Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinPlacebo effekten.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Placebo effekten.

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Jeg overværte et intresant program på et-av-Discovery-kanalene, som heeter "Wierd or what?".

Der ble Placebo-effekten belyst.

En mann hadde fått en kreftdiagnose, og legen sa til mannen at han hadde ca 5-6mnd'er igjen å leve.
Han døde etter 5mnd'r.
Under obduksjonen, og gjennomgang av mannens journaler, tester og prøver viste derimot at kreften ikke var på langt nær så dødelig som tidligere antatt.
Rapporten viser til at mannen døde av en motsatt form for placebo-effekt..?
Mannen's psyke og tanker hadde selv tatt livet av han.

Våre tanker har tydlig effekt på vår psyke, uansett tilstand..

Tenk deg frisk/ Tenk deg syk..
Noen tanker om dette?
Antall ord: 122
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Placebo effekten.

Innlegg av Svartepus »

Jeg tror absolutt det er mulig å oppleve å bli dårligere av negativ tenkning! Jeg vet ikke om det er rett begrep i denne sammenhengen men det motsatte av placebo er nocebo.
Jeg gikk lenge med nesten tomme jernlagre i kroppen (uten at jeg visste om det) og klarte meg helt fint. Litt ekstra anpusten og trøtt men ikke mer enn at jeg la skylden på mørketid og dårlig kondis. Når jeg da fikk vite om de tomme jernlagrene, den synkende blodprosenten og ble innkalt til "spesialist i kreft og blodsykdommer" på grunn av et rart utslett, ble jeg plutselig mye dårligere. Jeg følte meg dritdårlig og trodde nesten min siste time var kommet. Jeg bekymret meg syk, rett og slett. Da jeg etter grundige undersøkelser ble høvelig friskmeldt og ikke lenger var så redd ble jeg straks friskere, og det lenge før jeg fikk orden på jernlagrene.

Jeg har også hørt forskere hevde at voodoo faktisk funker nettopp fordi den som blir forbannet tror så sterkt på magien at de blir syk og dør. Så ja jeg tror veldig sterkt på at tankemønstre har mye å si for helse og velvære. Man kan tenke seg både friskere og sykere. I noen ekstreme tilfeller kan man tenke seg helt frisk eller bokstavelig talt bekymre seg ihjel. Placebo og nocebo er kjempespennende! :mozilla_smile:
Antall ord: 236
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

- Placebo effekten.

Innlegg av g.r.y »

Hva jeg finner umåtelig irriterende når det snakkes om plasebo sånn til vanlig, er at det som oftest gjøres i ganske så nedsettende ordlag. Personlig syntes jeg dette er en ganske så ubrukt ressurs som det skulle blitt viet tid og ressurser til i forskningen. Slik jeg ser det, kan vel intet være bedre enn å få virkning av "ingenting". -Kun tankens kraft. -Ingen bivirkninger eller allergiske reaksjoner her, med andre ord, -og billig må det jo absolutt kunne sies å være også.. ;)
Antall ord: 87
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Placebo effekten.

Innlegg av Bearchild »

Mon tro om vi snakker om placebo her også? Eteriske oljer er vel i utgangspunktet "ubrukelige", at noen underbevisst ønsker seg pupper og så skylder på naturpreparater liksom.. hallo? :paraply
.. står ingenting om at det virker kun på gutter, kanskje man skulle gjort et forsøk på å bli litt mer barmfager. Men, skal det drikkes? Masseres inn, isåfall hvor? Spiller vel egentlig ingen trille så lenge man har trua! :diablo

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livs ... nnebryster
Antall ord: 78
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Aviator
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 49
Startet: 07 Feb 2018 00:35
6
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Placebo effekten.

Innlegg av Aviator »

Ja, det som trådstarter beskriver her er egentlig et like kjent fenomen som kalles nocebo effekt. Det er liten tvil om at psyken vår og våre tanker og intensjon påvirker den fysiske kroppen vår og hvordan den har det. Flere og flere psykologer begynner også å se dette nå, og mye av det jeg har lest av forskning rundt området viser også klare tegn på sammenhenger her. Selv så er jeg av den oppfatning at mesteparten av fysiske plager og symptomer egentlig er et resultat av hvordan vi har det mentalt og vår egen psyke. Det er kroppen som prøver å kommunisere med oss. Men vi lytter ikke, og så oppstår ulike problemstillinger for å få vår oppmerksomhet. Vi skjønner enda ikke den sterke kraften som er gitt tankene våre. Det er også til litt ettertanke, og at man skal være mer bevisst på hva man tenker og sine egne tanker. Disse manifesterer. Man tiltrekker seg det man går å tenker på. Prinsippet med at likt tiltrekker likt. Man skal også være varsom her, og ikke la sitt eget ego få styre. Tenk positive tanker både om deg selv og om andre, og at alt ordner seg. Det er en mening med alt.
Antall ord: 215

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Placebo effekten.

Innlegg av g.r.y »

Bearchild skrev:Mon tro om vi snakker om placebo her også? Eteriske oljer er vel i utgangspunktet "ubrukelige", at noen underbevisst ønsker seg pupper og så skylder på naturpreparater liksom.. hallo? :paraply
.. står ingenting om at det virker kun på gutter, kanskje man skulle gjort et forsøk på å bli litt mer barmfager. Men, skal det drikkes? Masseres inn, isåfall hvor? Spiller vel egentlig ingen trille så lenge man har trua! :diablo

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livs ... nnebryster

Jeg tok i sin tid aromaterapi som tilleggsutdannelse til hudterapaut, og anser meg dermed på rimelig fast grunn når jeg ville vært svært skeptisk til dette her uansett, - og utelukker det fullstendig når det kommer til de oljene som det er snakk om her (he he).
Dette betyr imidlertid ikke at plante-essenser er til å kimse av. Det er tross alt her en finner fundamentet til moderne medisin, og de ulike essensene har beviselig effekt på sine respektive virkeområder. Videre, kan feil bruk, og ikke minst 'overdosering' i ytterste konsekvens få fatale konsekvenser. - Dog neppe i den forstand at det forkludrer en persons hormonbalanse.
Ja, en 'overdose' essens kan som sagt få ganske så alvorlige følger. Dette gjelder imidlertid når en utsettes for en overdosering der & da. Dette har som oftest skjedd ved at vedkommende har tatt for mye essens i badevannet. Da har ikke bare dette fått 'fri flyt' inn i samtlige av kroppens porer, men oxo blitt inntatt i rikt monn via luftveien.
Når en slik umiddelbar overdosering ikke finner sted, er imidlertid situasjonen en ganske annen, da essensenes beste side, er at de sørger for ballanse. Essenser har båviselig gunstig effekt på både psykiske plager som angst/depresjon og stress, så vel som plager ved overgangsalder, som i ulik grad og på ulik måte er hormonrelatert. Greia er imidlertid at jeg, i løpet av mine drøye 10 år i bransjen hverken har lest om, hørt snakk om, eller opplevd noe som helst i retning av noen form for 'overbehandling' av en klient i den forstand at klientens tilstand tipper over til å bli galt den 'andre veien! -Som f.eks at en med insomnia tipper over til å få problemer av narkoleptisk (sovesyke) karakter, eller at behandlingen av en som har stressproblemer går forbi ballansert og ender opp som likeglad på grensen til slusk (ha ha).
Det geniale med denne terapiformen, er at når ballansen er oppnådd, gjør ikke oljene noe ytterligere fra eller til på dette området.

Videre har en da de nevnte essensene som fullstendig punkterer denne artikkelen.. Ti-tri oljen som nevnes, har kort fortalt en rensende effekt, og er med dette vist seg som en svært virkningsfull ingrediens i acnebehandling, mens Lavendel er en 'all round' olje med en beroligende virkning som har vist seg effektiv mot hodepine & søvnløshet. Altså.. Om noen oljer mirakuløst nok skulle vise seg å ha noe å bidra med når det kommer til kjønnsskifte, ville det iallefall IKKE vært noen av de som trekkes frem her!
- Med andre ord, kan dere trygt bruke Ti-tri i hudpleien, såvel som lavendeldråper og hva som er av andre essenser i badevannet såvel som duftende i huset oxo i fremtiden ;)
Antall ord: 556
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Placebo effekten.

Innlegg av Bearchild »

Misforstå meg rett, innlegget var ment ironisk. :-)
Tenker mest på alle som hardnakket benekter effekt og virkning av eteriske oljer og annet "humbug". ;-) Nå er vel ikke eteriske oljer og planteekstrakter de som får mest motbør men syntes det var litt artigt allikevel. Og følte for å prøve å krangle på meg noen. .fnise
Antall ord: 55
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !