Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinStevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av Heksepusen »

Kan jo si det slik at vi har nesten byttet ut alt skukker her i huste med Stevia for to årsiden og ja vi merker forskjell her.
Her bruker vi Stavia i alt fra kaker til vanelig matlaging. Vi har tre planter stånde her hjemme nå å en god del til tørk som skal males opp og bli til pulver.
Planten er jo lett å dyrke å krever ikke all verden jeg begynte for to årsiden med tre planter og i dag har vi på det meste 14 planter og alle stammer fra samme plante som jeg plantet for 2 årsiden.
Konsentrate er best å bruke i kaker har jeg funnet ut er ikke så morsomt og finne små grønne patikkler i kakene eller kremen.
Men dette er en plante jeg kan og vil anbefale.
Antall ord: 134
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av Nephandi »

Jeg bruker stevia iblant, men er nok kjæresten som er mest hengiven til den. Det blir så fort feildosering, og da får den også litt "kunstig" søtpreg for min del. Det er vanskelig å dosere synes jeg, for det kan fort bli for søtt også. Det kreves jo så ufattelig små mengder!
Ja hvis man bruker for mye stevia så blir den litt emmen i smaken og det er utrolig lite som skal til for å sette søtsmak på noe. Min mor bruker et blad til en hel bolle med pisket krem.
Antall ord: 95
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av Lilja »

Jeg fant denne på Rema i dag
Image

Jeg må innrømme at jeg har veldig liten greie på dette, og aner ikke hvorvidt dette produktet er et "bra" Stevia-produkt. Men jeg må si jeg ble imponert over smaken!! Dette kan fort bli en god erstatteer til sukker i heimen her. Jeg kan ikke fordra kunstig søtning, og har vært skeptisk til Stevia også fordi mange sier at det har litt av den samme smaken som f.eks suketter. Men dette smakte veldig greit!
Syns ikke det var så dyrt heller, betalte noen-og-tredve kroner for denne boksen.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

- - Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av livingdeaddoll »

Lilja skrev:Jeg fant denne på Rema i dag
Image

Jeg må innrømme at jeg har veldig liten greie på dette, og aner ikke hvorvidt dette produktet er et "bra" Stevia-produkt. Men jeg må si jeg ble imponert over smaken!! Dette kan fort bli en god erstatteer til sukker i heimen her. Jeg kan ikke fordra kunstig søtning, og har vært skeptisk til Stevia også fordi mange sier at det har litt av den samme smaken som f.eks suketter. Men dette smakte veldig greit!
Syns ikke det var så dyrt heller, betalte noen-og-tredve kroner for denne boksen.
Du burde lese innholdsfortegnelsen på denne! Fant den eller en som lignet på denne på Meny for ikke så lenge siden. Den var uttynnet med masse kunstigt rart, bla. andre søtningsmidler som ikke er så heldigt for kroppen.
Anbefaler deg å kjøpe fra iHerb, der du får kjøpt billig og av bedre kvalitet.
Antall ord: 159

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av helgemann »

Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - - Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av Lilja »

livingdeaddoll skrev:
Lilja skrev:Jeg fant denne på Rema i dag
Image

Jeg må innrømme at jeg har veldig liten greie på dette, og aner ikke hvorvidt dette produktet er et "bra" Stevia-produkt. Men jeg må si jeg ble imponert over smaken!! Dette kan fort bli en god erstatteer til sukker i heimen her. Jeg kan ikke fordra kunstig søtning, og har vært skeptisk til Stevia også fordi mange sier at det har litt av den samme smaken som f.eks suketter. Men dette smakte veldig greit!
Syns ikke det var så dyrt heller, betalte noen-og-tredve kroner for denne boksen.
Du burde lese innholdsfortegnelsen på denne! Fant den eller en som lignet på denne på Meny for ikke så lenge siden. Den var uttynnet med masse kunstigt rart, bla. andre søtningsmidler som ikke er så heldigt for kroppen.
Anbefaler deg å kjøpe fra iHerb, der du får kjøpt billig og av bedre kvalitet.
Jeg har lest den innholdsfortegnelsen, og er klar over at dette ikke er et rent steviaprodukt. Den inneholder maltodextrin, som er et helt vanlig "fyllstoff" i søtningsmidler. Det er sikkert ikke like bra som ren stevia, men en kjapp googling tyder på at det kanskje ikke er så ille heller.
http://www.diabeteslinjen.no/diabetesli ... /arkiv.php
Utover maltodextrin, inneholder det kun stevia ekstrakt, og en smakstilsetning.
Antall ord: 229

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av Lilja »

helgemann skrev:Steviosa er bra! Har den selv.

http://www.helseogkost.no/diverse/forsi ... 25-g-NYHET
Men hvordan er smaken? Blir det "kunstig" smak om man bruker det i stedet for sukker?
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av helgemann »

Spør søsteren min som griner på nesen... :D

Sånn bart, smaker det vondt/surt. Men i maten smaker det noe helt annet. Du får en måleskje du kan bruke. En kvart måleskje er nok til teen din. I bakverk og f.eks. grøt, må du ha mer. Teen blir ikke så søt, og du merker ikke noe kunstig smak. Du merker en naturlig søthet. En måleskje er sånn ca like stor i breden som negelen på lillefingeren.
Sist redigert av helgemann på 08 Okt 2012 15:36, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

- - Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av livingdeaddoll »

helgemann skrev:Steviosa er bra! Har den selv.

http://www.helseogkost.no/diverse/forsi ... 25-g-NYHET
25g til 149,- !!! :haha De hippiene tar seg godt betalt... :P

Du får 100g stevia til under $6 på iHerb..
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av helgemann »

Maltodekstrin
Energi: 4 kcal/gram Finnes i: Flere av de vanlige barnegrøtene, til sukkerredusert kakaopulver og lignende.
Maltodekstrin er en ingrediens virksomhetene tilsetter for å gi volum til produkter, hvor sukkerinnholdet er redusert. Men maltodekstrin er et karbohydrat (stivelse) som ved forbrenning i kroppen vil tilføre like mye energi som sukker.

For diabetikere: Dette er hydrolysert stivelse som vil oppføre seg som sukrose, vanlig sukker. Gult lys
Kilde: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=549021
Sukker - hva er det?
...
Maltose, også kjent som maltsukker, er halvparten så søt som sukrose (sukker). Den er produsert av stivelse (bygg, hvete, ris eller andre korn). Det har vært produsert i Kina siden 200 f.Kr. Vi bruker den i å lage øl og som tilsetning til enkelte bearbeidede matvarer.

I kroppen vår, dannes maltose som første skritt i fordøyelsen av stivelsesholdige matvarer. Det brytes deretter ned til glukose.
Kilde:http://lovelyliller.com/stor-guide-dine ... tt-sukker/
Ulemper og bivirkninger av Maltodekstrin

Som med høye mengder av karbohydrater, forbruker store mengder maltodextrin kan føre til vektøkning, bare på grunn av det store antallet kalorier kunne man være tidkrevende.
Kilde: http://www.prgmea.com/6/2012/05/bivirkn ... strin.html

Akkurat som med øl, hvor mange får øl mage pga hyppig og stor inntak av øl. Som er brygget på bl.a. malt.
Antall ord: 232

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

- - Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av livingdeaddoll »

helgemann skrev:6 $ = 34,57 NOK + frakt (20 $) 115,23 NOK (DHL) = 149,8 NOK! Du sparer ingenting på det!

Hvis du da ikke bestiller denne som har fått høyt score på iherb, merk at den er satt ned i pris nå:

NuNaturals, NuStevia, NoCarbs Blend, 3.5 oz (98 g), SRP: $9.99 (NOW) Our price: $5.74

En annen som også har fått høyt score på iherb, men har mindre innhold:

Now Foods, Certified Organic, BetterStevia, Extract Powder, 1 oz (28 g), $5.95.

Du kan bestille postmail, men da er det innom toll og alt det der, pluss at det tar flere uker før du får det postkassa, og du har heller ingen garanti eller sporing.

Derfor DHL, da tar ca en uke før du har det i postkassa din.

http://www.iherb.com/Stevia-Powder?sr=12
??? Du sparer ingenting på det??!!??
25g vs. 100g? Det er 75g i forskjell!
Dessuten må du absolutt ikke betale $20 i frakt! Jeg og kjæresten min betaler $6 for frakt på iHerb og får varene tilsendt iløpet av en uke. De har blitt veldig raske på å sende ting..
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av ludoburgero »

Inneholder ikke den stevia-greien natriumcyklamat?
Hvis det er den samme jeg har sett (ser slik ut) som er avbildet her, ville jeg aldri puttet det i meg.

Natriumcyklamat er bevist kreftfremkallende iallefall. Så HVIS det er den, hadde jeg ikke kjøpt den.
Maltodextrin er helt vanlig fyllstoff, det er sant. Det bruker de også i "rene" steviaprodukter.
Jeg hadde ikke uroet meg for maltodextrin. Når det gjelder penger å spare så er det så sinnssyke blodpriser på alt slik her i Norge fordi alle lanserer det som om det var nisjeprodukter.

I nisse-Norge kommer vi alltid slepende etter, og siden det er så dyrt å importere ting her uansett "MÅ" en jo ta seg godt betalt skal en ha noe fortjeneste på det. Sånn er det bare.

iHerb som nevnt her, er en fantastisk bra side der man får varer til - ja, riktig - rundt 6 dollar i frakt. Det tar mellom 6-8 dager typisk å få varene tilsendt fra USA. Jeg er frelst og fornøyd med iHerb.
Antall ord: 172
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av Lilja »

Det står ingen ting om natriumcyklamat i innholdsfortegnelsen, ihvertfall...? Men som sagt, jeg har virkelig ingen anelse, utover at jeg ble positivt overrasket over smaken.
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av helgemann »

Lilja skrev:Det står ingen ting om natriumcyklamat i innholdsfortegnelsen, ihvertfall...? Men som sagt, jeg har virkelig ingen anelse, utover at jeg ble positivt overrasket over smaken.
strö
Per tesked (0,5 g) Per 100 g
Energi 1,88 kcal (7,9 kJ) 376 kcal (1598 kJ)
Proteiner 0 g 0,01 g
Kolhydrater 0,47 g 94 g
Fett 0 g 0 g

Ingredienser: Maltodextrin, sötningsmedel (steviolglykosider*), smakämnen. * Steviolglykosider är naturliga extrakt från steviablad.
Kilde: http://www.canderel.se/stevia/products_pulver.html
Sist redigert av helgemann på 08 Okt 2012 15:30, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
shadowgirl
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1383
Startet: 06 Jun 2007 15:33
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 4 ganger

- Stevia (med mer) - kontra sukker og kunstig søtning!

Innlegg av shadowgirl »

Når jeg bestiller fra Iherb så velger jeg den billigste frakten, ca 4-6$, det kommer alltid innen 1 uke hos meg :)
Antall ord: 23
Et Kyss Om Dagen, Er Bra For Magen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links