Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinHva kan dette være?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

kwandol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 23 Mar 2012 23:57
12

Hva kan dette være?

Innlegg av kwandol »

Hei alle sammen!

Jeg har hatt flere opplevelser i de siste månedene som for meg er litt merkelige. Siden dette er min første post så skal jeg forsøke å ikke skrive for mye:)

Jeg er skeptiker av natur, og har forsøkt å finne forklaringer på det jeg har opplevd. Imidlertid kommer jeg til kort, og fant heldigvis dette forumet da jeg søkte mer informasjon. Jeg har benyttet søkefunksjonen her de siste dagene og funnet at flere har hatt opplevelser som ligner på mine.

Kort fortalt så startet dette med at jeg tilfeldigvis la hånden på kona sin skulder da hun hadde vondt i den etter en overbelastning på jobb kombinert med kronisk senebetennelse. Det oppsto spontant en varme i hånden min som jeg syntes var utenom det jeg kunne forvente. Så jeg holdt den der, uten å si noe. Etter en liten stund bemerket kona at hånden min var meget varm, og jeg ga utrykk for at jeg ikke kunne forstå hvorfor. Jeg kjente også et kaldt område inne i skulderen hennes og da jeg trykket på dette så fortalte hun at det var mer smertefullt her enn steder i umiddelbar nærhet. Etter noen minutter ble varmen så ubehagelig at jeg tok hånden vekk og skylte den i iskaldt vann. Ubehaget var fortsatt tilstede ca 30 min etterpå. Det beste jeg kan sammenligne med er at følelsen ligner mye på den jeg får etter å ha skrelt flere brennhete poteter. Kona ble værre av smertene straks etterpå, neste dag var det klart bedre og det vedvarte i flere dager.

Etter dette har jeg noe motvillig gått med på å prøve ut dette på flere personer, ettersom kona mente at jeg må ha "varme hender". Jeg hadde svært liten tro på dette i utganspunktet, og skjønner nå svært lite. Det er totalt snakk om 5 personer med diverse smerter relatert til nakke, skulder og rygg (slekt og venner). Jeg er godt kjent med placebo effekt og psykologiske faktorer. Til min store forbauselse ser det ut som at det faktisk skjer noe. Og jeg aner ikke hva det er.

Jeg har notert meg endel informasjon om fremgangsmåte, resultat, feilkilder og slikt som jeg gjerne poster dersom det vises interesse for det.

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å lese innlegget mitt, jeg er takknemmlig for alle kommentarer!
Antall ord: 404

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva kan dette være?

Innlegg av Bearchild »

Først; velkommen! :D

Jeg lurer jo litt på hva du tenker selv om dette? Siden du har gjort notater om fremgangsmåte, feilkilder osv. Det hadde jo vært veldig enkelt å si at du har "varme hender"/ healer-evner eller hva man ønsker å kalle det, men hva tror du selv?
Jeg tror denne evnen er noe som ligger latent i nesten alle, men at det bare er noen få (tatt i betraktning betydningen "alle") som får gleden av å utvikle dette. Men siden man ikke vet hva det egentlig dreier seg om er det jo litt spennende med måten du gjør det på,- selv om det vel neppe vil godkjennes som noen vitenskapelig forklaring uansett hvilke notater man tar.

Jeg synes du skal fortsette å eksperimentere, prøve deg fram.. det hadde vært moro å høre mer om erfaringene du gjør deg etterhvert! :)
Antall ord: 146
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Hva kan dette være?

Innlegg av Kiara »

Hei og velkommen hit! :)

Jeg har også erfart at smerten kunne blitt værre etter healingen, og så vært helt borte, eller nesten helt borte neste dag. Hånden blir glødende varm når jeg legger den på, men den kjennes kald når vi kjenner på den.. Men det skjer ikke om den blir lagt på en plass som ikke er vond, untatt hvis jeg legger begge hender avslappet på skuldrene til noen, og gir en generell healing.
Dette er min erfaring.. ;)

Så jeg syns du bør fortsette med det du gjør! :)
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
kwandol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 23 Mar 2012 23:57
12

- - Hva kan dette være?

Innlegg av kwandol »

Bearchild skrev:Først; velkommen! :D

Jeg lurer jo litt på hva du tenker selv om dette? Siden du har gjort notater om fremgangsmåte, feilkilder osv. Det hadde jo vært veldig enkelt å si at du har "varme hender"/ healer-evner eller hva man ønsker å kalle det, men hva tror du selv?
Jeg tror denne evnen er noe som ligger latent i nesten alle, men at det bare er noen få (tatt i betraktning betydningen "alle") som får gleden av å utvikle dette. Men siden man ikke vet hva det egentlig dreier seg om er det jo litt spennende med måten du gjør det på,- selv om det vel neppe vil godkjennes som noen vitenskapelig forklaring uansett hvilke notater man tar.

Jeg synes du skal fortsette å eksperimentere, prøve deg fram.. det hadde vært moro å høre mer om erfaringene du gjør deg etterhvert! :)


Takk for det:)

Vel, som jeg skrev så er jeg skeptisk. Som du er inne på, en enkel metode for meg ville vært å si: "Jeg har spesielle evner og ferdig med det." Jeg tenker at det kan være andre forklaringer. Jeg vil komme tilbake til dette mot slutten av dette innlegget. Personene som er rundt meg og som har opplevd det, mener stort sett at jeg har en eller annen evne. Flere mener at jeg er for opptatt av å forsøke å finne en forklaring på dette som skjer. Så jeg ber dem om å ikke fortelle dette til noen som helst. Vitenskapelig forklaring er, som du nevner, ikke mulig å få til i en slik setting som det jeg driver med nå..

Jeg har lyst til å ta med endel mer informasjon her, og håper det ikke blir for mye. Jeg tar sjansen fordi jeg har en opplevelse av at du er positiv til, samt interessert i det jeg skriver, noe jeg setter pris på skulle det vise seg å stemme:)

Det jeg synes er mest spennende er at 3 av personene jeg testet på, ikke ble informert på forhånd om dette (inkludert kona, altså). Såvidt jeg visste på forhånd, var ingen av disse videre interessert i alternative behandlingsmetoder heller. Jeg tar for meg ett tilfelle videre her.

Jeg hadde besøk av denne personen for en uke siden. Jeg lurte på hvordan det gikk med ryggen, og fikk til svar at det ikke var noe smerter nå for tiden. Så spurte jeg om jeg fikk kjenne på området, noe jeg fikk lov til. Så sto jeg bak eller til siden for personen, så ansiktet mitt ikke var synlig. Dette foregikk i enerom. Jeg snakket ikke med personen etter at berøringen hadde startet, unntatt om personen selv bemerket noe. Dette for å etter beste evne unngå cold reading, suggesjon, og liknende fenomen.

Personen ga spontant utrykk for varme der jeg holdt hånden. Jeg merket dette selv også. Det viste seg at det var et par områder på ryggen til personen som kjentes litt annerledes ut. Jeg kan ikke konkretisere følelsen nærmere. Så jeg trykket på de to stedene, og bemerket at jeg var sikker på at det er her du pleide å ha vondt (dette kan jo sees som en form for suggesjon). Det stemte ifølge personen, som nå ble mer overrasket. Jeg skjønte ingenting, dette kunne jeg ikke vite. Etter dette så ønsket personen at jeg skulle se på nakken også, et par timer senere. Da sto jeg og snakket om løst og fast mens jeg la hånden på nakken til personen. Det skjedde ikke noe, og jeg bemerket at det er ikke her det kommer fra og bevegde hånden mot skulderen. Mens jeg sa dette, så pratet vedkommende samtidig som meg og sa «nei, det er i skulderen». Jeg ba om at det ikke ble sagt mer, ønsket å finne ut selv hvor det var vondt. Jeg fant flere kalde områder, på fremsiden av skulderleddet og noe på baksiden. Dette viste seg å være de stedene som var mest smertefulle. Etterhvert som jeg holder hånden over disse områdene forsvinner kuldefølelsen gradvis, uten at jeg tok tiden vil jeg anslå at dette tok noen minutter. Meget rart. Personen forteller så noen dager etter dette at skulderen er langt mindre vond og at smertene var merkbart mindre allerede på bilturen hjem fra meg. Personen klarte såvidt 45 min spinning tidligere pga smerter, to dager etter besøket hos meg så ble det 90 minutter uten særlige smerter. Jeg ringte personen i dag, stadig markant mindre smerter gjennom døgnet. Dette synes jeg er påfallende da smertene har vedvart i flere år og vært forsøkt behandlet medisinsk flere ganger. Personen er ikke under medisinsk behandling nå og har ikke vært det nylig.

Så til hva jeg tenker om dette. Det er klart at forskjellige psykologiske effekter kan ha gjort seg gjeldende for eksempelet over Det er jo en kjent sak at psyke og soma henger sammen, man kan til en viss grad "tenke på seg" smerter og tilsvarende kan man i noen grad redusere smerteopplevelse ved tankens kraft. Mindfulness meditasjon eller Oppmerksomhetstrening om man vil, kan for eksempel forsøkes til slike formål. Forskjellige typer yoga kan også benyttes, såvidt jeg vet. Dersom man er eksempelvis er stresset og anspent vil prosedyrer som ellers ikke oppleves som spesielt smertefulle, kunne oppleves som meget vonde. Placebo/nocebo effekter er god kjent. Berøringens betydning er velkjent i mitt fag, som i flere andre. Det er tydelig for meg at håndlaget (og væremåte) har svært mye å si for hvordan pasientene opplever meg.

Så, uten å trekke dette for langt, hvordan kan så dette relateres til det jeg har opplevd? Det kan hende at personen i eksempelet følte at jeg virkelig brydde meg, at noen endelig viste omsorg for personen og vedkommendes opplevelse av sitt problem. Jeg ønsker personen alt godt, og ingenting ville være bedre enn om smertene ble mindre. Dette kan formidles gjennom ord, og sannsynligvis enda kraftigere gjennom berøring. Muligens kan dette så virke inn på at personen slapper mer av. Vedkommende ga utrykk for kribling og prikking i armen, noe som kan være et tegn på økt blodsirkulasjon. Det er velkjent at stram og anspent muskulatur vil kunne hindre sirkulasjonen, og dermed bidra til underskudd på oksygen og næringsstoffer i vevet, noe som kan gi smerter i seg selv. Smertene vil så gjerne lede til mer anspenthet, med ytterligere forverring som konsekvens. En ond sirkel, kan man si. Det kan være at personen klarte å slappe av skikkelig for første gang på lenge, og at dette gir en selvforsterkende effekt som gjør at effekten vedvarer en tid.

En løs tanke fra meg kan være at det kanskje er nettopp dette som er "healing", "varme hender" eller hva man skal kalle det? Jeg tenker at det er ikke noe jeg gjør, som hjelper personen. Det er vedkommendes kropp som ordner opp selv. Jeg bare gir et dytt på veien, litt starthjelp om man vil. Og det er vel, slik jeg forstår deg, en mulig måte å se "evnen" du skriver litt om.

Jeg kan ikke finne noen særlig god forklaring på hvorfor jeg opplever disse kalde flekkene, ei heller hvorfor denne pussige varmefølelsen oppstår. Når det gjelder de kalde flekkene, så er mitt beste forslag at jeg ubevisst forstår hvor det er mest sannsynlig at de har vondt, basert på mine anatomi og fysiologikunnskaper samt erfaring som sykepleier. Og at jeg rett og slett innbiller meg denne kalde følelsen. I så fall merkelig, all den tid jeg ikke noen gang har opplevd at jeg tror på healing. Jeg har pleid å avfeie dette med placebo og lignende effekter, ettersom jeg ikke så det som spesielt troverdig. Personene merker forresten ikke denne kulden. Men de merker varmen, og her stopper det opp for min del, den kan jeg rett og slett ikke rasjonalisere for øyeblikket. Det at to mennesker samtidig kan innbille seg noe som ingen av dem har hatt noe verbal kommunikasjon om, det fortoner seg som uforståelig for meg. Omtrent som om to personer sitter i et mørkt rom og kjenne en plutselig stikkende følelse i venstre lår samtidig, eller noe slikt. Sannsynligheten for dette må anses som lav, etter det jeg kan forstå.

Imidlertid så foreligger det noe dokumentasjon på mulig effekt av healing, som beskrevet her:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/do ... ?id=141421
(se punkt 13.3.4 Healing) Denne viser at sitat: "Metoden må anses som kanskje effektiv,men det er ikke mulig å si noe om effekten på enkelte sykdommer eller sykdomsgrupper."

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette, sett i lys av den forskningen som er gjort.

Jeg håper dette kan gi deg svar på det du lurte på, og nye innspill mottas selvfølgelig med stor entusiasme fra min side!
Antall ord: 1506

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
kwandol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 23 Mar 2012 23:57
12

- - Hva kan dette være?

Innlegg av kwandol »

Kiara skrev:Hei og velkommen hit! :)

Jeg har også erfart at smerten kunne blitt værre etter healingen, og så vært helt borte, eller nesten helt borte neste dag. Hånden blir glødende varm når jeg legger den på, men den kjennes kald når vi kjenner på den.. Men det skjer ikke om den blir lagt på en plass som ikke er vond, untatt hvis jeg legger begge hender avslappet på skuldrene til noen, og gir en generell healing.
Dette er min erfaring.. ;)

Så jeg syns du bør fortsette med det du gjør! :)
Takk for det:)

Jeg synes det du forteller er interessant.

Det du forteller sammenfaller i stor grad med det jeg har opplevd, unntatt den generelle healingen du beskriver. Dette vet jeg ikke hva dreier seg om, og det kunne vært interessant for meg om du beskrev dette nærmere. Kanskje dette er noe jeg også kan forsøke?

Når det gjelder dette med at enkelte blir værre etterpå, for så å oppleve bedring av sine plager. Jeg har ingen forklaring på hvordan dette kan henge sammen, kanskje du har en?

Om jeg er så heldig at du tar deg tid til å lese det omfangsrike svaret mitt til Bearchild, så kan det hende at du finner noe av interesse der som vi kan prøve å finne ut av sammen.

Jeg ser frem til å høre fra deg!
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva kan dette være?

Innlegg av Bearchild »

Jeg synes du har en sunn innstilling. Det er viktig å være litt skeptisk, er fort gjort å la seg rive med i halleluja-tilstand når man opplever det du beskriver.. ;)
Hva det er som setter i gang disse legende prosessene er jo det evige spørsmålet. Emnet er diskutert opp og i mente også her på forumet, men så lenge vitenskapen ikke har noen måleenheter for fenomenet er det svært vanskelig å gjøre noe annet enn å synse.

Men det er viktig tror jeg det du er inne på med omsorg og omtanke. Det er flere som hevder at dette i seg selv kan framskynde en helbredelsesprosess. Samtidig velger jeg å tro at en del mennesker har evnen til litt mer enn å "spre godfølelse".. selv små barn som er elsket over alt på jord og opplever mer omtanke og omsorg enn andre blir jo også syke. Så gode tanker er ikke nok alene.
Jeg har også lest (uten at jeg finner noen dokumentasjon på dette..) at det å blåse på et sårt kne etter et fall faktisk har virkning utover bare "omsorgen". Siden jeg ikke finner igjen noe om dette er jeg på litt tynn is nå, men jeg erindrer å ha lest at "å blåse på" framskynder en helingsprosess.

Som igjen fører tilbake til at jeg mener dette er noe vi alle har i oss,- en av mange evner som har blitt undertrykket gjennom evolusjon(?). Vi har ikke samme behov for alle disse urinnstinktene lenger. Selv om man kanskje skulle tro at evnen til å lege sår og sykdom er et evig behov..?
Det er spesielt spennende når "skeptikere" oppdager denne type evner. Om det er åpenheten rundt "sånt" de siste årene, eller om det er noe annet vi enda ikke kjenner til blir jo også bare spekulasjoner, men det kan se ut som om fler og fler blir kjent med disse sidene av seg selv. Hadde alle bare vært like fornuftige som du gir inntrykk av å være! 8)

Men til ditt egentlige spørsmål om "hva dette kan være" er ditt eget svar like godt som alle andres. ;)
Antall ord: 359
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- - - Hva kan dette være?

Innlegg av Kiara »

kwandol skrev:
Kiara skrev:Hei og velkommen hit! :)

Jeg har også erfart at smerten kunne blitt værre etter healingen, og så vært helt borte, eller nesten helt borte neste dag. Hånden blir glødende varm når jeg legger den på, men den kjennes kald når vi kjenner på den.. Men det skjer ikke om den blir lagt på en plass som ikke er vond, untatt hvis jeg legger begge hender avslappet på skuldrene til noen, og gir en generell healing.
Dette er min erfaring.. ;)

Så jeg syns du bør fortsette med det du gjør! :)
Takk for det:)

Jeg synes det du forteller er interessant.

Det du forteller sammenfaller i stor grad med det jeg har opplevd, unntatt den generelle healingen du beskriver. Dette vet jeg ikke hva dreier seg om, og det kunne vært interessant for meg om du beskrev dette nærmere. Kanskje dette er noe jeg også kan forsøke?

Når det gjelder dette med at enkelte blir værre etterpå, for så å oppleve bedring av sine plager. Jeg har ingen forklaring på hvordan dette kan henge sammen, kanskje du har en?

Om jeg er så heldig at du tar deg tid til å lese det omfangsrike svaret mitt til Bearchild, så kan det hende at du finner noe av interesse der som vi kan prøve å finne ut av sammen.

Jeg ser frem til å høre fra deg!
Klart jeg har lest svaret fra Bearchild! :) Hun er en fornuftig dame (seriøst)! Ellers så leser jeg alltid allt alle har lagt inn, for å vite hva d dreier seg om.. Men kanskje ikke allt blir lest om det er en gammel tråd med veeeldig mange innlegg! ;)

Når jeg begynte med å heale bevisst, etter anbefaling at jeg burde søke mere kunnskap, og ta kurs, og da tok kurs, selv om det aldri hadde falt meg inn at det var noe for meg! Så lærte vi da på kurset hvordan vi skulle åpne oss opp, og kobble oss opp mot universets sterkeste kraft (lys), for så å ta inn healing gjennom kroppen, og sende den ut til den du vil gi den til.. Du kan da bare holde hendene hvor du vil.. og be om healing på høyeste å beste måte! Da skal den selv gå dit den evnt. trengs.
Jeg har etterhvert tilpasset hva, og hvordan jeg gjør det, etter å ha lest om flere måter å utføre healing på.. som jeg syns passer for meg, da vi selv kan finne vår egen måte å gjøre det på! Derfor syns jeg at din måte å gjøre det på, er ikke feil, om du erfarer at det er noe som ser ut til å virke. Men hvis du selv syns at du blir tappet for krefter, så bør du lære å ta inn energien eller hva vi skal kalle det,, utenifra, sånn at du ikke blir tappet for din egen energi!

Nå er har ikke jeg noen stor erfaring med dette, fordi det er så mye annet som opptar mitt liv. Og jeg ønsker bare å hjelpe mine nærmeste og venner, fordi jeg vil dem godt! Men for min del så syns jeg det krever sterk konsentrasjon, så jeg blir sliten, selv om jeg ikke blir tappet.. Så det er ikke noe jeg ønsker å drive med på heltid.. ;)

Forøvrig så sliter jeg en smule selv med å ha troen på meg selv.. og det skal en jo ikke! En skal ikke tvile.. En skal tro at det er gjort! Og takke for hjelpen.. (fra der ute en plass). For uansett må vi vite at det er ikke vi selv som gir healing! Vi er bare et instrument som videreformidler.. Og det er nok derfor så mange mener at vi alle har evnen i oss. Fordi det ligger en link til en kilde vi kan bruke, men ikke alle evner å se den og bruke den. Og jeg tror mange sånn som du gjorde, blir opps på at det er noe mere, fordi dine hender viser en for deg unormal reaksjon, og du så får tilbakemelding om at du lindret eller fjernet smerten som satt der..

Tror det er 2012 som kan ha noe med at stadig flere opplever varme hender, og mange opplevelser som får en til å spekulere i at det er noe mere enn en trodde, selv om en absolutt ikke trodde på slikt tull før.. Bevisthetsskiftet trer inn, og de, og vi som trodde ånder og sånnt var tull, dog spennende underholdning.. begynte, og begynner å oppleve "rare" ting selv, som får oss til å endre litt på synet vårt! ;)

Håper du forstod hva jeg prøvde å forklare.. :D
Antall ord: 792

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
kwandol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 23 Mar 2012 23:57
12

- - Hva kan dette være?

Innlegg av kwandol »

Bearchild skrev:Jeg synes du har en sunn innstilling. Det er viktig å være litt skeptisk, er fort gjort å la seg rive med i halleluja-tilstand når man opplever det du beskriver.. ;)
Hva det er som setter i gang disse legende prosessene er jo det evige spørsmålet. Emnet er diskutert opp og i mente også her på forumet, men så lenge vitenskapen ikke har noen måleenheter for fenomenet er det svært vanskelig å gjøre noe annet enn å synse.

Men det er viktig tror jeg det du er inne på med omsorg og omtanke. Det er flere som hevder at dette i seg selv kan framskynde en helbredelsesprosess. Samtidig velger jeg å tro at en del mennesker har evnen til litt mer enn å "spre godfølelse".. selv små barn som er elsket over alt på jord og opplever mer omtanke og omsorg enn andre blir jo også syke. Så gode tanker er ikke nok alene.
Jeg har også lest (uten at jeg finner noen dokumentasjon på dette..) at det å blåse på et sårt kne etter et fall faktisk har virkning utover bare "omsorgen". Siden jeg ikke finner igjen noe om dette er jeg på litt tynn is nå, men jeg erindrer å ha lest at "å blåse på" framskynder en helingsprosess.

Som igjen fører tilbake til at jeg mener dette er noe vi alle har i oss,- en av mange evner som har blitt undertrykket gjennom evolusjon(?). Vi har ikke samme behov for alle disse urinnstinktene lenger. Selv om man kanskje skulle tro at evnen til å lege sår og sykdom er et evig behov..?
Det er spesielt spennende når "skeptikere" oppdager denne type evner. Om det er åpenheten rundt "sånt" de siste årene, eller om det er noe annet vi enda ikke kjenner til blir jo også bare spekulasjoner, men det kan se ut som om fler og fler blir kjent med disse sidene av seg selv. Hadde alle bare vært like fornuftige som du gir inntrykk av å være! 8)

Men til ditt egentlige spørsmål om "hva dette kan være" er ditt eget svar like godt som alle andres. ;)
Ja, jeg er enig i at det gjelder å "holde hodet kaldt", for å si det slik.

Jeg tenker at disse legende prosessene går av seg selv så lenge «ingrediensene» som trengs er til stede, og er en forutsetning for at liv skal kunne eksistere på jorden. Metabolisme er felles for levende orgamismer, og er blant annet med på å gjøre dem i stand til å reparere seg selv. Det er mulig at prosessene har oppstått ved evolusjon, som jeg personlig anser som mest sannsynlig for øyeblikket. Andre årsaker kan imidlertid ikke utelukkes helt.

Når det gjelder dette med å blåse på et sårt kne, som du nevner, så er jo dette noe de fleste kjenner til fra barndommen. Hvis du er interessert i dette, så kan du se nærmere på Melzack og Walls portteori, også kjent som "gate control theory". Det er fysiologiske årsaker til at dette fungerer, så det stemmer som du sier, det har virkning utover omsorgen i seg selv. Jeg kjenner ikke til at dette skal fremskynde noen tilhelingsprosess, det kan likevel ikke utelukkes.

Det er godt mulig at alle mennesker har evner til å hjelpe andre med å bli friske av enkelte sykdommer, på en eller annen måte som vi enda ikke har klart å kartlegge. Det trenger ikke å være overnaturlig på noe vis, heller. Tenk bare på utviklingen vestlig medisin har sett de siste 100 årene.

Det var interessant dette om undertrykking av evner gjennom evolusjon. Man kunne kanskje tenke seg at det er større forekomst av «healer» evner i isolerte urbefolkninger som lever på forskjellige steder i verden?

Det kan se ut som at flere blir mer åpne for slikt ja. Snåsamannen er jo en god promotør, for å si det slik.

Jo, takk for det. Jeg er nok ganske så fornuftig innimellom, bare ikke hele tiden:)

Avslutningsvis så har jeg noen detaljer som forklarer hvordan jeg kom på å teste dette på kona, som jeg skrev i første post. Jeg valgte å ikke ta det med tidligere, for det virket litt for søkt for meg. Men nå som vi er kommet i gang her, så kan jeg vel ta det med i en senere post om du har interesse av det.
Antall ord: 733

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
kwandol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 23 Mar 2012 23:57
12

- - - - Hva kan dette være?

Innlegg av kwandol »

Klart jeg har lest svaret fra Bearchild! :) Hun er en fornuftig dame (seriøst)! Ellers så leser jeg alltid allt alle har lagt inn, for å vite hva d dreier seg om.. Men kanskje ikke allt blir lest om det er en gammel tråd med veeeldig mange innlegg! ;)

Når jeg begynte med å heale bevisst, etter anbefaling at jeg burde søke mere kunnskap, og ta kurs, og da tok kurs, selv om det aldri hadde falt meg inn at det var noe for meg! Så lærte vi da på kurset hvordan vi skulle åpne oss opp, og kobble oss opp mot universets sterkeste kraft (lys), for så å ta inn healing gjennom kroppen, og sende den ut til den du vil gi den til.. Du kan da bare holde hendene hvor du vil.. og be om healing på høyeste å beste måte! Da skal den selv gå dit den evnt. trengs.
Jeg har etterhvert tilpasset hva, og hvordan jeg gjør det, etter å ha lest om flere måter å utføre healing på.. som jeg syns passer for meg, da vi selv kan finne vår egen måte å gjøre det på! Derfor syns jeg at din måte å gjøre det på, er ikke feil, om du erfarer at det er noe som ser ut til å virke. Men hvis du selv syns at du blir tappet for krefter, så bør du lære å ta inn energien eller hva vi skal kalle det,, utenifra, sånn at du ikke blir tappet for din egen energi!

Nå er har ikke jeg noen stor erfaring med dette, fordi det er så mye annet som opptar mitt liv. Og jeg ønsker bare å hjelpe mine nærmeste og venner, fordi jeg vil dem godt! Men for min del så syns jeg det krever sterk konsentrasjon, så jeg blir sliten, selv om jeg ikke blir tappet.. Så det er ikke noe jeg ønsker å drive med på heltid.. ;)

Forøvrig så sliter jeg en smule selv med å ha troen på meg selv.. og det skal en jo ikke! En skal ikke tvile.. En skal tro at det er gjort! Og takke for hjelpen.. (fra der ute en plass). For uansett må vi vite at det er ikke vi selv som gir healing! Vi er bare et instrument som videreformidler.. Og det er nok derfor så mange mener at vi alle har evnen i oss. Fordi det ligger en link til en kilde vi kan bruke, men ikke alle evner å se den og bruke den. Og jeg tror mange sånn som du gjorde, blir opps på at det er noe mere, fordi dine hender viser en for deg unormal reaksjon, og du så får tilbakemelding om at du lindret eller fjernet smerten som satt der..

Tror det er 2012 som kan ha noe med at stadig flere opplever varme hender, og mange opplevelser som får en til å spekulere i at det er noe mere enn en trodde, selv om en absolutt ikke trodde på slikt tull før.. Bevisthetsskiftet trer inn, og de, og vi som trodde ånder og sånnt var tull, dog spennende underholdning.. begynte, og begynner å oppleve "rare" ting selv, som får oss til å endre litt på synet vårt! ;)

Håper du forstod hva jeg prøvde å forklare.. :D

Takk for din beskrivelse av metoden:)

Jeg opplevde at jeg ble veldig sliten og sovnet på sofaen straks etter den første gangen, uten at jeg kan se noen spesiell grunn til det. Så det kan godt hende, som du er inne på, at jeg ble tappet for energi på en eller annen måte ja. Etter dette så har jeg isom regel følt meg «som vanlig» eller til og med mer energisk. Nesten som om jeg blir «fyllt på» energi. Det kan hende at dette fungerer som en slags meditasjon, og at det er der denne følelsen kommer fra, for alt jeg vet.

Skeptikeren i meg har i dag funnet et par artikler, etter litt rask googling:
Herbert Benson et al., "Body temperature changes during the practice of Tum-mo yoga" (1982) som kan lastes ned herfra http://lib.semi.ac.cn:8080/tsh/dzzy/wsqk/Nature/295-234.pdf
En annen artikkel ved Vernon A. Barnes, PhD, Frank A. Treiber, PhD, J. Rick Turner, PhD, Harry Davis, MS and William B. Strong, MD, Acute Effects of Transcendental Meditation on Hemodynamic Functioning in Middle-Aged Adults fra 1999 viser også til økt perifer sirkulasjon ved meditasjon.

Det hevdes altså at enkelte former for meditasjon kan øke blodtilførselen og temperatur i fingre og tær. Kanskje dette kan være en mulig eller delvis forklaring på «varme hender»? Det vil så så fall i noen grad kunne forklare hvorfor begge parter opplever at hånden blir varmere. Dette skulle man jo lett kunne måle, også. Det ene vil ikke automatisk utelukke det andre, og med dette mener jeg at det likevel kan foreligge ukjente forhold her som vi ikke vet om enda. I utganspunktet så er det ikke mulig å påvirke slike autonome reaksjoner med viljen, hjertet vil for eksempel fortsatt slå selv om man bestemmer seg for at det skal slutte. Så dette synes jeg er ganske interessant:)

Angående dette med konsentrasjon. For min del, så gjør jeg ikke noe annet enn å plassere hånden på personen. Og så går dette av seg selv, hva det nå enn er. Det virker som at dette fungerer ganske forskjellig fra person til person, etter det jeg har forstått.
Det å tvile på seg selv, er noe de fleste opplever fra tid til annen. Jeg tenker at dette er relativt «normalt», vi kan være som vi er akkurat nå og det er helt ok. Selv takker jeg ingen(ting) for hjelpen, det skjer tross alt uten at jeg har bedt om noe som helst.

Jeg ble litt nysgjerrig, hva tenker du det er med 2012 som kan virke inn på den måten du beskriver?

(edit pga feil i quotefunksjon og link)
Antall ord: 1011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Hva kan dette være?

Innlegg av Kiara »

2012 er jo blitt dømt til jordens undergang, pga. at maya-kalenderen slutter her.. mens mange mener det er ikke tilfelle, men at det er et stort bevisthetskifte som skjer nå! Som f.eks. gjør at flere oppdager healerevner, opplever paranormale fenomener, ser mere, og blir mere opptatt av dette pga. egne opplevelser. Jeg kan ikke utdype så veldig rundt det da, for jeg er ikke så flink til å sette av tid til å lese allt så inngående, eller har slett ikke tid, selv om jeg vil.. Men jeg får med meg litt om veldig mye, og skulle så gjerne satt meg mere inn i ting! Men mye bygger på urgammel kunnskap.. Så vidt jeg har fått med meg, så er Moonstone en utrolig innholdsrik og belest kilde, med utrolig mye interesant kunnskap innenbords! :D Så jeg vil tro han vil kunne svare mye på allt mulig en lurer på.. Uten at jeg kan garantere for at han gidder da.. hehe..

Har mere jeg skulle svart deg på nå. Men jeg er stuptrøtt etter mange nattvakter, og lite søvn.. så tror jeg må bare gi meg nå, for hodet er bare en slags tåke! Så skal komme meg i seng, og prøv å få en normal døgnryttme noen dager, før det er på en igjen.. ;)
Skal lese igjenom, så jeg blir litt oppdatert her i morra, så kanskje hodet er litt mer klart til å svare litt mere.. :D Natta.. :zzz
Antall ord: 246

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Hva kan dette være?

Innlegg av Kiara »

Du spurte om hva jeg trodde årsaken kunne være til at smertene ble værre før de ble bedre..

Først så må jeg si at det ikke alltid er sånn, men har opplevd det to-tre ganger.. Men uansett så har det som oftest tatt en dag før effekten kom. Det tror jeg er fordi healingen er en prosess som hjelper kroppen igang med å lege seg selv! Og det vil naturlig nok ta litt tid..

Hvis du ser for deg at noe lignende skjer som ved f.eks. akkupunktur, altså at nervebaner blir aktivert, blokkeringer fjernet, og blodomløpet stimulert.. Prosessen tar litt tid før du merker bedring da også.. Og som oftest trenger man flere behandlinger før en blir bra.
Jeg har jo vært til mange behanslinger både hos fysio, kiropraktor, og osteopat. Felles for alle behandlingene er at jeg alltid har fått veldig vondt etter behandlingene, og gjerne i to-tre dager! Men de sier at det er naturlig at det blir sånn..
Nå er jo healingen som behandling veldig skånsomt. Og en slipper smerter under behandlingen. Jeg tror at ved større smerter etter behandlingen, så kommer den av at spent muskulatur og sener løsner seg opp..

Det at jeg åpner meg opp, og henter energien utenifra, er for å ikke tappe meg selv.. og gjerne få påfyll også. :D Men jeg er ikke sikker på at det er nødvendig! Eric Pearl, mener at det ikke er nødvendig å utføre noen som helst ritualer for å gi seg selv, eller andre healing! Eller rense seg etterpå. Boka hans, reconective healing er veldig ineresant, og anbefaler å lese den, hvis du er interesert i å finne ut litt mere..

Jeg lurer veldig på om Snåsamannen gjorde noe spesiellt! :)

Vet ikke helt om jeg har gått glipp av noe du lurte på, eller gitt for uklare svar.. Men du må bare spør, men jeg kan sikkert ikke svare på allt, untatt det som gjelder egne erfaringer! :D

Ellers så lurer jeg på om du kjenner noe slags prikking i hode, eller hender? Jeg får veldig prikking oppå hodet, og pannen. Hendene føles som de pulserer, og kjennes glohete, men de kjennes helt normale når en kjenner på de om de er så varme!
Denne prikkinga kan bare sette igang uten at jeg har gjort noe, som om noe gir beskjed at jeg skal heale nå..
Antall ord: 412

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
kwandol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 23 Mar 2012 23:57
12

- - Hva kan dette være?

Innlegg av kwandol »

Kiara skrev:Du spurte om hva jeg trodde årsaken kunne være til at smertene ble værre før de ble bedre..

Først så må jeg si at det ikke alltid er sånn, men har opplevd det to-tre ganger.. Men uansett så har det som oftest tatt en dag før effekten kom. Det tror jeg er fordi healingen er en prosess som hjelper kroppen igang med å lege seg selv! Og det vil naturlig nok ta litt tid..

Hvis du ser for deg at noe lignende skjer som ved f.eks. akkupunktur, altså at nervebaner blir aktivert, blokkeringer fjernet, og blodomløpet stimulert.. Prosessen tar litt tid før du merker bedring da også.. Og som oftest trenger man flere behandlinger før en blir bra.
Jeg har jo vært til mange behanslinger både hos fysio, kiropraktor, og osteopat. Felles for alle behandlingene er at jeg alltid har fått veldig vondt etter behandlingene, og gjerne i to-tre dager! Men de sier at det er naturlig at det blir sånn..
Nå er jo healingen som behandling veldig skånsomt. Og en slipper smerter under behandlingen. Jeg tror at ved større smerter etter behandlingen, så kommer den av at spent muskulatur og sener løsner seg opp..

Det at jeg åpner meg opp, og henter energien utenifra, er for å ikke tappe meg selv.. og gjerne få påfyll også. :D Men jeg er ikke sikker på at det er nødvendig! Eric Pearl, mener at det ikke er nødvendig å utføre noen som helst ritualer for å gi seg selv, eller andre healing! Eller rense seg etterpå. Boka hans, reconective healing er veldig ineresant, og anbefaler å lese den, hvis du er interesert i å finne ut litt mere..

Jeg lurer veldig på om Snåsamannen gjorde noe spesiellt! :)

Vet ikke helt om jeg har gått glipp av noe du lurte på, eller gitt for uklare svar.. Men du må bare spør, men jeg kan sikkert ikke svare på allt, untatt det som gjelder egne erfaringer! :D

Ellers så lurer jeg på om du kjenner noe slags prikking i hode, eller hender? Jeg får veldig prikking oppå hodet, og pannen. Hendene føles som de pulserer, og kjennes glohete, men de kjennes helt normale når en kjenner på de om de er så varme!
Denne prikkinga kan bare sette igang uten at jeg har gjort noe, som om noe gir beskjed at jeg skal heale nå..
Dette med forverring av smerter har jeg opplevd 1 gang. Bortsett fra denne gangen så har personene angitt effekt enten umiddelbart eller i løpet av timer etterpå. Det du beskriver angående effekt av behandlingsmetodene du nevner, virker ikke usannsynlig for meg. Jeg ser det du sier om spent muskulatur som "løser seg opp", som en sannsynlig forklaring.

Når det gjelder snåsamannen, så refererte jeg til ham som en person som har klart å skape reklame for enkelte alternative behandlingsmetoder, eller evner. Selv har jeg ingen erfaring med snåsamannen utover det jeg har sett på tv eller lest i aviser.

Det du nevner om diverse fornemmelser i hodet ditt og hendene dine har jeg i noen grad opplevd selv. Jeg har iblant merket en slags varmefølelse i hendene i enkelte personers nærvær, under telefonsamtale med disse personene eller ved å tenke på dem. Inntil videre så oppfatter jeg dette som et psykologisk fenomen og muligens som utslag av det jeg skrev i et tidligere innlegg med henhold til meditasjon, eventuelt selvsuggesjon. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis representerer noen "beskjed" til meg om at jeg skal "heale". Dette også fordi det ikke har skjedd hver gang forut for mine "forsøk". Jeg får se hvordan dette blir fremover:)

Forøvrig, dette med 2012 og diverse teorier som eksisterer rundt dette: Min holdning her er at jeg får se hva som skjer.
Antall ord: 654

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hva kan dette være?

Innlegg av Bearchild »

Dytter på denne i håp om flere innspill. ;)

"Varme hender" er jo hverken noe nytt eller ukjent fenomen, men diskusjonen om hvorvidt det er noe i det er vel like aktuell nå som før.
Håper noen kan hjelpe meg litt med å søke på emner som berører dette? Så slipper jeg å lese igjennom masse gamle tråder helt på egenhånd. :eang

Jeg leter bla etter en test som ble utført med forskjellige mikrober i petriskåler der en "healer" beviselig endret veksten på mikrobene. Hadde vært moro å sett om det er gjort ytterligere forskning på dette?
Jeg klarer heller ikke finne "noe nytt" om forskning på healing, bare gamle rapporter og skrifter. Jeg nekter å tro at sånn type forskning er lagt på is, kanskje jeg leter på feil plasser?

Og mens jeg alikavel er i gang. Et av argumentene for at dette med å kunne lege/ helbrede ved hjelp av å bare holde hendene på noen bare er juks og/ eller fantasi er den berømte millionpotten James Randi har utlovet til den eller de som kan overbevise han om at dette er mulig.
Randis metoder er omdiskuterte, men finnes det noen publikasjoner av forsøk han har debunket utover Youtubeklipp fra TV-show?

Ikke for å herpe tråden, men for å se forskjellige aspekter av "Hva dette kan være".
Antall ord: 225
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !