Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKosthold.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Det er klart at mat er viktig for helsa, hvis jeg når jeg får forkjølelses symptomer bare stapper indpå med friske grønnsaker så går forkjølelsen som oftest over uten å bryte ut. Jeg tror ofte at både små og store sykdommer kommer av at kroppen er underærnært, kanskje litt merkelig ting å si i fra noen som veie 140 kg men saken er at ofte selv om man spiser mye mat så spiser man ikke riktig mat og da får ikke kroppen de næringstoffene den trenger og da kan resultatet være sykdom som faktisk så kan helbredes med å spise de riktige tingene.
Antall ord: 112
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lionbaby
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 105
Startet: 21 Okt 2011 11:12
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Bak deg
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 1 gang

- Kosthold.

Innlegg av Lionbaby »

Har idag spist brødskiver med avokado, chiax, agurk og paprika på og salat av hjertesalat, soyabønner, revet gulrot og paprika. Enkelt, sunt men godt <3
Antall ord: 26
The most beatiful thing anyone can wear is their smile.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Høres godt ut, jeg synes knekkebrød med champignon og paprika er kjempegodt jeg.
Antall ord: 15
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Kiara »

Noe jeg savner skulle blitt skrevet om i ukeblader, så det blir litt mere kjent for alle, er at det går an å bli syk av frukt å grønnsaker! Fordi mange ikke tåler fruktose. Og det er mye i frukt. Grønnsakene er mest i de med farge. Sukker består av 50 % fruktose, så det må en passe seg veldig for.

Jeg har slitt med vondt i magen, forstoppelse, diare, masse luft, osv. siden jeg var barn. Legene lette etter alle andre årsaker, spes. psykiske! Og i voksen alder fikk jeg bare høre gang på gang når jeg tok det opp med min lege, at det sikkert var bare hvetemelet eller melken jeg ikke tålte. Ble da testet for dette til slutt, men var ikke noe galt der..
Til slutt var det en ung jente som fortalte meg om sine plager hun hadde hatt.. luft i magen, vekslende mage, hovne og vonde ledd, og til slutt hadde hun fått voldsomme utslett. Hun la også på seg mye.. Til slutt klarte hun ikke gå ut engang. Etter utallige undersøkelser, og hinting til psyken, fikk henvisning til fruktose-test på sykehuset.. Og nå er hun frisk!

Jeg måtte mase meg til en slik test, og det tok nermere ett år før jeg fikk tatt den. Men ja nå har jeg endelig fått svar på et stort problem jeg har slitt med hele livet! Men det er ikke lett å spise helt som jeg bør.. For jeg elsker salater og grønnsaker! Frukten er ikke den værste å utelate, men kanskje for jeg alltid har reagert mere på den, og umiddelbart kjent et ubehag.

Men det er veldig mange som lider av dette har jeg funnet ut etter at jeg selv fikk klarhet om min tilstand. Men har ikke sett det nevnt i noen blader, og dermed lite matoppskrifter som passer for oss.. :mozilla_cry:

Ville bare fortelle om det her.. håper det er greit.. For mange kan være plaget av dette uten at de overhodet aner at noe sånt eksisterer!
Antall ord: 349

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Fint og viktig inlegg Kiara. Det er synd du måtte mase slikt for å faktisk få de testene da, leger kan væe arrogante tullinger til tider, ikke alle selvfølgelig, men en god del av dem er det, hvis man kommer med en lidelse som er litt utenom det vanelige så bare snøfter det. Flott du fant ut av hva du ikke tålte til slutt. :like

Jeg vil også legge til at ofte så vil ikke en matintoleranse dukke opp på en alergitest. Min mor får sikkelig vondt i magen, legger på seg, får dårlig søvn og hele kroppen blir i ubalanse av melk, men så vidt jeg vet har aldri melk dukket opp på noen alergitester, men vi vet at det er slik siden hun blir syk hver gang hun spiser noe med melk i.

Kan jeg få spørre hva du gjør for å få i deg nok vitaminer om du ikke spiser frukt og grønsaker?
Antall ord: 166
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Kiara »

Nephandi, jeg må nok være flink til å ta vitamintilskudd, og gjerne ekstra c-vitamin. Men jeg må teste ut hvor mye jeg tåler av forskjellig, for å finne ut hvor min toleransegrense går.. Blomkål og brokkoli er nok d jeg tåler best. Må være veldig forsiktig med allt annet. Men sånn som igår vi var på kaffebesøk og ble servert is, så fikk jeg skikkelig vondt i magen etterpå. Så sånne ting blir vel allt for mye sukker i, og da fruktose. Det er ikke farlig, men tarmbakteriene får for mye sukker og lager da magetrøbbel.. Magen ble en oppblåst ballong, så det ble ikke kveldsmat på meg, selv om jeg kjente jeg var sulten, så føles det som at det ikke er plass til mat. Så en må bare bestemme seg for om en orker det da eller.. Men godt å vite.. og så kan unngå magevondt, hvis en klarer og holde fingra av fatet! ;)
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Takk for svar. Det er mye næring av blomkål og brokoli da. Ja det er veldig greit å finne ut hva som er galt og hvordan man kan undgå ubehag, det er veldig btryggende å vite.
Antall ord: 36
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lionbaby
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 105
Startet: 21 Okt 2011 11:12
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Bak deg
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 1 gang

- - Kosthold.

Innlegg av Lionbaby »

Kiara skrev:Noe jeg savner skulle blitt skrevet om i ukeblader, så det blir litt mere kjent for alle, er at det går an å bli syk av frukt å grønnsaker! Fordi mange ikke tåler fruktose. Og det er mye i frukt. Grønnsakene er mest i de med farge. Sukker består av 50 % fruktose, så det må en passe seg veldig for.

Jeg har slitt med vondt i magen, forstoppelse, diare, masse luft, osv. siden jeg var barn. Legene lette etter alle andre årsaker, spes. psykiske! Og i voksen alder fikk jeg bare høre gang på gang når jeg tok det opp med min lege, at det sikkert var bare hvetemelet eller melken jeg ikke tålte. Ble da testet for dette til slutt, men var ikke noe galt der..
Til slutt var det en ung jente som fortalte meg om sine plager hun hadde hatt.. luft i magen, vekslende mage, hovne og vonde ledd, og til slutt hadde hun fått voldsomme utslett. Hun la også på seg mye.. Til slutt klarte hun ikke gå ut engang. Etter utallige undersøkelser, og hinting til psyken, fikk henvisning til fruktose-test på sykehuset.. Og nå er hun frisk!

Jeg måtte mase meg til en slik test, og det tok nermere ett år før jeg fikk tatt den. Men ja nå har jeg endelig fått svar på et stort problem jeg har slitt med hele livet! Men det er ikke lett å spise helt som jeg bør.. For jeg elsker salater og grønnsaker! Frukten er ikke den værste å utelate, men kanskje for jeg alltid har reagert mere på den, og umiddelbart kjent et ubehag.

Men det er veldig mange som lider av dette har jeg funnet ut etter at jeg selv fikk klarhet om min tilstand. Men har ikke sett det nevnt i noen blader, og dermed lite matoppskrifter som passer for oss.. :mozilla_cry:

Ville bare fortelle om det her.. håper det er greit.. For mange kan være plaget av dette uten at de overhodet aner at noe sånt eksisterer!
Jeg har også hørt at man kan få vondt i magen av vegetarisk kosthold, men bare i starten. Jeg fikk derimot vondt i magen i går etter å ha drukket grønn te etter et salatmåltid. Hm...
Antall ord: 390
The most beatiful thing anyone can wear is their smile.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Jeg har også hørt at man kan få vondt i magen av vegetarisk kosthold, men bare i starten. Jeg fikk derimot vondt i magen i går etter å ha drukket grønn te etter et salatmåltid. Hm...
Dette blir ofte noe litt annet, når man forandrer kosthold så får man ofte litt vondt i magen fordi magen da må jobbe med andre ting enn den er vant til, dette går over og er spesielt hvis man øker eller minsker hvor mye fiber man spiser, imidlertid så er det også en del folk som er alergisk mot fruktose, eller i det miste matintolerant for det, da går ikke ubehaget bort fordi det er da ikke magen som jobber med noe uvant, det er da en alergi.
Antall ord: 131
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Lilja »

Vil bare skyte inn at det er viktig å være klar over at det er stor forskjell på allergi og intoleranse. Symptomene kan være like, men en intoleranse er ikke farlig, bare ubehagelig, mens en allergisk reaksjon kan i verste fall være livstruende!

Ved allergi er det kroppens immunforsvar som reagerer på stoffer som om de skulle være farlige, og begynner å danne antistoffer, mens denne frigjøringen av antistoffer ikke skjer ved intoleranse.
En intoleranse kan forverres ved f.eks stress, og kan gå over dersom man holder seg unna det man reagerer på en periode.
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Det stemmer, en intoleranse er en mye mildere form for alergi, imidlertid så kan en intoleranse utvikle seg til en full allergi om man ignorerer den og fortsetter å sise det man reagerer på. Intoleranser duker ofte ikke opp på tester hos legen også så på dem må man være obs selv veldig ofte og finne ut hva men selv eventuelt reagerer på.
Antall ord: 63
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Lilja »

Kan du si noe mer om dette? Jeg har aldri hørt at en intoleranse kan utvikle seg til en allergi, og forstår ikke helt at det kan det heller, i og med at en allergi er en immunologisk reaksjon, mens en intoleranse ikke er det.
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Kosthold.

Innlegg av Asbjørn »

En intoleranse er nok heller en forløper for en allergi, kan jeg tenke meg....
Kroppen sier ifra at dette vil jeg ikke ha..

Har selv fått allergi mot noe som heter Perubalsam, og Kolofonium, begge deler noe som trekkes ut av kvae / sevje fra nåletrær ( gran, furu osv).
Og jeg mener det er yrkesskade, da dette er noe som har kommet etter at jeg har sittet over loddebolt på radio/tv verksted i en årrekke, og uten tilstrekkelig avtrekk...
Men det vil ikke NAV være med på... ( ok, avsporing / digresjon ).

Men man vet at mennesker er forskjellige, og at noen typer mat ikke passer sammen fysisk med forskjellige dna profiler / medfødte egenskaper.
Og om mengden med matvarer man er intolerant ovenfor ikke reduseres, men fortsetter, ser jeg ikke vekk fra at immunforsvaret kan reagere. Allergier er jo "autoimmune sykdommer" - hvor kroppen reagerer på ting som egentlig ikke skal reageres på.
Jeg merker dette i matveien, - da det er endel mat, spesielt kryddere , som ikke er så bra.
Kan også nevne at et resultat av dette er at jeg ikke tåler vanlig parfymert såpe, ikke tåler jeg parfyme, eller balsam, appelsinskall, med mer.
Derfor kan jeg også reagere i matveien, om ting er kommet med i mat, f.ex appelsinskall, visse kryddere, osv.

Så jeg anbefaler iallfall etter egen erfaring, at om man merker matintoleranse, så ikke forsøk å venne deg til... det kan slå andre veien, og om allergien først blir et faktum, så er det en permanent ordning.
Derfor kan jeg f.ex ikke ta vanlig rutebuss, det skal ett menneske som har dusjet seg med ei halvflaske parfyme - så er dagen/kvelden min gått over i sterk hodepine...

Så vær obs, om man merker intoleranse for noe, så er det kroppens måte å si ifra at her er det noe som ikke stemmer. Ikke press kroppen, for da kan den reagere med å utvikle allergi...
og det er ikke morro, hverken for allergikeren eller den/de som skal møte allergikeren....

( den dama som vil sjekke opp meg, bør altså IKKE bruke særlig med parfyme... da blir det bom.... :bye_cruel )

A
Antall ord: 365

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Lilja »

Bare sånn for å spikke litt fliser, så brukes begrepene intoleranse og allergi om hverandre, men det er snakk om to vidt forskjellige fysiologiske reaksjoner. Ved en allergi er det proteiner i allergenet som utløser en reaksjon fra immunsystemet som danner histaminer. Allergi behandles derfor med antihistaminer. Antihistaminer vil ikke ha samme effekt på en intoleranse. (sånn rent bortsett fra at de alltid vil ha en effekt på hovne slimhinner og fjerner litt symptomer, eventuelt)

En intoleranse kan for all del være like plagsom som en allergi, og det finnes mange grader av begge plager, men jeg klarer fortsatt ikke forstå at det ene kan utvikle seg til det andre. Mest fordi det er ulike stoffer som utløser allergi og intoleranse.

Et eksempel: Ved en melkeintoleranse er det laktosen (melkesukkeret) kroppen reagerer på på grunn av mangel på enzymet laktase i tynntarmen.
Ved en melkeallergi, derimot, reagerer immunforsvaret på proteinene i melka.
Hvordan kan da en intoleranse utvikle seg til en allergi? :dontknow


At man kan være disponert for både intoleranse og allergi, derimot, er en helt annen sak. Det finnes sikkert en sammenheng mellom disse "svakhetene" i en kropp...
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Kan du si noe mer om dette? Jeg har aldri hørt at en intoleranse kan utvikle seg til en allergi, og forstår ikke helt at det kan det heller, i og med at en allergi er en immunologisk reaksjon, mens en intoleranse ikke er det.
Jeg vet ikke hvordan, men veldig mange jeg kjenner har begynt med en liten intoleranse og ognorert det og kommet til det pungtet at de e dag har spist det de ikke tåler og havnet på legevakta. Det er ikke lurt å fortsette å spise noe man er intolerant for i det håp at man skal venne seg til det,
Et eksempel: Ved en melkeintoleranse er det laktosen (melkesukkeret) kroppen reagerer på på grunn av mangel på enzymet laktase i tynntarmen.
Ved en melkeallergi, derimot, reagerer immunforsvaret på proteinene i melka.
Hvordan kan da en intoleranse utvikle seg til en allergi? :dontknow
Man kan være matintolerant for melekprotein også, jeg er det, jeg tåler heller ikke laktosefri melk eller andre produkter det er melkeprotein i, men det er en intoleranse for hva som skjer er at jeg får slim i halsen og blir sittende på toaletten en stund.
Antall ord: 197
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links