opp fant jeg bunnpluggen der jeg fikk beskjed om. Jeg antar at det kunne vært noen avdøde i nær slekt som ville vise at det fortsatt går an å få til noe!

Når det går an å få til slike beskjeder når man er i våken tilstand beviser jo at telepati ikke er så fjernt som man skulle tro, eller hvilke impulser hjernen er mottakelig til å ta i mot, men også videreføre. Her blir jeg nødt til igjen å støtte meg til den mest interessante boken jeg hittil har lest - Bibelen. Det er her nærliggende å søke etter ordet "tanke" som er grunnleggende for sinnets reaksjonsmønstre. I 2.Krøn.36.22-23 finner man begge delene forklart: I det første året Kyros var konge i Persia, vakte Herren en tanke i ham for at det ordet som Herren hadde talt gjennom Jeremia, skulle bli oppfylt. Perserkongen Kyros sendte da ut en kunngjøring i hele sitt rike, både muntlig og skriftlig: «Så sier Kyros, kongen i Persia: Herren, himmelens Gud, har gitt meg alle kongeriker på jorden, og han har pålagt meg å bygge et hus for ham i Jerusalem i Juda. Hvem av dere hører til hans folk? Må Herren hans Gud være med ham. La ham dra opp!»

Å bli vekket av en tanke var nettopp hva jeg også gjorde da jeg lette etter bunnpluggen...

Et annet eksempel på det som har å gjøre med feltene psykologi og nevrovitenskap er et budskap som er forutsagt for disiplene i den siste tid (Matt.10.18-19) Men når de arresterer dere, skal dere ikke bekymre dere for hvordan dere skal tale, eller hva dere skal si. Det skal bli gitt dere i samme stund hva dere skal si.

Bare litt om hva som egentlig er mulig i en ellers hverdagslig verden full av meninger og synspunkter - det er nesten ikke en eneste fotballkamp som ikke blir diskutert opp og ned om hvordan den vil ende... mens resultatet endelig ikke foreligger før kampen er ferdigspilt! :loool
Antall ord: 765

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hjernen din er ikke en datamaskin - den er et kvantefelt

Innlegg av Asbjørn »

Morris skrev: 27 Jun 2021 23:12 Men hjernene våre er også designet for å kunne ta i mot informasjon fra det hinsidige.
Det er nettopp det som er poenget med innlegget,
- jeg har tidligere kommet med at "det gudommelige ligger på kvantenivå", men husker i farten ikke når.

I første innlegget kommenterer jeg også at :
Asbjørns kommentar: skrev:
Dette åpner jo absolutt opp for det vi kaller "sjel" - en udefinert eksistens som skal være unik for hvert menneske, og dermed åpner opp for mange "paranormale saker".
Og det er DA vi er inne på det essensielle med det "paranormale" :
Jeg tror disse tingene skjer på kvantenivå, og derfor er utenfor den fysiske verdens rekkevidde - iallfall slik vi har det idag.
Men etterhvert som kvantemekanikken, og kunnskapen om kvanteteoriene blir bedre, ser jeg for meg at på et tidspunkt lengre frem, vil vi kunne "lese" disse frekvensene med kvantemåleutstyr,
og da får vi en ny probnlematikk :
Kvantefenomener forandrer seg når de blir observert.
Så da kan man kansje også forandre den virkelighet vi lever i - vi kan bli som guder...

A
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links