Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisBevis for at sjelen ikke eksisterer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av science »

Hvis man fryser ned en død person og gjenoppliver denne personen 20 år etterpå og personen faktisk er den samme som før vil ikke de si at vår personlighet/bevisstheten er knyttet til hjernen og ikke sjelen?

Nå har jo ikke vitenskapen kommet så langt, men de tror jeg bare er et tidsspørsmål.
Antall ord: 58
Beauty is in the eye of the beer holder..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av Gaute »

science skrev:Hvis man fryser ned en død person og gjenoppliver denne personen 20 år etterpå og personen faktisk er den samme som før vil ikke de si at vår personlighet/bevisstheten er knyttet til hjernen og ikke sjelen?

Nå har jo ikke vitenskapen kommet så langt, men de tror jeg bare er et tidsspørsmål.
Ja, det vil det si. Men det kommer aldri til å skje, siden bevisstheten og livet ellers er knyttet til sjelen ;)

I så fall må kroppen holdes kunstig i live, og da blir den ikke noe mer "livlig" enn de som i dag er grønnsak, ligger i koma og er tilkoblet maskiner.

Det er SJELEN som har evig liv, ikke kroppen
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av science »

Gaute skrev:
science skrev:Hvis man fryser ned en død person og gjenoppliver denne personen 20 år etterpå og personen faktisk er den samme som før vil ikke de si at vår personlighet/bevisstheten er knyttet til hjernen og ikke sjelen?

Nå har jo ikke vitenskapen kommet så langt, men de tror jeg bare er et tidsspørsmål.
Ja, det vil det si. Men det kommer aldri til å skje, siden bevisstheten og livet ellers er knyttet til sjelen ;)

I så fall må kroppen holdes kunstig i live, og da blir den ikke noe mer "livlig" enn de som i dag er grønnsak, ligger i koma og er tilkoblet maskiner.

Det er SJELEN som har evig liv, ikke kroppen
Interessant. Så hvordan klarer da kroppen og holde seg i livet når man er på astralreise?

Mener du at selve sjelen er den som holder kroppen i livet? Hva med hjertet osv? Er det totalt irrelevant?

I såfall hvor sitter sjelen og hva er funksjonen?
Antall ord: 170
Beauty is in the eye of the beer holder..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av Gaute »

science skrev:
Gaute skrev:
science skrev:Hvis man fryser ned en død person og gjenoppliver denne personen 20 år etterpå og personen faktisk er den samme som før vil ikke de si at vår personlighet/bevisstheten er knyttet til hjernen og ikke sjelen?

Nå har jo ikke vitenskapen kommet så langt, men de tror jeg bare er et tidsspørsmål.
Ja, det vil det si. Men det kommer aldri til å skje, siden bevisstheten og livet ellers er knyttet til sjelen ;)

I så fall må kroppen holdes kunstig i live, og da blir den ikke noe mer "livlig" enn de som i dag er grønnsak, ligger i koma og er tilkoblet maskiner.

Det er SJELEN som har evig liv, ikke kroppen
Interessant. Så hvordan klarer da kroppen og holde seg i livet når man er på astralreise?

Mener du at selve sjelen er den som holder kroppen i livet? Hva med hjertet osv? Er det totalt irrelevant?

I såfall hvor sitter sjelen og hva er funksjonen?
Når man er på astralreise så har man kontakt med kroppen via en "sølvtråd" som det kalles. Du kan sikkert finne ut mer hvis du søker i Google.
Snakket med ei som var på "reise" en gang, hun følte at hun ble strukket som en laaang strikk. Ikke fysisk altså :) Det er vel astral-kroppen som blir strukket, og "sølvtråden" som er "strikken". Vi har mange kropper, ikke bare den fysiske - bare så det er sagt.

Hjertet holder blodomløpet og kroppen igang ja, men når vi dør - når vi er ferdig med det vi kom hit på jorden for å gjøre, så trekker sjelen seg ut av kroppen, og da slutter også organene å fungere.

Vet ikke hvor sjelen sitter jeg, har aldri sett den -siden den ikke er fysisk som kroppen. Men du kan føle sjelen i hjertet. Det er vel derfor noen sier at det er der den sitter.

Det er sjelen som er deg, ikke kroppen. Kroppen er bare et instrument vi har mens vi lever på et fysisk plan, en planet med fysisk dimensjon.
Hva er sjelens funksjon spør du?
Det blir det samme som å spørre hva er meninga med livet, og det blir vel litt off-topic :D
Antall ord: 387

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Selv om sjelen faktisk har forlatt kroppen, kan kroppen leve en viss tid, så lenge den får tilført næring. ( holdt kunstig i live ).
Det ser vi på folk som er hjernedøde.
Og en som er hjernedød, vil aldri mer våkne, derfor vil jeg anta at vedkommendes sjel allerede har forlatt kroppen.
Kroppen er i slike tilfelle "verktøyet" som ligger igjen . .

En undersøkelse som er mye omdiskutert, bekreftet og avkreftet jeg vet ikke hvor mange ganger, sier at kroppen mister noen gram idet et menneske dør.
Om det er reelt, vil det bety at sjelen faktisk veier noe, og det finner jeg litt rart.
Det er energier omkring oss, men å få disse energiene plassert på ei vekt, og kunne si at "denne ånden veier 24 gram, den der 10 gram" . . det tror jeg ikke på ... ;-)

Jeg tror at sjelen er det som gjør at ett menneske er DET mennesket - med DEN personligheten , de spesielle særtrekk i oppførsel osv.

At hjernen viser tankemønstre, og annet, ja, klart det. Hjernen er enslags datamaskin men og et interface ( interface betyr noe slikt som kobling mellom forskjellige enheter ) -
ett interface mot lyd, lys, sjel, og ånder...
Sjelen er på en måte koblet mot hjernen, og sålenge det er liv i hjernen, er sjelen der og.
Idet hjernen dør, forlater sjelen kroppen den har "bodd i" , men kan være tilstede i nærheten en tid...

Men det er hva jeg tror, andre tror - eller tror ikke på slikt ;-)

mvh Asbjørn
Antall ord: 262

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 313
Startet: 18 Jul 2006 19:53
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Magikeren »

Det sies at man mister 21 gram i det man dør ja. Men, kan det være at å fryse folk ned er en genial måte å tjene penger på og få masse publisitet? Hvis en appelsin fryses ned og tines igjen så har den ikke lengere samme konsistens. Forsåvidt ikke like god smak heller. Men hva om man da pumper inn en slags frostveske, som jeg har hørt de gjør på mennesker så blodårene ikke skal sprekke. Vil det da være den samme personen som våkner? Tror ikke det nei, og tror egentlig heller ikke vil våkne igjen.
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Atmi

Innlegg av Atmi »

Og så har det jo faktisk også skjedd at folk har dødd - og blitt levende. Snakker nå ikke om under, men medisinsk. Det er jo herav vi har nær døden opplevelser - folk kan ha vært døde i flere minutter. Eller la meg si "død" for å slippe den diskusjonen :)

Men uansett så er det ikke slik at en kropp har en sjel - sjelen er ikke som kroppen. Det virker helt annerledes. Og den store forskjellen på åndelighet og menneskelighet er at åndelighet (sjel, nirvana, ånder, meningen med livet, uko osv) ikke har samme begrensninger som mennesker har. De er ikke en og delt fra alt annet. Alt er ett - likevel delt. Og det går ann selv om vi ikke forstår det.

Kroppen strekker seg mot sjelen - sjelen trenger ikke kroppen. Altså, dersom kroppen er "tom" i en periode kan den veldig fint skru på samme kanal 40 år etterpå, når den er levende igjen. Det er ikke sånn at sjelen forsvinner eller blir opptatt - det er bare at flere kropper bruker samme kanal - sammen med andre kanaler - som gjør hver enkelt person forskjellig.
Antall ord: 193

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Men vevet går jo i stykker når vitale funksjoner opphører....hvordan i huleste skal en klare å få igang et vev som har manglet sirkulasjon i 20 år?
"A blue heart never starts" o.s.v....

Når det gjelder sjelen....jeg tror ikke den er i kroppen, men er et helt annet sted....og hjernen vår er bare en mottager.
Antall ord: 64
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Asbjørn skrev:En undersøkelse som er mye omdiskutert, bekreftet og avkreftet jeg vet ikke hvor mange ganger, sier at kroppen mister noen gram idet et menneske dør.
Om det er reelt, vil det bety at sjelen faktisk veier noe, og det finner jeg litt rart.
Det er energier omkring oss, men å få disse energiene plassert på ei vekt, og kunne si at "denne ånden veier 24 gram, den der 10 gram" . . det tror jeg ikke på ... ;-)
21 gram.

Dette forsøket er visst veldig populært. McDougall som sto for forsøket, mente selv at forsøkene ikke var gode nok. Hele forskningsverden støtter dette synet, men likevel finnes det mange som tror sjelen veier 21 gram. Ikke bare brukes denne undersøkelsen til inntekt for troen på sjel, men den tilsvarende undersøkelsen, med samme sikring mot feil aksepteres ikke. Det er fordi McDougall ifølge samme metode fant ut at hunder ikke har sjel.
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Om ein person vert fryst ned i 1 år eller 20 år og så vert vekka til live igjen, vil det uannsett ikkje forandre synet til dei som trur på ei sjel. Syns eg høyre at sjela er skyggen vår og kan styre fleire kropper på ein gang, gjerne på avstand oxo ved behov.

Det er jo så mange løgne meiningar om sjela, og ingen av oss mennesker veit noko om den. Sjela kan være eit ord på noko folk tidligare ikkje forstod(før underbevissthet vart brukt om hjernens "skjulte" arbeid i bakgrunnen mens vi er våkne og sover) eller eit ord som beskrive eit håp om at vi menneska er noko meir enn vi er.

Sjela er kanskje egoet i sin søken etter gudestatus, fleire liv eller oppmerksomhet...
Antall ord: 137
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Atmi skrev: Kroppen strekker seg mot sjelen - sjelen trenger ikke kroppen. Altså, dersom kroppen er "tom" i en periode kan den veldig fint skru på samme kanal 40 år etterpå, når den er levende igjen. Det er ikke sånn at sjelen forsvinner eller blir opptatt - det er bare at flere kropper bruker samme kanal - sammen med andre kanaler - som gjør hver enkelt person forskjellig.
Glad du nevner akkurat det Atmi...
Vi vet jo ikke om vi kun er reinkarnert i en kropp, mange mener jo faktisk det motsatte. Hvis tiden i tillegg i finnes slik vi ser den, og vi og verden ikke har alle de begrensningene vi forestiller oss, så er det kanskje mulig å bruke samme kropp to ganger...


Hva mener dere med hvor sitter sjelen?
Det høres jo nesten ut som om den er nødt til å være i forbindelse med et organ eller kroppsdel. Mulig det er slik, høres bare litt rart ut i mine ører. Ser mer for meg at den strekker ut i hver eneste lille celle og inneholder de andre "kroppene" våre også. (aura f.eks)
Antall ord: 189
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
olav moldestad

hei

Innlegg av olav moldestad »

Hei, jeg tror absoludt ikke det kan skje.
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Atmi

Innlegg av Atmi »

zind skrev:
Atmi skrev: Kroppen strekker seg mot sjelen - sjelen trenger ikke kroppen. Altså, dersom kroppen er "tom" i en periode kan den veldig fint skru på samme kanal 40 år etterpå, når den er levende igjen. Det er ikke sånn at sjelen forsvinner eller blir opptatt - det er bare at flere kropper bruker samme kanal - sammen med andre kanaler - som gjør hver enkelt person forskjellig.
Glad du nevner akkurat det Atmi...
Vi vet jo ikke om vi kun er reinkarnert i en kropp, mange mener jo faktisk det motsatte. Hvis tiden i tillegg i finnes slik vi ser den, og vi og verden ikke har alle de begrensningene vi forestiller oss, så er det kanskje mulig å bruke samme kropp to ganger...


Hva mener dere med hvor sitter sjelen?
Det høres jo nesten ut som om den er nødt til å være i forbindelse med et organ eller kroppsdel. Mulig det er slik, høres bare litt rart ut i mine ører. Ser mer for meg at den strekker ut i hver eneste lille celle og inneholder de andre "kroppene" våre også. (aura f.eks)
Ja, hadde vi bare innsett at det er ikke alt vi kan forstå. Så hadde vi sluttet å tro at sjelen er en skyggeaktig del av oss som stiger ut. Det er ikke slik det virker - nemlig. Sjelen er kontakt . og på en måte er den i oss, på en måte er den ikke - og hadde vi forstått alt så hadde det ikke vært så vanskelig å forstå. Men ettersom vi da har begrenset forståelse for andre dimensjoner så klarer vi ikke forstå det. Men sjelden deles av flere enn oss selv. Ånden, det er noe annet. Kjenner at jeg er ikke klar for å komme med noen påstander om ånden akkurat her og nå. Kanskje senere, må kjenne etter litt først :)

Atmi
Antall ord: 318

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Myntenes Dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 233
Startet: 29 Jan 2005 22:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av Myntenes Dronning »

science skrev:Hvis man fryser ned en død person og gjenoppliver denne personen 20 år etterpå og personen faktisk er den samme som før vil ikke de si at vår personlighet/bevisstheten er knyttet til hjernen og ikke sjelen?

Nå har jo ikke vitenskapen kommet så langt, men de tror jeg bare er et tidsspørsmål.
Sjelen er ikke personligheten, dessuten er sjelen i kroppen vår for menneskelige erfaringer og det har ingen nytte for seg at sjelen knytter seg til en død kropp. (vet ikke om jeg helt skjønte innlegget ditt men..)
Antall ord: 100
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.

Kinesisk ordtak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
alien
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 17 Apr 2006 14:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Rogaland
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av alien »

det ebviser ingenting.. sjelen forlater kroppen når tiden er inne :mozilla_smile:
Antall ord: 13
haaki ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !