Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinAkupunktur med dokumentert virkning

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Bearchild »

Som med de fleste alternative behandlingsmåter hevdes akupunktur av benektikerne å ikke ha noen dokumentert virkning. Her ser det ut til at noen er i ferd med å bevise det motsatte;http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/n ... cid1159787

Blant kvinner med hormonforstyrrelsen PCOS kan behandling med akupunktur føre til mer regelmessig menstruasjon og eggløsning, ifølge avhandling utført ved Sahlgrenska akademin.

Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er den vanligste forstyrrelsen i hormoner og stoffskifte hos kvinner i fruktbar alder.

Et sted mellom fem og prosent av kvinner i denne gruppen rammes, ifølge en pressemelding fra det helsevitenskapelige fakultetet ved Gøteborgs universitet.

Julia Johansson viser i sin avhandling at kvinner som fikk akupunktur hadde høyere eggløsningsfrekvens, og lavere nivåer av testosteron.

( http://www.forskning.no/kortnytt)
Antall ord: 131
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Jeppski »

Hva er det du prøver å si ved å kalle skeptikere, benektikere egentlig?

Uansett så finnes det studier som viser at placebo-nåler funker like bra og at det spiller ingen rolle hvor man plasserer nålene, så da kan du likegodt si at det å bruke placebo-nåler er voodoo magic paranormal energi spøkelse kasper.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:Hva er det du prøver å si ved å kalle skeptikere, benektikere egentlig?
Nå tør jeg påstå at du legger ord i munnen min. En benektiker er- i mine øyne- en som nekter for at det finnes noe h*n ikke er kjent med i så stor grad at h*n latterliggjør seg selv. En skeptiker derimot mener jeg er en som på jordnært vis klarer å skille klinten fra hveten uten å være fanatisk opptatt av hverken det ene eller andre. Eller noe sånt. Det er ihvertfall to forskjellige betegnelser. [-(
Uansett så finnes det studier som viser at placebo-nåler funker like bra og at det spiller ingen rolle hvor man plasserer nålene, så da kan du likegodt si at det å bruke placebo-nåler er voodoo magic paranormal energi spøkelse kasper.
Kult! Vis meg et studie som viser at voodoomagi med liksomnåler funker på samme vis på samme sykdom er du snill? :)

Edit for trykkleif
Antall ord: 166
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Arven »

Ja en slik studie vil jeg gjerne se også ! Og siden Jeppski her drar beviskortet hver gang, går jeg ut ifra at han ikke vil ha noen problemer med å legge frem dette !
Antall ord: 33
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Jeppski »

Det er selvfølgelig ikke gjort studier på samme sykdom, noe dere vet. Men likevel hopper dere til "SUPERDUPERENERGIPARANORMALHEALINGBULLSHIT" før dere tenker "Hmm, kanskje ikke vi vet alt ennå, kanskje finnes det en naturlig forklaring? Kanskje er ikke én doktorgrad bevis på noe i det hele tatt? Kanskje må det gjøres flere studier?"

Dere unngår beviskortet hver gang jeg spør om det, så jeg har ingen problemer med å la dere finne kildene mine selv. Haha.

Men Bearchild, er det noen benektikere på paranormal da?
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Arven »

Jeppski skrev:Men likevel hopper dere til "SUPERDUPERENERGIPARANORMALHEALINGBULLSHIT" før dere tenker "Hmm, kanskje ikke vi vet alt ennå, kanskje finnes det en naturlig forklaring? Kanskje er ikke én doktorgrad bevis på noe i det hele tatt? Kanskje må det gjøres flere studier?"
Hvis du bytter ut "dere" til "jeg" og mange store bokstaver til "etablerte vitenskapelige teorier" og smetter inn et " over" før " naturlig forklaring" så ser du kanskje at du gjør akkurat det samme selv
Antall ord: 80
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:Det er selvfølgelig ikke gjort studier på samme sykdom, noe dere vet. Men likevel hopper dere til "SUPERDUPERENERGIPARANORMALHEALINGBULLSHIT" før dere tenker "Hmm, kanskje ikke vi vet alt ennå, kanskje finnes det en naturlig forklaring? Kanskje er ikke én doktorgrad bevis på noe i det hele tatt? Kanskje må det gjøres flere studier?"
Jeg er litt usikker på hva problemet er..
Nei, jeg har overhodet ikke greie på hvorvidt det er gjort "sukkerpilleforsøk" på samme sykdom. Og den som ikke tenker at "Hmm, kanskje ikke vi vet alt ennå, kanskje finnes det en naturlig forklaring?" er jo deg? Dessuten så er forutsetningen for at det forskes videre på nettopp at man får positive resultater av et forsøk. Jeg ser ingen plass at det ikke er ment å gjøres flere studier på dette?
Dere unngår beviskortet hver gang jeg spør om det, så jeg har ingen problemer med å la dere finne kildene mine selv. Haha.
Åja. Haha. Men du må gjerne presentere noen bevis selv istedenfor å steilt hevde at "alt sånt" er mumbo-jumbo.
Men Bearchild, er det noen benektikere på paranormal da?
Neimen om jeg vet.. hva tror du? Ser du noen som drar ned rullgardina og benekter omtrent alt som kan beskrives som "paranormalt"? :dontknow
Antall ord: 215
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av ? »

Jeppski skrev:
Dere unngår beviskortet hver gang jeg spør om det, så jeg har ingen problemer med å la dere finne kildene mine selv.
Fru olsen er glad for sin oppgang som er så pen med sklisikkert belegg
Antall ord: 39
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Svartepus »

Hvorfor blir enkelte så oppgitte av at noen ønsker å bruke akupunktur? Er det så ille at noen velger å dempe smerter ved å bli stukket med nåler, som igjen øker produksjonen av endorfiner og adenosin? Akupunktur brukes på sykehus til både smertedemping og som kvalmestillende behandling, og så lenge det får mennesker til å føle seg bedre og ha mindre smerter og kvalme betyr det ikke en døyt om det er "ekte" eller bare placebo. Det er jo uansett sunnere med akupunktur enn diverse legemidler med bivirkninger. Man kan vel neppe få overdose eller skader på diverse organer av akupunktur.

Det er greit å være skeptisk til å anbefale behandlinger uten at man vet om det funker, men det betyr ikke at man trenger å fraråde det og fremstille det som totalt ubrukelig. Greit at flere tusen menneskers anektdotiske bevis ikke kan brukes i forskningsøyemed, men hvis de føler seg bedre og får et bedre liv av det (pluss unngår ubehagelige bivirkninger), så er det jo bare å kjøre på.

Jeppski skeptski, den var rimelig feig den der med at "dere pleier ikke skrape sammen beviser, så da gidder ikke jeg det heller, æddabædda". Har du noe å vise til, kom med det. Hvis ikke stiller du like sterkt/svakt som folk med egenopplevde opplevelser og personlige meninger.
Antall ord: 223
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Jeppski »

Svartepus skrev: Jeppski skeptski, den var rimelig feig den der med at "dere pleier ikke skrape sammen beviser, så da gidder ikke jeg det heller, æddabædda". Har du noe å vise til, kom med det. Hvis ikke stiller du like sterkt/svakt som folk med egenopplevde opplevelser og personlige meninger.
Det var da like feigt av de som spurte om bevis, siden det er veldig sjeldent jeg ser de spørre om bevis andre ganger. Å være så selektiv i sine krav for bevis, er latterlig. Og faktisk stiller jeg ikke i det hele tatt når jeg ikke kommer med bevis for de påstandene.
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Bearchild »

Nå ble det vist til et studie som du Jeppski mener er bare svada, da skulle det bare mangle om du ikke har noe mer håndfast ryggdekning for påstandene dine. Generelt er du veldig ivrig på å be andre om bevis/ linker osv samtidig som du har lite annet enn store ord å komme med selv. At andre ikke gidder å mase på bevis fra deg er at alt du sier har blitt sagt før.
Antall ord: 75
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Jeppski skeptski, den var rimelig feig den der med at "dere pleier ikke skrape sammen beviser, så da gidder ikke jeg det heller, æddabædda". Har du noe å vise til, kom med det. Hvis ikke stiller du like sterkt/svakt som folk med egenopplevde opplevelser og personlige meninger.
:loool Hahahaha.. Immari shikkeli' på bra azz..
Antall ord: 54
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Svartepus »

Jeppski skrev:
Svartepus skrev: Jeppski skeptski, den var rimelig feig den der med at "dere pleier ikke skrape sammen beviser, så da gidder ikke jeg det heller, æddabædda". Har du noe å vise til, kom med det. Hvis ikke stiller du like sterkt/svakt som folk med egenopplevde opplevelser og personlige meninger.
Det var da like feigt av de som spurte om bevis, siden det er veldig sjeldent jeg ser de spørre om bevis andre ganger. Å være så selektiv i sine krav for bevis, er latterlig. Og faktisk stiller jeg ikke i det hele tatt når jeg ikke kommer med bevis for de påstandene.
Med andre ord har du ikke noe å by på utover dine egne meninger om akupunktur?
Antall ord: 123
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Jeppski »

Nå ble det vist til et studie som du Jeppski mener er bare svada, da skulle det bare mangle om du ikke har noe mer håndfast ryggdekning for påstandene dine. Generelt er du veldig ivrig på å be andre om bevis/ linker osv samtidig som du har lite annet enn store ord å komme med selv. At andre ikke gidder å mase på bevis fra deg er at alt du sier har blitt sagt før.
Jeg har ikke sagt at det er svada. Vennligst vis meg hvor jeg har skrevet noe slikt i denne tråden. Og tydeligvis har det ikke blitt sagt før.
Med andre ord har du ikke noe å by på utover dine egne meninger om akupunktur?
Som om det meste som skrives her inne, ikke er enkeltes meninger. Nei, den kan du ikke komme med. Jeg ser det blir diskutert spøkelser og energier, men det er da faan meg ingen universelle sannheter der i gården heller.
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Som om det meste som skrives her inne, ikke er enkeltes meninger. Nei, den kan du ikke komme med. Jeg ser det blir diskutert spøkelser og energier, men det er da faan meg ingen universelle sannheter der i gården heller.
Roe deg ned litt nå.. Ingen grunn til at du skal herpe alle tråder.
Det finnes fler enn deg Jeppski. Noen søker etter svar du IKKE er kapabel til å gi svar på.
Innfinn deg med at "vi" er fler enn deg her i dette rom.
Vi "andre" har litt annen tro enn deg, og du SKAL nå bli jaget slik, en troende blir jaget i "Ingen liker å bli lurt", og "Skepsis.no".. (Yepp, der har jeg blitt jaget, hånet, og latterligjort blant av DEG, Gunnar Tjomlid med fler.. Ser NÅ ingen grunn til å spare på kruttet mot deg..)
:kosepus
Antall ord: 143
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links