Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsiså være dum...

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
black rose
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 26 Jan 2005 16:26
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: nes

å være dum...

Innlegg av black rose »

bare sånn fordi jeg lurer...

har sett og lest litt hert inne i lengere tid, har også selv mine egene erfaringer her inne...

det jeg lurer på nå, er....
når blir egentlig noen annsett som dumme?
ok, dumt spørsmål jeg vet, jer er dum som i det hele tatt spørr...

men flere ganer er spørsml stilt, 0og man får svar som man kan tolke som: er du dum eller? er jo ganske åpnelyst, skjønn litt...
er dere med meg?

ja, jeg er dum som skriver dette, men er ikke for å gi refs til noen, eller lignende...
ønsker bare få litt lys over saken...

sett flere kuuuule spørsmål, ikke bare her inne, men på mange forum, hvor folk som ikke kan for mye... sånn som meg, stiller et spørsmaål som graver og er heldige om de får et lite svar uten for mye mening...
nei, orker ikke legge inn eksempler her...
men jeg tror dere skjønner hva jeg mener?

altså...

hvilken spøramål er for dumme? hva er for dumt å si?
hvilken svar skal man vedkjenne seg? er allesvar like dumme som spørmaålene(alt ettersom?)

jeg personlig er lei av ¨å kvie meg til å spørre på alle steder, i for å virke dum å få refs.. har jeg fått flere ganger....

jeg spørr IKKE for å virke dum, men for å få svar for å slippe være dum...
er det flere som meg her inne? eller som kan gi meg svar?

når er man dum?
Antall ord: 261
*det er moro hvordan man kan møte mennesker som i løpet av et par sekunder viser seg å stå en nærmere enn dem som man omgås med nesten hver dag*

*black rose*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Hva legger man i ordet dum...? og i hvilken sammenheng sier man noen er dum..
og kan man være både smart og dum.. jepp det tror jeg hehehe...

ingen spørsmål er for dumme, men det er vel måten man formulerer spørsmålet på som frister enkelte til å sette spørreren i "dumhetsgapestokken" og om noen syns et spørsmål er for dumt.. så er ikke jeg enig.. det er når spørsmålet også viser mangel på respekt at jeg vil kalle det.. uvitenhet og ikke dumhet.. med respektløsthet i formuleringen..

vi har alle vært et eller annet sted i kunnskapsbasen hvor vi ble kategorisert som dumme av andre som antok at de var høyere oppe i rangstigen..

men samtidig må man la folk spørre i vei på et forum, fordi det kommer stadig nye til og noen spørsmål må gjentas tiltross for at de har blitt stilt før. Og om du vet hva hjelpere er og noen andre ikke vet... betyr det vel ikke at det er et dumt spørsmål vel... det er bare snakk om at spørreren må fyll opp sin kunnskapsbase eller få et slags svar på egne opplevelser hvor andre har fått sitt svar på en måte... og disse andre kan evnt bidra :)
Antall ord: 227
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: å være dum...

Innlegg av BA. »

Som regel blir man ansett for å være dum dersom man mener noe annet enn majoriteten. :) Selv har jeg blitt kalt dum mange ganger her.
Det er ikke sikkert det kun er på grunn av at jeg mener annerledes, men det har nok en viss innvirkning. :)

Ærlige spørsmål stiller deg ikke i kategorien dum, og hvis noen skulle kalle deg dum for slikt, viser det heller at denne andre er dum. Dette tror jeg er et generelt inntrykk blandt folk her.
Men om du prøver å få andre til å virke dumme ved å stille retoriske spørsmål, kan du fort bli avslørt som dum selv.
Antall ord: 108

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

Det krever faktisk en viss intelligens for å selv se at man er DUM, så da er man vel kanskje heller ikke så dum allikevel...

En person som kunn stiller spørsmål er en person som tenker/grubler over diverse emner, dette er i mine øyne en SMART person. En person som tilsynelatende sitter med alle svarene, tilegnet ved å lære av andres erfaringer og grublerier, vil jeg mene er en dummere person....
Antall ord: 73
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

jeg ville tatt det som et kompliment hvis noen kalte meg "herlig dum".... :mozilla_tongue:
Antall ord: 13
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

Er helt enig med Jan -olav I det han skriver. :mozilla_smile:
Et klokt menneske er et menneske med mangen spørsmål.og man spør somregel ikke fordi at man overhode ikke vet,men derimot for å høre andres meninger om saken.




FORDELEN MED Å VÆRE KLOK ER AT MAN KAN SPILLE DUM,DET MOTSATTE ER BETYDELIG VANSKELIGERE :mozilla_wink:
Antall ord: 62
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Evrydike
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 27 Sep 2005 15:04
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Evrydike »

snuppedilla skrev:jeg ville tatt det som et kompliment hvis noen kalte meg "herlig dum".... :mozilla_tongue:

Ja ikke sant ?! Helt enig! Jeg synes det er så herlig når folk tør å stille spørsmål ved ting som kan virke veldig opplagt, men om man begynner å tenke etter så er de kanskje ikke det alikevel. Derfor er det vel at man ofte blir så sjarmert av barns fantastiske naivitet, og jeg mener at man bør ha med seg en slik "dum" nysgjerrighet hele livet :)
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Evrydike skrev:
snuppedilla skrev:jeg ville tatt det som et kompliment hvis noen kalte meg "herlig dum".... :mozilla_tongue:

Ja ikke sant ?! Helt enig! Jeg synes det er så herlig når folk tør å stille spørsmål ved ting som kan virke veldig opplagt, men om man begynner å tenke etter så er de kanskje ikke det alikevel. Derfor er det vel at man ofte blir så sjarmert av barns fantastiske naivitet, og jeg mener at man bør ha med seg en slik "dum" nysgjerrighet hele livet :)
=D>
helt enig jeg
Antall ord: 90
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jan-Olav PPV skrev:Det krever faktisk en viss intelligens for å selv se at man er DUM, så da er man vel kanskje heller ikke så dum allikevel...

En person som kunn stiller spørsmål er en person som tenker/grubler over diverse emner, dette er i mine øyne en SMART person. En person som tilsynelatende sitter med alle svarene, tilegnet ved å lære av andres erfaringer og grublerier, vil jeg mene er en dummere person....
Kunnskapsrikhet er ikke proposjonalt med dumhet. Heller omvendt. Å stille spørsmål er en nyttig vei å gå for å komme til kunnskap, men man spør der man får nyttige svar.
Du går f.eks. ikke i en barnehage for å stille spørsmål om astronomi. På samme måte kan det være folk her som stiller sin kunnskap til disposisjon for andre, men at de selv stiller spørsmålene andre steder.

Det finnes også mange kloke mennesker her som både stiller spørsmål i dette forumet og som også har mange av svarene andre spør etter.
Graden av klokhet kan heller ikke måles i hvor mye man har rett, fordi å innse at en har tatt feil kan også være klokhet.

Husk at halvparten av oss er dummere enn gjennomsnittet. :)
Antall ord: 215

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg ER dum.
Antall ord: 10
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

*Velvet Vamp* skrev:Jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg ER dum.
Nei, ikke nødvendigvis. Det kan også være meg som ikke klarte å gi en forståelig forklaring.

(Dette var ikke stygt ment, men jeg vet ikke om du er dum eller ikke, derfor kan jeg ikke utelukke at du er det, men jeg har ingen grunn til å tro at du er dum. :) )

Jan-Olav PPV skrev, slik jeg forsto ham, at de som ikke stiller spørsmål her er dummere enn de som gjør det.

Dette ville jeg argumentere imot, fordi den som sitter med masse kunnskap sannsynligvis er meget klok. Slike stiller også spørsmål, men i andre fora, men stiller sin kunnskap til disposisjon for andre på dette forumet.

Det finnes noen her som kan fortelle om ganske mye, og som viser ved det de forteller at dette ikke er kunnskap, men (i beste fall) misforståelser. Til slike passer ordtaket "Det er bedre å holde munn, og bli mistenkt for å være idiot enn å åpne munnen og fjerne enhver tvil."

Spørsmål stilt på ærlig vis tas svjv aldri som tegn på dumhet.
Antall ord: 193

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

BA skrev:
Jan-Olav PPV skrev:Det krever faktisk en viss intelligens for å selv se at man er DUM, så da er man vel kanskje heller ikke så dum allikevel...

En person som kunn stiller spørsmål er en person som tenker/grubler over diverse emner, dette er i mine øyne en SMART person. En person som tilsynelatende sitter med alle svarene, tilegnet ved å lære av andres erfaringer og grublerier, vil jeg mene er en dummere person....
Kunnskapsrikhet er ikke proposjonalt med dumhet. Heller omvendt. Å stille spørsmål er en nyttig vei å gå for å komme til kunnskap, men man spør der man får nyttige svar.
Du går f.eks. ikke i en barnehage for å stille spørsmål om astronomi. På samme måte kan det være folk her som stiller sin kunnskap til disposisjon for andre, men at de selv stiller spørsmålene andre steder.

Det finnes også mange kloke mennesker her som både stiller spørsmål i dette forumet og som også har mange av svarene andre spør etter.
Graden av klokhet kan heller ikke måles i hvor mye man har rett, fordi å innse at en har tatt feil kan også være klokhet.

Husk at halvparten av oss er dummere enn gjennomsnittet. :)
tror jeg hadde fått det veldig artig hvis jeg hadde gått i en barnehage og spurt om astronomi!! hadde sikkert lært masse av det også. man lærer noe nytt hele tiden. det er ikke til å unngå. og halvparten av oss er ikke dummere enn gjennomsnittet.... halvparten bare vet mindre enn gjennomsnittet!!!
Antall ord: 272

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Jeg henviser til "underskriften" min.


På en NRK test for en stund tilbake siden jeg 70 i iq. De beklaget da i avisene på nettet at det var feil med den og at de som fikk 70 skulle hatt høyere. Men jeg tviler egentli. Kanskje alle faktisk er dumme.Dem trodde det var feil siden så mange fikk det, men kanskje ikke? Haaaaha!
Antall ord: 64
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

BA skrev:
Jan-Olav PPV skrev, slik jeg forsto ham, at de som ikke stiller spørsmål her er dummere enn de som gjør det.

Det jeg mente BA var at de som bare hadde en "blåkopi" av svaret til noen andre, er "dummere" enn de som spør spørsmålene selv, og gjerne spør flere for å få flere synsvinkler på en sak.

Ett eksempel; i en annen tråd her inne spør Wiz om noen SELV har opplevd at Oujia "spilling" er farlig. MANGE her inne sier at det er farlig, men JEG tror at ihvertfall 80% av de som sier det...sier det fordi de har lest det her inne, og ikke erfart det selv. I dette tilfellet synes jeg Wiz er hakket smartere enn de 80 %'ene, Han stiller ett kritisk spm, ER det virkelig farlig.
Antall ord: 145
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Jan-Olav PPV skrev:BA skrev:
Jan-Olav PPV skrev, slik jeg forsto ham, at de som ikke stiller spørsmål her er dummere enn de som gjør det.

Det jeg mente BA var at de som bare hadde en "blåkopi" av svaret til noen andre, er "dummere" enn de som spør spørsmålene selv, og gjerne spør flere for å få flere synsvinkler på en sak.

Ett eksempel; i en annen tråd her inne spør Wiz om noen SELV har opplevd at Oujia "spilling" er farlig. MANGE her inne sier at det er farlig, men JEG tror at ihvertfall 80% av de som sier det...sier det fordi de har lest det her inne, og ikke erfart det selv. I dette tilfellet synes jeg Wiz er hakket smartere enn de 80 %'ene, Han stiller ett kritisk spm, ER det virkelig farlig.
Man kan vel stille spm tegn ved hvor mye smartere en person som prøver noe andre mener er farlig bare for å finne ut at det er det? Det er vel litt for seint å angre når skaden først er gjort. Skal man finne noen som har erfart det er farlig, så kan man vel begynne å lete på ett galehus. Det er ikke slik at noen som har tatt skade av det sitter på forumet her og snakker om det som en middels dårlig opplevelse. Det er uansett bedre å være føre var, uansett hva det er snakk om, og ikke bare være ett naivt barn som nekter å høre på at ild er farlig.
Antall ord: 268

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links