Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinSå var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakallen

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakallen

Innlegg av Asbjørn »

Det er utrolig at folk kan komme med slike påstander i ei bok, det er tydeligvis en som ikke vet hva han snakker om.

Sender varme tanker til Joralf !

A
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

- - Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakall

Innlegg av Flawelli »

Asbjørn skrev:Det er utrolig at folk kan komme med slike påstander i ei bok, det er tydeligvis en som ikke vet hva han snakker om.

Sender varme tanker til Joralf !

A
Det er skammelig, uenig eller ei det er ikke rette måten og gjøre det på!

Og når det er snakk om penger etter blant anna bok salg les her på linken;

http://www.hjelpefondet.no/


Flawelli
Antall ord: 73
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakallen

Innlegg av Arven »

Folk angriper alltid det de ikke forstår. Sånn har det vært i uminneige tider, og er desverre sånn nå også. Heksejakt er ikke noe som bare tilhører fortiden. Uvitenhet, fordommer og frykt er en farlig kominasjon
Antall ord: 41
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakallen

Innlegg av helgemann »

Nja, tror ikke de som er uviten og "dumme" som er de verste kritikkerene..... Han som har skrevet boka er ikke ut av ikke vet katagorien.
Men av den typen hvor bevis er viktig, ellers er alt bare humbugg.

Endret: Beklager denne kommentaren!
Sist redigert av helgemann på 12 Mar 2012 03:28, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakall

Innlegg av Jeppski »

helgemann skrev: Men av den typen hvor bevis er viktig, ellers er alt bare humbugg.
Det virker som om du mener dette er galt. Hvis det er det du mener, hvorfor er det galt å kreve bevis for utrolige påstander?
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - - Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsaka

Innlegg av helgemann »

Jeppski skrev:Det virker som om du mener dette er galt. Hvis det er det du mener, hvorfor er det galt å kreve bevis for utrolige påstander?
Er det noe vits å diskutere dette med deg? Jeg vil påstå man kan sende krefter til hverandre som supermann. Du vil slå meg i hodet, fordi du vilog kreve bevis for at det går ikkeant. Slik kan vi holde på til vi ikke orker mer.går i grava! Hvorfor skal man ha bevis for alt? Kan ikke alt være slik det er? Hvorfor skal man vri og vende til det ikke er noe igjen, bare for at man skal ha det godt med seg selv. Ja, jeg liker å vri og vende på ting. Men jeg gjør det for å skape litt positiv uro.Men å vri og vende på slike ting, da synker man litt ned. Fordi,kan du bevise lufta rundt deg? Selvfølgelig kan du det, du har jo måleapperat for det. Men kan du se den? Nei. Vinden som fyker rundt ørene dine, kan du se den? Nei. Men kun se den når det er snøfokk, og regnet renner vannrett i lufta. Kan du se healing?NEI!! Nei. Men du kan se at person blir frisk, at sår legges, osv.Fy F***, altså!!
Endret: Feil svar på spr. Har ingen svar å gi. Overmakta har seiret!
Sist redigert av helgemann på 12 Mar 2012 03:30, redigert 4 ganger totalt. Antall ord: 232

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - - Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsaka

Innlegg av Asbjørn »

Jeppski skrev:
helgemann skrev: Men av den typen hvor bevis er viktig, ellers er alt bare humbugg.
Det virker som om du mener dette er galt. Hvis det er det du mener, hvorfor er det galt å kreve bevis for utrolige påstander?
Kan jeg få servert bevis for kvantemekanikken ?
Ikke bare teorier, men reelle bevis, slik at jeg kan gjøre forsøk ?

Er ikke kvantemekanikken en utrolig påstand kansje ?
Stringteori, osv...

Visse ting får du ikke bevis på FØR vitenskapen kan fremlegge bevisene.

En gang påstod man at jorda var flat. Det var den ikke.
En gang påstod man at jorda var sentrum i universet. Det er den ikke.
Bill Gates sa i sin tid at det ville være tilstrekkelig med
64Kbyte minne i enhver datamaskin, - vi vet idag at våre datamaskiner ikke engang kunne
starte med en slik liten minnekapasitet.
IBM's øverste sjef, påstod i sin tid at i verden ville det max være behov for 5 datamaskner
jeg tror vi har flere enn det...

-og slik kan jeg fortsette med masser av eksempler på at skråsikkerhet ikke alltid fører frem.

Å kreve bevis for alt man skal tro på her i verden, - da vil verden stoppe opp.
Det blir ikke lenger forsket på kvantemekanikken, - fordi man kun har en teori.

Snåsakallen, Joralv Gjerstad har hjulpet veldig mange mennesker , opp igjennom årene.
Han har IKKE reklamert for seg selv, - han har ikke bedt om betaling.
Likevel oppsøker folk ham stadig, - og det er veldig veldig mange som sier de har blitt hjulpet.

Hvorfor ? Hva har skjedd ? Hva er det som gjør at folk kommer igjen og igjen til ham ?
Hvorfor kommer de ikke til meg eller naboen min istedet ?
Jeg kan alltids legge handa på folk, - jeg har "varme hender" - dvs jeg er alltid varm på hendene.
hvis jeg ikke er varm på hender ( og føtter), - er jeg mest sannsynlig sjuk...
Men hverken jeg eller naboen er Joralf Gjerstad.

At noe ikke har en vitenskaplig forklaring, eller kan bevises med dagens kunnskap, er ikke det samme som at man skal avskrive alt...

Da hadde vi fremdeles vært urbefolkning, ingen hadde våget å prøve noe nytt, - "det er jo ikke bevist"....

Som en sa ;
"humla er for tung og har altfor små vinger til å fly"...
den andre : " Vel siden ingen fortalte den det, flyr den..."

En dag får vi kansje svaret på hva som skjer, - i den paranormale verden.
Kansje ligger det noe begravet i kvantemekanikken.
Kansje er det noe som påvirker fra en annen dimensjon... ( vitenskapen har diverse antall på parallelle dimensjoner, både på kvantenivå, og i real life. )

Eller kansje er det noe annet som ligger bak, noe vi ikke har tilgang på herfra.

Noe er det, - vi er for mange som har opplevet "rare ting" - både healing, men og klarsynthet, med mer.

Jeg våger å påstå at noen av de som setter seg sterkest imot, enten har hatt slike opplevelser selv, og er livredd for hva det kan bety.
Jeg våger å påstå at noen av de som setter seg sterkest i mot, er så bevisfiksert, at lys ikke kan være bølger, - før man faktisk får beviset i egne hender ...

Skal man kreve bevis, må man først ha muligheten til å måle de fenomen som man skal ha bevis for.
Og når det gjelder mange fenomen vi kaller paranormale, vil det komme bevis før eller siden,
men det er og viktig å vite at om man har funnet bevis for en måte ting oppfører seg på, - KAN det finnes flere gyldige forklaringer.
Eksempel :
Hvis jeg skal fra Bergen til Oslo :
-jeg KAN GÅ....
-Jeg kan sykle . .
-Jeg kan kjøre egen bil..
-jeg kan ta drosje..
-jeg kan ta buss..
-jeg kan ta tog...
-jeg kan ta båt ! ( omvei, men ja. )
- jeg kan ta fly...
- jeg kan også bruke videokonferanse,telefon, brev, eller bud, dersom jeg ikke fysisk trenger å være i Oslo selv.

Uansett - så er det mange muligheter, - og at man har funnet EN eller flere mulige løsninger, - så skal man ikke avskrive andre...

Hvis jeg forteller deg at jeg har gått hjemmefra, opp til toppen på Hornelen ( et fjell i Nærheten her jeg bor), og tilbake, uten å ha tatt bilder, eller noe, uten mobil, og alene....
Kan jeg bevise det ? Nei.
Kan jeg ha gjort det ?
Har jeg gjort det ?

A
Antall ord: 753

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakallen

Innlegg av Arven »

Og så er vi igang igjen. Samme dansen rundt samme spørsmål. Bevis eller ikke. Hva er godt nok som bevis og hva er ikke. Det er ulike definisjoner. Målbart med kontrollgrupper og seriøse (merk at skeptikerne også tar på seg retten til å avgjøre hvilke forskere som er seriøse ) forskere ? Vitnesbyrd fra millioner av mennesker verden over ? Egne opplevelser ? Lever folk som har opplevd å bli helbredet med healing på en illusjon om god helse, bare fordi ingen kan måle det som skjedde ? Hvorfor er det slik at skeptikerne skal ha enerett på å avgjøre hva som er et fullgodt bevis ? Er ikke det opp til hver enkelt da ? Hvis vitnesbyrd og egne opplevelser er gode nok bevis for meg, hvordan kan andre avgjøre at det ikke er det ?
Jeg trenger ikke bruke tid på å prøve å bevise det jeg tror på. Jeg vet hva jeg har opplevd.
Antall ord: 154
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakallen

Innlegg av ? »

ikke for at jeg elsker å kaste bensin på bålet, men om snåsamennen er så kristen som han påstår, så burde han funnet et sitat i bibelen, f.eks, om at man bør vende det andre kinnet til, m.v, og at man ikke skal bry seg om hverken ris eller ros, og altså, jeg mener bestemt at jeg kjenner healere som i et slikt tilfelle bare ville sende gode tanker til den som i vannvære angrep, og atpåtil, kanskje ikke promotert slik rundt sin egen person. men vi er alle forskjellige..
Antall ord: 98
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

- - Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakall

Innlegg av Flawelli »

? skrev:ikke for at jeg elsker å kaste bensin på bålet, men om snåsamennen er så kristen som han påstår, så burde han funnet et sitat i bibelen, f.eks, om at man bør vende det andre kinnet til, m.v, og at man ikke skal bry seg om hverken ris eller ros, og altså, jeg mener bestemt at jeg kjenner healere som i et slikt tilfelle bare ville sende gode tanker til den som i vannvære angrep, og atpåtil, kanskje ikke promotert slik rundt sin egen person. men vi er alle forskjellige..
( IRONI )Ja tenk frekke mannen som er så frekk og promoterer bøkene han har vært med og fortatta! Skamme seg skulle han!!! Det er jo helt skandaløst!!! ( /IRONI )
Det jeg har sett han har promotert er bøkene og hjelpefonnet som han har vært med og starte...
Når i heitaste skulle det være forbudt??? OG siden en har en personlig tro skal en bare finne seg i alt? Så om en kristen så skal en finne seg i og bli kaldt svindler ???

Det jeg har sett oppigjennom er at det er andre som er veldig glad i og dra fram snåsakallen i media, når han sjøl stikker hodet fram er det i forbinelse med bøker eller hjelpefondet.

Men desverre det er sånn, stikk du hodet fram så er det altid noen som vil forsøke å hogge det av


Flawelli
Antall ord: 249
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakallen

Innlegg av Borte.. »

Så det er galt å spørre om bevis?
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

- - Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsakall

Innlegg av Flawelli »

Vermilion Oriol skrev:Så det er galt å spørre om bevis?
Her er to ting
1. Bevis noe som i akkurat dette tilfelle burte være mulig og finne om en bare satte seg ned og går igjennom papirer til de som sier han har helbredet eller hjulpet.... Vil en ha bevis sett igang og leit ingen som stopper deg eller andre fra akkurat det.

2. Han får kritikk for å ha mottat gaver, penger og for og selge bøkene... MEN DET BLIR GLATT UTELATT OG NEVNE at inntektene fra bøkene går til hjelpefondet jeg har linket til øverst.
Jeg vil se andre forfattere gjøre noe lingnene. Eneste jeg kan komme på i farten er Jo Nesbø som donerte salget av snømennen ( eller panserhjerte husker ikke i farten ) ....

Kritikk er ok det, men akkurat denne gangen her blir det hele for tydelig, en er ute for og frammstille mannen som en svindler. Det er klipp og lim og personangrep som er stygt...
Det finnes andre som er like glade i penger so to say , men det er da helt greit ???


Flawelli
Antall ord: 187
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - - - - - Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med s

Innlegg av Borte.. »

Kiara skrev:
Vermilion Oriol skrev:
helgemann skrev: Varme hender, og en merkelig strømning igjennom kroppen, mens healeren holder hendene sine i litt avstand til kroppen, er ikke det bevis nok?
Om jeg hadde opplevd det personlig og opplevde det på den måten så hadde det muligens vært bevis nok ja, men når man ikke har opplevd det så har man ingenting å forholde seg til og da blir det jo lett vanskelig for å bare akseptere det uten å ha selv hatt en erfaring. Du må prøve å se det fra den siden også. Greit at du vet hvor du står, men så har andre gjerne ikke de erfaringene som du eventuelt skulle ha og da blir det med en gang vanskelig å jabbe med. Det blir litt som at noen forteller deg at ved siden av deg så står det en kurv med epler, men det kan ikke sees med det blotte øyet. Likevel så er det der. Kan du virkelig forvente at vedkommende skal bare spille med på notene? Du ser ikke at personen vil da kanskje være litt skeptisk siden man ikke ser den kurven med de eplene i? Det er litt det som er greien. I mine øyne per dags dato er det ikke bevis nok nei. Ikke for min del. Det er nok fordi jeg har ikke selv opplevd noe som skulle tilsi at det faktisk er noe i det med healing.

Inntil videre kommer jeg til å sitte med den skepsisen til healing. Bare fordi jeg har ikke opplevd noe som kan brukes i form av bevis.

Eller du har skikkelig vondt i hodet, og ingen leger finner ut hva det er, så oppsøker du en healer, fordi kjerringa din har tvingt deg dit, og med det samme denne healeren holder hendene sine over hodet, så smeller det i hodet ditt, og all verk forsvinner, og du blir aldri plaget med hodepine lengre. Er det bare innbilt fantasi? Eller når du hilser på healeren, og han ser deg dypt i øynene, og spør hvordan det går med impotenten din. Og han forteller videre at det er dine hjertemedisiner som er den egentlige årsaken til ditt problem. Har han snakket med legen din om dette? Nei, jeg tror ikke det! For meg, er det bevis nok.
Så bra for deg da! Er dette egne erfaringer eller eksempler?

Men greit, skal du ha bevis ved hjelp av alle slags apperater og instrumenter, vil du nok aldri få slike bevis i hendene dine. For ingen kan måle og bevise usynelige krefter som vi mennesker kan sende ut. Aurakamera kanskje, men ingenting annet.
Er du litt på defensiven du eller?

Altså jeg har opplevd ting som førte meg hit i første omgang. Jeg har mine tanker om det ene og det andre og jeg liker å tro at det er mer mellom himmel og jord, men det betyr ikke at jeg sluker alt opp som en eller annen svamp. Er det noe jeg har blitt med årene så er det mer skeptisk...hvorfor? Fordi at jeg opplever mer og mer at folk poster bare svada og bullshit her og der. Veldig mange av disse mediumene/klarsynte/healerene som man ser på tv-skjermen eller på messer er jo til syvende og sist bare ute etter å utnytte de sårbare og samtidig bli dyrket av gud og enhver man. Enkelte klarer ikke en gang å føre en saklig diskusjon uten å referere til den nye boken deres hvor alt står forklart pent og ryddig og bevis og bla bla bla. Det er bare penger det går i for veldig mange om ikke de fleste. Slike ting gjør jo at man begynner å tvile mer og mer. Jeg kan ikke si at jeg har sett et eneste bilde eller klipp hittil som har gitt meg en aha-opplevelse. Tvert i mot. Hvis det nå er slik at bare et utvalg av få unike chosen ones som kan kanalisere indianere og guder og se nisser og enhjørninger så får det bare være, men for oss utenforstående blir det uansett vanskelig å fordøye når man ikke får noe form for bevis og jo...man må ha bevis for å i det hele tatt kunne forholde seg til noe. Apropos aurakamera jeg har ikke særlig troen på det heller. Synes jeg husker noe om Kirlian effekten eller noe. Latterlig dyrt er det også.

Jeg er faktisk enig med Jeppski.

Jeg skjønner deg veldig godt! :) Og hva jeg tror på er jo bygget på mine opplevelser og erfaringer.. Jeg tror.. men er selv, skeptisk til manges beretninger, fordi jeg ikke vet om det de forteller er sant, eller en løgn, eller en opplevelse basert på livlig fantasi.. Eller er det opplevelser som er dukket opp, uten at de var på søken av slike overnaturlige fenomener.. og så finner en ingen andre forklaringer!

Vel der er jeg litt også. Jeg baserer også det jeg tror på ut av det jeg har opplevd. Selvfølgelig man har opplevelser som kan forklares, men så har man de opplevelsene som plutselig blir veldig vanskelig å gripe hodet rundt fordi at man opplever noe som man ikke kan forklare, men det skjedde og det har jo gjort at jeg har tenkt at det er mer mellom himmel og jord. Likevel blir man på en måte litt frustrert over at man ikke kan komme til bunns i det hele for å avgjøre en gang for alle om det er mer mellom himmel og jord eller ei. Det forblir bare diffust på en måte. Mye blir avdekket og avslørt og mye forblir et mysterium og utenfor vår fatteevne, men på et eller annet tidspunkt må vi jo bevege oss nærmere til et endelig svar på om det er noe der eller ei. Det er det jeg tenker.


Jeg vet jo selv hvor vanskelig det er å skal bevise sine paranormale opplevelser. Men jeg har hatt mange... og det er faktisk mange! Som mange forskjellige, har opplevd sammen med meg. Og da har jeg jo hatt nok bevis for meg, at det er ikke jeg eller noe i meg som spiller hjernen, og fantasien min et puss! Men jeg kan fortsatt ikke bevise disse hendelsene, selv om alle samtlige jeg har vært sammen med kan si at dette skjedde... og mange av de var skitredde! Det var da jeg lærte meg å gå inn i rollen å roe dem ned, få de til å slappe av, og ufarligjøre dette..

Jeg synes det er tøft gjort at folk tør å stikke frem i mengden. Spesielt når vi fremdeles lever i den tiden hvor slike ting blir fort latterliggjort. Det som trekker ting ned er den typiske: det skjedde, men vi kan ikke bevise det fordi det går ikke an å bevise. Vel, ok...så går det ikke an å bevise det. Skal vi andre bare nikke og smile da? Det er en menneskelig greie at man blir skeptisk når man ikke befinner seg på samme siden av gjerdet. Det er en grunn til at jeg ikke finnes religiøs på noen plan. Rett og slett fordi jeg klarer ikke å "kaste bort" livet mitt på å tilbe noe jeg ikke kan se eller høre. Når det kommer til det alternative så er jeg jo nysgjerrig og stiller med et åpent sinn, men jeg blir litt oppgitt over at man ikke blir noe særlig klokere.

Det skal sies at det har vært brukere her inne faktisk som har så og si overbevist meg om at klarsynthet helt annet enn en fantasi som har løpt sin vei. Så noe skepiker eller benektiker som noen her så fint sier, er jeg ikke, men jeg stiller meg naturligvis litt i tvil til andre ting som jeg ikke har noen erfaring med og som har overbevist meg om at det faktisk er noe reelt. Jeg respekterer at folk opplever ditt og datt, men det må da være lov å spørre og grave litt uten at det skal bety at en prøver å revne sjelen til en i tusen biter og så sette fyr på det etterpå? Jeg har jo noen opplevelser jeg ikke kan bevise, men dem holder jeg da for meg selv dersom man ikke er i en samtale hvor man snakker om bisarre opplevelser bare for å dele dem med hverandre. Hvis jeg hadde puttet dem på et display så måtte jeg da ha tålt at folk møtte meg et skeptisk sinn. Det er bare sånn det er. Det er forskjell på å være skeptisk og gjerne ville bli overbevist enn å drive med en heksejakt der man bevisst prøver å gå i mot og motargumentere til det usaklige. Så når jeg sier at det hadde vært fint med bevis inni mellom så er det fordi at man tenker at det hadde vært veldig spesielt og det hadde gjort hverdagen mer spennende å leve. Så hvordan skal man tolke det at man blir møtt med en smule aggresivitet og litt hårsårhet av andre? Det hjelper veldig lite på situasjonen. Da tenker jeg som oftest at her er det ingenting å hente.
Og det er kanskje mitt største ønske i det som skjer rundt folk i sitt liv, som føler seg utrygg, pga. at de opplever mye uforklarlig.. Å ufarligjøre det! Ellers så er det som jeg har sagt før.. meg likegyldig om noen vil tro på ditt eller datt..


Men hvis du ser det fra en skeptikers ståsted så kan det være at denne personen også vil ufarligjøre disse tingene. Selv om det kan virke fra en troendes ståsted at skeptikeren er på en mission om å svartmale verden. Det er litt som f.eks. tre personer befinner seg i et litt gammelt hus hvor en dør driver å beveger seg litt frem og tilbake. Person nr 1 blir engstelig og redd. Person nr 2 tenker gjerne at det er åndelig aktivitet og prøver å berolige nr 1 ved å si at det er ikke farlig osv. Person nr 3 tenker at døren beveger seg p.g.a. at det trekker i huset. Det trenger jo ikke å være store vinden utenfor for at det skal bli trekk. Så nr 3 vil berolige nr 1 ved å fortelle det. Det er sånn det fungerer. To personer har hver sin oppfatning av en situasjon og vil begge ufarligjøre den. Det er likegyldig for min del også for så vidt hva folk velger å tro.

Jeg personlig er ikke ute etter å knekke selvtilliten til folk her inne, men om noen skal fortelle meg at de kan kanalisere med utenomjordiske vesenser eller at de snakker med alver i skogen...hva skal jeg gjøre da? Jabbe med? Eller prøve å få en viss forståelse for hva de snakker om og hvordan de har kommet frem til den konklusjonen? Går jeg for sistnevnte ja da kan jeg like så godt si at jeg slår kattunger i magen. For reaksjonen man ofte får fra en del av disse er litt i den gaten. Jeg klarer ikke å bare nikke og smile. Min første tanke hadde jo vært at vedkommende var gone with the fairies rett og slett fordi at den tanken er alt for fjern fra min "verden" hvor jeg aldri i mitt liv har opplevd slike ting, men jeg fordi at jeg forstår at folk er folk og alle opplever alt mulig i dag så vil jo jeg da spørre og grave og ja...spørre om noe form for bevis fordi jeg synes det blir vanskelig å fordøye det...spesielt om vedkommende fremstår som veldig skråsikker.

Gjør det meg til en dårlig person?
Jeg har fått healing, som ikke har hjulpet meg! Jeg har gitt healing, som har hjulpet. Men jeg sliter enda med å tro helt.. Jeg har trodd, men vært overskeptisk! Når min mor ville dra meg med til Snåsamann,, så nektet jeg plent! Jeg angrer seff. i dag! ;)
Men jeg har rett og slett vært overskeptisk til det meste.. Og nå er jeg bare blitt en god del mere oppmyka, pga. økende opplevelser som ikke kan forklares..
Ja men det er litt slik jeg opplever livet. Man omfavner ikke hva som helst som kommer i din retning med mer eller mindre det er noe man kan forholde seg til. Til og med når det skjer så er det ikke alltid at man forstår det. Jeg liker å tenke på at det finnes liv etter døden fordi at det gjør livet mindre dprimerende å leve. Jeg synes det er noe fint med tanken på å dra videre eller det å møte igjen mennesker som har rørt deg på et eller annet tidspunkt i livet. Jeg skulle gjerne ha sett at det var slik at man kunne komme tilbake og hjemsøke folk til vanvidd eller danse i måneskinn med sin store kjærlighet som man har nylig blitt gjenforent med. Det er såå mange tanker og teorier som jeg liker å holde på av mange grunner, men per dags dato så har man jo ikke håndfaste bevis på at det er noe som heter liv etter døden. Man har jo ikke det. Jeg liker å tro det, men jeg holder døren åpen for at det bare ender med at man blir til aske (for min del) eller markføde. Fordi at det er bare ikke bevist nok til at man kan låse seg fast. Jeg ønsker jo og håper at noen kan komme med mindblowing evidence en dag snart for da kan jeg slippe å gruble mer på det. Det er det hele poenget mitt er og var med det fleste innlegget mitt i denne tråden. Noen av oss ønsker at verden virkelig kunne være mer enn som så, men holder oss på bakken for naturlige grunner. Så når man sier at det hadde vært fint med bevis inni mellom så er det for rent egoistiske grunner og ikke som en kjeppe til å stikke inn et hjul.


Men jeg skjønner godt dere som er overskeptisk.. Og skjønner at dere skal ha bevis. Men dere kan ikke regne med å finne de her inne! For vi som deler opplevelser her, har vel neppe noen vitenskaplig måte å bevise det for dere likevel!
Men vi er her for å dele, og høre andres mening.. og ha litt sosiat prat med likesinnede!
Ikke for å overbevise de som ikke vil tro! :zzz
Vel jeg snakker for min egen del nå og jeg anser ikke meg selv som overskeptisk eller en benektiker. Jeg er mer en drømmer og en realist...drømmeren i meg dominerer kanskje litt mer enn realisten til tider :lol:

Nei, men jeg har vært medlem her i 7 og et halvt år nå og for det meste har det vært for å høre andres opplevelser og (vel det var kortvarig) dele mine egne opplevelser, men som tiden har gått så får man plutselig andre grunner til å henge her. Nå er det mer for den sosiale biten, men inni mellom så bikker det over til dype og filosofiske samtaler. En ting som har vært opp gjennom på paraen er medlemmer som gjerne har kommet med bilder, klipp eller anekdoter som i en viss grad har vært bevis for dem, men som kanskje ikke har strekket seg lengre enn det. Selvfølgelig skal man da etter en lang tid begynne å spørre litt høyt om ikke det er snart på tide at noen kan komme og blåse oss av banen. Uten å høres kynisk ut eller noe.


Er også overskeptisk til de klarsynte som reklamerer for seg selv og seg selv... 8)
Ja intuisjonen min har sjeldent slått alarm på noen av disse. Tror ikke at jeg har opplevd noen enda som jeg føler har den jordnære og mer behagelige tilstedeværelsen uten at det lyser vandrende pengesekk ut av dem. Jeg synes ikke noe om disse programmene heller. En bra måte å gå frem på er virkelig å drive rekonstruksjon med dårlige skuespillere, porselensdukker og skummel musikk :roll:
Antall ord: 2732

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - - Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsaka

Innlegg av Borte.. »

Flawelli skrev:
Vermilion Oriol skrev:Så det er galt å spørre om bevis?
Her er to ting
1. Bevis noe som i akkurat dette tilfelle burte være mulig og finne om en bare satte seg ned og går igjennom papirer til de som sier han har helbredet eller hjulpet.... Vil en ha bevis sett igang og leit ingen som stopper deg eller andre fra akkurat det.

2. Han får kritikk for å ha mottat gaver, penger og for og selge bøkene... MEN DET BLIR GLATT UTELATT OG NEVNE at inntektene fra bøkene går til hjelpefondet jeg har linket til øverst.
Jeg vil se andre forfattere gjøre noe lingnene. Eneste jeg kan komme på i farten er Jo Nesbø som donerte salget av snømennen ( eller panserhjerte husker ikke i farten ) ....

Kritikk er ok det, men akkurat denne gangen her blir det hele for tydelig, en er ute for og frammstille mannen som en svindler. Det er klipp og lim og personangrep som er stygt...
Det finnes andre som er like glade i penger so to say , men det er da helt greit ???


Flawelli
Jeg følte jeg burde ha sitert noen når jeg spurte det spørsmålet, men jeg spurte generelt til alle sammen. Det var ikke rettet mot snåsakaillen. Det var bare at man satt med en følelse av at visse hoppet i taket bare ordet bevis blir nevnt.

Slik som nå.

Jeg skulle gjerne ha møtt han face to face for å se selv. Tror det er enklere å plukke opp noe på den måten en å skulle gjøre noe så kjedelig som å bla gjennom masse papirer.

Eneste jeg har å si på den fyren er at han skulle bare ha gjort opp en mening om å la seg teste enn å havne på forsiden ukentlig..fordi han ville la seg teste for å så ombestemme seg og så ombestemme seg bare for å ombestemme seg igjen. Naturligvis synker jo troverdigheten litt da.
Antall ord: 330

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - - - Så var det på'n igjen ; Ny runde i avisene med snåsa

Innlegg av helgemann »

Nå er det jo media som renner døren ned hos han, titt og ofte...
Han har vel da ikke sagt at han vil testes. Han er jo i mot det. Anna Westerlund donerte hjernen til forskningen. Men de fant vist ingenting. Så, alternative evner kan ikke bevises ved å skalpere hele kroppen bit-for-bit og studere det under lupen. Alternative evner som psyken, du kan ikke inn i hodet, for så å dra ut hjernen og riste den tom for ville idéer.

Hårsår? Er vel heller det at vi er lei av å få en plakat i tryne med ordet BEVIS!! Hver gang spr om det alternativet kommer opp.

Endret: Beklager at jeg misforstod det hele!
Sist redigert av helgemann på 12 Mar 2012 02:18, redigert 3 ganger totalt. Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links