Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHver for en, eller..?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Hver for en, eller..?

Innlegg av zind »

Nå var det nettopp noen som skrev et innlegg om at det er gjort undersøkelser på at det er fler som tror på gjenferd og paranormale hendelser enn de tror på gud. Her på paranormal sier vi ofte at vi må tenke sjæl, finne svarene selv. Men, er det media (evt alt.tjenester på markedet) som har laget dette bildet for oss eller er det egne opplevelser som gjør at vi tror?

Jeg synes slett ikke det er noe negativt, jeg synes det er flott at vi kan være åpne for disse tingene. Jeg er bare nysgjerrig på hva som har gjort at det har vært en så voldsom eksplosjon innenfor dette de siste 10 årene, i allefall her i norge?
Antall ord: 126
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Enkelt.

Den største troen i Norge og mange vestligeland er faktisk troen på reinkarnasjon. Jeg frykter nå at jeg må dokumentere den påstanden. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det var en stor seriøs undersøkelse.

Troen på spøkelser har nok ikke eksplodert. Den har bare ikke vært snakket om. Akkurat som homofili har eksplodert.

Dessuten er dette bare snakk om tro. Hva hundretusenvis av ignorante mennesker tror er egentlig likgyldig. Det kan umulig være fordi det har blitt foretatt tester som sannsynliggjør spøkelser. Men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom religion og det paranormale. Kristendommen er dø i dette landet. Betyr det at det er mindre sjanse for at den kristne gud eksisterer i dag enn før?

Reinkarnasjon er populært fordi det krever ingenting. Man trenger ikke ofre noen ting for den troen. Det er bare å tro, ingen regler.

Denne debatten er kanskje interessant i seg sjøl, men jeg synes mer forskning på dette feltet bør være prioritet nr 1!

Jeg tror generelt at internett hart gjort det slik at alle kan ytre seg for alle. Se på paranormal. Folk tror faktisk på det som står skrevet her. Det er skummelt.
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Enkelt.. njah, jeg vet ikke helt..

Hva skjer egentlig når man tar vekk religion og erstatter den med tro da?
Under religion er jo mennesker holdt litt i sjakk, de har relger å følge. Hvis religion forsvinner, blir det omtrent anarki. Så ja, la vitenskap og forskning få litt større spillerom og mer ressurser. Vi trenger det på mange områder, skal vi unngå at hele eller deler av den planeten her går til helvete. (pun intended)

Jeg ser helt klart sammenhengen med det paranormale og religion. Begge deler handler om alle tingene vi ikke vet noe om, men som kanskje kan fortelle oss om hvem vi er og hvorfor vi er her.

Som du sier, kristendommen er mer eller mindre død i det landet her. Det er mange som ikke bruker ordet gud fordi de forbinder det med noe negativt. Mange og mange fru blom, jeg har i allefall hørt folk si det og skrive det her på paranormal. Jeg klarer nesten ikke å si at jeg tror på Gud selv, i allefall ikke høyt uten å slite litt med alt det ordet blir forbundet med..

Tror du ikke det kan ligge ganske mye forskning innenfor dette vi ikke får høre om?
Jeg mistenker det. Må ærlig innrømme at jeg er ganske paranoid når det gjelder at det kan ligge ekstremt mye informasjon gjemt for de aller, aller fleste..
Antall ord: 238
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

zind.

Må nok si meg enig med >wiz i det som står om før og nå. Det har nok eksistert mye i den Norske folkesjel og tru opp gjennom tiden. Men, bl.a. Internet gjør ting litt mere 'opp i dagen', slik som gjennom dette forumet her.

Når det gjelder forskning må jeg desverre få anføre at det meste ikke er seriøst. Untak er det, og det er kjærkomment, men desverre er skriblerier med forutintatte konklusjoner alt for fremtredende.

Det vi vet til nå, er nok ikke mye mot det som finnes..
Antall ord: 99
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Hva skjer egentlig når man tar vekk religion og erstatter den med tro da?
Under religion er jo mennesker holdt litt i sjakk, de har relger å følge. Hvis religion forsvinner, blir det omtrent anarki
Har vi anarki i Norge?
Er grunnen til at landet ikke bryter sammen religion?
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Vi er egentlig kome så langt at alle kan ytre sine tanker og si tro og hevde at det er det einaste rette, og om det vil gavne oss menneska, veit eg ikkje. Kanskje det vil det ein dag.

Trur som Zind at det er mykje forskningsmateriale som ikkje er tilgjengelig for alle. Problemet er at mange useriøse forskningsrapporter vert tilgjengelige på nett og at desse gjerne vert slukt rått utan kritisk tenking.

Difor håper eg at alle er kritiske i forhold til alt dei lese, høyre og ser både på nett og i virkeligheten. Det gjeld sjølvsagt det eg oxo måtte finne på å skrive her inne...hehe. :D
Antall ord: 115
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

>wiz skrev:
Hva skjer egentlig når man tar vekk religion og erstatter den med tro da?
Under religion er jo mennesker holdt litt i sjakk, de har relger å følge. Hvis religion forsvinner, blir det omtrent anarki
Har vi anarki i Norge?
Er grunnen til at landet ikke bryter sammen religion?
Nei, det har vi ikke :)
Og, nei, det tror jeg ikke.

"omtrent anarki" ja, ikke politisk anarki.
Det er vel ikke noe hemmelighet at vi vil bli påvirket og at handlingene våre til en viss grad alltid vil være påvirket av det vi tror. Av vårt verdensbilde. Jeg ser ikke at det har skapt noen problemer at folk bryter ut av religion her i norge, jeg har aldri vært noe stor fan av religioner. Likevel er det mange gode ting i religioner som på en måte kan være med å holde ting litt i sjakk.
Antall ord: 154
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

madjava skrev:Vi er egentlig kome så langt at alle kan ytre sine tanker og si tro og hevde at det er det einaste rette, og om det vil gavne oss menneska, veit eg ikkje. Kanskje det vil det ein dag.
Vi får da endelig håpe det. Kanskje evolusjonen gjør det slik at vi etterhvert utvikler litt mer empati og nestekjærlighet :lol:

Folk brøler jo ut alt mulig rart som om det skulle vært den høyeste sannhet,
så vi får håpe det er en god dose skeptisisme rundt om kring i det norske hjem!
Antall ord: 102
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links