Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisBevis for at sjelen ikke eksisterer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Exile skrev:Det er fordi hjernen blir kjølt ned.
Om du drukner i veldig kaldt vann kan du bli hentet opp og brakt tilbake til livet.

Hjernen bruker mye mindre oksygen slik, og derfor dør du ikke.. helt.. :o
Ja, det er én ting, men de fleste blir grønnsaker etter en god stund selv i kaldt vann. Den største utfordringen er dog å få igang stansen... :mozilla_undecided:
Antall ord: 68
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Vomit

Innlegg av Vomit »

Det er jo en grense hvor lenge man kan ligge der å duppe.

:mozilla_laughing:
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TrappedSoul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 361
Startet: 23 Okt 2006 10:12
17
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av TrappedSoul »

Hehe, det beviser nok ingenting for de som ikke bare tror men faktisk vet at vi har en sjel.
Jeg tror ikke sjelen ville ha kommet tilbake etter så lang tid, men jeg er ingen ekspert heller, kanskje kroppen hadde fått en ny sjel eller blitt en pudding uten sjel.
Antall ord: 51
Bilde
Hvis romvesner kom og behandlet mennesker slik vi behandler dyr, kanskje vi først da forstår hvor onde vi egentlig er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 18 Okt 2006 03:08
17

Innlegg av Liis »

Bare en tanke: De/dere som ikke tror vi har en sjel..Hvordan vil dere beskrive det som er DEG. Ikke kropp, ikke personlighet basert på erfaringer nå, men det som er deg og skiller deg fra alle andre.
Når du forelsker deg, blir glad i andre mennesker, hva er det som blir varmt og rørt. Hva er det du føler med. Når du blir såret, når du er fortvilt. Er det kun fysisk? Føler du ikke med sjelen din?
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Vomit

Innlegg av Vomit »

Er det ikke noen kjemikalier som blir produsert og går igjennom blodet når vi føler noe? :o
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 18 Okt 2006 03:08
17

Innlegg av Liis »

Exile skrev:Er det ikke noen kjemikalier som blir produsert og går igjennom blodet når vi føler noe? :o
Jo, når vi er lykkelige så utskiller hjernen endorfiner. Når vi er deprimerte så kan det også påvirkes med medisiner som påvirker den kjemiske balansen. MEN det er ikke det jeg mente.
Det er fysikk ja. Men hva utløser følelsene da? Hva gjør oss til den vi er inni oss. Jeg føler meg iallefall ikke som en biologisk "robot" som kun handler, tenker og føler utifra kroppens funksjoner.

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre jeg.. Noen andre sjelfulle mennesker her som kan forklare bedre
:mozilla_smile:
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Liis skrev:Bare en tanke: De/dere som ikke tror vi har en sjel..Hvordan vil dere beskrive det som er DEG. Ikke kropp, ikke personlighet basert på erfaringer nå, men det som er deg og skiller deg fra alle andre.
Når du forelsker deg, blir glad i andre mennesker, hva er det som blir varmt og rørt. Hva er det du føler med. Når du blir såret, når du er fortvilt. Er det kun fysisk? Føler du ikke med sjelen din?
Det som skiller meg fra alle andre er mitt DNA, mine erfaringer og mine måter å løse problemer på.

DNA'et gjør meg fysisk forskjellig fra alle andre, Mine erfaringer gjør mine tanker forskjellig fra alle andre og mine måter å løse problemer på gjør at jeg for mine spesielle erfaringer. :)
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RedFox
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 26 Apr 2006 18:20
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: det kalde nord

Innlegg av RedFox »

det jo såklart mulig å fryse ned et menneske men hvis du skal gjennoplive det så må du regne med at du ådelegger mage organer f.eks. hjeren og levra og taremene¨.
Antall ord: 32
en sjaman er ikke farlig bare hvis du trer varlig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Monster
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 28 Okt 2006 22:57
17

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av Monster »

science skrev:Hvis man fryser ned en død person og gjenoppliver denne personen 20 år etterpå og personen faktisk er den samme som før vil ikke de si at vår personlighet/bevisstheten er knyttet til hjernen og ikke sjelen?

Nå har jo ikke vitenskapen kommet så langt, men de tror jeg bare er et tidsspørsmål.
Jeg synes det blir litt feil å navngi dette inlegget som bevis for at sjelen ikke eksisterer. Grunnen er rett og slett at utsagnet ikke beviser noe i det hele tatt. Men det reiser imidlertidig ett innteresant spørsmål; hva er "sjelen" egentlig? Jeg tror at om man hadde frøsset ned en person, for så å gjennoplive denne personen omså hvor lenge etter, ville vært den samme personen. Jeg vil forstatt ikke forkaste muligheten for at det finnes noe åndelig med ett menneske.

Opp gjennom tidene har forskning, og større menneskelig innsikt i hvordan verden fungerer, stadig satt religion og åndelighet på prøve.
For eksempel sa en av de tidligste astronauter(jeg husker dessverre ikke navnet) følgende:
"Jeg har reist inn i himmelen, og forbi! Jeg har vært ute i verdensrommet, og kunne sett ned på jorden. Men jeg har aldri sett noen engler."
En religiøs hjernekirurg svarte på dette utsagnet, og sa:
"Jeg har opperert tusenvis av hjerner, men har aldri sett en tanke"
Grunnen til at jeg trekker fram dette, er av den simple grunn, at mennesker kan aldri vite helt sikkert. Derfor vil jeg nødig tro at det science sier, vil rokke grunnlaget om "sjelen" hoss noen som tror.

Ut av det blå kan jeg "motbevise" deg med følgende hypotese:
Når vi dør reiser sjelen til himmelriket, der den lever med engler og glorier og alt mulig godt. Hvis vår kropp blir gjennopplivet vil sjelen igjenn returnere til kroppen, men du vil ikke ha noe hukommelse om hva du opplevde i himmelen, fordi senteret for hukommelse i hjernen din vil ta over, og du vil bare huske det jordiske, eller kanskje gud selv bestemmer at du ikke skal huske noe. For hvis du husker hvor godt du hadde det i himmelen, hva vil motivere deg til å fullføre ditt jordiske liv? Vil ikke en som husker himmelen, lengte tilbake så mye at han kanskje begår selvmord? Eller kanskje gud vet at du vil bli gjennopplivet, og ikke slipper deg inn i himmelriket. Kanskje er det å bli frosset ned, for så å bli gjennopplivet en form for skjærsild?
Jeg må si at jeg ikke selv er en troende, men bruker dette som eksempler.

Mulighetene er uendelige, og ingen av mine øvrige utsagn er på noen måte mulige å motbevise gjennom forskning. Vi må rett og slett bare slå oss til ro med at vi ikke vet.
Man er rett og slett nødt til å bestemme seg for å tro!

Jeg er selv en såkallt "hobbyfilosof", og jeg liker veldig godt, spesiellt dette temaet om hva "sjelen" er. Jeg håper virkelig at det finnes en sjel, men er skeptisk til det synet som er normalt, der man legger altfor mange av sine menneskelige egenskaper inn i sjelen. Dette er etter min mening en feiloppfatning, som de store verdensreligioner er skyldig i. For når ble testamentet/koranen skrevet? Jo i en tidsalder dær man visste veldig lite om menneskets anatomi. Man visste for eksempel ikke hva det var som gjorde at man ble forelsket, at man ble sjalu, at man hadde hukommelse, sinne, ja tilogmed at man hadde evnen til å fundere over sin egen eksistens!

I dag vet vi hvor de fleste av disse følelsene stammer fra, og har kartlagt den menneskelige hjerne grundigere. Jeg studerer selv psykologi, så jeg vet ett og annet om dette temaet. Men forskningen har også gitt oss ett sterkere grunnlag til å tro på en sjel. For eksempel så vet vi i dag at energi aldri kan dø helt ut. Den bare skifter form. Dette er en av hovedreglene innenfor fysikk. Vi vet også at inni kroppen vår er det forskjellige typer av energi. Energimønster som befinner seg i hvisse områder av hjernen, er forskjellige fra energimønsterne vi ser i andre områder av kroppen.

Kanskje vil en gang forskningen nå så langt at vi finner bevis/motbeviser at det finnes noe åndelig med mennesket. Men den dagen kommer neppe i vår livstid. Kanskje kommer ragnarok/armaggeddon, og det kommer for en dag at EN av religionene hadde rett, og vi som ikke er en del av de vil brenne i all evighet. Man vet aldri. Kanskje hadde filosofen Décartes (en veldig innteresant filosof forresten) rett når han sa at "cognito ergo sum" (jeg tenker, derfor er jeg), og dette er den eneste sannhet. Alt annet som vi har opplevd og sanset i livet er verket til en ond ånd. Eller kanskje er vi alle hjerner i ett glass, koblet opp til en supercomputer.

Tenk utenfor boksen folkens.

For deg som leste dette: Takk.
Antall ord: 842
"Cogito Ergo Sum"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Michaelsan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 18 Des 2006 18:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sweden

Innlegg av Michaelsan »

Inne i hodet ditt finnes mange tanker, mange undringer, mange svar. Kanskje er ikke en eneste en av disse tankene dine uten de er alle gitt deg av alle de andre? Om det er slik, hva skjer om vi en dag kunne stillne hjernen?

Ingen tanker på innsiden, ingen tanker på utsiden, ingen tanker imellom. . . Ville vi da stå øye til øye med sjelen?

Og denne kraften som flyter opp og ned ryggraden ut gjennom toppen av vårt hode - den som har forbindelse til den lille gnisten i hver celle av vår skapelse, hva er denne kraften? Eller hvem er den?

Denne kraften styrer oss, rider oss. . . bestemmer over oss. Kanskje er den ditt sanne jeg, meg. . .

Jeg har mange undringer. . .
Antall ord: 123
To be or not to be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Michaelsan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 18 Des 2006 18:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sweden

Innlegg av Michaelsan »

Legger du hånden på toppen av hodet (mellom pannen og toppen) kan mange kjenne en varme der. Er du en av de som ikke føler noen forskjell prøv neste gang du er ute av balanse, sint . . .

Da vil det være iskalt på dette området. Og alle kan kjenne den kulden. Her går energi inn og ut hele tiden - pulserende. Denne kraften er noe stort - jeg hevder at den er deg.
Ditt sanne jeg. Og sjelen er et vakkert navn på ditt sanne jeg. Så hvorfor ikke.

Så var det vitenskapen og dette da.

Verden er en. Alt er en. Det lavere inngår i det høyere - det høyere har det lavere i seg. Det høyere er visdom. Visdommen har det lavere, kunnskapen i seg. Kunnskap er visdom ennå ikke transformert. Kunnskap leter etter høyere forståelse men nekter samtidig til at den eksisterer. Således stenger den døren for sin egen innsikt.

I Visdom eksisterer ikke tid. Ikke i går - ikke i morgen. Visdom er her og nå. Uendelig, ubegrenset - det er en høyere tilstand. Vitenskapen søker etter det høyere, og finner den når den kommer til slutten av søkingens vei i det lavere.

Om noen år - hundre, to hundre år vil vi se tilbake og le av vitensskapens trangsynthet. Vitenskapen tilhører verden. Den er begrenset til jordens begrensninger. Vi er desverre amatører som har langt igjen å gå.
Antall ord: 247
To be or not to be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Michaelsan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 18 Des 2006 18:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sweden

Innlegg av Michaelsan »

Det var de to første gangene i mitt liv som jeg besøkte dere her foran - mine to innlegg.

Jeg ble litt rystet over headingen - det at sjelen ikke eksisterer. Jeg kan love deg - den eksisterer.

Og jeg kan love deg at å møte den er å finne veien hjem, hjem til den du er. Ikke den du TROR du er, uten den du er.

Hvordan finne veien? Meditasjon er veien å gå - jeg kjenner ingen annen vei.

Michaelsan
Antall ord: 78
To be or not to be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Michaelsan skrev:Det var de to første gangene i mitt liv som jeg besøkte dere her foran - mine to innlegg.

Jeg ble litt rystet over headingen - det at sjelen ikke eksisterer. Jeg kan love deg - den eksisterer.

Og jeg kan love deg at å møte den er å finne veien hjem, hjem til den du er. Ikke den du TROR du er, uten den du er.

Hvordan finne veien? Meditasjon er veien å gå - jeg kjenner ingen annen vei.

Michaelsan
Fint du kommer og deler med deg av din tro. :)

For det er din tro, og ikke noe fakta du kommer med her. Fakta er at vi ikke har en klar definisjon på hva sjelen er. Vi har heller ikke klart å finne noe som tyder på at vi har en transcendent bevisshet som overvinner døden.
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Michaelsan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 18 Des 2006 18:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sweden

Innlegg av Michaelsan »

Tusen takk for ditt svar. Jeg liker å få "feedback..."

Jeg liker deg.

Jeg leste svaret ditt flere ganger. Spurte meg selv, hva står det her? Gjør man det får man alltid mer ut av det andre skriver. Det synes jeg er viktig. Det var en god venn - Knut som lærte meg dette for snart 30 år siden. Men Knut skal vi snakke om en annen gang.

Så bedømmer du meg. Du snakker om min tro. Og du er veldig bastant i dine kommentarer. Dette er jo dine valg og jeg har ikke noe forhold til dem. Jeg har veldig lyst til å spørre: "Tenk om du har feil?"

Det var en gang en mann som kom til en Zen Munk og spurte:

"Kan du gi meg noen råd som gjør livet lettere å leve?"

Stille tok Munken opp en pinne og skrev i sanden:

"Attention".

Mannen så på Munken og sa:

"Hmmmm. Har du noe mer å gi meg". Igjen tol Munken pinnen og skrev:

"Attention". Nå ble mannen litt irritert, så på Munken og sa:

"Er dette alt du har å gi meg. Forresten, hva betyr ordet Attention?" Uten et ord tok Munken igjen pinnen og skrev:

"Attention betyr Attention".

Har du tålmodighet med meg? Jeg vil gjerne si noe mer. Ordet Mastery som betyr selvrealisering kan deles opp i to områder - en intelektuell og en spirituell.

De intelektuelle refererer til opplysningens tidsalder fra ca 1600 - 1800 tallet. Den intelektuelle fornekter all annen selvrealisering. Den andre veien er den spirituelle og han eller hun ser på ordet som noe fundamentalt - noe alt omfattende.

Det handler om å gå til roten av seg selv. Hvem er jeg? Hvem er du? Du kan ikke gi meg et svar funnet med hjernens øye. Det vil alltid være feil svar fordi hjernen kjenner ikke svaret. Høres dette merkelig ut? Kanskje rent av ubegripelig, nonsens, tull. . .

Løper du fort vil du kanskje si:

"Kan ikke hjernen gi et svar, finnes ikke noe svar". Og det er akkurat der du har feil. Det finnes større svar, dypere svar. De ligger bortenfor hjernen, men da må du stoppe opp. . . bli stille. . . kjenne etter.

Målet med mitt lille bidrag er å gi deg noen måter å aktivere ditt hjertes øye. Velger du, kan du utvikle deg til å se med ditt hjertes øye. I dag ser du på deg selv og verden med din hjernes øye?

Da er du blind på det ene øyet.

Du leter etter umiddelbare svar, uten å innse at det umiddelbare ikke gir deg tid til å forberede deg for det som ligger fremfor deg. Du søker etter ytre måter å selvrealisere deg til det høyere, til det bedre. Ser ikke bildet bra ut, går det ikke fort nok tar du en annen vei. Du ønsker å bli fri før alt er ferdig, før alt er komplettert.

Du løper hit og dit. Jeg ser at du gjør akkurat dette. Ikke et eneste et av disse møtene kommer til å bidra til din transformasjon mot det høyere. Du må glede deg over hvor du er og hva du gjør.

I utgangspunktet kan du bestemme deg for at uansett hvilket svar hjernen gir deg på spørsmålet:

"Hvem er jeg?" så er det feil svar. Gå en tur ned til sjøen, inn i skogen, ut i parken eller opp i fjellet. Gå alene og ta spørsmålet med deg. Betenk spørsmålet og bestem deg for hva du skal gjøre med svaret.

Tar du besluttningen om å ikke akseptere de svar hjernen gir deg vil du fortsette å søke. Denne søkingen inne i deg selv vil sakte men sikkert aktivere ditt hjertes øye.

Dette er ikke min tro. Dette er min viten. Jeg forlot alt og bosatte meg høyt oppe i den asiatiske fjellverdenen, dypt inne i jungelen. I nesten syv år bodde jeg i tempelet "Wat Khao". Dette kan du lese om på www.spiritual.no.

Når ditt hjertes øye blir aktivert vil du ikke bare finne svaret, men DU VIL BLI SVARET.

Jeg vil sammenligne det med en regndråpe. Du ser på deg selv og tror du er avskilt fra alle de andre regndråpene. Og du tror at denne regndråpen bare har dette livet og denne hjernen?

Å bli svaret er regndråpen som faller i havet. Å bli svaret er hva selvrealisering handler om bortenfor hjernens tanke verden. De andre variantene er Mumbo - Jumbo.

Du selvrealiserer ikke deg selv gjennom å bli ingeniør, nedfryst eller noe annet. Dette er en begrenset vurdering utført av hjernens øye.

Ei heller kan du selvrealisere deg gjennom å finne den rette, elske noen annen. Du kan bare bli den rette; være kjærligheten.

Termen hjertes øye er en metafor for visdom. Det handler om innsyn, innsikt om deg selv. Gjennom å utvikle evnen til å kunne se og forstå din egen indre natur og mening, vil du kunne se og forstå meningen med alle ting.

Å utvikle deg selv til å kunne se med hjertes øye er stort. Det ligger en slik stor lykke i dette at du fortjener å finne den.

Meditasjon og stillhet var veien jeg gikk.

Jeg liker deg.

Michaelsan
Antall ord: 875
To be or not to be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 18 Okt 2006 03:08
17

Innlegg av Liis »

Michaelsan: Jeg liker det du sier, ser på nettsiden din. Veldig fin side :mozilla_wink: Spennende, spennende!!
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links