Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSkille mellom sjel og person

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Skille mellom sjel og person

Innlegg av karina »

Spørsmålet til Wiz om hva sjelen består av, plantet et nytt spørsmål i meg:
Hvor går skillet mellom sjel og person? Vet ikke om folk skjønner hva jeg mener, men for å si det sånn; Hvor lik den jeg er nå, vil jeg være i neste liv om jeg for eksempel får tildelt samme kjønn som før? Vil personligheten min være den samme eller kan jeg være helt annerledes? Hva former en? Er personligheten en del av personen eller sjelen?
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Bra Karina. Jeg hadde tenkt å skrive det samme som deg. Det slo meg skikkelig istad.
Jeg kan si så mye. Å skille sjelen ut er hele essensen av vår utvikling.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

mener dere at personlighet og sjel er to forskjellige ting,dette var litt nytt for meg :-k
......kan ikke si at jeg får det helt til å stemme, kan du forklare det litt bedre Wiz ?
Antall ord: 34
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UriGneller
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 159
Startet: 17 Aug 2005 01:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: langevåg

Innlegg av UriGneller »

karina skrev: Hvor lik den jeg er nå, vil jeg være i neste liv om jeg for eksempel får tildelt samme kjønn som før?
Hva tror du den "forrige" karina ville svart??
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UriGneller
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 159
Startet: 17 Aug 2005 01:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: langevåg

Innlegg av UriGneller »

Det jeg mener er at i den forrige Karinas øyne er du den neste karina..så den forrige kan ha stilt seg det samme spørsmålet..og da er jo du den rette til å svare.......eller??
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
black rose
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 26 Jan 2005 16:26
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: nes

Re: Skille mellom sjel og person

Innlegg av black rose »

karina skrev:Spørsmålet til Wiz om hva sjelen består av, plantet et nytt spørsmål i meg:
Hvor går skillet mellom sjel og person? Vet ikke om folk skjønner hva jeg mener, men for å si det sånn; Hvor lik den jeg er nå, vil jeg være i neste liv om jeg for eksempel får tildelt samme kjønn som før? Vil personligheten min være den samme eller kan jeg være helt annerledes? Hva former en? Er personligheten en del av personen eller sjelen?
vet ikke hvorfor men jeg tror jeg fikk lyst til å skrive min mening om dette jeg.
etr ikke helt sikker på hva jeg skal skrive da... *tenke*

jeg tror for MIN del at personlighet og sjel er to vidt forskjellige ting...
JEG PERSONLIG tror at sjel og personlighet er to vidt forsjellige ting, men som er knyttet tilsammen via underrbevistheten.
JEG TROR at sjelen velger en persomlighet via karmaen, om man tror på dette, for å lære, kanskje...

(nå er ikke sånne min sterkeste side, dog jeg har ingen ster side innen for noe innenfor det paranormale i det hele tatt)

jeg tror nok du ligner på ditt forrige karina, for å si det sånn, men dere har store forskjeller alt etter som hva dere har lært og hva dere skal lære...
sjelen "lager" en personlighet i mine øyne, for du skal lære noe nytt dette livet, men du har med deg mye fra en forrige karina, fordi at selvom du har nytt å lære, har du like vel noe fra tidligere å ha med deg, og/eller jobbe videre med...
der tror jeg mange forbier og redsler kommer inn....
jeg tror ikke du nødvendighvis har samme kjønn, langt i fra... eller, kan jo hende, men tror ikke du har samme kjønn hele veien. noen sier jo man bare har tolv liv på jorden, men er det det eneste? og om de er det, kan man vel ikke vært kvinne hele veien? eller?
(måtte vært utolig kjedelig da)

personlig tror jeg det er flere enn tolv liv og jeg da... jeg tror man har så mange som trengs, for å lære en viss ting.. (tror jeg)
for om man har elleve liv, hvor man skallære om tålmodighet, hva skjer etter liv tolv, og man enda ikke har lært? havner man i helvete da? eller blir man flyttet til en annen dimensjon?

nei, nå sporet jeg av... det er et utrolig bra spørsmål, karina, og jeg har lurt litt på det samme selv.. dettte er i alle fall minde midlertidige ukunskapsrike synspunkter....

MEN hvordan skiller man mellom sjel og persomlighet mens man enda lever?
kan en person ha en god sjel og en dårlig personlighet? eller er det en god sjel OG en god personlighet som blir missforstått?
kan en ha en dårlig sjel og en god personlighet?
bare noen tanker....

håper ikke mitt svar er alt for dumt, da jeg ikke kan noe om saken, ville bare spytte inn min egen oppfatning til den grad jeg har noen...

håper noen flere har noen innspill og klan opplyse saken bedre da jeg er sikker på at flere her ute lurer...

mange klemmer til dere alle...
Antall ord: 558
*det er moro hvordan man kan møte mennesker som i løpet av et par sekunder viser seg å stå en nærmere enn dem som man omgås med nesten hver dag*

*black rose*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

miss 24/7 skrev:mener dere at personlighet og sjel er to forskjellige ting,dette var litt nytt for meg :-k
......kan ikke si at jeg får det helt til å stemme, kan du forklare det litt bedre Wiz ?
Jeg mener det er glidende overganger. Det må jo være noe av sjelens egenskaper som skinner igjennom, Jeg leste om dette en gang og der sto det at det var humor som var likt på begge sider. Den sorgløse, positive egenskapen er kanskje sjelen, mens det negative er det menneskelige ego?
Jeg tenker på det jeg skrev i reinkarnasjon/karma-tråden at personlighet og bevissthet ligger i genene, men der ligger også hukommelsen til sjelen sies det.
Litt tidlig for meg ennå...zzzz... :mozilla_wink:
Antall ord: 126
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jeg skiller nok litt mellom personlighet og sjel jeg også. Det er ikke helt sant, for jeg tror så definitivt at kjernen av personligheten alltid vil være den samme i hvilken som helst kropp. jeg har alltid holdt fast ved at det er det jeg føler som kan fortelle meg mest om hvem jeg er. Så følelser ser jeg på som noe som er direkte tilknyttet sjelen.

Jeg tror fullt og helt at personligheten kan være helt forskjellig fra liv til liv, men jeg vet ikke om jeg tror det har mer med skille mellom sjel og kropp å gjøre enn det har med begrensningene og forutsetningene i en viss kropp/liv.
Antall ord: 116
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

>wiz skrev:Bra Karina. Jeg hadde tenkt å skrive det samme som deg. Det slo meg skikkelig istad.
Jeg kan si så mye. Å skille sjelen ut er hele essensen av vår utvikling.
Si mye da! :D
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

kan det være at sjelen gjennom sin plan/utvikling velger et emne(personligheten) utifra det som populært blir kalt arv og miljø...

dvs essensen(sjelen) er den samme igjennom alle liv, men hvem du virker å være utad for andre er bevisst valg utifra essensens plan om hva som skal gjennomgås læres..?

tilsammen blir dette en gryte som faktisk likevel utgjør hvem du er i dette livet dvs essensen i deg, erfaringer fra tidligere liv, og de erfaringer, arv og miljø du påvirkes av i dette liv...?

vel... dritspennende spør du meg.. :D
Antall ord: 99
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

zind skrev:Jeg skiller nok litt mellom personlighet og sjel jeg også. Det er ikke helt sant, for jeg tror så definitivt at kjernen av personligheten alltid vil være den samme i hvilken som helst kropp. jeg har alltid holdt fast ved at det er det jeg føler som kan fortelle meg mest om hvem jeg er. Så følelser ser jeg på som noe som er direkte tilknyttet sjelen.

Jeg tror fullt og helt at personligheten kan være helt forskjellig fra liv til liv, men jeg vet ikke om jeg tror det har mer med skille mellom sjel og kropp å gjøre enn det har med begrensningene og forutsetningene i en viss kropp/liv.
Her er et foredrag seth holdt for psykologistudenter og professorer:


Her har dere en utfordrende demonstrasjon av personlighetens natur. For min personlighet er ikke ruburts.(ruburt er Jane roberts) og hans er ikke min.Jeg er for eksempel ikke noen sekundærpersonlighet. Jeg utgjør ikke en fortrengt del av ruburt. Faktum er, kjære studenter, at dere er mye mer enn dere vet. Alle sammen eksisterer dere i andre former for virkelighet og andre dimensjoner og den delen som dere anser for å være dere selv ,er en liten del av hele identiteten.
I drømme har dere kontakt med andre deler av dere selv. Det er en kommunikasjon som foregår kontinuerlig,men jeg`et er så fokusert på fysisk virkelighet
og å leve der at dere ikke hører noen indre stemme.Dere må vær klar over at dere er mer enn det dere ser i speilet. Det er bare et svakt gjenskinn av hva dere egentlig er.
Dere ser ikke jeg`et i speilet .Underbevisstheten ser dere heller ikke, og dere ser ikke det indre selv`et.Men innenfor det dere kjenner,ligger den egentlige identiten,det indre selv i sin helhet, og det har hatt mange liv.Det har hatt mange personligheter.Det er en energiessens-personlighet,slik jeg selv er.Dere får ikke plutselig en ånd når dere dør.
Dere er det nå. Dere må gjerne kalle meg et produkt av underbevisstheten, men jeg setter ikke særlig pris på en slik betegnelse, fordi det er ikke sant.
Men hvis dere betrakter meg som en underbevist utvidelse av ruburts egen personlighet , må dere innrømme at underbevisstheten er telepatisk og synsk av natur, siden
jeg har vist telepatiske og synske evner. Jeg er kort og godt en energi-essens personlighet som ikke lenger har et legeme.
Antall ord: 423
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

jeg bare lurer på hva som får folk til å tro at vi har flere liv? at kroppen vår bare er en vert som sjelen flyr ut og inn av... hva skjer med sjelen til slutt? eller er det ingen slutt? og hvis det ikke er noen slutt, hva er vitsen med alt sammen da???

er i det filosofiske hjørnet i dag...
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

så stille det ble..... :mozilla_undecided:
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

JUNE skrev:jeg bare lurer på hva som får folk til å tro at vi har flere liv? at kroppen vår bare er en vert som sjelen flyr ut og inn av... hva skjer med sjelen til slutt? eller er det ingen slutt? og hvis det ikke er noen slutt, hva er vitsen med alt sammen da???

er i det filosofiske hjørnet i dag...
Godt spm! Tror alle har godt av å stille seg selv det spørsmålet der. Hva er hensikten med reinkarnasjon om man bare blir født i nye kropper hele tiden. Er der ett større mål?
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Myntenes Dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 233
Startet: 29 Jan 2005 22:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad

Innlegg av Myntenes Dronning »

Vi skal skille mellon sjel og personlighet. Det er ikke det samme. Sjelen vår inkarneres i personligheter fra liv til liv. Jeg vil heller si at si at personligheten er vår bevissthet og sjelen vår underbevissthet.

Å være menneske er ikke det eneste en sjel skal erfare, det finnes sjeler som aldri har erfart å være menneske.Det er fra sjelen intuisjonen vår kommer fra.

Alt handler om sjelens utvikling og hvis det gagner sjelen å inkarneres som menneske, da gjør den det. Det snakkes mye om selvmord på dette forumet. Det er for eksempel aldri sjelen som bestemmer selvmord, det er det personligheten som gjør.

Jeg siterer Gary Zukav: " Vi er først og fremst udødelige sjeler, dernest fysiske skapninger."
Antall ord: 127
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.

Kinesisk ordtak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links