Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinchakraer i balanse

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Biri
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 48
Startet: 08 Jan 2013 23:05
11
Kjønn (valgfri): kvinne
Lokalisering: oslo
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 29 ganger

chakraer i balanse

Innlegg av Biri »

"Chakraene er energicentre, som representrer en del av vår bevissthet og kropp.
Når kroppen,- og derfor også bevisstheten - ikke er i balanse, blir dette gjenspeilt i chakraene." (http://www.alternativlivsstil.com/chakra.html)


Det anbefales utallige teknikker de målet å ha BALANSERTE chakraer (ikke for lukkede eller for åpne).Men hva oppnår man ved å være i en slik balanse? Har noen gått aktivt inn for å jobbe med dette, som har noen erfaringer å dele? Merker dere en stor forskjell i dagliglivet og hva merker dere det på?

Slik jeg forstår det kan dette også ta mange år å jobbe med?
Antall ord: 104
Once upon the sea of blissul awareness

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- chakraer i balanse

Innlegg av jeditrond »

Skulle tro meditasjon holdt for å gjøre dette? Har ærlig talt aldri tenkt på om chakraene mine er i balanse eller ei :)
Antall ord: 22
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Biri
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 48
Startet: 08 Jan 2013 23:05
11
Kjønn (valgfri): kvinne
Lokalisering: oslo
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 29 ganger

- chakraer i balanse

Innlegg av Biri »

haha. Ikke jeg heller, kan jeg innrømme (bruker kun meditasjon selv men jeg reflekterer aldri noe over chakraene i meditasjonen.)

Jeg var bare nysgjerrig på om noen har "tatt seg bryet " med å jobbe aktivt med dette,og om man har merket noen endringer til det bedre? Noen bruker feks lys osv for å balansere og meditasjoner rettet mot ulike chakraer. Det er jo tydligvis hundre forskjellige ting man kan gjøre hvis man leser om temaet.

Blir man et perfekt menneske, liksom ? ;)
Antall ord: 82
Once upon the sea of blissul awareness

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- chakraer i balanse

Innlegg av Nephandi »

Vel å ha Chakraer i balanse er nyttig om man skal åppnå opplysthet, men ellers så tror jeg det er mer som med en bil motor, man merker ikke så mye så lenge motoren fungerer som den skal og er velsmurt og alt er på stell, men når en del slutter å virke så merker man det godt. Jeg tror at så lenge Chakraene er nogen lude i balanse så er man frisk og fin og alt er egentlig bra, men det er når et kommer i ubalanse at man merker at noe er galt og det er da man blir syk, mister bakkekontakt, får personelige problemer og så videre. Jeg tror at fysisk sykdom er en refleksjon av energi ubalanser slik at det er gjerne først når et Chakra blir ubalansert at man merker noe, husk balansert betyr ikke oppvåknet, for man kan godt ha en balansert Chakra men ikke et oppvåknet et.
Antall ord: 159
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

- chakraer i balanse

Innlegg av Empathica »

Det kan jeg ikke tro er mulig.

Da blir man jo nesten perfekt da. :p

Hvis man går ut ifra at det er mulig, så skal det vel ikke så veldig mye
til for at en chakra kan bli litt i ubalanse igjen. Eller?
Antall ord: 44

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- chakraer i balanse

Innlegg av galaxy - sluttet »

Biri skrev:"Chakraene er energicentre, som representrer en del av vår bevissthet og kropp.
Når kroppen,- og derfor også bevisstheten - ikke er i balanse, blir dette gjenspeilt i chakraene." (http://www.alternativlivsstil.com/chakra.html)


Det anbefales utallige teknikker de målet å ha BALANSERTE chakraer (ikke for lukkede eller for åpne).Men hva oppnår man ved å være i en slik balanse? Har noen gått aktivt inn for å jobbe med dette, som har noen erfaringer å dele? Merker dere en stor forskjell i dagliglivet og hva merker dere det på?

Slik jeg forstår det kan dette også ta mange år å jobbe med?

heia, :) du atte den linken du limte inn, den virker ikke . . her er den på ny
http://www.alternativlivsstil.com/

men tror ellers at et handler om å holde seg selv i balanse, leve et så godt liv man kan så en føler seg tilfreds og fornøyd, sove nok, spise nok, jobbe tilstrekkelig og tilstrekkelig med fritid og ha vett til å fylle den med aktiviteter som gir deg noe så man er mentalt og emosjonelt tilfreds . . og gjøre det man føler man har lyst til å gjøre, tillate seg selv det.


Det som gjør chakra i ubalanse er forskjellige karakterer av bekymringer og angster eller annet negativt.
Antall ord: 217

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chadow
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 09 Des 2012 18:39
11
Kjønn (valgfri): Lady
Lokalisering: Strand Kommune

- chakraer i balanse

Innlegg av Chadow »

Det å ha chakraene i balanse er en vesentlig del av å ha en god helse, både fysusk og psykisk. Når chakraene er i ubalanse, får vi ofte plager alt etter som hvilket av chakraene som er i ubalanse. Dette kan være alt fra depresjon, hodeverk til gallestein og vondt i muskler.

Har nettopp tatt Reiki I og er nå i en renselsesperiode hvor jeg skal utføre healing på meg selv hver dag og gjør noen øvelser som balanserer og styrker chakraene. Jeg merker utrolig stor forskjell fra før jeg begynte og nå :)

Men før jeg lærte noe om dette, hang jeg meg heller ikke opp i det :)
Jeg har det bedre nå, men det er selfølgelig opp til hver enkelt om de vil gjøre noe med det :)
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Biri
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 48
Startet: 08 Jan 2013 23:05
11
Kjønn (valgfri): kvinne
Lokalisering: oslo
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 29 ganger

- chakraer i balanse

Innlegg av Biri »

.. du har det bedre etter at du begynte å bli bevisst på det ja Chadow?

Jeg synes at mange tips og råd man får virker så utrolig omfattende (som innebærer at man er ganske dedikert :badgrin: ), men det trenger vel ikke være så vanskelig ; som dere påpeker. Bare prøve å leve et liv i noenlunde balanse mellom jobb og fritid og givende hobbyer som nevnt, og det er også det jeg selv tenker på som balanse.

Litt offtopic: jeg har så mange bekjente som driver med reiki og de har prøvd å forklare , men er enda ikke helt sikker på jeg skjønner hva reiki går ut på eller hva man gjør? ;) jeg har bare forstått at det innebærer healing av seg selv og andre?

PS: Takk for fiksing av link, galaxy :vink :vink
Antall ord: 139
Once upon the sea of blissul awareness

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - chakraer i balanse

Innlegg av jeditrond »

Biri skrev:.. du har det bedre etter at du begynte å bli bevisst på det ja Chadow?

Jeg synes at mange tips og råd man får virker så utrolig omfattende (som innebærer at man er ganske dedikert :badgrin: ), men det trenger vel ikke være så vanskelig ; som dere påpeker. Bare prøve å leve et liv i noenlunde balanse mellom jobb og fritid og givende hobbyer som nevnt, og det er også det jeg selv tenker på som balanse.

Litt offtopic: jeg har så mange bekjente som driver med reiki og de har prøvd å forklare , men er enda ikke helt sikker på jeg skjønner hva reiki går ut på eller hva man gjør? ;) jeg har bare forstått at det innebærer healing av seg selv og andre?

PS: Takk for fiksing av link, galaxy :vink :vink
Har ikke studert reiki selv heller, men denne korte saken på wikipedia forklarer det forholdsvis greit; http://no.wikipedia.org/wiki/Reiki Men som alltid, ta wikipedia med en klype salt, selv om denne forklaringen ser ut til å stemme med hva jeg har blitt fortalt av slike som driver med det :)
Antall ord: 192
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- chakraer i balanse

Innlegg av Moonstone »

Biri skrev:"Chakraene er energicentre, som representrer en del av vår bevissthet og kropp.
Når kroppen,- og derfor også bevisstheten - ikke er i balanse, blir dette gjenspeilt i chakraene." (http://www.alternativlivsstil.com/chakra.html)
Det anbefales utallige teknikker de målet å ha BALANSERTE chakraer (ikke for lukkede eller for åpne).Men hva oppnår man ved å være i en slik balanse? Har noen gått aktivt inn for å jobbe med dette, som har noen erfaringer å dele? Merker dere en stor forskjell i dagliglivet og hva merker dere det på?
Slik jeg forstår det kan dette også ta mange år å jobbe med?
Slik det presenteres her i Vesten og i New-Age/Alternativ bransjen er etter min mening
mangelfull og overfladisk.
Mange ser for seg 7 chakra som energisentre som fysisk eller energisk er inne i kroppen eller energikroppen/Ånden.

Dette er etter min mening helt feil, og kommer av den Kosmiske Mann-konseptet som Mystikerne hadde, og var utbredt over hele Midt-Østen.
Universet ble sett på som en stor,kosmisk mann, hvor de Magiske 7 himmel-legemer styrte hvert av den Kosmiske Manns "etasjer" eller nivåer.

Man så for seg Monaden/Den Ene/Første Årsak/Gud/Ur-Kraften som var utgangspunktet til Fysiske Universet, og det Fysiske Universet var den Kosmiske Mann.
Her var rekkefølgen av Planetene som bygget opp den Kosmiske Mann fra Monaden:
Saturn,Jupiter,Mars,Sola,Venus,Merkur,Månen.
Så om man ville tilbake til Kilden/Monaden måtte man begynne med Månen, og ende med Saturn.

Siden den Kosmiske Loven sa "Det som er over, er likt det som er under", så så de på mennesket som et miniatyr-speilbilde av den Kosmiske Mann, altså så måtte vi ogsa da ha 7 sentre i vår psyke, og at disse hadde en motpart/korrespondanse i den fysiske kroppen, i de forskjellige organene osv. I psyken ble de kalt "De syv laster/sperrer/hindringer", som en Mystiker måtte overkomme ved å fokusere på dem,få de i ballanse og omdanne dem til "De syv dyder"
Man så for seg da at om man fikk de i ballanse, fikk det en effekt at man ble lik Monaden/Gud igjen, og man ble nærmest en "Gud" i menneskekropp. Slik slapp de også Livshjulet, slik at de slapp å reinkarnere på Jorda mer, som de så på som et fengsel og hindring.
Ut fra dette utviklet det seg en rekke metoder å prøve å stimulere de fysiske delene av kroppen som de 7 sentrene korresponderte med, for å også oppnå å få de 7 sentrene i ballanse.

I vesten legges det mest vekt på det sisste desverre, og ikke de mentale 7 hindringene, å gjøre dem om til 7 dyder i sinnet.
Dette er også knyttet til Astrologi, Astrologiske Arketyper & sykluser.
Om man vil vite hvordan man skal transmutere Bly til Gull, 7 laster til 7 dyder, så må man studere Astrologi i stor grad, siden Astrologi var bakteppe til all Mystikk i Antikken.
Antall ord: 503
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links