Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDen gyldne regel

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

BA skrev:[Du har sikkert rett. Det er kanskje ikke så viktig hva man sier, bare man tror man sier noe snillt. :) Det er sikkert ingen grunn til å la dem vite at det finnes mange måter å si det man faktisk mener på.
innimellom ja og innemellom nei :)
BA skrev:Det er ikke alltid man tenker så nøye over hva man sier. Men når noen forteller meg at jeg bruker ord feil, eller at jeg sier noe tåpelig når jeg tror jeg sier noe lurt, prøver jeg å ta det til etteretning. Så prøver jeg å si det jeg mener på en annen, forhåpentligvis litt riktigere måte neste gang.
Altså helt enig her.. prøver det jeg også og om det hadde vært jeg som hadde skapt den gyldne regel og noen hadde irettesatt meg, så ville jeg tenkt meg om og prøvd å skape en bedre formulering hvis jeg var enig i kritikken :)
BA skrev:Jeg registrerer at ikke alle er som meg. :) Noen synes det er mer fornuftig å argumentere for dårlige måter å ordlegge seg.
Nei nei.. ikke at det er bedre å argumentere for dårlige måter å ordlegge seg på, heller mot dårlige måter.. bare det at man ikke alltid gidder å argumeneter.. det kommer an på hva det hehehe... :mozilla_wink:
Antall ord: 224
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

BA skrev:
Atmi skrev:Dersom jeg ønsker å gjøre noe med noen andre, fordi jeg ville ønsket at den andre skal gjøre det mot meg - da skal jeg selvfølgelig gjøre det. Og det jeg alltid ønsker aller først, det er at den andre lar meg selv bestemme hva jeg ønsker. Derfor syns jeg at den gyllne regel er fantastisk flott.

Og at noen tolker det som at dersom jeg ønsker at andre skal slå meg så skal jeg slå dem - da lurer jeg på om de virkelig ikke ønsker å selv bestemme hva som er best for seg? Er det mulig da? Ønsker dere virkelig at andre skal gjøre noe som helst mot eller for dere uten å vite at det er hva dere ønsker selv?

BA, jeg har spurt deg om dette en gang før, fikk ikke svar den gangen. Kanskje jeg får det denne gangen.

Jeg ser ikke problemet nemlig. Selvfølgelig ønsker vel alle at våre ønsker og behov skal bli respektert og da, hvis vi gjør mot andre som vi ønsker at andre skal gjøre mot oss, da vil vi selvfølgelig respektere andres ønsker.
Hvordan ville du reagert dersom du ble nektet å handle svinestek i den lokale butikken din, fordi en muslim hadde begynt å jobbe der? Muslimen gjør dette fordi han selv ville satt pris på at andre beskyttet ham mot svinekjøtt.
Dette er hva jeg snakker om når vi har forskjellige ønsker, og at vi ikke automatisk kan projisere våre egne oppfatninger til andre.

Selv om du ønsker først å få bestemme selv, vet ikke du om alle andre tenker likt. Om de ikke gjør det selv, skal de heller ikke bry seg om at du gjør det.

Du snakker om å respektere andres følelser. Det er i strid med den gyldne regel. Du skal gå ut fra at andre har de samme ønsker som du selv har, ikke begynne å spørre hva de vil selv.

Hvis du har spurt meg tidligere uten å ha fått svar, beklager jeg det, og hvis ikke du har fått svar nå heller, har jeg ikke forstått spørsmålet.
Jeg tror vel at egentlig, innerst inne så ønsker muslimen at han selv skal bestemme hva som er best for seg, og derfor vil han la andre bestemme hva som er best for seg. For han ønsker overhode ikke at folk skal presse ham til å spise noe som strider med hans religion, derfor vil han naturligvis heller ikke gjøre det mot andre.

Jeg syns du starter på andre leddet og hopper over det første.'

Jeg er uenig i at den gylne regel er å gjøre det du ville gjort selv. Jeg mener den er å gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Og det innebefatter alt du ønsker at andre skal gjøre mot deg, også respektere deg.

Og sånn generelt sett, dersom man ikke vet hva som er ønsket av den andre personen, da er "hva jeg ville ønsket h*n gjorde mot meg" et temmelig velvalgt alternativ etter min mening.

Atmi
Antall ord: 530

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

Slik jeg ser det så kan jeg se den gyldne regel på to måter:

Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem
mot = f.eks mot til å ta en jævlig karusell

Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem
mot = å gjøre noe stygt mot noe/noen

Er enig i at den andre versjonen du fant var bedre
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Atmi skrev:Jeg tror vel at egentlig, innerst inne så ønsker muslimen at han selv skal bestemme hva som er best for seg, og derfor vil han la andre bestemme hva som er best for seg.
Du projiserer altså dine egne meninger over på andre med annet synspunkt på viktige livssynsverdier.
I dette tilfellet er ikke ønske om selv å bestemme relevant, fordi religionen sier klart hva en skal spise eller ikke.
For han ønsker overhode ikke at folk skal presse ham til å spise noe som strider med hans religion, derfor vil han naturligvis heller ikke gjøre det mot andre.
I dette tilfellet vil han ikke presse noen til å spise noenting, han vil redde deg fra synden.
Jeg syns du starter på andre leddet og hopper over det første.'

Jeg er uenig i at den gylne regel er å gjøre det du ville gjort selv. Jeg mener den er å gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Og det innebefatter alt du ønsker at andre skal gjøre mot deg, også respektere deg.
Det er hva den gyldne regel sier. Og det er problemet med regelen også. Det er så mange forskjellige ønsker folk har, og alle disse omfattes av den gyldne regelen. Det finnes folk som nyter en ydmykelse, og disse skal dermed også ydmyke andre. Dette blir spesielt, men det viktige å merke seg er at folk er forskjellige og har forskjellige ønsker.
Og sånn generelt sett, dersom man ikke vet hva som er ønsket av den andre personen, da er "hva jeg ville ønsket h*n gjorde mot meg" et temmelig velvalgt alternativ etter min mening.
Som vist i åpningsinnlegget, finnes tilsvarende regler i de fleste religioner. Den kristne tar overhodet ingen hensyn til hva andre ønsker, men kun hva du selv ønsker, og du skal gjøre dette. Jødene f.eks. har dette i passiv form, du skal ikke gjøre noe som du ikke ville likt selv. Det blir en regel som i større grad tar hensyn til den andres ønske.
Antall ord: 345

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

BA skrev:
Atmi skrev:Jeg tror vel at egentlig, innerst inne så ønsker muslimen at han selv skal bestemme hva som er best for seg, og derfor vil han la andre bestemme hva som er best for seg.
Du projiserer altså dine egne meninger over på andre med annet synspunkt på viktige livssynsverdier.
I dette tilfellet er ikke ønske om selv å bestemme relevant, fordi religionen sier klart hva en skal spise eller ikke.
For han ønsker overhode ikke at folk skal presse ham til å spise noe som strider med hans religion, derfor vil han naturligvis heller ikke gjøre det mot andre.
I dette tilfellet vil han ikke presse noen til å spise noenting, han vil redde deg fra synden.
Jeg syns du starter på andre leddet og hopper over det første.'

Jeg er uenig i at den gylne regel er å gjøre det du ville gjort selv. Jeg mener den er å gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Og det innebefatter alt du ønsker at andre skal gjøre mot deg, også respektere deg.
Det er hva den gyldne regel sier. Og det er problemet med regelen også. Det er så mange forskjellige ønsker folk har, og alle disse omfattes av den gyldne regelen. Det finnes folk som nyter en ydmykelse, og disse skal dermed også ydmyke andre. Dette blir spesielt, men det viktige å merke seg er at folk er forskjellige og har forskjellige ønsker.
Og sånn generelt sett, dersom man ikke vet hva som er ønsket av den andre personen, da er "hva jeg ville ønsket h*n gjorde mot meg" et temmelig velvalgt alternativ etter min mening.
Som vist i åpningsinnlegget, finnes tilsvarende regler i de fleste religioner. Den kristne tar overhodet ingen hensyn til hva andre ønsker, men kun hva du selv ønsker, og du skal gjøre dette. Jødene f.eks. har dette i passiv form, du skal ikke gjøre noe som du ikke ville likt selv. Det blir en regel som i større grad tar hensyn til den andres ønske.
BA da.

Ærlig talt. En muslim ville ikke ønsket å bli påtvunget en annen religion, uansett - derfor vil en muslim som lever etter denne regelen heller ikke påtvinge andre ting.

Jeg projiserer ikke noe i det hele tatt. Jeg tror at mennesker ønsker å få definere sine egne behov helt selv, og det er noe de aller fleste ønsker.

Hvis noen projiserer her må det være du, som projoserer mistro på andre mennesker og gjør det generelt. Som om folk flest ikke er bevisst sine ønsker, men vil at andre skal definere livet for dem. Om folk har en sterk tro så betyr ikke det at de lar andre ta andre avgjørelser, de har tatt en avgjørelse om at det er dette de vil gjøre.

Men - men hva du vil. Jeg syns du plages over noe som er ikke-eksisterende. Sorry, det holder ikke mål. Behov og ønsker må begynne på bunnen - de grunnleggende behov. Hvis ikke kan vi dra den langt.

Der er ingen grunnlag for det du sier her, med mindre du undervurderer folk til å ikke være bevisst sine egne ønsker og behov.

Men at setningen "Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal dere også gjøre mot dem" er dårlig formulert, jeg har sett det bedre for å si det sånn. Men henger meg heller ikke opp i en dårlig måte å si noe på så lenge det samme har blitt sagt hundrevis av ganger før, på en tydeligere måte. For eksempel "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg". For eksempel syns jeg at å bruke egen oppfatning av hva som er rettferdig som målestokk kan få langt mer uheldige konsekvenser, fordi der er der store forskjellger - for eksempel var der noen en gang som mente det var rettferdig at alle jøder døde, mens andre mener det er rettferdig at kvinner får skjert bort halve underlivet sitt - noen syns det er rettferdig at mannen skal bære alle tunge ting - jeg syns ikke egenoppratning av rettferdighet er bedre nei. Jødenes alternativ anser jeg som det samme som den gylne regel. Og den siste, den med sår ikke andre, den er også alt for utydelig og gjør det opp til hver enkelt og definere for den andre, såre! Å ikke såre er etter mitt begrep det samme som å oppfordre til å gjøre bjørnetjenester for folk, jeg syns ikke det er noen bedre regel. Selv om med rett innstilling og sunt folkevett så er den fin den og selvfølgelig :)

Men nok om det. Forstår ikke problemet ditt, men det er nå så. Greit å ha noe å mene noe om - sant? :) For jeg må bare si det BA, at den versjonen du kommer med i denne tråden her, det er en versjon jeg faktisk aldri før har sett. Så kanskje jeg har gått glipp av noe, men det er helt sikkert at den ikke er den eneste - derfor ser jeg ikke grunn til å bruke den som grunnlag for å mene særlig om det.

Atmi
Antall ord: 876

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 155
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Øvre Årdal

Innlegg av TheEdge »

Glem det, jeg tror jeg blander noen begreper her, så jeg slettet posten min..

The Edge
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Kan jeg spørre om noe..?

Siden vi diskuterer den gylde regelen... så sitter det noen ord ihodet som jeg lure på hva betyr og hvor de kommer fra...

Det/n gyldne petimeter... hørt det før en gang og kan ikke finne ut av i hvilken sammenheng..

beklager om dette bryter tråden, men diskusjonen kan da fortsette for det..:)

Thanks!!
Antall ord: 63
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Atmi:

En muslim ønsker å bli behandlet som en muslim. Ergo skal en muslim også iflg. den kristne versjonen av den gyldne regel behandle andre som muslimer.

En kristen ønsker å bli behandlet som en kristen, og skal derfor behandle andre som kristne.

Dette handler ikke om mistro mot mennesker, for seg sa det også lenger oppe, folk følger ikke denne regelen. Folkk benytter sin fornuftige sans, og vurderer hvordan de tror andre vil like å bli behandlet.

Du sier at det er en dårlig måte å formulere seg på, men likevel argumenterer du hardnakket for den. Kan det være fordi det blir et slags angrep på kristendommen som ligger bak? Jeg har registrert at du har kjempet hardt mot enhver kritikk av denne religionen. :)

Du har store innvendinger mot muslimenes versjon. Det kommer av at du legger en annen betydning i ordet urettferdighet enn jeg gjør.
Ordnett.no skrev:urettferdig (urett|ferdig)
1 ikke i samsvar med rimelig dom, fordeling e l, ikke rett og rimelig en u- dommer | en u- fordeling av samfunnsgodene
2 usann en u- beskyldning
3 rel: syndig (Gud) lar det regne over rettferdige og u-e (Matt 5,45, gl oversettelse)
Jeg kan ikke se at din betydning av urettferdighet stemmer med noen av disse, men jeg kan se betenkeligheter med denne versjonen av den gyldne regel også.

Jødenes regel har jeg også sagt er veldig lik, men den er passiv. Du skal la vær å gjøre noe du ikke selv ville likt. Den kristne er aktiv, du skal gå bort gjøre....

Du skal ikke såre andre legger ikke opp til en selv å vurdere noe som helst fra eget ståsted. Du skal ta hensyn til den andres følelser og ønsker. Men her også ser jeg at man kan legge andre betydninger til grunn, slik som at man skal la vær å si fra om noe, fordi det kan såre, til tross for at konsekvensene kan bli alvorlige.
En bjørnetjeneste er godt ment, men viser seg at var uheldig. Om den uheldige virkningen er overlagt, er det ikke en bjørnetjeneste, men en ondskapsfull handling. Man kan derfor ikke planlegge bjørnetjenester.
Antall ord: 366

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Kardemommeloven "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og forøvrig kan du gjøre hva du vil"
...og hvis noen plager deg er det greit å ta igjen på tilsvarende måte med alle midler!!!
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>wiz skrev:
Kardemommeloven "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og forøvrig kan du gjøre hva du vil"
...og hvis noen plager deg er det greit å ta igjen på tilsvarende måte med alle midler!!!
Thorbjørn Egner er neppe inspirert av salige Anton. :D
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Nei, det er jo litt trist. :mozilla_cool:
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

BA skrev:Atmi:

En muslim ønsker å bli behandlet som en muslim. Ergo skal en muslim også iflg. den kristne versjonen av den gyldne regel behandle andre som muslimer.

En kristen ønsker å bli behandlet som en kristen, og skal derfor behandle andre som kristne.
Nei, jeg argumentere hardnakket for meningen - at du har funnet den verste måten å formulere den på, for så å finne den verste måten og oppfatte det på - og så lage et nummer utav det. Det er din greie, ikke min. Jeg bare bekrefter at ja, jeg ser det går ann å gjøre det slik, men forstår ikke poenget.'

Ellers har vi ikke mer å diskutere. Jeg tror at en muslim ønsker å behandles som muslim - men enda viktigere tror jeg det er for muslimen og behandles med respekt for sine egne meninger og ønsker. Derfor setter jeg det først - jeg forstår at du deler dette opp og tenker at ettersom noen ønsker å bli behanlet som eks muslim eller kristen så kan de umulig ønske å respekteres for sin tro. For meg er dette to sider der personlig respekt og personlige ønsker kommer før troen - spesielt ettersom tro er noe som kommer av hva vi personlig ønsker og tror på.

Men nå har vi gått runden med dette noen ganger også. Jeg gidder ikke sitte å si det samme om og om igjen lenger - er ferdig med den måten å diskutere på., Jeg har sagt at jeg er ikke enig i slutningen din, og hvorfor. Så det om det.

Du trenger ikke være enig, men ord som projisering og slikt, det gjør bare diskusjonen utrivelig og har i grunn lite med saken å gjøre. Du trenger ikke tolke meg, verken hvis du syns jeg projiserer eller om du syns jeg argumenterer for noe som du mener jeg ikke burde argumentert for. Det er uvesentlig. Denne diskusjonen handler ikke om det, den handler om at du mener den gyllne regelen er dårlig - jeg mener den er bedre enn de andre og faktisk vil jeg si den er veldig bra.

Atmi
Antall ord: 347

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Atmi skrev:Nei, jeg argumentere hardnakket for meningen - at du har funnet den verste måten å formulere den på, for så å finne den verste måten og oppfatte det på - og så lage et nummer utav det. Det er din greie, ikke min. Jeg bare bekrefter at ja, jeg ser det går ann å gjøre det slik, men forstår ikke poenget.'
Det var ordlyden jeg kopierte fra bibelen.no. Om det er den verste måten, så er det det. Det er den offisielle kristne versjonen.
Ellers har vi ikke mer å diskutere.
OK. :) Vi finner nok noe annet å diskutere tenker jeg. ;)
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

BA skrev:
Atmi skrev:Nei, jeg argumentere hardnakket for meningen - at du har funnet den verste måten å formulere den på, for så å finne den verste måten og oppfatte det på - og så lage et nummer utav det. Det er din greie, ikke min. Jeg bare bekrefter at ja, jeg ser det går ann å gjøre det slik, men forstår ikke poenget.'
Det var ordlyden jeg kopierte fra bibelen.no. Om det er den verste måten, så er det det. Det er den offisielle kristne versjonen.
Ellers har vi ikke mer å diskutere.
OK. :) Vi finner nok noe annet å diskutere tenker jeg. ;)
Ja, det gjør vi nok :) Må ha litt variasjon.

Atmi
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MATRIX
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 75
Startet: 26 Aug 2003 17:39
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondhjems omerådet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av MATRIX »

Dette er en fin regel : Life is a bitch and then you die!!! :mozilla_cool:
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links