Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHva består en sjel av?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

>wiz

Hva består en sjel av?

Innlegg av >wiz »

En sjel er jo vår bevissthet. Det OSS. Hvis vi ser på gjenferd etc så er det noe som man kan merke rent fysisk. En sjel må følgelig være fysisk.

Så, hva består en sjel av?
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

You are God, you ought to know!
Antall ord: 7
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Ja, jeg vet det. Jeg synes bare det er morsomt å høre andres mening.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lille-my
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 115
Startet: 19 Nov 2005 20:44
18

Innlegg av lille-my »

Jeg trodde ikke sjelen var fysisk jeg, har ikke noe forklaring på det men for meg virker den ikke fysisk men kanskje den er det , nei jeg vet ikke jeg , ble litt forvirret av meg selv jeg nå :)
Antall ord: 38
Take care

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Ikke fysisk. Åssen skal det gå an. Kan noe eksistere uten å eksistere?
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg tror sjelen er energien som gir oss liv. Derfor blir vel defisnisjonen min litt annerledes enn standard.
Jeg tror også at denne energien har mange aspekter slik at den eksisterer på flere plan enn bare vår bevissthet. Vårt høyere selv er et slikt aspekt, sjelegrupper andre aspekt og vår bevissthet igjen et aspekt.
Antall ord: 58
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tachiko

Innlegg av Tachiko »

Jeg har en psykose, vil ikke drasse med den etter døden min, håper den ikke tar med det psykiske, hvertfall ikke alt fra sjelen. :mozilla_cool:
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Hva består en sjel av?

Innlegg av Hecate »

>wiz skrev:En sjel er jo vår bevissthet. Det OSS. Hvis vi ser på gjenferd etc så er det noe som man kan merke rent fysisk. En sjel må følgelig være fysisk.

Så, hva består en sjel av?

Vedr.det du skrev i pm; hvordan skal vi måle en sjels eksistens? Skal en monitoreres i dødsøyeblikket? Hva skal vi lete etter? Energi? Noe som kan gjøre et arbeid på omgivelsene? Hvordan skille det fra f.eks. termisk energi?
Hvilke målinger kan vi gjøre? Temperatur, trykk, luftsammensetning, magnetisme, masse og potensiell energi etc.....
Ideas anyone?
Antall ord: 104
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Re: Hva består en sjel av?

Innlegg av Atmi »

>wiz skrev:En sjel er jo vår bevissthet. Det OSS. Hvis vi ser på gjenferd etc så er det noe som man kan merke rent fysisk. En sjel må følgelig være fysisk.

Så, hva består en sjel av?
Jeg tror sjelen er bevissthet. Det vi ser hos et gjenferd er etter min mening ikke sjel, det er ånd. Men gjenferdet har også fortsatt kontakt med sjelen.

Atmi
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Men hva er en ånd?
Er det en sjel eller er det et aspekt av en sjel ("høyere selv" f.eks.)?
Hvorfor vet ikke ånder at de er døde, hvordan kan vi kontakte mennesker som forlengst må ha inkarnert videre dersom de ikke har et aspekt ved seg som er uavhengig av det fysiske legemet.
Det må jo være flere deler enn bare bevissthet, mener jeg.
Antall ord: 69
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

Jeg tror sjel bare er et ord for å forklare en slags ligning eller noe i den duren. Du må nesten spørre den som lagde ordet
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Tja, hva med en ''klump'' med en sammensetning av forskjellige typer energier som gjør sjelen din til hva den er. Litt som genmaterialet. Genene er det som gjør deg til en unik person, disse energiene gjør sjelen din unik. Genmateriell på dypere nivå.

Bare spekulasjoner, dette asså.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

vi har en kropp å vi har en sjel,en sjel er det som gjør oss til det vi er. Når vi dør forlater vi kroppen vår,men da lever sjelen vår videre :mozilla_laughing:
en ganske enkel måte å forklare det på." Men det enkleste er ofte det beste " :mozilla_smile:
Antall ord: 56
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>wiz skrev:En sjel er jo vår bevissthet. Det OSS. Hvis vi ser på gjenferd etc så er det noe som man kan merke rent fysisk. En sjel må følgelig være fysisk.

Så, hva består en sjel av?
I så fall burde vel Duncan MacDougalls målinger vært mer konsistente, og vist likt resultat hver gang? (MacDougall var han som liksom fant ut at sjelen veide 21 gram.) Og siden mange her påstår at dyr også har sjel, burde vel denne også hatt masse. MacDougall fant at hunder ikke har sjel, fordi disse ikke tapte masse i dødsøyeblikket.
Heia skrev:Jeg tror sjelen er energien som gir oss liv. Derfor blir vel defisnisjonen min litt annerledes enn standard.
Jeg tror også at denne energien har mange aspekter slik at den eksisterer på flere plan enn bare vår bevissthet. Vårt høyere selv er et slikt aspekt, sjelegrupper andre aspekt og vår bevissthet igjen et aspekt.
Denne kommentaren blir kanskje veldig fysisk, men maten vi spiser er energien som gir oss liv. Energi kan også måles, og så lenge man snakker om menneskekroppen har man ikke målt noen energi man ikke har kunnskaper om.
Heia skrev:Vedr.det du skrev i pm; hvordan skal vi måle en sjels eksistens? Skal en monitoreres i dødsøyeblikket? Hva skal vi lete etter? Energi? Noe som kan gjøre et arbeid på omgivelsene? Hvordan skille det fra f.eks. termisk energi?
Hvilke målinger kan vi gjøre? Temperatur, trykk, luftsammensetning, magnetisme, masse og potensiell energi etc.....
Ideas anyone?
Som nevnt tidligere har man forsøkt å veie sjelen, det var ikke et vellykket eksperiment, det ga ikke noen entydige svar. Ektoplasma har vært nevnt tidligere. Om man kontrollerer den dødes celler for ektoplasma, kan man ihvertfall sjekke om denne har reist. Om cellene fortsatt inneholder ektoplasma kan man avfeie alle påstander om at man kan frigjøre ektoplasma i hvertfall.
Atmi skrev:Jeg tror sjelen er bevissthet. Det vi ser hos et gjenferd er etter min mening ikke sjel, det er ånd. Men gjenferdet har også fortsatt kontakt med sjelen.
Da vil altså en døende kvitte seg med både sjel og ånd. Nå må det vel begynne å bli målbart.
karina skrev:Tja, hva med en ''klump'' med en sammensetning av forskjellige typer energier som gjør sjelen din til hva den er. Litt som genmaterialet. Genene er det som gjør deg til en unik person, disse energiene gjør sjelen din unik. Genmateriell på dypere nivå.
Ingen slik energi har noengang blitt målt.
miss 24/7 skrev:vi har en kropp å vi har en sjel,en sjel er det som gjør oss til det vi er. Når vi dør forlater vi kroppen vår,men da lever sjelen vår videre :mozilla_laughing:
en ganske enkel måte å forklare det på." Men det enkleste er ofte det beste " :mozilla_smile:
Men det svarer ikke på noe spørsmål.

De fleste av oss aksepterer evolusjonsteorien. Og at livet oppsto som følge av kjemiske forbindelser. Kan noen da si når disse kjemiske forbindelsene fikk sjel?

Og kan noen si når et embryo/foster får sjel?
Antall ord: 551

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

I så fall burde vel Duncan MacDougalls målinger vært mer konsistente, og vist likt resultat hver gang? (MacDougall var han som liksom fant ut at sjelen veide 21 gram.) Og siden mange her påstår at dyr også har sjel, burde vel denne også hatt masse. MacDougall fant at hunder ikke har sjel, fordi disse ikke tapte masse i dødsøyeblikket.

Hvorfor må målingene være konstante? for at du eller vi skal tro på de?
Klart dyr har en masse men hvor sjelen ligger vet ikke vi. :mozilla_wink:
Denne kommentaren blir kanskje veldig fysisk, men maten vi spiser er energien som gir oss liv. Energi kan også måles, og så lenge man snakker om menneskekroppen har man ikke målt noen energi man ikke har kunnskaper om.


Det er jo veldig fysisk alt vel? Eller finnes det ting som ikke er fysisk?
Så lenge man snakker om menneskekroppen er det myede ikke vet, måle energi i en kreftcelle kan de kanskjemen de kan ikke måle om du har kreft via energi før de vet om den med røgnten eller blod prøver, svært få leger som imponerer meg, de ser ikke at en mann er dødssyk før han detter om.

Som nevnt tidligere har man forsøkt å veie sjelen, det var ikke et vellykket eksperiment, det ga ikke noen entydige svar. Ektoplasma har vært nevnt tidligere. Om man kontrollerer den dødes celler for ektoplasma, kan man ihvertfall sjekke om denne har reist. Om cellene fortsatt inneholder ektoplasma kan man avfeie alle påstander om at man kan frigjøre ektoplasma i hvertfall.


Tror du en orb veier noe ? Så hvorfor må da sjelen gjøre det?
Ingen slik energi har noengang blitt målt

Igjen hvorfor har den aldri blitt målt, kan det ha med prioriteringer i forsker miljøet og gjøre?
Men det svarer ikke på noe spørsmål.

Nei, men han tror på det og ikke du, da er jo han åpen for og finne ut mer en deg ?


HE HE dette var morro :mozilla_wink:
Antall ord: 358

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links