Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDen gyldne regel

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Den gyldne regel

Innlegg av BA. »

Jeg ser vi har mange her som stadig støtter den gyldne regel. Her vil jeg ta opp en del tanker rundt denne, og andre religioners måte å si noe av det samme.

Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem. Dette er
Den gyldne regel.

Det er ikke en god leveregel, fordi den ikke tar hensyn til at andre har andre syn enn deg selv.

Jødene har en tilsvarende regel i Talmud Shabbat, 31a, som er litt bedre, "Gjør ikke mot din neste noe du ville mislike dersom det ble gjort mot deg." Dette er noe bedre, fordi her skal man ikke gå bort å påføre andre ens egne normer. Den tar allikevel ikke hensyn til at andre kan ha forskjellige forestillinger om hva man gjør eller ikke gjør mot hverandre.

I Koranen kan man lese "Handle ikke urettferdig, og dere skal ikke bli behandlet urettferdig" og urettferdighet anses vel ganske likt rundtomkring, slik at dette ser jeg ikke bort fra kan være en god leveregel. Men regelens påstand om at du vil bli behandlet som du behandler andre vil ikke alltid stemme.

Buddhismens "sår ikke andre, for du ønsker ikke selv å bli såret" gjelder uansett hvilket ståsted man har, og påtvinger ingen noen andres normer for riktig og galt. Her ser vi også at man skal ta hensyn til hvilke rammer den andre har satt, og at disse ikke skal brytes, for du ønsker ikke at dine egne rammer skal brytes.

Til slutt vil jeg bare nevne en siste leveregel som ikke sammenholder hvordan andre behandles i forhold til hvordan du selv vil behandles, men som gir en fullverdig regel på hvordan en skal oppføre seg.

Kardemommeloven "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og forøvrig kan du gjøre hva du vil"
Antall ord: 323

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
chrishnoa
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 249
Startet: 15 Aug 2004 20:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: hedmark

Innlegg av chrishnoa »

jeg liker kardemommeloven best. :D
Antall ord: 4
i dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
lost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 113
Startet: 25 Apr 2005 17:18
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: vestfold

Innlegg av lost »

Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem...
hmm.. Hvis jeg vil ha sex med ei fin dame jeg ser på gata.. Da kan jeg egentlig bare kjøre rett på, for det dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem :D
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Pusejenta
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 520
Startet: 12 Jan 2005 17:56
19
Kjønn (valgfri): konemor
Lokalisering: In My Mind
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Pusejenta »

Kardemommeloven er fin, ja :)
Antall ord: 4
We make a living by what we get, we make a life by what we give.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Åndevandreren
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 103
Startet: 26 Jul 2005 23:36
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hjemme

Innlegg av Åndevandreren »

lost skrev:Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem...
hmm.. Hvis jeg vil ha sex med ei fin dame jeg ser på gata.. Da kan jeg egentlig bare kjøre rett på, for det dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem :D
:D
Antall ord: 62
Åndevandreren

Live a life you like, use a God you trust and dont take it all too seriously......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
chrishnoa
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 249
Startet: 15 Aug 2004 20:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: hedmark

Innlegg av chrishnoa »

lost skrev:Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem...
hmm.. Hvis jeg vil ha sex med ei fin dame jeg ser på gata.. Da kan jeg egentlig bare kjøre rett på, for det dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem :D
fett! =D> \:D/
Antall ord: 63
i dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Atmi

Innlegg av Atmi »

Dersom jeg ønsker å gjøre noe med noen andre, fordi jeg ville ønsket at den andre skal gjøre det mot meg - da skal jeg selvfølgelig gjøre det. Og det jeg alltid ønsker aller først, det er at den andre lar meg selv bestemme hva jeg ønsker. Derfor syns jeg at den gyllne regel er fantastisk flott.

Og at noen tolker det som at dersom jeg ønsker at andre skal slå meg så skal jeg slå dem - da lurer jeg på om de virkelig ikke ønsker å selv bestemme hva som er best for seg? Er det mulig da? Ønsker dere virkelig at andre skal gjøre noe som helst mot eller for dere uten å vite at det er hva dere ønsker selv?

BA, jeg har spurt deg om dette en gang før, fikk ikke svar den gangen. Kanskje jeg får det denne gangen.

Jeg ser ikke problemet nemlig. Selvfølgelig ønsker vel alle at våre ønsker og behov skal bli respektert og da, hvis vi gjør mot andre som vi ønsker at andre skal gjøre mot oss, da vil vi selvfølgelig respektere andres ønsker.

Atmi
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

lost skrev:Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem...
hmm.. Hvis jeg vil ha sex med ei fin dame jeg ser på gata.. Da kan jeg egentlig bare kjøre rett på, for det dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem :D
Kjempebra, en må bare pass på at kjemien stemmer :D :mozilla_tongue:
Antall ord: 71
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Atmi skrev:Dersom jeg ønsker å gjøre noe med noen andre, fordi jeg ville ønsket at den andre skal gjøre det mot meg - da skal jeg selvfølgelig gjøre det. Og det jeg alltid ønsker aller først, det er at den andre lar meg selv bestemme hva jeg ønsker. Derfor syns jeg at den gyllne regel er fantastisk flott.

Og at noen tolker det som at dersom jeg ønsker at andre skal slå meg så skal jeg slå dem - da lurer jeg på om de virkelig ikke ønsker å selv bestemme hva som er best for seg? Er det mulig da? Ønsker dere virkelig at andre skal gjøre noe som helst mot eller for dere uten å vite at det er hva dere ønsker selv?

BA, jeg har spurt deg om dette en gang før, fikk ikke svar den gangen. Kanskje jeg får det denne gangen.

Jeg ser ikke problemet nemlig. Selvfølgelig ønsker vel alle at våre ønsker og behov skal bli respektert og da, hvis vi gjør mot andre som vi ønsker at andre skal gjøre mot oss, da vil vi selvfølgelig respektere andres ønsker.
Hvordan ville du reagert dersom du ble nektet å handle svinestek i den lokale butikken din, fordi en muslim hadde begynt å jobbe der? Muslimen gjør dette fordi han selv ville satt pris på at andre beskyttet ham mot svinekjøtt.
Dette er hva jeg snakker om når vi har forskjellige ønsker, og at vi ikke automatisk kan projisere våre egne oppfatninger til andre.

Selv om du ønsker først å få bestemme selv, vet ikke du om alle andre tenker likt. Om de ikke gjør det selv, skal de heller ikke bry seg om at du gjør det.

Du snakker om å respektere andres følelser. Det er i strid med den gyldne regel. Du skal gå ut fra at andre har de samme ønsker som du selv har, ikke begynne å spørre hva de vil selv.

Hvis du har spurt meg tidligere uten å ha fått svar, beklager jeg det, og hvis ikke du har fått svar nå heller, har jeg ikke forstått spørsmålet.
Antall ord: 366

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Trenger jo ikke å ta det så himla bokstavelig da, alle skjønner jo hva man mener med regelen.
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

karina skrev:Trenger jo ikke å ta det så himla bokstavelig da, alle skjønner jo hva man mener med regelen.
Det er mange ting som gjør at man ikke tenker på at andre ikke har de samme ønsker som en selv.

Den gyldne regel er ikke en regel man følger, man tar hensyn til hva en tror andre ønsker. Det man ser, er at mange bruker den gyldne regel som et sannhetsord, eller kanskje vi skal si et slags slagord, uten å tenke over hva det faktisk betyr. Jesus har sagt det, og da er det bra. Det viser de kristne verdier og da er det bra. Som jeg viste ovenfor har de andre religionene bedre gyldne regler, den kristne er etter min mening den dårligste av dem alle.
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Skjønner jo hva du mener, men syns det er en litt unødvendig ting å henge seg opp i for å være ærlig. Prinsippet for regelen er jo godt, hvor smart det er er en annen sak.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

karina skrev:Skjønner jo hva du mener, men syns det er en litt unødvendig ting å henge seg opp i for å være ærlig. Prinsippet for regelen er jo godt, hvor smart det er er en annen sak.
Hehe. Det er ikke noe som plager vettet av meg til daglig nei. :)

Men når jeg ser dette på taglines, og signaturer osv. blir jeg småprovosert, og synes det kan være greit å si fra om at dette egentlig ikke er en bra regel å følge.
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

BA skrev:
karina skrev:Skjønner jo hva du mener, men syns det er en litt unødvendig ting å henge seg opp i for å være ærlig. Prinsippet for regelen er jo godt, hvor smart det er er en annen sak.
Hehe. Det er ikke noe som plager vettet av meg til daglig nei. :)

Men når jeg ser dette på taglines, og signaturer osv. blir jeg småprovosert, og synes det kan være greit å si fra om at dette egentlig ikke er en bra regel å følge.
Men kan hende de som har dette i sine taglines etc.. tenker slik som Karina... ment godt... men for deg holder det ikke mål for du tenker litt bak orda...

jeg har ikke tid alltid til å studere hver minste bit i alt hehehe... men tenker som Karina.. godt ment egentlig.. og er det provoserende... vel ikke alltid jeg gidder å henge meg opp i det.. fins mer å bruke krefter på enn å utrykke sin misnøye over enkelte ting hehehe...
Antall ord: 168
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

snuppedilla skrev:Men kan hende de som har dette i sine taglines etc.. tenker slik som Karina... ment godt... men for deg holder det ikke mål for du tenker litt bak orda...

jeg har ikke tid alltid til å studere hver minste bit i alt hehehe... men tenker som Karina.. godt ment egentlig.. og er det provoserende... vel ikke alltid jeg gidder å henge meg opp i det.. fins mer å bruke krefter på enn å utrykke sin misnøye over enkelte ting hehehe...
Du har sikkert rett. Det er kanskje ikke så viktig hva man sier, bare man tror man sier noe snillt. :) Det er sikkert ingen grunn til å la dem vite at det finnes mange måter å si det man faktisk mener på.

Det er ikke alltid man tenker så nøye over hva man sier. Men når noen forteller meg at jeg bruker ord feil, eller at jeg sier noe tåpelig når jeg tror jeg sier noe lurt, prøver jeg å ta det til etteretning. Så prøver jeg å si det jeg mener på en annen, forhåpentligvis litt riktigere måte neste gang.

Jeg registrerer at ikke alle er som meg. :) Noen synes det er mer fornuftig å argumentere for dårlige måter å ordlegge seg.
Antall ord: 209

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !