Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKosthold.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Gjest

Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Heisann!

Jeg vil gjerne ta opp "fy!" mat og "flott!" matt jeg. Og hvorfor de kategoriseres under dette.

Kosthold er meeeeget viktig spesielt idag som det meste av mat er ødelagt og det er vanskelig å finne ferske, naturlige råvarer.
Siden kosthold er så uhyre viktig, så tenkte jeg kansje vi kan gi hverandre litt ideer og kansje noen aha opplevelser i forhold til følger av dårlige vaner. Gjerne tips om kosttilskudd og slanking evt vektøkning.

Jeg lager med vilje et ganske bredt tema sånn at det ikke skal bli noen avsporingsdrama uten like her og. MEN ver så snill og snakk om kosthold da ^^ Evt, giftige tilsetningsstoffer.

Stoffer jeg er opptatt av og setter sterkt under "fy!" listen er ivertfall fargestoffet, aco og søtningsmiddelet, aspartan. Begge veldig farlige stoffer i giftige mengder.

Ellers noe jeg er veldig opptatt av i mitt kosthold er å kutte ut mest mulig melk, spise mest mulig kjøtt av storfe, vilt, og fisk. Og drikke kun vann. Jeg er ikke så opptatt av lite fett og sukker, men veldig opptatt av sunne og naturlige råvarer. Jo mindre maten er tuklet med jo mere næring er intakt. Og, i mitt kosthold er godteri (Untatt salt potetgull :mozilla_innocent: ) og brus ingen faktor. DET er "fy!" det... [-X

Har mye mere å komme med så nå gleder jeg meg til å høre hva dere har å si :mozilla_smile:
Antall ord: 235

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Astarte »

Spennende, Akasha! Spesielt om de stoffene du nevnte her..kan du si noe mer om dem? Hvorfor de er skadelige, og hva de gjør? Veldig fint om du kan komme med eksempler på i hvilken type mat de finnes i også.
Dette er jo et tema du kan veldig mye om, så jeg ser fram til mye å lære her :D
Antall ord: 61
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Jasså Astarte, did the bedbugs bite anyway? :lol:

Jeg skal skrive alt jeg vet om dem :D Må bare se an om jeg ikke er for trøtt. :geek: :coffe2
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: Kosthold.

Innlegg av Konto avsluttet »

Vil du anbefale en real soppediett suppe allevo og slankepiller for å gå ned i vekt?
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Jeg ville anbefalt å lage all mat fra bunnen så godt det lar seg gjøre. Kutte bytte ut smør med olivenolje så godt det lar seg gjøre slutte å drikke melk men heller bytte det ut med soyamelk tilsatt kalsium som man også kan bruke som erstatning til matlaging og kutte ut fint hvetemel i det minste. Så sist men ikke minst gi faen i desserter, godtri og brus. Spis heller skikkelig mat. Og kosttillskudd iform av Multivitaminmineral. FULL PAKKE:D Drikk vann !

Dette er jo en meget forenklet oppskrift. Men det skal ikke mye til før det hjelper betraktelig.

Og slankepiller er i de aller fleste tilfeller ikke å anbefale. De sørger enten for at du taper væske, drar fett ut i blodet, eller at du ikke er sulten men når du først spiser så spiser du den samme dritten...
Antall ord: 146

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Fin tråd! :)

Jeg kan prøve å forklare hvorfor aspartam er så farlig, Astarte.
Det bryter ned til formaldehyd og tresprit når det spaltes av spyttet vårt.
Og vi vet jo alle hva tresprit kan gjøre... man har hørt at det kan gjør en blind... og det er forsåvidt sant, men det det også gjør er å skade vevet på hjernen.
Når aspartam ble lansert på markedet i USA, først som NutrecoSweet i 1983, økte rapportene av tilfeller med hjernesvulster cirka 80%. Det er mye det, betydelig mye...
Ser man på dokumentaren "Sweet Misery" får man se intervjuer med flere av de som har fått aspartamforgiftning. De ønsket et såkalt sunnere liv og byttet ut alt sukkeret med søtningsmidler. Og det som er til felles for disse stakkars menneskene er at det startet med svimmelhetsanfall og at de ble glemske.

En kan spørre seg selv hvorfor aspartam fremdeles brukes. Her i Norge var det ikke så vanlig før, men den siste tiden har bruken mildt sagt eksplodert. Jeg er slik som sjekker ingredienser på alt jeg kjøper av matvarer, og selv spiser jeg veldig mye av det som Akasha kaller fy-mat. Dessverre... men det er en annen sak. Uansett, så sjekker jeg ingrediensene på f.eks. halspastiller, tyggis og lignende før jeg kjøper det. Er det aspartam i det, kjøper jeg det slett ikke. Forklar meg gjerne hvorfor, men før var Extra bare søtet med XYLITOL. Dette er forsåvidt et helt greit sukkerfritt alternativ. Xylitol er i sin naturlige variant bare bjørkesaft!
Og det som reklameres for er jo at Extra er godt for tennene. Det er pga. xylitolen/bjørkesafta. Problemet er bare at siden rundt 2002-2003 en gang (tror jeg det var) fantes det plutselig aspartam og acesulfam K i tillegg til xylitol i Extra. Dette gjelder også samtlige av Extra sine halstabletter som har kommet den siste tiden, med et par unntak der en bare finner acesulfam K eller sukralose.

En mulig grunn til at det brukes (dersom det ikke bare er et stort eksperiment på mennesker), er at det er så billig å produsere. Samtidig har vi planten Stevia som flere ganger har mislykkes i å nå et marked i flere land. Et helt naturlig produkt som er minst like søtt som disse kunstige søtningsmidlene. Propaganda har blitt spredd, usignifikante resultater i urealistiske mengder, om at Stevia kan forårsake ufruktbarhet. Jaja.
Det virker som om det sunne ikke skal få lov å slippe til på markedet, og at man vil forgifte mennesker. Tilogmed legemidler inneholder aspartam. C-vitamintabletter også.
Jeg kan ikke skjønne det, men den eneste forhåndsregelen ernæringseksperter går ut med er at man ikke skal gi det til barn under 2 år.

Kort fortalt så dreier altså aspartam seg om å ødelegge kroppen.
Vi har enkelte andre søtningsmidler som heller ikke er heldige.
Jeg tar forbehold om at jeg ikke har skjønt det helt riktig, for dette blir etter hukommelsen, og jeg er ikke såpass inni det - men liker å være observant, skeptisk og styrer helst unna det:
Sukralose = omtrent det samme som sukker, der det er fjernet den delen av det som inneholder kalorier. På samme måte som at brunt sukker er sunnere enn hvitt sukker, fordi næringen er der, så har ytterligere ting blitt fjernet fra sukkeret slik at det blir sukralose. Det som er litt usikkert er om dette er kreftfremkallende, ettersom det avgir en viss mengde klor.
Ellers er det ikke det verste søtningsmiddelet.
Natriumsakkarid = kreftfremkallende. Ikke bruk suketter, med andre ord. Veldig rart at dette fremdeles selges og er lovlig. Det er bevist kreftfremkallende for sikkert 20-30 år siden.

Sunnere alternativer er selvsagt (de nevnte) Xylitol, Stevia - og så har vi jo fruktose/fruktsukker, glukose/druesukker, mannitol/sukkeralkohol, dekstrose/polysakkarider... etc.
Noe av dette er selvsagt laboratoriefremstilt, og det finnes mye triksing med søtningsmidler.

For min del har jeg ikke problemer med å bruke vanlig sukker, men helst brunt.
Det finnes også sjokolade på Dropsen-butikkene som er søtet med melkesukker.
Dersom man er diabetiker er det nok greit å tenke litt slikt på dette.

Ikke bruk aspartam ihvertfall. Det er verste sort.
Antall ord: 718
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Kimbara »

Ludo:

Aspartam brukes fremdeles fordi 30 års forskning sier at aspertam i de små mengdene som brukes i diverse matvarer ikke medfører helserisiko.
Det er helt riktig at aspartam danner både formaldehyd og metanol når det brytes ned, men det er forsvinnende små mengder det er snakk om.

Den dokumentaren du har sett er nok noe ensidig i sin fremstilling hvis den konkluderer med "aspartamforgiftning", da forskere ikke har funnet noen link mellom bruk av aspartam og hjernesvulst. Jeg vet samtidig at det debatteres om dette, og at man ikke vet med sikkerhet.

Noe eksperiment på menneskeheten er det neppe, men som med alt annet lønner det seg å være bevisst hva man stapper i seg, og ikke overdrive. Ei pakke tyggis inneholdende aspartam i ny og né skader deg neppe ;)
Antall ord: 135
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara: Nei, det er ikke så farlig med alkohol heller. Ikke i små mengder.
Eller... jo, egentlig er det jo det. Men man trenger ikke drikke seg full.
Moderat og forsvarlig bruk av hva som helst er ikke så farlig.
Poenget er her at det sakte, men sikkert ødelegger deg.

Jeg vet at det strides om det er skadelig eller ikke, men samtidig så neddysses det farlige fordi det er så stort marked for det. På lik linje som alkohol. Alkohol er jo faktisk kjempeskadelig, men folk drikker seg jo drita i helgene likevel. Kroppen eldes dobbelt så fort.
Og røyking, dette dobbeltmoralske samfunnet vi lever i. "Røyking dreper" klistermerker.
Men selge det skal de...

Nå er det jo på tide å se forbi korrupt forskning, og heller gjøre opp sin egen mening.
Hvorfor putte det i seg når det finnes alternativer, spør jeg da?
Det er det som er poenget mitt i denne debatten ihvertfall.
Jeg vil også fraråde folk på det ytterste å bruke aspartam. Ecstasy er heller ikke så farlig, jeg vil fraråde folk å bruke det også. Sånn er det bare.

For meg blir aspartam den samme greia som med mobiltelefoner.
De sier så mye rart, både for og imot. Når hele verden er så i tvil, så er det ihvertfall noe med det.
Antall ord: 225
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Kosthold.

Innlegg av Amfelia »

Spennende tråd du kommer med!
Selv har jeg kutta ut melk, det går i vann, en halv liter når jeg står opp er som drivstoff på en bil for meg! Usaltede nøtter og tørkede frukter gir masse energi, og det trengs ved åndelig arbeid!
Skal selv begynne med proteiner og kreatin for å få vekta opp.
Spiser også søppelmat, men ikke ofte. Frukt og enda mer grønt skal inn i mitt kosthold, ellers så spiser jeg hjemmebakt brød, to skiver grovt hjemmebakt tilsvarer nok fire fra butikken...
Det er viktig at man tar vare på kroppen, uten å bli fanatiker. Tror ikke jeg hadde trivdes som vegetarianer!
Antall ord: 114
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ireth Alatariel

Re: Kosthold.

Innlegg av Ireth Alatariel »

Jeg vil ikke akkurat si at jeg har et usunt kosthold, spiser mye grønt og sjelden junk food, (utenom chips og cola da :mozilla_laughing: ). Likevel har jeg hatt problemer med fordøyelsen i årevis. Begynte å gå til en kinesolog for en måned siden, han sa at jeg hadde ekstremt sur ph i kroppen. Fikk beskjed om å holde meg unna melk og hvetemel, salt og sukker. De to første tingene har jeg helt slettet fra kostholdet mitt og jeg fungerer igjen! Energi og godt humør er tilbake (for det meste) :D
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Kimbara skrev:Ludo:

Aspartam brukes fremdeles fordi 30 års forskning sier at aspertam i de små mengdene som brukes i diverse matvarer ikke medfører helserisiko.
Det er helt riktig at aspartam danner både formaldehyd og metanol når det brytes ned, men det er forsvinnende små mengder det er snakk om.

Den dokumentaren du har sett er nok noe ensidig i sin fremstilling hvis den konkluderer med "aspartamforgiftning", da forskere ikke har funnet noen link mellom bruk av aspartam og hjernesvulst. Jeg vet samtidig at det debatteres om dette, og at man ikke vet med sikkerhet.

Noe eksperiment på menneskeheten er det neppe, men som med alt annet lønner det seg å være bevisst hva man stapper i seg, og ikke overdrive. Ei pakke tyggis inneholdende aspartam i ny og né skader deg neppe ;)
Haha! Det er akkurat det som er så syyyykt! Slik er det med aco fargestoff og. Det finnes lover for hvor mye som skal tilsettes i hver "enhet" (F.eks en tyggis eller en brus) sånn at det ikke blir skadelig. Men jeg har aaaaldri hørt om en unge som spiser kun EN enhet på en lørdagskveld. Aspartan finnes i pepsi max og det finnes flere som drikker nesten en liter av dette hver dag! Da begynner det å bli farlig store doser aspartan.

Alle har nok hørt om dette blå godteriet som var farlig?? Det er aco fargestoff, det fargestoffet de bruker for å skape disse knalle fargene. Ofte brukt i bl.a vingummi, kjerlighet og godteslim..
Antall ord: 257

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Amfelia skrev:Spennende tråd du kommer med!
Selv har jeg kutta ut melk, det går i vann, en halv liter når jeg står opp er som drivstoff på en bil for meg! Usaltede nøtter og tørkede frukter gir masse energi, og det trengs ved åndelig arbeid!
Skal selv begynne med proteiner og kreatin for å få vekta opp.
Spiser også søppelmat, men ikke ofte. Frukt og enda mer grønt skal inn i mitt kosthold, ellers så spiser jeg hjemmebakt brød, to skiver grovt hjemmebakt tilsvarer nok fire fra butikken...
Det er viktig at man tar vare på kroppen, uten å bli fanatiker. Tror ikke jeg hadde trivdes som vegetarianer!
Flott! Så flink du er da :D Hvorfor spiser du protein og kreatin for å få vekta opp ?

Å vere vegetarianer er ikke bra ved mindre man er veeeeeldig flink med kostholdet. Jeg var veggis i syv år og trodde jeg var flink meg kostholdet, men jeg dreit på draget der gitt. Man må ikke vere flink, man må vere veeeldig flink 8)
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Ireth Alatariel skrev:Jeg vil ikke akkurat si at jeg har et usunt kosthold, spiser mye grønt og sjelden junk food, (utenom chips og cola da :mozilla_laughing: ). Likevel har jeg hatt problemer med fordøyelsen i årevis. Begynte å gå til en kinesolog for en måned siden, han sa at jeg hadde ekstremt sur ph i kroppen. Fikk beskjed om å holde meg unna melk og hvetemel, salt og sukker. De to første tingene har jeg helt slettet fra kostholdet mitt og jeg fungerer igjen! Energi og godt humør er tilbake (for det meste) :D

Slutt med all brusdrikking og kaffedrikking om du har sur ph.

Godt og høre at du er i god form igjen :D

Hvorfor kutter du ut salt og sukker?
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Kosthold.

Innlegg av Amfelia »

Akasha memoria skrev:
Amfelia skrev:Spennende tråd du kommer med!
Selv har jeg kutta ut melk, det går i vann, en halv liter når jeg står opp er som drivstoff på en bil for meg! Usaltede nøtter og tørkede frukter gir masse energi, og det trengs ved åndelig arbeid!
Skal selv begynne med proteiner og kreatin for å få vekta opp.
Spiser også søppelmat, men ikke ofte. Frukt og enda mer grønt skal inn i mitt kosthold, ellers så spiser jeg hjemmebakt brød, to skiver grovt hjemmebakt tilsvarer nok fire fra butikken...
Det er viktig at man tar vare på kroppen, uten å bli fanatiker. Tror ikke jeg hadde trivdes som vegetarianer!
Flott! Så flink du er da :D Hvorfor spiser du protein og kreatin for å få vekta opp ?

Å vere vegetarianer er ikke bra ved mindre man er veeeeeldig flink med kostholdet. Jeg var veggis i syv år og trodde jeg var flink meg kostholdet, men jeg dreit på draget der gitt. Man må ikke vere flink, man må vere veeeldig flink 8)


Jeg skal begynne med det i morgen, grunnen er at jeg er alt for tynn, har vært nede i 38\39 kg de siste ukene, fettet er brendt bort og nå tærer det på muskulaturen, Vel er jeg liten av vekst, 155cm, men er alt for tynn, mager. Jeg vil ikke bare spise meg opp på "dritt"mat for da legger alt seg rundt magen, og det ønsker jeg ikke!! Har fått beskjed om at proteiner og kreatin bygger opp muskler, og med litt trening fordeler det seg mer på heli kroppen...
Har i tillegg temmelig mye silikon i puppene, så vekta har egentilig vært lavere.....
Jeg skal ha bort en god del pupper og :D , vil se mer naturlig ut, men SKAL ha pupper ;)
Tar vare på både det indre og det ytre, for jeg er jålete av natur!!! :D
Antall ord: 323
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Nå skal jeg ikke spore helt av her, men siden det ble nevnt kaffe og sur pH...

Et meget dyrt, men genialt alternativ til kaffe for å våkne er å drikke en sånn som dette:
http://www.fireflytonics.com/our-drinks ... s/wake-up/

De selger den på 7 Eleven, og skal nå begynne å selge den på ICA-forretninger (bl.a.)
(ja, jeg var desperat nok til å skrive litt med produsenten av disse drikkene) ;)

Blandingen av Yerba Maté og Kolanøtt er skikkelig eksplosiv.
Du føler deg nærmest euforisk våken. Jeg kan best beskrive det med en følelse av å bli våken og være avslappet og føle indre ro samtidig, i tillegg til litt sånn "gledesrus".
Jeg tror det er kolanøtten som gjør den effekten best, etter å ha lest litt om virkningene i etterkant, og samtidig kun fått tak i ren Yerba Maté - men den gjorde liksom ikke samme susen.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i kolanøtt? Jeg har prøvd flere helsekostbutikker, men de har knapt noen produkter som inneholder det engang... isåfall er det blandet med masse annet.
Fant ei side på nettet, men vet ikke om den er seriøs, så hvis noen andre har erfaringer med den, ta gjerne kontakt her eller på PM: http://www.topformula.com

Jeg tror også det er viktig å ha følelsen av velbehag for trivsel.
Det er som de som røyker... jeg har sagt det før... hvorfor gå rundt og bombardere seg med dårlig samvittighet for det? Det beste er selvsagt å stumpe røyken, men hvis du ikke klarer dette, så istedenfor å bære nag til deg selv - KOS DEG MED RØYKEN!

Psykisk helse er minst like viktig.
Antall ord: 297
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links