Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisVerdiskaping

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

qinqong

Verdiskaping

Innlegg av qinqong »

Hva i alle dager legger vi i ordet verdiskaping, og hva slags verdier er viktige for oss, og hva er det vi må gjøre for å skape verdier?

Noen som vil dele ideer og tanker rundt dette..........?
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Re: Verdiskaping

Innlegg av snuppedilla »

qinqong skrev:Hva i alle dager legger vi i ordet verdiskaping, og hva slags verdier er viktige for oss, og hva er det vi må gjøre for å skape verdier?

Noen som vil dele ideer og tanker rundt dette..........?
ordet assosierer jeg med å skape noe til felles beste som varer og ganger de fleste, muligens også i sammenheng med ressurser som er fornybare.. men da er jeg vel vid i min betydning av ordet.. å skape en verdi av positiv verdi for samfunnets beste.. men så kan det diskuteres videre om en type verdiskapning er i lengden en egentlig verdiskapning eller en bjørnetjeneste fordi vi er like kortsiktige som vi er langsiktige.. og vi er like detaljefikserte som vi er helhetlige
Antall ord: 121
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Atmi

Innlegg av Atmi »

Nei, se der har du jammen lagt inn den her også :) hehe. Det hørtes litt ut som et eksamensspørsmål midt i natten. Du har ikke begynt å jobbe på høyskolen vel?

Når du stiller et slikt spørsmål blir jeg litt ambivalent i forhold til om jeg skal svare subjektivt eller så objektivt som jeg klarer.

Veldig enig i hva snuppedilla sier. Jeg tenker at verdiskapning, sånn samfunnsmessig, handler om å skape verdier som fungerer i et samfunn. Får samarbeid og trivsel i samfunnet til å fungere best mulig. Hva blir da verdiskapning hvis vi trekker det til her hjemme. Jo, i stor grad rettigheter, likhet, respekt. Respekt for de som ønsker å leve annerledes, respekt for de som er annerledes. Det tydeligste de siste årene har gått på homofile, "sosialklienter", rett til barnehageplass - og barnevern spesielt har vært i fokus. Mye snakk om. Media tar opp saker, politikere tar opp saker som kommer på dagsorden og skaper diskusjon og - endrer verdier på et allment (makro)nivå.

Men personlig kan vi også skape verdier. Vi har egne verdier som er nyttige i nærmiljø, i familien eller blandt venner - hjelpe meg Qinqong, jeg kjenner at jeg føler dette som et lurespørsmål. :)

Og helt personlig. Hva er egne verdier og hvorfor i allverden skal vi jobbe med dem? Jo, fordi det er en del av vår egenutvikling. Våre personlige verdier sier mye om hvem vi er, hva vi tror på, hva vi prioritetrer og hva som er viktig for oss.

Noen er mest interessert i hvordan de ser ut, hvor mye penger de har og hvordan de kan oppnå høyere status og selvfølelse gjennom disse tingene. Andre er mest opptatt av hvordan de kan nå høyere status gjennom å være gode mennesker. Det er vel de to mest vanlige ytterpunktene.

Det er moderne og vi er vel lært til å sette minst pris på førstnevnte side og mest pris på sistnevnte side. Men så kan vi komme inn på verdier som går enda nærere enn det i utgangspunktet virker som. Liksom - er verdiene dine slik det ser u? Er det viktig for deg (kun uttrykksmåte, ikke myntet på noen spesielle personer) å virkelig prøve å sette personlige ting først, eller er den egentlige verdien å føle seg bra selv. Er det da tilbake til at man egentlig fokuserer på andre fordi at den viktigste verdien er egen selvfølelse? Fordi samfunnet mener at de menneskene som bryr seg om andre har større verdi enn de som ikke gjør det?

Noen mennesker kan virke som de tenker kun penger. Kanskje er de veldig opptatt av samfunn og penger og økonomi. Blå og nærmest brune politisk og .. muligens bedriftseigere som mange vil forhåndsdømme som overfladiske, egoistiske pengefolk med kun en ting i hodet - tjene mest mulig penger. Men det vi da lett glemmer er at disse menneskene kanskje bare unner seg selv det de har lyst på fordi de har muligheten til det. Og at de i tillegg bidrar vanvittig både økonomisk og personlig på andre arenaer i livet sitt. Også at disse tilsynelatende overfladiske verdiene egentlig har bunn i at de ønsker et bedre fungerende samfunn for alle parte. Men at de føler økonomien som overordnet for å skape et sted som er godt å leve. Vi er jo veldig ofte uenige om hva som er viktig for å kunne ha det bra.

Mine personlige, hjerteverdier går nok på annet enn økonomi for min del. Jeg syns det viktigste er hvordan enkeltpersoner har det inne i hjertet sitt. Glad eller ikke glad. Ganske enkelt, men i min verden, høyst uvurderlig. Da kommer penger langt bak i rekken. Jeg kan gjerne si at penger er noe dritt som jeg ikke ønsker å bruke energi på. Derfor ønsker jeg å vinne 20 millioner så jeg slipper tenke mer på det. Så kan jeg kjøpe den bilen jeg vil, pusse opp hjemmet slik jeg ønsker det - og på den måten vie mitt liv til det jeg ønsker mest av alt. Nemlig å jobbe med andre mennesker uten å være avhengig av å tenke lønn og sånne irriterende bagateller som dessverre kan føles altoppslukende. Så altså har jeg tilsynelatende verdier som tross alt handler om mest mulig penger likevel?

Så var det dette med å skape verdier da. Ja, hvordan skaper vi verdier? Skaper vi verdier, eller er hele begrepet egentlig en fin måte å si det på. Og at vi det hele egnelig handler om å manipulere for å få vår egen vilje gjennomført. At vi kaller det verdier fordi det ikke skal skinne gjennom at vi egentlig vil ha makt og kontroll?

Ja, dette blir visst vanvittig langt. Noe som viser at en av mine verdier er å prøve se ting fra flere sider og i flere perspektiv. De sterkeste verdiene våre blir på en måte ikke skapt av oss selv, av egen vilje. De sterkeste verdiene i oss er arvet av familie og samfunnet rundt oss. De læres uten at vi egentlig tenker noe over det. Men, utover det vil vi også erfare at ting ikke fungerer slik vi ønsker det, da kan dette gi grunnlag for å videreskape/utvikle egne verdier.

Jeg skal være ærlig å si at det jeg har slitt med i min ungdom, sånn verdimessig. Det var å klare respektere andre for at de gjorde ting jeg ikke var vant med. Liksom utlendinger som måtte ha merkelige religioner, luktet rart, eller homofile som reklamerte for sin legning. Jeg sa ofte at vi andre springer da ikke rundt å skriver heterofil i pannen, hvorfor må homofile gjøre det så reklameaktig da? Eller hvorfor utlendinger virkelig ønsket å lukte så mye at vi kunne lukte dem i stede for å se dem liksom. Det er ærlig, jeg fattet ikke vitsen med det. Hvis jeg selv røykte mye så visste jeg jo at noen ikke likte den lukten, jeg hadde ikke lyst å være til vemmelse for andre. (legger vekt på at jeg nå prater om Atmi som tenåring her). Hvorfor kom de mannsterke inn i butikken og skulle ha alt det billigste og så kjøpte vognevis med tilbudsmat så de tømte butikkene? Forsto de ikke at dette var kritikkverdig? Hvorfor ble de da i etterkant sinte når de ble utfordret på det og hvorfor anklaget de den som utfordret dem for å være rasisst? Jeg kunne heller ikke forstå folk som ikke stelte seg skikkelig. Det er da ikke noe bry å dusje og vaske seg. Og folk som ikke viste ansvar på jobb og skole. Hva i allverden - jeg lurte på om de kanskje ikke har integritet og verdighet overhode. Hvorfor ville de ikke bli likt? (fortsatt atmi som tenåring her altså)

Ettersom dette var ting som gjorde det vanskelig å fokusere på hvordan et enkeltmenneske har det inne i hjertet sitt, var det jo ting jeg måtte tenke grundigere gjennom. Fordi jeg opplevde at mine verdier skapte konflikt med mine overordnede verdier. Og slik skaper vi nye verdier til tross for at det grunnleggende ofte er lært.

Og jeg har jo lært meg at trivsel kan være på flere nivå. Prioriteringer - noen prioriterer å holde seg oppe rent psykisk, trenger å tenke, gruble og har rett å slett ikke overskudd til å stå i dusjen med føna på hodet en time til dagen. Kanskje de lukter i klærne fordi de av diverse grunner ikke har hatt kapasitet eller mulighet til å vaske klær siste uka. Kanskje de ikke en gang vet det selv. At utlendinger lukter krydder, de kjenner jo ikke det selv. Jeg kan ikke regne med at folk skal endre hele sin livsstil fordi at det ikke er helt likt vår. Det tok en del tenkning til å forstå disse tingene. At homofile faktisk føler like mye for sitt samme kjønn som jeg gjør for et annet kjønn - det var en hard nøtt å knekke.

Men min hovedverdi er som sagt at folk skal ha det godt inne i hjertet sitt - derfor skaper dette ønsket en muglighet for å søke forståelse for og å lure på hvorfor andre gjør ting på merkelige måter - mener ting som er merkelige i mine øyne.

Derfor er på en måte mine verdier endret og omskapt til forståelse heller enn å ha det godt inne i hjertet sitt. Og aksept heller enn konklusjoner om andre. Da jeg har fått enda en verdi som sier at andres verdier kan være helt bra selv om de utføres på andre måter. At folk kjemper for det som er viktig for dem, og at veien de går for å gjøre dette i grunn sier lite om hvor de er på vei. Og på en måte er jeg tilbake til begynnelsen av spiralen igjen. Fordi jeg syns forståelse og aksept er så grunnleggende, at jeg har problemer med å forstå de som ikke viser slike verdier. Jeg sliter i dag med mennesker som kritiserer andre i sterk grad, noe som igjen fører til at jeg kritiserer disse menneskene osv. Jeg syns det er så viktig å ikke mobbe andre mennesker, eller leke med andre menneskers følelser, at jeg har problemer med å forstå de jeg mener gjør dette. Så - kanskje jeg før jeg blir 90 har klart å skape meg en utvikling av mine verdier og min forståelse som gjør at dette ikke lenger blir en frustrasjon hos meg :)

Og til syvende og sist er vi tilbake på makronivå. Der vi prøver å hevde våre holdnigner og verdier, fordi det er viktig for oss. Fordi det er viktig for oss at andre skal gjøre og tenke det samme. Fordi at verdiendringer endrer samfunn og fordi at en tanke smitter til neste person - og det til slutt ofte blir satt på dagsordren. I et samfunn som stadig endrer seg er det nødvendig med verdiskapning og endring. Faktisk kan vi lære verdiskapning. Og det er viktig. Det er viktig for at ting skal fungere.

Det er den overordnede verdiskapningen i samfunnet generelt som har ført til at jeg i dag har et klarere bilde av homofile og innvandrere. For på en måte kan vi si at det var en prosess som kom naturlig, men den kom også på grunn av samfunnets utvikling. For - i de årene da jeg var tenåring, da var dette på dagsordren. Da skjedde det en vanvittig utvikling - som gjør at tenåringer i dag nok ikke helt forstår hvordan jeg kunne tenke slike tanker. Fordi der er skjedd en generell verdiskapning som har gjort at det er med i oppveksten hos de aller fleste. Altså - det er blitt slike verdier som kommer av seg selv, som ikke er lært gjennom personlig vekst, men som man i dag blir matet med fra barnehage og skole osv. Manipulering? Jo (nå ser vel BA dette og sier jeg prater mot meg selv) Men det er jo manipulering. De sterkeste og de med mest makt manipulerer samfunnet til å gjøre, tenke, bli slik de mener er best. Men - med godvilje og gode ønsker så er jo dette en positiv ting, ikke en negativ ting. Den overordnede verdien er jo trivsel og samarbeid. Og det er faktisk essensielt for at et samfunn skal fungere.

Med mindre tendensen snur og vi kanskje om 50 år går mer og mer bort fra demokrati og kanskje vipper mot en overordnet makt igjen. Da vil de overordnede verdiene endre seg, de vil ikke lenger være generell trivsel og samarbeid. Kanske de vil være at noen vet best og at andre bør gjøre det de sier. Det kan vi ikke helt vite - hele tiden endring, skapt av nye verdier, som igjen er skapt av de personene som fikk mest å si. Tilfeldigheter? Kanskje...

Dette ble kjempelangt, og hvis mange ikke orker lese det så fostår jeg det. Alt etter hva verdier du har, hva som er viktig for deg og om det i det hele tatt er interessant i dine øyne :)

Atmi
Antall ord: 2039

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

verdiskapning for meg er kvalitetstid med ungene. og å lære masse nytt. nyttig eller unyttig. det spiller ingen rolle. jeg får bruk for det uansett.... :)
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

ATMI:

Leste hele forbanna innelegget ditt jeg he he... godt formulert :mozilla_laughing:
Å tolke ordet verdiskapning blir for mye også hva tidens ånd legger i det utrykket.. idag blir det ofte tillagt en materiell siden, noe som kan måles synlig i ja.. gjerne penger.. bare se hvordan politikere kaster om seg med utrykket verdiskapning og bare se hvordan den nye skolereformen (stortingsmelding nr. 30) er så opptatt av den økonomiske verdiskapningen eleven skal bidra til i fremtiden.. Hurra... humre humre...

så det jeg vil frem til.. litt sånn politisk... så virker det som ordet verdiskapning kan tilknyttes "blått" og "rødt" og jeg tror rett og slett dette henger sammen.. å skape økonomisk verdiskapning henger også i hop med å skape den mellommenneskelige verdiskapningen.. trivsel og føle at man er verdt og bidrar med sitt om det så er peng, arbeidsplasser eller likegjerne en omsorg og medmenneskelighet.. dette igjen gir avkastning..

å søke en verdiskapning som går på mellommenneskelige sørger da for at du bidrer psykisk til det bedre for andre og deg selv... på lik linje med at du starter en bedrift som igjen sørger for ansettelse av arbeidere som da får sin lønn og igjen påvirker andre med dette... litt sånn diffuse eksempler men håper noen følger meg :mozilla_oops:

så utrykket verdiskapning har egentlig først en mening avhengig av hva det forbindes med..?
Antall ord: 236
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Atmi

Innlegg av Atmi »

snuppedilla skrev:ATMI:

Leste hele forbanna innelegget ditt jeg he he... godt formulert :mozilla_laughing:
Å tolke ordet verdiskapning blir for mye også hva tidens ånd legger i det utrykket.. idag blir det ofte tillagt en materiell siden, noe som kan måles synlig i ja.. gjerne penger.. bare se hvordan politikere kaster om seg med utrykket verdiskapning og bare se hvordan den nye skolereformen (stortingsmelding nr. 30) er så opptatt av den økonomiske verdiskapningen eleven skal bidra til i fremtiden.. Hurra... humre humre...

så det jeg vil frem til.. litt sånn politisk... så virker det som ordet verdiskapning kan tilknyttes "blått" og "rødt" og jeg tror rett og slett dette henger sammen.. å skape økonomisk verdiskapning henger også i hop med å skape den mellommenneskelige verdiskapningen.. trivsel og føle at man er verdt og bidrar med sitt om det så er peng, arbeidsplasser eller likegjerne en omsorg og medmenneskelighet.. dette igjen gir avkastning..

å søke en verdiskapning som går på mellommenneskelige sørger da for at du bidrer psykisk til det bedre for andre og deg selv... på lik linje med at du starter en bedrift som igjen sørger for ansettelse av arbeidere som da får sin lønn og igjen påvirker andre med dette... litt sånn diffuse eksempler men håper noen følger meg :mozilla_oops:

så utrykket verdiskapning har egentlig først en mening avhengig av hva det forbindes med..?
Hehe

Jøsses - leste du alt det!! Ikke verst. Og kan du tenke deg at jeg skrev så vanvittig mye og glemte det du sier om forskjeller på økonomi og følelsesmessige verdier. Men det er jo veldig viktig, i og med at ikke alle automatisk tenker menneskelig trivsel som verdiskapning - men like mye penger for pengenes skyld :)

Skal ikke greie like mye ut om det - i og med at det ikke er særlig relevant innenfor det jeg legger i ordet verdier. Men - nevnte det jo sånn litt i det lange, at det ene ikke nødvendigvis utelukker det andre da :)

Atmi
Antall ord: 342

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Og da er jeg meget nysgjerrig på trådstarteren sin versjon av ordet verdiskapning :mozilla_wink: hi hi...

Atmi:
lett å glemme nyansene et ord/tanke skaper når det er allerede nyanser nok å beskjeftige seg med og prøve å ordlegge.. difor er det godt flere lufter huet om samme emne.. derved belyse enda flere aspekter enn man kommer på, makter å fortelle om :)
Kjenner igjen det der.. blir jo helt borte i tankene.. og bare rabler ned hehe...

dog du rabler med fornuft :mozilla_laughing:
Antall ord: 84
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Judith

Hmmmm.....

Innlegg av Judith »

:mozilla_cool: Verdiskaping. ja, det jeg legger i begrepet er både følelsesmessige verdier, mentale verdier, fysiske verdier og åndelige verdier. En verdi er noe man strekker seg etter, noe man gjerne vil ha og mener er bra .
Å satse på materiell velstand er en verdi,og det får folk til å jobbe og fyke rundt og kjøpe saker og ting.
Konkurrere er en verdi , det er tøft, barskt etc. se på sporten, f.eks. Sport, idrett, fysisk aktivitet er en verdi de fleste setter høyt. noe som får fabrikkene til å lage utstyr, sponsorer til å sponse, Tv og radio til å lage program osv.
Å hjelpe er en verdi, som kanskje ikke fremheves sterkt nok, etter min mening. å være lojal, likeså.
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Atmi

Innlegg av Atmi »

Ja, ikke godt å begrense seg alltid. :)

Men det er litt kjekt da.

Qinqong kommer nok på banen når han har funnet nok å mene noe om :)

Atmi
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Re: Hmmmm.....

Innlegg av snuppedilla »

Judith: Kort sagt.. verdiskapning skal føre til en form for avkastning ? ellers vil det jo ikke hett det det het..?
Antall ord: 21
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !