Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinUrter

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Urter

Innlegg av Arven »

Sopp og nyttevekstforeningen har lokallag over hele landet og mange arrangerer turer og temakvelder
Antall ord: 14
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Urter

Innlegg av keke »

til dere urte Elskende gutter og jenter :) :flirt

http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html Dette er kanskje den fornemste flora på nettet for oss i Norden. Navn og søkemulighet på fem nordiske språk samt engelsk og tysk. Over 11.000 bilder. Prøv den ut! :sunny

Alt finnes i planteriket :) desverre er noe av de aller mest virkningsfulle og potente planter ikke lovelig - av diverse grunner - seff er det noen som er farlige til uvettug bruk - .. ser også fram til flere urter og planter fra amazonas som er helt fantastiske til det meste skal bli mer tilgjengelig.. det går litt fram og en del tilbake.. håpet er dær iallefall :vink
Antall ord: 113
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Urter

Innlegg av Nephandi »

Flott side du lenet til Keke, den kan bli veldig nyttig tror jeg. Takk for at du postet den.
Antall ord: 19
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Urter

Innlegg av Astarte »

Da jeg av erfaring vet at slike tråder kan skli ut, vil jeg minne om at ulovlige stoffer er ikke noe som skal glorifiseres eller settes på noe vis i positivt lys. Loven er loven, og følg reglene.

Så håper jeg at jeg slipper å moderere denne tråden, da jeg ser at debatter om urter er nyttig i vår verden.

Astarte
mod
Antall ord: 66
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Urter

Innlegg av Bearchild »

Hva med å ønske seg noen bøker til jul? :) Det finnes masse fine bøker om urter; beskrivelse, håndtering (hvilke deler av planten man samler, hvordan man tørker/ bruker planten, når plantene bør samles osv), hva man kan bruke dem til og ikke minst oppskrifter og brukemåte. Enten man kjøper (eller får..) større oppslagsverk eller en mindre håndbok/ "feltbok" er det kjekt å kunne sitte på mørke vinterkvelder og lese, lære og planlegge.

Èn av mine favorittbøker er "Våre medisinske planter" fra Det Bestes forlag. Det er en stor bok, men den har gode illustrasjoner (bilder og tegninger), forteller om myter og historier bak hver plante i tillegg til fakta om sanking og bruk. Der finnes også oppskrifter og mye historie, og også hva "Heksens urtehage" bør inneha.. ;)
Det jeg liker med denne boka kontra mange andre urtebøker er at den tar for seg det vi finner her hjemme. Mange bøker har med veldig mye planter og urter fra andre land.

Ellers har jeg også en liten feltbok jeg kan anbefale, den har bilder som gjør det enkelt å kjenne igjen plantene og som tar for seg de "vanligste". Den har plastomslag og er veldig grei å ha med seg ut i skogen. Den heter "Legende urter" og er utgitt av Fredhøis Naturbøker.

Selv om man finner mye informasjon på nettet er det veldig greit å ha noen bøker også. Bøker er alltid tilgjengelig i motsetning til internett.. dessuten varierer informasjonen på nettsider veldig, og en god bok kan være et veldig godt utgangspunkt i videre søk.
Antall ord: 276
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Urter

Innlegg av Arven »

Kjempefint tips Bear ! den boka skal jeg kjøpe til meg selv til jul og kose meg med mens vinteren uler utenfor :D
Jeg liker godt magasinene fra Sopp og nyttevekstforbundet jeg, selv om jeg skulle ønske de kom ut litt oftere. Det er så viktig at folk lærer planter og bruk riktig og tilegner seg respekt for det som finnes der ute !!
Antall ord: 63
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Urter

Innlegg av Nephandi »

Kanskje litt urelatert men jeg har kjøpt med Llewellyn 2012 Herbal Almanac, dette virker å være en god bok for å bruke urter i dagliglivet, jeg tenkte bare at jeg skulle poste kjapt med en mini anbefaling av boken.
Antall ord: 39
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MATRIX
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 75
Startet: 26 Aug 2003 17:39
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondhjems omerådet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Urter

Innlegg av MATRIX »

Her manglet to viktige urter...
Chaga og rosenrot.
Har laget en del tinkturer av rosenrot,hvitløk,løk og rødløk.(fin mot forkjølelse og vond hals)
Drikker chaga te regelmessig.kan være vanskelig å finne,men du verden for en urt/sopp.
Synes det er utrolig at ikke flere vet om denne råtesoppen. 8)
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Urter

Innlegg av Arven »

Chaga eller Kreftkjuke som den heter på norsk er velkjent som medisin, men den er ikke så lett å få tak i. Jeg har lett etter den i mange år uten å finne den. Den vokser ut av stammen på trær, ofte løvtrær, og ser ut som en brunsvart svulst (derav navnet) , tørr og hard. Det brukes bare det midtre korklaget, som tørkes og brukes til te.
Jeg hadde kanskje funnet den på helsekosten men jeg liker best å bruke det jeg selv har funnet ute. Rosenrot er en flott plante ! Den har jeg i hagen :)
Antall ord: 98
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MATRIX
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 75
Startet: 26 Aug 2003 17:39
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondhjems omerådet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Urter

Innlegg av MATRIX »

Jeg vil ikke på stå at chaga er velkjent i norge,men i øst europa fks rusland er den velkjent.
I rusland var forskningen på chaga en stats hemelighet fra 1950-til 1970 tallet.Den er også en godkjent kreftmedisin i rusland,sikkert i samsvar med andre behandlings former. Den er ikke lett å finne nei.De plassene jeg har funnet den er det på omeråder med gammel skog og på gamle trær.
Men jeg trur ikke at den bare vokser på gamle trær...
der det er bjørkeskog er det somregel chaga(en eller annen plass).det er best å lete i vinterhalvåret. 8)
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Urter

Innlegg av Moondancer »

Her er urtene og plantene Ayla i Jordens Barn (Hulebjørnens klan) brukte i bøkene:

http://ecfans.com/aylasherbs/AHerbs_ac.htm


Denne bokserien er forøvrig utrolig interessant om man fascineres av naturmedisin, forhistorie og åndeverden!!!!
Antall ord: 38
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Urter

Innlegg av Arven »

MATRIX skrev:Jeg vil ikke på stå at chaga er velkjent i norge,men i øst europa fks rusland er den velkjent.
I rusland var forskningen på chaga en stats hemelighet fra 1950-til 1970 tallet.Den er også en godkjent kreftmedisin i rusland,sikkert i samsvar med andre behandlings former. Den er ikke lett å finne nei.De plassene jeg har funnet den er det på omeråder med gammel skog og på gamle trær.
Men jeg trur ikke at den bare vokser på gamle trær...
der det er bjørkeskog er det somregel chaga(en eller annen plass).det er best å lete i vinterhalvåret. 8)
Spennende å høre at den brukes som kreftmedisin i Rusland. Vet du om noen dokumentasjon på virkning ?
Antall ord: 125
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MATRIX
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 75
Startet: 26 Aug 2003 17:39
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondhjems omerådet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Urter

Innlegg av MATRIX »

Det er bare å søke på nettet,det er en del sider som har publisert forsknings resultater på chaga
http://www.chagatrade.ru/chagaresearch.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=inonotus obliquus

En annen urt som jeg bruker er storneslen/brennesle.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Urter

Innlegg av Arven »

Ja Brennesle er en fantastisk plante ! Både for oss og som gjødsel for alle de andre. :D

Takk for linkene !
Antall ord: 21
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Urter

Innlegg av Bearchild »

Kreftkjuken "kjenner jeg" (har sett den i skogen her), men har ikke hørt om bruken av den før nå. Kjempespennende, takk for opplysning! :D
(Står masse spennende og nyttig info her; http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... on_obl.htm)
Antall ord: 42
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links