Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisBevis for at sjelen ikke eksisterer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Neon16
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 12 Jan 2007 09:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stord

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av Neon16 »

science skrev:Hvis man fryser ned en død person og gjenoppliver denne personen 20 år etterpå og personen faktisk er den samme som før vil ikke de si at vår personlighet/bevisstheten er knyttet til hjernen og ikke sjelen?

Nå har jo ikke vitenskapen kommet så langt, men de tror jeg bare er et tidsspørsmål.
Har du noen gang sett en død person?
en død person ser ut som et tomt skall, det ser ut som om kroppen er der men personen vekke. Mennesker består av energi og sjelen er energi. Dessuten er dt visse ting på personen som er forandret når den blir gjenopplivet igjen, men sjelen er knyttet til kroppen, blir kroppen gjenopplivet draes sjelen tilbake. Å det er bare mulig visst sjelen ikke her helt fjernet fra en person, som fra en person som er fryset ned. For da har bare kroppen stoppet opp og sjelen blir der, derfor må kroppen fryses ganske fort for at det skal være mulig å gjenopplive den, for å holde igjen energien.
Antall ord: 178

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
soulstar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 24 Feb 2005 17:53
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: kommer ann på...

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av soulstar »

Neon16 skrev:
science skrev:Hvis man fryser ned en død person og gjenoppliver denne personen 20 år etterpå og personen faktisk er den samme som før vil ikke de si at vår personlighet/bevisstheten er knyttet til hjernen og ikke sjelen?

Nå har jo ikke vitenskapen kommet så langt, men de tror jeg bare er et tidsspørsmål.
Har du noen gang sett en død person?
en død person ser ut som et tomt skall, det ser ut som om kroppen er der men personen vekke. Mennesker består av energi og sjelen er energi. Dessuten er dt visse ting på personen som er forandret når den blir gjenopplivet igjen, men sjelen er knyttet til kroppen, blir kroppen gjenopplivet draes sjelen tilbake. Å det er bare mulig visst sjelen ikke her helt fjernet fra en person, som fra en person som er fryset ned. For da har bare kroppen stoppet opp og sjelen blir der, derfor må kroppen fryses ganske fort for at det skal være mulig å gjenopplive den, for å holde igjen energien.

:lol: fryse ned å gjennopplive!!! :lol: Sett for mye på austin powers du.. hehe.. Tror du det kommer til å skje? ALDRI I VERDEN!!! D er så umulig som d kan få blitt jo! hehe..

jah, en dø person ser tom ut, ser ut som sjelen har forlatt den..
Vis man ser seg selv i speilet, skikkelig, kjenner på følelsene dine, klyp deg gjerne litt i armen å kjenn om d gjør vondt.. :) Hva er du? du som tenker? hvorfor tenker du di tankene du gjør? Vil du bare en dag , ikke kunne tenke mer , eller føle? Tror dere det? At det bare er slutt? neineinei.. Se på dere selv litt... :) Alle er unike... Men det er ikke kroppen din som gjør deg slik, det er jo bare en kropp.. Hvem er du? hva er du?
Antall ord: 316
...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Neon16
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 12 Jan 2007 09:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stord

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av Neon16 »

soulstar skrev:
Neon16 skrev:
science skrev:Hvis man fryser ned en død person og gjenoppliver denne personen 20 år etterpå og personen faktisk er den samme som før vil ikke de si at vår personlighet/bevisstheten er knyttet til hjernen og ikke sjelen?

Nå har jo ikke vitenskapen kommet så langt, men de tror jeg bare er et tidsspørsmål.
Har du noen gang sett en død person?
en død person ser ut som et tomt skall, det ser ut som om kroppen er der men personen vekke. Mennesker består av energi og sjelen er energi. Dessuten er dt visse ting på personen som er forandret når den blir gjenopplivet igjen, men sjelen er knyttet til kroppen, blir kroppen gjenopplivet draes sjelen tilbake. Å det er bare mulig visst sjelen ikke her helt fjernet fra en person, som fra en person som er fryset ned. For da har bare kroppen stoppet opp og sjelen blir der, derfor må kroppen fryses ganske fort for at det skal være mulig å gjenopplive den, for å holde igjen energien.

:lol: fryse ned å gjennopplive!!! :lol: Sett for mye på austin powers du.. hehe.. Tror du det kommer til å skje? ALDRI I VERDEN!!! D er så umulig som d kan få blitt jo! hehe..

jah, en dø person ser tom ut, ser ut som sjelen har forlatt den..
Vis man ser seg selv i speilet, skikkelig, kjenner på følelsene dine, klyp deg gjerne litt i armen å kjenn om d gjør vondt.. :) Hva er du? du som tenker? hvorfor tenker du di tankene du gjør? Vil du bare en dag , ikke kunne tenke mer , eller føle? Tror dere det? At det bare er slutt? neineinei.. Se på dere selv litt... :) Alle er unike... Men det er ikke kroppen din som gjør deg slik, det er jo bare en kropp.. Hvem er du? hva er du?
man kan fryse ned en person å gjenopplive den etterpå, men ikke lenge etterpå. dem har faktisk gjort d.
Antall ord: 336

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av BA. »

Neon16 skrev:man kan fryse ned en person å gjenopplive den etterpå, men ikke lenge etterpå. dem har faktisk gjort d.
Svjv har dette aldri vært gjort med mennesker. Man har gjort det med enkeltceller, men neppe hele mennesker. Om jeg tar feil er jeg takknemlig om du kan vise til en link eller liknende.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Undring
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 24 Sep 2006 21:17
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund

Innlegg av Undring »

Hvis jeg kloner meg selv, hvilken sjel vil klonen få da?
Antall ord: 11
Jorden er vakker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tinamakeup
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 14 Feb 2007 18:38
17

Innlegg av tinamakeup »

Hvis jeg kloner meg selv, hvilken sjel vil klonen få da?




Jeg kan aldri forestille meg at din kloning ville fått en sjel, legemet ville blitt identisk, men alt det grunnlaget som finnes i en menneskesjel, jeg tviler på dt noengang vil bli mulig å kopiere det mest unike i hvert individ på denne kloden..

Hadde det blitt mulig, ville det også ført til desto mer destruktivitet, det er jo hva vi i saueflokken er flinkest til å lage.
Jeg håper over alt at det tilslutt vil gå opp for flertallet at makt og penger ikke er svaret,
vi driver og graver vår egen grav her.

Hadde jeg(eller noen) bare vært smart nok til å finne løsningen!
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

tinamakeup skrev:Hvis jeg kloner meg selv, hvilken sjel vil klonen få da?
Jeg kan aldri forestille meg at din kloning ville fått en sjel, legemet ville blitt identisk, men alt det grunnlaget som finnes i en menneskesjel, jeg tviler på dt noengang vil bli mulig å kopiere det mest unike i hvert individ på denne kloden..

Hadde det blitt mulig, ville det også ført til desto mer destruktivitet, det er jo hva vi i saueflokken er flinkest til å lage.
Jeg håper over alt at det tilslutt vil gå opp for flertallet at makt og penger ikke er svaret,
vi driver og graver vår egen grav her.

Hadde jeg(eller noen) bare vært smart nok til å finne løsningen!
en klon vil ikke ha dine minner.. den vil starte på blanke ark. så den vil berre ha di genetiske egenskapene du har.. men om du er smart som einstein. så vill nokk klonen og ha egenskapene for det. men om du hadde via livet ditt til studier å klonen din for festing så vil nokk du være smartere. det spørs hvordan din klon lever livet. ergo den vil få sin egen sjel. for det eneste dere 2 har tilfelles er dna.
Antall ord: 206
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kariackles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 03 Okt 2015 12:59
8
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: Farsund
Blitt takket: 4 ganger

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av kariackles »

Det er sjelen som er på en måte livet vårt? ihvertfall slik jeg har oppfattet dette når jeg har snakket med moren min om sjelen, og det er sjelen som evt. går videre etter døden enten til himmelen eller helvete men det er egt. ingen som egt. vet om det er slik.
Antall ord: 57
have a great purpose in life and discover great things

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Bevis for at sjelen ikke eksisterer

Innlegg av Asbjørn »

Ja, slik jeg tolker det, så er det sjelen ( og eller ånden ) som går videre.

Jeg pleier å si at det som gjør at du er DU, og ikke søtra eller bror din, eller noen andre,
- bevisstheten din - også er en del av sjela / ånden din.

Og det er denne som går videre, når kroppen stopper...

Jeg pleier å bruke dette bildet :
Kroppen er som et kjøretøy. som en bil.
Når bevisstheten er med, så kan bilen kjøre / forflytte seg for egen maskin.
Men når motoren i bilen stopper, så går sjåføren ut, og kan evt få en annen bil senere.
( reinkarnasjon)....

Så slik sett tror jeg vi kan ha hatt mange kropper, og mange liv, men allslags innhold...

Men at de "våkne minnene " ikke blir med inn i den neste bevisstheten, men blir liggende på et høyere plan....

Omtrent som når man tar notater når man kjører en bil, og lagrer de "på kontoret",
og det samme med neste bil....
- rett og slett fordi det ellers ville blitt for mange minner - som ville laget problemer.
Tenk om en sjel er en dame i ett liv, en dame som blir misbrukt av en mann...
Resten av det livet vil hun holde seg langt unna mannfolk....
Hvis det skulle bli med til neste liv, - er det stor fare for at verden ikke går videre, når man tenker på alt det stygge som har skjedd før i tiden - historisk, men og nå....

Så, vi lever mange liv, men bare ett liv om gangen....

A
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links