Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKosthold.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

kjøtt essensen som du nevner er det som er kalt Umami. Den femte smaken. Vi har salt, søtt, syrlig, bitter og umami. Det er mye som har umami smak som ikke er kjøtt. Ost, sopp, tomat osv. Om du steker tofu med flytende røyksmak og stekt sopp smaker det veldig umami. Nuddler som noen nevnte er er min quick fix når jeg er sugen på umami. Feta ost er fantastisk, det samme med haloumi om jeg sugen noe salt umami. Men skjønner hva du mener, var vanskelig for meg i begynnelsen også. Etterhvert får man liksom taket på det.
Ikke glem squash, denne grønnsaken har litt kjøtt ligende smak når den bli stekt, jeg lager en del squash biff hvor jeg skjærer squash i tykke skiver og steker den med saus og poteter og alle godsakene man har som tilbehør til biff, det blir veldig godt.
Antall ord: 158
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Bearchild »

Haggis er godt! :lol3 Og jeg antar det er sundt, innmat er ofte det.
Har i grunn ikke noe imot å teste insekter heller, men foretrekker dem nok tilberedt. Å gafle innpå sprellende dyr.. næh, der går grensa! :lol: Men så er det dette med å starte import av masseproduserte matvarer som også blir litt feil for meg. Jeg skjønner jo at det kan bli tidkrevende å samle gresshopper nok til et helt måltid for en gjennomsnittsfamilie, men generelt er jeg ikke begeistret for "fabrikkproduserte" dyr (eller insekter..).
Antall ord: 86
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Vanskelig å ikke ha produksjon når ikke alle har egene gårder eller egene steder å samle hva nå enn det er de trenger.

Mamma har spist honning glasserte bier, det skal vist være veldig godt, og snegler i hvitløs smør er jo helt nydelig.
Antall ord: 47
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- - Kosthold.

Innlegg av Diffusa »

Arven skrev:Ja insekter er veldig sunt :mozilla_smile:
Vi anbefales å begynne spise insekter ja, fordi vesten er de eneste som ikke har dette i kosten og fordi det er næringsrikt og miljøvennlig. Proteineffekten ligger på 3 % hos ku mens hos insekter er den fra 30 til 90% Proteineffekten måler hvor mye av det dyret spiser som faktisk omdannes til vekst,- alså i denne sammenhengen, mat for oss. grunnen til at det er så stor forskjell er at insekter er vekslesvarme og ikke bruker energi på varme.
En annen fordel er at insekter ofte spiser mat som for oss er avfall, mens våre vanlige kjøttdyr spiser mat som også vi kan spise,- som f.eks. korn. Pluss at mye jord blir brukt til å dyrke mat til disse dyrene. Dyrkbar mark hvor vi kunne dyrket mat til oss.
Et annet pluss er at det er forholdsvis lite på en ku vi faktisk spiser, mens insektene spises som regel hele så mindre avfall.
Insekter er veldig næringrike og i tillegg proppfulle av vitaminer og mineraler og minimalt med fett.
Termitter bla.a har nesten 3 ganger så høyt kaloriinnhold som oksekjøtt. dobbelt så mye jern, tiamin og riboflavin. Bare proteinmessig taper insektene mot vanlig kjøtt og fisk.
Helsemyndighetene snakket om å begynne å importere melmark og hussirisser fra neste år og begynne å prøve å få oss til å smake. Det sies at melmark smaker som peanøtter og er som reke i konsistensen. Hussirisser skal smake som reker.
Jeg tror jeg vil slite litt med å sette tennene i en mark, men det er en tilvenningssak.
Og når vi er i ferd med å overbefolke verden så må vi kanskje tenke nytt/gammelt.
Vet du hvordan snegler ligger ann? Snegler med hvitløk er godt !
Må innrømme at etter å ha lest innlegget ditt nå så frister det å smake på forskjellige bugs :mrgreen: .
Men flaggermusbæsj og kumageinnhold det står jeg fortsatt over.
Antall ord: 326
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Snegler er hvis jeg ikke husker helt feil nesten ren protein og du spiser alt untatt skallet, og skallet kan du i teorien bruke til andre ting som å lage smykker og dekorasjoner av så det er ikke mye avfall og hvis det er protein du er ute etter så er snegler en liten bombe av det. I tilegg hvis man ikke vil ha storfe produkter så kan man lage hvitløksmør av plante margerin.
Antall ord: 75
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Bearchild »

Navn Snegler, hermetisk
Engelsk navn Snails, canned
Andel som er spiselig 35.00 %
Vann 73.00 %
Kjoule 306
Kalorier 72
Protein 15.40 g
Karbohydrater 0.00 g
Fett 1.20 g
Mettet fett 0.20 g
Enumettet fett 0.20 g
Flerumettet fett 0.40 g
Transfett 0.00 g
Kolesterol 105.00 mg
Stivelse 0.00 g
Mono og disakkerider 0.00 g
Tilsatt sukker 0.00 g
Kostfiber 0.00 g
Alkohol 0.00 g
Retinol 90.00 µg
Beta-karoten 0.00 µg
Vitamin A 90.00 RAE
Vitamin D 0.00 µg
Vitamin E 3.90 alfa-TE
Vitamin B1, tiamin 0.29 mg
Vitamin B2, riboflavin 0.38 mg
Niacin 1.70 mg
Niacin ekvivalenter 4.50 NE
Vitamin B6 0.10 mg
Folat 20.00 µg
Vitamin B12 36.00 µg
Vitamin C 0.00 mg
Kalsium 130.00 mg
Jern 10.20 mg
Natrium 750.00 mg
Kalium 220.00 mg
Magnesium 310.00 mg
Sink 3.30 mg
Selen 50.00 µg
Kopper 1.70 mg
Fosfor 160.00 mg

Ikke at det sier meg stort. Kolesterolnivået f.eks, er det høyt elle ser det bare sånn ut? :oops:
Antall ord: 200
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Diffusa »

Er dette snakk om hav snegler eller land snegler?

*prøver å være vanskelig av meg*

Jeg tror forresten ikke heller at jeg ville ha benyttet meg av snegler på boks, de skal jo være ferske.

*enda litt vanskeligere*
Antall ord: 40
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Bearchild »

Men tror du næringsinnholdet i ferske snegler er annerledes enn i hermetiserte? Er ikke hermetisering bare konservering, nettopp for å ta vare på næringsstoffene (og for at det ikke skal gå i stykker selvsagt)?
Er ellers enig altså, jeg vil ha ferske varer. Plukke sneglene mine sjæl.. :D
Hos foreldrene mine finnes det faktisk ville vinbergsnegler. Påståes å ha rømt fra oppdretter, men de har vært der ihvertfall i 30 år. Men de har fått være i fred for min del..
Antall ord: 87
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Diffusa »

Jeg liker ikke å bruke mat som er konservert, næringsinnholdet er kanskje det samme men det føles ikke like bra ut å spise det, ikke smaker det like bra heller.

Jeg trodde at hermetisering var for å øke holdbarhetstiden, men jeg trodde ikke at alle næringsstoffene ble værende. Men jeg kan jo ta feil jeg også :D

Vet ikke hva vinbergsnegler er jeg, skal google :mrgreen:
Antall ord: 65
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Corvus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 19 Sep 2011 10:49
12
Blitt takket: 1 gang

- Kosthold.

Innlegg av Corvus »

mange sier til meg at jeg lurer meg selv om jeg tror at jeg får nok proteiner fra plantekost, er jeg slem om jeg sier at om vedkommende er så bekymret for proteiner burde han spise insekter? :D
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Diffusa »

Neida du er ikke slem, det er jo et velmenende og godt råd fordi det er jo så sundt :D
Antall ord: 20
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Arven »

bortsett fra at når det gjelder proteiner så ligger ikke insekter så høyt som kjøtt og fisk. Melk er en god protein kilde!

Snegler greier jeg ikke helt tanken på :?
Antall ord: 33
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Maten forandrer seg når den blir behandlet, det er alltid mere næring i ubehandlet mat, hermetisering betyr jo blandt annet at maten kokes så det vil være mer næring i uhermetisert mat. (undtaket er tomater hvor det faktisk er mer næring i tomatpure, selv på boks, enn i tomatene selv.) Problemet er at ferske snegler koster 13 kr mindst, pær snegle og det er en bit det, det blir rett og slett for dyrt for meg til at det er verd det.

Mange greier ikke tanken på snegler og mange tenker at de er slimete, men de er ikke det, de smaker omtrent som en blanding av skampi og kylling og har omtrent konsistens som reker.
Antall ord: 122
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Arven »

Jeg har gått å innbilt meg at det var som å tygge glatte brusk klumper jeg. Så feil kan man ta :mozilla_smile:
Antall ord: 22
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Kosthold.

Innlegg av Svartepus »

Arven skrev:Jeg har gått å innbilt meg at det var som å tygge glatte brusk klumper jeg. Så feil kan man ta :mozilla_smile:
Jeg smakte marinerte snegler i Paris og syntes faktisk de hadde en litt mer fast konsistens enn reker. Litt "tregere" å tygge enn reker, tennene går liksom ikke like lett gjennom. Mitt inntrykk av snegler var salte gummiklumper (satt på spissen). Det smakte ikke fælt eller ekkelt, og jeg kan gjerne spise det flere ganger, men det var litt rart pga konsistensen.
Antall ord: 87
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links