Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsiså være dum...

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

Man kan vel stille spm tegn ved hvor mye smartere en person som prøver noe andre mener er farlig bare for å finne ut at det er det? Det er vel litt for seint å angre når skaden først er gjort. Skal man finne noen som har erfart det er farlig, så kan man vel begynne å lete på ett galehus. Det er ikke slik at noen som har tatt skade av det sitter på forumet her og snakker om det som en middels dårlig opplevelse. Det er uansett bedre å være føre var, uansett hva det er snakk om, og ikke bare være ett naivt barn som nekter å høre på at ild er farlig.
JEG synes at selve det å stille ett kritisk spørsmål om noe ett flertall mener er rett, er smartere enn å bare blindt henge seg som en sau etter flokken. I denne tråden jeg refererte til, mente jeg selve spørsmålet som ble stilt, ikke en eventuelt handling.Den diskusjonen om Ouija har jeg ikke slengt meg på. Vet altfor lite til å uttale meg der, men synes det er bra det blir stilt slike spørsmål....som du sikkert nå har skjønt...

Noen stilte spørsmål vedrørende om jorden virkelig var flat også, selv om flertallet mente den var det. Der gikk det jo greit ikke sant..På den tiden gikk det også mange historier om skip som hadde seilt utenfor kanten og forsvunnet, ergo var det farlig, men hvem kunne bevise dette?? Jo ingen...de som hadde opplevd dette kunne jo ikke fortelle om det selv, slik du hentyder til i dette tilfelle med galehus og ikke her inne...
Antall ord: 285
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Jan-Olav PPV skrev:
Man kan vel stille spm tegn ved hvor mye smartere en person som prøver noe andre mener er farlig bare for å finne ut at det er det? Det er vel litt for seint å angre når skaden først er gjort. Skal man finne noen som har erfart det er farlig, så kan man vel begynne å lete på ett galehus. Det er ikke slik at noen som har tatt skade av det sitter på forumet her og snakker om det som en middels dårlig opplevelse. Det er uansett bedre å være føre var, uansett hva det er snakk om, og ikke bare være ett naivt barn som nekter å høre på at ild er farlig.
JEG synes at selve det å stille ett kritisk spørsmål om noe ett flertall mener er rett, er smartere enn å bare blindt henge seg som en sau etter flokken. I denne tråden jeg refererte til, mente jeg selve spørsmålet som ble stilt, ikke en eventuelt handling.Den diskusjonen om Ouija har jeg ikke slengt meg på. Vet altfor lite til å uttale meg der, men synes det er bra det blir stilt slike spørsmål....som du sikkert nå har skjønt...

Noen stilte spørsmål vedrørende om jorden virkelig var flat også, selv om flertallet mente den var det. Der gikk det jo greit ikke sant..På den tiden gikk det også mange historier om skip som hadde seilt utenfor kanten og forsvunnet, ergo var det farlig, men hvem kunne bevise dette?? Jo ingen...de som hadde opplevd dette kunne jo ikke fortelle om det selv, slik du hentyder til i dette tilfelle med galehus og ikke her inne...
Jeg leste litt feil på det du skrev i ditt forrige innlegg, og jeg er enig med deg at folk ikke bør være en sau i en saueflokk, for alle vet hva som skjer når lederen i saueflokken går utfor ett stup. Jeg har aldri oppfordret folk til å ikke tenke selvstendig, og følge blindt det andre sier og mener, snarere tvert om. Men å oppfordre noen til å gjøre noe som "kan" være farlig synes jeg er feil. Tror vi er enige akkurat der, men jeg ble bare litt revet med ettersom den ouija diskusjonen fortsatt er oppe og går. For jeg mener, uansett hvem som står frem her inne og sier at de har tatt skade av ouija, vil enten ikke bli trodd, eller så kommer det noen og sier de bare er psykisk ustabile og kanskje hallusinerer. Kanskje det er noen her inne som veit, men holder kjeft, akkurat fordi det er så mange som skal leke psykologer og rive istykker deres bilde av ting. Ett tankekors bare.
Antall ord: 466

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Angelina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 22 Nov 2004 14:59
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Angelina »

Dom som sier je er dom, dom er domme dom.... :mozilla_oops:
Antall ord: 10
Det finnes to dager du ikke skal bekymre deg over. Dagen i går og dagen i morgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
black rose
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 26 Jan 2005 16:26
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: nes

Re: å være dum...

Innlegg av black rose »

Antall ord: 0
*det er moro hvordan man kan møte mennesker som i løpet av et par sekunder viser seg å stå en nærmere enn dem som man omgås med nesten hver dag*

*black rose*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
heiwa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 65
Startet: 22 Des 2004 17:08
19

Re: å være dum...

Innlegg av heiwa »

LilleMus skrev:bare sånn fordi jeg lurer...

har sett og lest litt hert inne i lengere tid, har også selv mine egene erfaringer her inne...

det jeg lurer på nå, er....
når blir egentlig noen annsett som dumme?
ok, dumt spørsmål jeg vet, jer er dum som i det hele tatt spørr...

men flere ganer er spørsml stilt, 0og man får svar som man kan tolke som: er du dum eller? er jo ganske åpnelyst, skjønn litt...
er dere med meg?

ja, jeg er dum som skriver dette, men er ikke for å gi refs til noen, eller lignende...
ønsker bare få litt lys over saken...

sett flere kuuuule spørsmål, ikke bare her inne, men på mange forum, hvor folk som ikke kan for mye... sånn som meg, stiller et spørsmaål som graver og er heldige om de får et lite svar uten for mye mening...
nei, orker ikke legge inn eksempler her...
men jeg tror dere skjønner hva jeg mener?

altså...

hvilken spøramål er for dumme? hva er for dumt å si?
hvilken svar skal man vedkjenne seg? er allesvar like dumme som spørmaålene(alt ettersom?)

jeg personlig er lei av ¨å kvie meg til å spørre på alle steder, i for å virke dum å få refs.. har jeg fått flere ganger....

jeg spørr IKKE for å virke dum, men for å få svar for å slippe være dum...
er det flere som meg her inne? eller som kan gi meg svar?

når er man dum?
er du dum eller?
Antall ord: 267
den som skryter av gårsdagens seiere, får ikke mye å skryte av i morra!

(kinesisk ordtak)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

Tror vi skjønner hva vi begge mener Horus :)
Antall ord: 9
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

JUNE skrev:tror jeg hadde fått det veldig artig hvis jeg hadde gått i en barnehage og spurt om astronomi!! hadde sikkert lært masse av det også. man lærer noe nytt hele tiden. det er ikke til å unngå. og halvparten av oss er ikke dummere enn gjennomsnittet.... halvparten bare vet mindre enn gjennomsnittet!!!
Hehe, en hadde nok lært noe av det også, men neppe noe særlig om astronomi. :)

Halvparten av oss er dummere enn gjennomsnittet, og halvparten av oss vet mindre enn gjennomsnittet. :)

På den andre siden er halvparten av oss også smartere enn gjennomsnittet. :)
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jan-Olav PPV skrev:BA skrev:
Jan-Olav PPV skrev, slik jeg forsto ham, at de som ikke stiller spørsmål her er dummere enn de som gjør det.

Det jeg mente BA var at de som bare hadde en "blåkopi" av svaret til noen andre, er "dummere" enn de som spør spørsmålene selv, og gjerne spør flere for å få flere synsvinkler på en sak.

Ett eksempel; i en annen tråd her inne spør Wiz om noen SELV har opplevd at Oujia "spilling" er farlig. MANGE her inne sier at det er farlig, men JEG tror at ihvertfall 80% av de som sier det...sier det fordi de har lest det her inne, og ikke erfart det selv. I dette tilfellet synes jeg Wiz er hakket smartere enn de 80 %'ene, Han stiller ett kritisk spm, ER det virkelig farlig.
OK, en misforståelse da.

Da er vi nok enige om at den som våger å utfordre de vanligste forestillingene i mange tilfeller kan være klokere enn de som følger mainstream tankeløst. :)
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

BA skrev:
Da er vi nok enige om at den som våger å utfordre de vanligste forestillingene i mange tilfeller kan være klokere enn de som følger mainstream tankeløst.
Jepp der er vi enige BA, og for å komplimentere deg litt der da....så er det det du gjør VELDIG mye her inne (våger å utfordre de vanligste forestillingene) Så i mine øyne er du en smart person :)
Antall ord: 71
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

*Velvet Vamp* skrev:Jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg ER dum.
be proud!! fins så mye mer mellom himmel og jord enn såkalte smarthetskvotering her i verden :D

ganske dum jeg og til tider... men ... mange som er gla i meg akkurat som jeg er.... så får innbille meg at det er ok å være litt dum også?

forfriskende dum YEAH :D :D
Antall ord: 64
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

Ho er dum ho :mozilla_laughing: :mozilla_laughing:

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/kjen ... 516657.ece
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Annette
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 64
Startet: 15 Jan 2004 15:15
20
Lokalisering: Porsgrunn

Innlegg av Annette »

jaktmann skrev:Ho er dum ho :mozilla_laughing: :mozilla_laughing:

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/kjen ... 516657.ece
Kunne ikke vært mer enig med deg jaktmann!
Antall ord: 28
Karma... spennende...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Stort sett så har mennesker fått udelt samme mengde evner. Det ene går ut over det andre. Hvis du er dum rent intelligensmessig så har man stort sett evnene sine på andre områder. Og åndelig sett er det ganske uvesentlig med logisk tenking.

Hva foretrekker du? Intuisjon eller å løse meningsløse tallrekker?
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jan-Olav »

>wiz skrev:Stort sett så har mennesker fått udelt samme mengde evner. Det ene går ut over det andre. Hvis du er dum rent intelligensmessig så har man stort sett evnene sine på andre områder. Og åndelig sett er det ganske uvesentlig med logisk tenking.

Hva foretrekker du? Intuisjon eller å løse meningsløse tallrekker?
Så du mener det er enten eller? At de som sitter inne med minst kunnskap har størst sjanse til å bli/være intuativ? Og de som f.eks. er medlem av Mensa, ikke har sjanse til å bli/være det? Interessant tankegang det da...Logisk tenkning blir i veien for døra til det paranormale på en måte...?? Da er man litt inne på det jeg skrev i Barn vs eldre tråden. Jo enklere man tenker jo lettere å være åpen....
Antall ord: 142
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Nei, det er jo ingen fasit her, men jeg tror det du sier stemme i endel tilfeller.

De fleste mennesker er flinke på noen området og dårligere på andre. Noen er ekstremt flinke på noe og har tilsvarende mangler på andre igjen. Så har vi noen unntak der man er smart på mange måter og i mange kategorier, men de er unntakene. De aller fleste er jo gjennomsnittelige.

Jeg tror de som er med i mensa er også kan ha intuisjon, men jeg tror de fleste i mensa ikke er overmennesker og har mangler på andre områder.

Ta feks barneskolen og ungdomskolen. Såvidt meg bekjent finnes det ingen vitenskapelig teori som støtter at jo bedre man er i realfag jo vanskeligere er det å ta imot en ball. Allikevell er det noe man erfarer på skolen. De som gjorde det dårlig i skiftelige fag var ofte bedre i gym og sløyd. Og de som var flinkest i det skiftelige var de som man helst ville havne på gruppe med når det var prosjekt, men de var de som ble valgt sist i gymtimen.

Og det forteller at vi ikke er overmennesker noen av oss. Vi har en mengde evner som er fordelt. Spørsmålet er bare hvor dem er plassert.

Jeg kjenner også til motsatte tilfeller her hvor folk var middels + i sport og helt i toppen rent faglig og andre igjen som verken kunne regne, skrive eller treffe en fotball.
Antall ord: 250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links