Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinUrtemedisin

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

Urtemedisin

Innlegg av Moondancer »

Jeg har lyst å ha en tråd der vi anbefaler urter:

Jeg elsker disse teene. Kjøpte dem i Tyskland

http://www.kraeutergarten-pommerland.de ... index.html

Bilde
Bilde
Antall ord: 27
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av ludoburgero »

Jeg kan tipse om iHerb.com (igjen)!
Her har jeg handlet det meste som finnes.

Da min mor tidligere i år mistet lillebroren sin hadde hun søvnproblemer i en periode, så da kjøpte jeg valerina-kamille-sitronmelisse-te der, en engelsk type som vanligvis er veldig dyr. Der koster den ikke mye. Ellers kjøper jeg ingefær-og-peppermynte-olje-kapsler som er høykonsentrert for magebesvær, noe som demper plagene mine til et fornøyelig og nesten nullpunkt-nivå, siden jeg har litt plager fremdeles dersom jeg får i meg noe "skjult" gluten. I og med at jeg har oppdaget at jeg er intolerant mot gluten, driver jeg også å bestiller masse glutenfri melblandinger der - som ikke kan sammenlignes med norske priser (bortsett fra Toro sine glutenfri produkter, fantastiske og rimelige!)

Ellers har jeg kjøpt noen naturlige sovemedisiner der som heter "Mystic Sleep", som i tillegg har en artig effekt som gjør at drømmene mine blir tydeligere og at jeg husker dem bedre. De inneholder urter som stimulerer melatonin-produksjonen, og inneholder morning glory seeds. To slike kapsler før leggetid har dessuten hjulpet meg å sove sammenhengende. Jeg har til tider store problemer med å sove mer enn 15-30 minutter av gangen, for så å sove og våkne 10-20 ganger iløpet av natta. Det skjer simpelthen ikke når jeg bruker disse, men jeg sparer på dem og bruker de ikke så ofte siden de er relativt dyre.

De har dessuten hele sortimentet av "Celestial Season" (teposer) der inne. Fantastisk. Mange flere også. I tillegg har jeg kjøpt flere kaffeprodukter og sjokoladeprodukter der inne.
Jeg kjøper også søtningsmidler her (stevia, xylitol og kokosblomstsukker). De har agave også.
Egentlig har de alt - til en svært snill pris.

Dessuten vil jeg legge til at det er bare til å bruke gavekode LUD576 for å FÅ 5 dollar å handle for hvis man gjør det første gang. Eventuelt 5 dollar i avslag. Gjelder kun første kjøpet.

De selger også hampfrø og hampproteiner, de har en rekke kjente serier av slike ting man får kjøpt på helsekost til en mye lavere pris der inne. Vær imidlertid forsiktig med å kjøpe ting som ikke er lovlig å ta inn til Norge - så ikke gå på en smell sånn som meg og kjøp "bare D-vitaminer jo..." når de inneholder 10x mengden som er tillatt for innførsel her til lands. Greit å sjekke opp slike ting. Til info kan jeg si at det er tillatt med kun 400 IU her, mens der inne selges det til opp mot 5000 IU.

iHerb er også flinke på vitaminer og næring ekstrahert fra naturlige kilder.
Flere av produktene de har der inne er økologiske og/eller organiske/biologiske!

Dermed ikke sagt at alt er det. De har jo til og med Nesquik med jordbærsmak, så...

Jeg kan på det varmeste anbefale iHerb. Kjøpte meg nylig glutenfri brownies-mix der i tillegg til økologisk (raw) kokosnøtt-sjokolade-pålegg, som smaker fantastisk når en varmer det opp!
En annen ting jeg er blitt helt frelst på der inne er noen sjokoladeplater som er glutenfri, melkefri, med ris-crisp og ris-melk. Soyafri også. La meg se... urter var det jo først og fremst vi skulle snakk om; jeg har også en hel haug med ginkgo biloba og andre godsaker jeg har kjøpt der inne.

Hvis man skal dyrke ting selv anbefaler jeg derimot Impecta.se
En svensk nettside for frøhandel! :)
Antall ord: 598
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av jeditrond »

Takk for tips om nettside ludoburgero! Får ta en grundigere kikk der, er på jakt etter ginseng bla. Som er litt dyrt i den vanlige helsekostsjappa :)
Antall ord: 27
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av Visenda »

Et lite problem med innførsel av urter fra utlandet, er at tollvesenet ikke liker det i det hele tatt. Og da spesielt urter som er klasset som medisin.
Antall ord: 29
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av Moondancer »

Det er også en ting. Urter med medisinsk effekt får ikke selges fritt, mens man kan dope seg på statens regning... Rare Norge! :roll:
Antall ord: 24
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av ludoburgero »

Jeg er ikke den som nødvendigvis trekker ned buksa og gjør min mindre solbeskinte del tilgjengelig for staten da, men byråkratiet har rammet meg bare en eneste gang i forbindelse med D-vitaminer.

Eier ikke særlig respekt for overformynderi.
Hva jeg putter i kroppen min er min sak, og jeg vil ikke ha lovens lange arm opp der frivillig.

Autorisert narkotika er ikke det spor bedre på mange måter, og det blir kjempeabsurd og så pinlig banalt når man sammenligner alle preparater som faktisk er lovlige, kontra de som er ulovlige, at det finnes ikke tid nok for ti generasjoner fremover å begynne diskusjonen engang.
Antall ord: 110
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av Visenda »

Hjelper ikke mye å ikke vise frem hva man gjør, når posten åpner pakken for å fortolle den.
Antall ord: 18
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av ludoburgero »

Nei, vi er fanga og hjelpesløse. Er bare til å gi opp og aldri stå opp for seg selv eller sine rettigheter, og iallefall aldri gjøre det man bare mener er godt til tross for om loven og Gud måtte forby det.

Litt sånn småironisk da, men en kan jo ikke hjelpe for å tenke at mange mennesker virker som å operere etter slike leveregler. Jeg undres noen ganger over om folk hadde sluttet å bry seg om folk hvis det ble forbudt å vise følelser. Hadde vi vært så lydige da også?

Vel, over til urtemedisiner: hvis det finnes tips mot tinnitus der ute, fordi jeg holder på å rakne mentalt til de grader akkurat idag, her og nå, fordi det er måte på hvor mange dager i strekk jeg klarer å holde ut med mangedoblet volum på den ultrafrekvente pipelyden... gi beskjed dersom noen vet! Det må da finnes noen urter som kan hjelpe? Jeg har prøvd magnesium, diverse homeopatiske midler, ginkgo biloba, ginseng, kutte ned på kaffe, kutte ut kaffe, kutte ut alkohol, kutte ned på sukkeret, kuttet ut alle hveteprodukter... og mye mer... men foreløpig ingenting som funker.
Antall ord: 195
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av Visenda »

Det eneste jeg har hørt om som har virket litt, f.eks. til morsan, er veiledning i hvordan man flytter fokus fra lyden, hvordan man klarer å leve med det. Det kan fås henvisning til via fastlegen. Jeg har ikke hørt om noen som er blitt kurert.
Antall ord: 49
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av ludoburgero »

Nei, jeg har fått en "lydmaskin" (egentlig bare en mp3-spiller med høyttaler og innebygde lyder) som spiller naturlyder for meg, hvor jeg kan kombinere et par lyder som looper hele natta.

Dette har vært til stor hjelp for søvnen, men i tider som dette hvor tinnitusen er på det høyeste så hjelper ikke engang det, og det eneste er å konstant bruke en del energi på å holde humøret oppe og ta latteren til forsvar i selv de situasjoner der man "burde" bli frustrert og sint.

Hadde jeg ikke hatt det problemet nå, tror jeg at jeg hadde vært verdens blideste.
Antall ord: 107
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av keke »

http://www.helseogkost.no/nettbutikk/oe ... etabletter har flere faste kunder på denne.. desverre ikke en kur da "susen" kommer tilbake når du ikke tar tilskuddet lengre...

http://www.rolv.no/index.html

https://www.dmt-nexus.me/forum/default. ... ts&t=11305 mulig candida... mm
Antall ord: 47
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av Visenda »

Tilskudd hjelper nok kun der tinnitusen ikke kommer som følge av skade.
Jeg skjønner godt at det er slitsomt å ha dette.
Antall ord: 23
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av Lilja »

Det er utrolig mange bra naturlegemidler og urtemedisiner på markedet, men man må være klar over at man ikke ukritisk bør "selvmedisinere" seg med urter/helsekost hvis man bruker andre legemidler.

Jeg er skremt av hvor liten kunnskap det finnes om dette hos enkelte av dem som arbeider med helsekost. Holdningen om at naturlige stoffer ikke gir bivirkninger er dessverre fortsatt utbredt, men man bør ta sine forholdsregler også her. Har det en virkning, finnes det også en risiko for en bivirkning.

Jeg tar antiepileptika med Karbamazepin som virkestoff, og kan derfor ikke bruke f.eks Johannesurt eller Valeriana.
Prikkperikum/Johannesurt setter ned virkningen av Karbamazepin, mens Valeriana/Legevendelrot antas å kunne øke virkningen. Begge deler kan få ganske store konsekvenser for meg som faktisk er så heldig å ha min epilepsi under kontroll.
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av Moondancer »

Johannesurt påvirker neste alle medisiner.
Antall ord: 6
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Urtemedisin

Innlegg av keke »

Prikkperikum/Johannesurt fåes kun på apotek.. eller det store www
Antall ord: 11
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links