Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinAkupunktur med dokumentert virkning

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Svartepus »

Jeppski skrev: Som om det meste som skrives her inne, ikke er enkeltes meninger. Nei, den kan du ikke komme med. Jeg ser det blir diskutert spøkelser og energier, men det er da faan meg ingen universelle sannheter der i gården heller.
Så dermed gidder du ikke prøve å gå foran som et godt eksempel? Du skal bare fortsette å snakke om hvor mye du har vitenskapen i ryggen (uten å vise til noe som backer opp påstandene dine) mens du påstår at andre skriver bare løse påstander uten vitenskapelig bakgrunn? Dessuten bør du skille saker og ikke dra inn spøkelser og energier i denne tråden om akupunktur. Hold deg heller til saken så blir alt så mye enklere.

By the way; er ikke økning av endorfin-produksjon naturlig? Du må ikke la deg blende av at akupunktur er i båsen "alternativ behandling" og dermed tenke at det er noe magisk som ikke vitenskapen kan måle. Vitenskapen prøver jo å finne ut hva virkningen egentlig er og hva som skjer i kroppen. Problemet er jo at man ikke kan lure folk til å tro de har fått akupunktur, så dermed er blindtesting veldig vanskelig. Det nærmeste de har kommet er vel å prikke folk borti huden med tannpirkere, noe som funket like godt som akupunktur med nåler. Det trenger ikke bety at prikking i huden med nåler er juks, men at prikking i huden har en virkning uavhengig av hva man bruker og uavhengig av hvor man prikker/stikker. Så istedet for å avskrive akupunktur burde man heller stille spørsmålet om prikking i huden får kroppen til å produsere ekstra mye velværehormoner (endorfiner, også kalt kroppens egen morfin). Kanskje trenger man ikke nåler og spesielle punkter i kroppen, men kan frembringe velvære og redusere smerter uansett hvilke spisse gjenstander man bruker og uansett hvor man prikker/stikker på kroppen. Det høres banalt ut, men hvis det funker er det da ganske så naturlig.

Bearchild har ikke påstått noen steder at akupunktur er en mirakelkur, hun bare viser til at det kan ha positiv innvirkning på enkelte lidelser som f.eks PCOS. Hvorfor er det så utrolig at du med en gang går i forsvarsposisjon og føler for å kaste det rett i "SUPERDUPERENERGIPARANORMALHEALINGBULLSHIT"-kategorien?

Så lenge du ikke kan vise til kildene dine, er dine påstander på nåværende tidspunkt svake da det er lagt inn linker som tyder på at akupunktur e.l. behandling har en positiv virkning på enkelte lidelser. Selvfølgelig kan vi lete selv, men Bearchild har lett frem egne kilder og da bør du kunne finne dine kilder. Frem til det får du hive deg med i grunnløsepåstander-klubben.

Her er flere spennende linker om akupunktur:

http://www.forskning.no/artikler/2010/desember/274027

http://www.forskning.no/artikler/2009/mai/220183

http://www.forskning.no/artikler/2008/november/202383

http://www.forskning.no/artikler/2007/j ... 9632681.16
Antall ord: 510
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Jeppski »

HappeTittenTooYouNow skrev:
Som om det meste som skrives her inne, ikke er enkeltes meninger. Nei, den kan du ikke komme med. Jeg ser det blir diskutert spøkelser og energier, men det er da faan meg ingen universelle sannheter der i gården heller.
Roe deg ned litt nå.. Ingen grunn til at du skal herpe alle tråder.
Det finnes fler enn deg Jeppski. Noen søker etter svar du IKKE er kapabel til å gi svar på.
Innfinn deg med at "vi" er fler enn deg her i dette rom.
Vi "andre" har litt annen tro enn deg, og du SKAL nå bli jaget slik, en troende blir jaget i "Ingen liker å bli lurt", og "Skepsis.no".. (Yepp, der har jeg blitt jaget, hånet, og latterligjort blant av DEG, Gunnar Tjomlid med fler.. Ser NÅ ingen grunn til å spare på kruttet mot deg..)
:kosepus
Unnskyld meg, men hvordan har jeg "herpet" denne tråden? Hvis dere er så åpne som noen av dere ofte hevder, skal dere ikke ha noen problemer med kritikk og andre meninger. Hva har det med saken å gjøre at det finnes flere troende her inne? Er vitenskapelig fakta demokratisk nå plutselig? Nei, selvfølgelig ikke. Jeg liker å irritere meg over hva andre folk tror på, og å krangle. Og dette finner jeg bare på forum laget for troende, ikke på skepsis.no.

Jeg har da allerede kommet meg unna "jakten" deres på meg ved å nekte å presentere bevis. Det kommer da på samme uansett hvor mange studier jeg poster, ingen av dere gamle travere kommer til å forandre mening uansett. Det er hele tiden jeg som er den lukkede trangsynte idioten som ikke ser helheten, og som ikke klarer å åpne seg for universets 87. dimensjonsfrekvenser som overstrider 8,4 yottahertz.

Du kan gjerne sende meg en PM til lenken til skepsis hvor jeg har jaget, hånet og latterliggjort deg. Eller poste den her selvfølgelig.

Kom igjen, bring it on. Ikke spar på kruttet, gjør det gjerne over PM dog, da dette er off-topic og Lilja vil ikke moderere. Eller kanskje vi kan lage en tråd som heter "Si hva du mener om Jeppski, benektikeren"

Så til Svartepus.

Jeg reagerte ikke på at det viser seg at akupunktur har en effekt som er litt bedre enn placebo, det er visst fra før av (dog ved smerter). Men måten Bearchild presenterer dette derimot: "Som med de fleste alternative behandlingsmåter hevdes akupunktur av benektikerne å ikke ha noen dokumentert virkning. Her ser det ut til at noen er i ferd med å bevise det motsatte"

Og nå føler jeg egentlig ikke at jeg trenger å si noe mer. Bearchild sier ikke spesifikt at det er én enkelt lidelse der akupunktur kan hjelpe. Så reagerte jeg selvfølgelig på bruk av ordet beniktiker, noe Bearchild hinter til at jeg er. Fordi de "ekte skeptikerene" er jo troende.
Bearchild har ikke påstått noen steder at akupunktur er en mirakelkur, hun bare viser til at det kan ha positiv innvirkning på enkelte lidelser som f.eks PCOS. Hvorfor er det så utrolig at du med en gang går i forsvarsposisjon og føler for å kaste det rett i "SUPERDUPERENERGIPARANORMALHEALINGBULLSHIT"-kategorien
Det gjorde jeg heller ikke. Jeg sa at dere hopper til "SUPERDUPERENERGIPARANORMALHEALINGBULLSHIT" før dere hopper til kritisk sans.

Jeg har ikke noe annet å føye til, da resten av det du skriver stemmer.

Til Bearchild, jeg ser faktisk nå at jeg la faktisk ord i munnen din i det første innlegget. Du skrev jo bare benektiker, men siden det er et begrep jeg bare har sett blitt brukt her inne, om skeptikere. Antok jeg det var prat om skeptikere.
Antall ord: 617

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev: Jeg reagerte ikke på at det viser seg at akupunktur har en effekt som er litt bedre enn placebo, det er visst fra før av (dog ved smerter). Men måten Bearchild presenterer dette derimot: "Som med de fleste alternative behandlingsmåter hevdes akupunktur av benektikerne å ikke ha noen dokumentert virkning. Her ser det ut til at noen er i ferd med å bevise det motsatte"
Nå legger du ord i munnen min igjen. Det var faktisk ikke det jeg skrev (uthevet tekst).
Og nå føler jeg egentlig ikke at jeg trenger å si noe mer. Bearchild sier ikke spesifikt at det er én enkelt lidelse der akupunktur kan hjelpe. Så reagerte jeg selvfølgelig på bruk av ordet beniktiker, noe Bearchild hinter til at jeg er. Fordi de "ekte skeptikerene" er jo troende.
Nå viste jeg til en spesifikk lidelse der det er påvist positiv effekt av akupunktur, jeg har ingen plasser sagt at akupunktur er et vidunderalternativmiddel for alskens sykdommer og lidelser?!
Vi kan godt diskutere "benektikere", men å plukke dette ene ordet ut av sammenhengen og lage en stor sak utav det blir for dumt i denne tråden.
Antall ord: 194
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Arven »

Jeg har selv ikke brukt vanlig akkupunktur rett og slett fordi jeg har en fobi for nåler.
Men jeg bruker Elekaban, kinesisk magnet "akkupunktur". Små magneter på plaster som festes på muskler og "vondter". Jeg bruker den på nakken og har ikke hatt behov for smertestillende etter jeg oppdaget dette.
Tradisjonell akkupunktur blir brukt av flere av mine venner, som alle opplever at det hjelper.
Min nærmeste venninne brukte bare det under fødslene som smertelindring og kan ikke få fullrost det nok.
Antall ord: 85
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Lilja »

Jeg har prøvd akupunktur en gang, bare sånn bittelitt.
Var på et foredrag, og han foredragsholderen trengte noen å sette nåler på for å vise. Jeg rakk rakk hånda i været i ren nysgjerrighet... :roll:

Jeg var steike stiv i nakken, klarte knapt nok å snu hodet mot høyre i det hele tatt. Han satte noen nåler i albuen og i handa, og *vips* kunne jeg se meg over skulderen!
Men det funket bare så lenge nålene satt der, da, da nålene forsvant, kom stivheten tilbake.

Nå var det jo heller ingen fullverdig behandling jeg fikk, så det er godt mulig det hadde gjort underverker om jeg hadde hatt de der nålene under huden en stund til.
For at noe skjedde er det ingen tvil om.
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Arven »

Gamle travere her inne er ikke så lett å rikke på ble det sagt
Livserfaring kaller man sånt
Egen erfaring veier tungt
Antall ord: 22
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av ludoburgero »

Hvilke erfaringer har du med akupunktur, Jeppski?
Antall ord: 7
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:
Jeppski skrev: Jeg reagerte ikke på at det viser seg at akupunktur har en effekt som er litt bedre enn placebo, det er visst fra før av (dog ved smerter). Men måten Bearchild presenterer dette derimot: "Som med de fleste alternative behandlingsmåter hevdes akupunktur av benektikerne å ikke ha noen dokumentert virkning. Her ser det ut til at noen er i ferd med å bevise det motsatte"
Nå legger du ord i munnen min igjen. Det var faktisk ikke det jeg skrev (uthevet tekst).
Nå tenker jeg at alle har roet seg ned og glemt denne tråden. Og her kommer svaret mitt til akkurat denne løgnen.

Her er en eksakt kopi fra førsteposten:
Som med de fleste alternative behandlingsmåter hevdes akupunktur av benektikerne å ikke ha noen dokumentert virkning. Her ser det ut til at noen er i ferd med å bevise det motsatte;http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/n ... cid1159787
Hvis du ikke tror meg, er det bare å sjekke. Det var faktisk hva du skrev
Hvilke erfaringer har du med akupunktur, Jeppski?
Ingen personlige. Men jeg trenger ikke personlig erfaring for å tro på noe eller ikke tro på noe.

Dette har plaget meg virkelig mye altså.
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Bearchild »

Jepp, my bad! ;) Beklager det, jeg overså "motsatte". Altså jeg trodde jeg hadde skrevet at de var i ferd med å bevise det (at det funker). Men strengt tatt går det ut på det samme? Whatever. Beklager. :)
Antall ord: 37
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av galaxy - sluttet »

Arven skrev:Jeg har selv ikke brukt vanlig akkupunktur rett og slett fordi jeg har en fobi for nåler.
Men jeg bruker Elekaban, kinesisk magnet "akkupunktur". Små magneter på plaster som festes på muskler og "vondter". Jeg bruker den på nakken og har ikke hatt behov for smertestillende etter jeg oppdaget dette.
Hvor får man tak i dette ? ja ha så magneter fungerer altså . .
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Arven »

De får du kjøpt ved de fleste apotekene.
Jeg har ikke hatt trøbbel med nakken etter jeg oppdaget disse. Jeg setter de på når jeg kjenner at jeg begynner å få vondt. Jeg var med i en bilpåkjørsel som barn og da fikk jeg en skade i en nakkevirvel, men siden ingen tenkte sånn på den tiden, har to virveler delvis vokst sammen.
De helbreder ikke. men holder blodsirkulasjon og muskler i orden :)
Antall ord: 79
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - - - - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av ludoburgero »

Jeppski skrev:
Hvilke erfaringer har du med akupunktur, Jeppski?
Ingen personlige. Men jeg trenger ikke personlig erfaring for å tro på noe eller ikke tro på noe.

Dette har plaget meg virkelig mye altså.
Da er det veldig beklagelig at du bare tror, men ikke vet noe, som du impliserer selv her.
Dette fordi du kommer med påstander (eller kverulerer?), og da kan jeg ikke se noe annet enn at du har som mål å få bekrefte eller avkrefte det du tror. Da anbefaler jeg å lytte mer til de som faktisk har erfaring med akupunktur. Slik kan du lære mer.
Antall ord: 101
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - - - - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Jeppski »

ludoburgero skrev:
Jeppski skrev:
Hvilke erfaringer har du med akupunktur, Jeppski?
Ingen personlige. Men jeg trenger ikke personlig erfaring for å tro på noe eller ikke tro på noe.

Dette har plaget meg virkelig mye altså.
Da er det veldig beklagelig at du bare tror, men ikke vet noe, som du impliserer selv her.
Dette fordi du kommer med påstander (eller kverulerer?), og da kan jeg ikke se noe annet enn at du har som mål å få bekrefte eller avkrefte det du tror. Da anbefaler jeg å lytte mer til de som faktisk har erfaring med akupunktur. Slik kan du lære mer.
Hæ? At jeg bare tror? Det var et veldig rotete skrevet innlegg.

Det jeg mener er at jeg trenger ikke å erfare å få kopper for å vite at det er en dødelig sykdom, og jeg trenger ikke å erfare akupunktur for å vite hva forskningen sier om det. I tillegg er det å lese om akupunktur fra et vitenskapelige standpunkt å lytte til folk som har erfaring.
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av galaxy - sluttet »

Tok akupunktur idag pga har pådratt meg noe lunge-greier pga sikkert for hyppige forkjølelse, blitt smittet ... sånn at i nesten 2 dager kjent på at jeg liksom hev etter pusten eller fikk ekkel følelse av åndenød, så må si at jeg kjente at det hjalp etterpå :)
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Akupunktur med dokumentert virkning

Innlegg av Arven »

Kineserne utviklet Akupunktur mens vi andre løp rundt med klubbe, så det er ganske arrogant å forkaste det fordi våre egne Forstårsegpåere ikke har troen
Antall ord: 28
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links