Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinAll sykdom grunner i samme problem?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av keke »

”Enhver sykdom og lidelse kan være betinget av hva du spiser og hvordan du lever og tenker.
Derfor bør du begynne med å forandre kostvanene og levemåten din. Helse er ikke bare en gave – det er ditt eget ansvar.
Ta vare på deg selv og få overskudd til deg selv og andre.” Sier den danske ernæringsterapeuten Frede Damgaard"

http://www.alternativ.no/art/?id=157
Endret: Link som ikke virket er fjernet. Admin
Antall ord: 76
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av Lilja »

Artikkelen fokuserer på hvordan vi kan bli friskere ved å ha et mer basisk kosthold, så da lurer jeg på: Hvordan kan kaffe med en ph-verdi på 2,5 være negativt for syreballansen, mens sitron med ph på 2,4 er positivt? Skjønte ikke dette, jeg... :?

Edit: Jeg forstår den biten som sier at kaffe ikke er bra, altså, jeg bare skjønner ikke hvordan sitron kan være positivt i denne sammenhengen...
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av Svartepus »

Sikkert av samme grunn som at blodtypedietten sier at sjokolade er på nøytrallista (greit nok å spise, verken veldig sunt eller veldig usunt), mens mais er tilnærmet gift for kroppen min... Man skal ikke skjønne hvorfor, man skal bare kjøpe det de sier og det de har å selge.

Selvfølgelig henger alt sammen med livsstil, men "livsstil" er et tøyelig begrep og ikke alt kan styres selv. Det finnes mange forskjellige bakterier, virus, soppsporer, mikroorganismer og stoffer rundt oss som kan gi trøbbel i kroppen, både i mat, luft og vann. Noe av disse kan man unngå ved å være bevisst på hva man spiser og drikker og hvordan man lever. Men enkelte stoffer og organismer kan man kun unngå ved å leve i ei steril boble, noe som jo heller ikke er sunt for kroppen og immunforsvaret.

Jeg ser mange påstander i artiklene her, blant annet at ved riktig pH-balanse kan ingen bakterier og sopp feste seg i kroppen og skape sykdom, og riktig pH er ca 7. Greia er jo at de fleste bakterier trives best i et miljø med en pH på ca 6-8. Dette betyr at man får en forsåvidt sunnere kropp fordi de gode bakteriene trives og gjør jobben sin. Men de skadelige bakteriene trives også veldig godt når kroppen er i pH-balanse eller lett basisk.
Mette Johnsgaard i den andre linken høres mer fornuftig ut idet hun mener ikke alle trenger å bli mer basiske, men at faktisk noen må ha mer syre. Dette er mer en tanke om balanse og at kropper er forskjellige med forskjellige behov, og den er jeg mer med på. Jeg liker sitatet fra Johnsgaard: "Hun påpeker også hvor viktig det er å kjenne seg selv og sin egen kropp når man går til behandling. -Under behandlingen, skal man hele tiden lytte til hva kroppen sier. Hvis behandlingen ikke føles godt, kan man være på feil vei. Det skal føles godt å bli frisk." Dette viser at hun har et litt mer nyansert syn på saken enn andre. Alt virker ikke for alle.

Jeg tror det sunneste er å spise og drikke så sunt man kan/gidder, holde seg i bevegelse, prøve å unngå skumle stoffer i mat og luft og være fornøyd med det man har i livet. Smile og le masse og nyte den tiden man har. Og ikke minst; la være å lese alt som er skrevet om helse og livsstil av såkalte eksperter. Alle mener bestemt de har funnet løsningen på alle problemer, og man blir bare forvirret og frustrert. Og alle eksperter tar utgangspunkt i egen kropp og hva de synes funker best på den, noe som funker dårlig da kropper faktisk er forskjellige. For ikke å snakke om de "ekspertene" som gjerne vil tjene penger på sine bøker, dietter og hjelpemidler og derfor mer enn gjerne anbefaler sin løsning på det sterkeste...

Dette temaet er så mangesidig og komplekst at jeg tror ingen kan påberope seg å vite hva løsningen på alle problemer er. Jeg vet bare at jeg ikke ville ha fått et særlig tilfredsstillende liv om jeg skulle ha begrenset matvareutvalget så grundig som Bowen-teknikken beskriver. Dessuten høres det bare ut som nok et new age forsøk på å selge folk løsningen på alle livets problemer.
Antall ord: 573
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av keke »

0wK0Vv27uUk
Antall ord: 1
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av ludoburgero »

Svartepus skrev:Dette temaet er så mangesidig og komplekst at jeg tror ingen kan påberope seg å vite hva løsningen på alle problemer er.
Eksakt!

Hvis ting hadde vært så "enkelt" som dette, hvor man må tilstrebe å leve et perfekt liv, hadde man dessuten tatt vekk hele livskvaliteten. Hva er poenget i å være hundre prosent frisk hvis man nærmest må tilbringe livet i en slags kuvøse eller være Bubble Boy for å leve hundre prosent beskyttet fra omgivelsene, tenker jeg da... Mange av disse kurene jeg leser om er så krevende i seg selv, og diettene skal være så fantastiske, at ofte appellerer de aller mest til de mest fryktende og paranoide "alternativere" som mener at det aller meste er gift for kroppen.

Greit og fint å tenke på hva som er sunt for kroppen, godt for hjertet, men å ta tran intravenøst og være på nanometeren nøyaktig i alle ting man putter i seg kan gjøre mannen i gata sinnssyk...
Antall ord: 169
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av ludoburgero »

...men når det kommer til alkalisk vann, må jeg si at det er ikke bare en gimmick!

Undertegnede har selv testet det ut, og det føles definitivt friskere og renere og mer helsemessig.
Effektene kjennes nesten spontant, og smakstester man ved siden av vanlig vann fra springen, er resultatene meget merkbare. For mye syre i kostholdet har aldri vært bra, men det er jo en kjensgjerning. ;)
Antall ord: 69
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av keke »

vil si at d er enkelheten i d som gjør d så vanskelg... vi er vanedyr og fornektere av natur.. vi forherliger trivialitet og kulturelle ritualer ...

skal komme tilbake me mer info når æ e klar for e legge frem min ultimate guide for alt "" :ooom


Har truffet på en kar som kurerte sin kreft temmelig "kjappt" og bevisst: dette ble gjort på slutten av 70" tallet.. han jobbet som kjemiker overeksponert av pvc

1. Han måtte få sin kropp basisk - slik han sier d så når d er nådd er spredninga for kreften stoppet.

2. han måtte lage kunstig feber daglig

3. KUn spise og drikke ting som Bygger* - og er balansert dvs grønnt og atter grønnt mm ,, KUN råvarer som har høyt næringsinnhold... samt ekstra kosttilskudd ( Kun organisk bundet - Naturlige vitaminer og mineraler..)
Antall ord: 144
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av Kiara »

Kroppen er veldig forskjellig, hva den tåler og fungerer med slags type mat! Jeg har slitt med magen og fordøyelsen fra jeg var barn! Jeg slet med vekten, selv om jeg ikke var tykk,,, bare kraftig i forhold til andre jevnaldrende jenter. Kjempet alltid med vekten, med å spise mest mulig sunt, og helst lite.. Hadde da faktisk en fin ung slank kropp med former, ikke tynn, hele tennåra, men så det ikke selv pga. at guttefasongen var liksom den opptimale kroppen ( modellkropper)!

Så har alltid strevd med å holde vekta, selv om jeg spiste mer og mer grønnsaker og salater, grovt brød og knekkebrød! Hatt store problemer med magesmerter i hele mageregionen..

Så for ganske kort tid siden fikk jeg høre om at jeg burde forlange å få tatt en fruktosetest. Ei som hadde slitt med det samme, hadde omsider fått tatt denne testen, som da ga utslag, og når hun da fikk forandret kostholdet sitt etter dette, ble hun bra fra både mageproblemer, leddproblemer, utslett, og ikke minst kvitt overflødige kilo.

Jeg lider av det samme som henne, men jeg er da ca. 20 år eldre enn henne, så kanskje jeg kunne hatt bedre sjangs til å reddet meg fra kroniske betennelser i leddene, hvis dette var fanget opp tidligere.. Det ser ut som at de aller fleste som lider av ledd og muskel sykdommer har problemer fra tarmene, også de med kronisk utmattelsesyndrom!

Jeg får utslett av appelsin og andre sitrusfrukter! Så det er nå ikke lett å følge et kosthold, som jeg har lært og ser på som et sunt kosthold.. Jeg har iallefall gått ned bra mange kilo på få mnder, etter at jeg skar ned på grønnsaker og frukt. Og ikke minst er magen bedre! Men den protester fort om den får en porsjon salat, eller litt grønnsaker for mye,, eller andre ting som inneholder sukker, da sukker består av 50% fruktose!

Så jeg ser det sånn at vi må akseptere at ikka alle mennesker kan spise likt, fordi kroppene ikke tåler allt,,, uansett om maten i utganspunktet er sunn.. For min del er da faktisk en stor del av matvarene usunne, for meg!

Greit at det blir gitt ut opplysninger om kosthold.. men enhver må faktisk få bestemme selv, og ikke minst finne ut hva en føler seg bekvem med..
Antall ord: 404

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av ludoburgero »

Sliter også med magen og har laktoseintoleranse og irritabel tarm syndrom.

Det har jeg mer eller mindre slitt med hele livet, og nå er jeg altså sykmeldt igjen fordi jeg har gått med ekstreme mageproblemer nå i nesten en måned. Har prøvd "alt". Eliminert vekk både ditten og datten, testet forskjellige typer probiotika, fått medisin for ditt og datt, prøvd planteslim (vi-siblin), fibertabletter, kuttet ut juice for perioder, drukket mer vann, drukket mindre kaffe, drukket mer av alt dette her heller, kuttet ut brus for perioder, ikke spist hvete for perioder, spist glutenfritt for perioder, tatt vitamintilskudd så det ljomer, forsøkt å gå mer (mosjon, bare spasering til og med, kan hjelpe for at man holder tarmene i bevegelse, har jeg hørt), prøvd å småspise oftere, kutte ut småspising heller, ha regelmessig måltider, ikke spise brød i det hele tatt (kornprodukter), forsøkt med grove knekkebrød bare, kuttet ut ost (selv om det ikke er særlig med laktose der), drukket Biola, spist Activia, prøvd å eliminere forskjellige kjøttyper (magen min setter best pris på kylling, tror jeg), osv. osv. osv. osv.

Ingenting hjelper. Ingen ting.
Noe bedring kan det være å for eksempel spise kylling istedenfor svin, men å kutte helt ut kjøtt fra kosten har heller ikke gitt noen spesiell virkning. Jeg føler jeg har prøvd det aller meste.

Så jeg har innfunnet meg at jeg blir ikke bedre. Magen er komplett dysfunksjonell.
Selv om den direkte ødelegger dagene mine, gir meg dårligere fokus, og noen ganger selv den minste ting kan bli et ork å gjøre... for eksempel min til tider helt fraværende søvn de siste årene... (og da spesielt den siste måneden)... så er det bare noe jeg tydeligvis må leve med.

Kanskje jeg skulle operert vekk hele magesekken?

Si ifra hvis noen har en mirakelkur, da. Jeg vurderer å selge sjelen min for betydelig mindre plager.
Antall ord: 330
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av keke »

Kiara.. en biopat er til stor hjelp i slike situasjoner..


Ubalanse i tarmflora kan være fatalt...


da di gode bakterian e 80% av vårt imunforsvar.. "vårt 2 selv"

Om man ikke tåler en ting betyr d ikke at mang aldri mer kan spise den... Feks min kone har blitt kurert for sine allergier..

Som igjen hadde sitt utspring i ubalanse i tarmflora .. for mye sopp o.l i systemet er en stor % av befolkningen plaget av.. spesielt vises dette når vi begynner å bli over 50-- hos ungdom ser æ symptomer som urinveisinfeksjon/blærekatarr som et tilbakevennende tema.. som igjen har samme utspring..... Om noen ønsker referanser så kjenner æ gode terapeuter i oslo området..

Bedre å være føre var tenker æ...
Antall ord: 126
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av Arven »

Ludo : Det er slitsomt å ha det slik du beskriver ! Jeg har nok ikke hatt det like ille, men mye av det du skriver vekket gamle minner. Det er ikke bare kostholdet som påvirker kroppen vår. Det psykiske har alt å si for fysisk helse og kan gi fysiske plager og sykdom. I dette bildet er magen og tarmsystemet spesielt utsatt. Alle vet at å grue seg skikkelig gir diare.
Jeg vil råde deg til å begynne å meditere. Helst to ganger daglig. Det hjalp for meg og jeg har ikke hatt noen plager etter jeg begynte med det. Tar litt trening å komme skikkelig i gang. Meditering løser opp spenninger og gir deg større ro i hverdagen. Det gjør det lettere å takle stress og psykiske belastninger vi utsettes for i det daglige. Og når det blir ro og balanse på det mentale plan, gir det ro til den fysiske kroppen også.
Antall ord: 153
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av Kiara »

Ludo, legen min sa jeg hadde sansynligvis irritabel tarm, da laktosetest og glutentestene ikke viste utslag. Og det var det, liksom.. Helt til hun jenta som fortalte om sine problere og den fruktosetesten, fikk meg til å gå til legen og be om en slik test. Legen tvilte på at det var det som var problemet mitt, men jeg ble nå henvist etter at jeg fortsatt sto på mitt! veldig lang ventetid for å få denne testen, men til slutt.. Kanskje du har samme problem? Det er jo det siste man tenker på,, men det viste seg når jeg fikk denne diagnosen at det er faktisk innmari mange som lider av dette. Og det virker som det er det siste legene tenker på!

Keke, hva er biopat? Jeg tror ikke det er noen her i mitt byområde. Bor i Nordland. Men ja det går an å spise litt grønnsaker, men en må teste ut litt og litt hvor mye en tåler. Og det som inneholder minst fruktose er jo best da. For fruktosen er snadder for tarmbakteriene! ;)
Antall ord: 179

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av ludoburgero »

Takk for tipsene, jenter! Både om meditasjon og fruktose! :notworthy:
Jeg har fremdeles til gode å prøve ut dette. Dessuten var keke også veldig snill med tips!

Tusen takk! Setter stor pris på det.
Antall ord: 34
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av Kiara »

Skulle bare mangle Ludobamsen :p vi er jo på et forum som vi stortrives på, og så få gi råd om div.. er jo det vi koser oss med.. :D
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- All sykdom grunner i samme problem?

Innlegg av zind »

Mye bra i den tråden her! Komplisert tema da :?

Husk at påvisning av allergier og intoleranse som regel bare viser seg i ekstreme tilfeller. Så man få prøve og feile. Slitsomt ja, men sånn er det. Å betale opp imot to tusen for noen av allergitestene alternativbehandlere tilbyr er stort sett bare bortkastede penger! Jeg har jo skrevet litt her tidligere om hvordan de (kraftige! veldig kraftige) allergiene mine nærmest var helt borte når pollensesongen kom og jeg hadde levd gluten- og lakstosefritt i ett år. Nyere forskning peker jo mot at det er sammenheng mellom intoleranse og allergier, men intoleransene vises sjelden på tester.

Vi er som sagt er vi forskjellige, både i hva vi tåler og hva som fungerer best for oss. Men i det store og hele er det likevel slik at de fleste ting som er bra for kroppen er bra for oss alle, og det er mange gode råd der ute. Å være bevisst på ph i maten har jeg stor tro på, jeg mener også at melk og gluten ikke er spesielt bra eller nødvendig for oss, og at ting fra søtviefamilien (nightshades) ofte er veldig lurt å begrense for de med innflamasjon i kroppen.

Men at kun kosthold i seg selv holder oss friske tror jeg ikke på. At det hjelper som faen, ja, spesielt for å holde seg frisk. Likevel, det er masse annet som spiller inn på immunforsvaret også, men ved riktig kosthold, livsstil og bevissthet i forhold til hva som skjer oppi toppen kan det meste kureres og livskvaliteten økes.

Jeg har tro på at kroppen egentlig vet hva den trenger og ikke, vi har bare glemt hvordan vi skal lytte til den. Hvis man gjør yogaen og arbeidet på seg selv så skjer det automatisk. Da trenger man faktisk ikke tenke og planlegge alt man må forandre eller kutte ut. Spesielt effektivt for avhengighet, som ellers kan være vanskelig å bryte ut av.

Nå skal jeg si noe som går imot det jeg skrev over, det er alltid flere sider av en sak. Den kanskje best balanserte personen jeg har møtt, med ekstremt høy frekvens/energi drakk cola hvis han hadde lyst og spiste slik han følte for. Ikke noe overdrivelse, men han var så balansert at tålte det og han visste å nyte det med god samvittighet fordi han gjorde yogaen sin. Dessuten tror jeg at det er et viktig poeng hva vi tenker ift det vi spiser! Hvis du får skyldfølelse og tenker på hvor mye du gjør galt tror jeg det i seg selv gjør enda større skade enn det vi faktisk trykker i oss! Jeg har aldri tålt så lite som når jeg var fanatisk i matveien, den minste utskeielse gikk riktig galt og det hele ble en dårlig sirkel. Det gjelder å finne noen som fungerer for en personlig, uten å dra det ekstreme. Mitt nye slagord er "Når jeg synder så gjør jeg det med stor glede og nytelse!" Hva er vitsen ellers? Å velsigne maten er ikke dumt heller :D

Fruktose greiene var interessant! Alt av sukker bør nok unngås i annet enn små mengder, det finnes lite som er mer skadelig enn akkurat det. Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor det er skal være så himla fokus på fruktspising. Ikke at frukt ikke er bra for en, men det er jo slett ikke bra i store mengder! Ah, alt med måte... meneh, lettere sagt enn gjort! ::=
Antall ord: 599
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links