Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinShadow work - finn dine skygger i deg

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

EiraI
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 26 Nov 2013 16:49
10
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av EiraI »

Jeg holder på med shadow work og har en gruppe som jobber med dette hver uke. Du kan følge oss på fb og via bloggen. Det er utrolig virkningsfullt.

http://eirashadowwork.blogspot.no/2013/ ... -work.html

Har du prøvd dette?
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av Bearchild »

Kjært barn har mange navn eller noe sånt.. Jeg kjenner til mange lignende- og svært ulike- metoder for å håndtere sine "indre skygger". Resultatene er i hovedsak de samme. :)
Har ikke lest igjennom hele bloggen din men kunne jo vært interessant å høre hvilke erfaringer du har gjort deg med metoden?
Antall ord: 55
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av Borte.. »

Så det er mer eller mindre et annet navn på kognitiv adferdsterapi?
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av Bearchild »

Vermilion Oriol skrev:Så det er mer eller mindre et annet navn på kognitiv adferdsterapi?
For eksempel ja. ;)
Når jeg jobbet i det offentlige ble vi titt og ofte sendt på ulike kurs, de fleste med forkortelsesnavn enten etter hvem som hadde funnet opp greia eller noen bokstaver som sa noe om hovedinnholdet. Man kan jo ikke kalle det kognitiv adferdsterapi hvis man skal få noen til å melde seg på frivillig.. :lol:
Antall ord: 72
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EiraI
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 26 Nov 2013 16:49
10
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av EiraI »

Fungerer ihvertfall veldig bra! Jeg bruker det engelske navnet på det, og hørt i Norge at ban bruker ordet skygger og skyggearbeid. Samme hva det heter, det hjelper deg å se hvorfor du er slik du er og ikke minst dempe egoet ditt.

:) Mange synes dette er kjent og det er flott! Det som er anderledes er at det er enkle øvelser men kan sitte sammen å gjøre. Det hjelper å ha noen som ser situasjon fra et annet perspektiv. Prøv, det vil ruske og røre litt i hybelkaninene deres ;)
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av xyrea »

EiraI skrev:Fungerer ihvertfall veldig bra! Jeg bruker det engelske navnet på det, og hørt i Norge at ban bruker ordet skygger og skyggearbeid. Samme hva det heter, det hjelper deg å se hvorfor du er slik du er og ikke minst dempe egoet ditt.

:) Mange synes dette er kjent og det er flott! Det som er anderledes er at det er enkle øvelser men kan sitte sammen å gjøre. Det hjelper å ha noen som ser situasjon fra et annet perspektiv. Prøv, det vil ruske og røre litt i hybelkaninene deres ;)
Hvordan vil du definere ego, og hvorfor bruker du akkurat den definisjonen?
Antall ord: 105
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EiraI
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 26 Nov 2013 16:49
10
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av EiraI »

Akkurat i denne situasjonen mener jeg det i deg som stritter i mot og forsvarer dine kjernetroer. Altså det du lærte da du var liten som ikke stemmer med slik du egentlig er.
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av xyrea »

EiraI skrev:Akkurat i denne situasjonen mener jeg det i deg som stritter i mot og forsvarer dine kjernetroer. Altså det du lærte da du var liten som ikke stemmer med slik du egentlig er.
Den gamle deg, på en måte?

Grunnen til at jeg spurte er at ego blir brukt om veldig mye forskjellig, fra noe lignende med 'den onde delen av deg' til 'det av deg som ikke er kroppen'. Vi hadde en tråd om det for ikke lenge siden.
Antall ord: 85
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EiraI
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 26 Nov 2013 16:49
10
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av EiraI »

For meg er egoet mitt et verktøy for å se hva jeg trenger å jobbe med. Jeg vil ikke kalle det negativt, men heller et utrykk av noe som ikke skal være der. Når jeg prøver å bevise en kjernetro eller motbevise den, gjerne samtidig, så kommer egoet mitt frem. Det er som om jeg prøver å ha stive rette bein på en båt i storm. Eller svømme mot strømmen. Jeg prøver å holde liv i noe mine foreldre lærte meg er sant, fordi det er vondere å innse at de tok feil.
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av xyrea »

Problemet er ofte å se hva som er 'skygger', fordi det er en for stor del av den man er og man vil veldig gjerne beholde dem. For eksempel, man kan gå utifra det man er mest redd for, og/eller hater mest i hele verden.. la oss si hunder. Og så si til seg selv at 'det er ingenting feil med hundene, det at jeg hater dem er min egen feil fordi jeg er redd dem og oppfører meg deretter, og legger så skylda på hundene.'

Da begynner man ofte med unnskyldningene, som her kan være 'hunder kan bite'. En del kommer aldri lengre enn dette fordi de ikke egentlig vil innse at de kan forandre seg, de har jo rett!
Antall ord: 123
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Høretil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 21 Jun 2013 21:36
10
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 47 ganger

- - Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av Høretil »

xyrea skrev:Problemet er ofte å se hva som er 'skygger', fordi det er en for stor del av den man er og man vil veldig gjerne beholde dem. For eksempel, man kan gå utifra det man er mest redd for, og/eller hater mest i hele verden.. la oss si hunder. Og så si til seg selv at 'det er ingenting feil med hundene, det at jeg hater dem er min egen feil fordi jeg er redd dem og oppfører meg deretter, og legger så skylda på hundene.'

Da begynner man ofte med unnskyldningene, som her kan være 'hunder kan bite'. En del kommer aldri lengre enn dette fordi de ikke egentlig vil innse at de kan forandre seg, de har jo rett!
Så hvis jeg oppfatter deg riktig her, så beskiver du at mennesker ikke er villige til å forrandre noe ved seg selv for å få det bedre? Om det er dette du mener er jeg veldig enig. Jeg mener at man skaper sin egen frykt, og at man også kan bli kvitt den ved hjelp av metoder som blir beskrevet lengre oppe; kognitiv adferdsterapi (forsovidt en veldig fin innføring i hvordan endre fokuset, og se ting i fra et annet perspektiv), endring av mønstre etc... Om man kaller det skyggearbeid eller andre ting, så tror jeg likevel at det viktigste er at vi er beviste på når vårt ego dukker opp. Kjenne på hva som skjer i kroppen vår når det dukker opp, og ut i fra det blir vi beviste på alle slike hendelser og vi kan dermed jobbe med å endre de mønstrene som vi eventuelt er oppvokst med.
Antall ord: 280
Be Happy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av xyrea »

Nesten.. alle delene som til sammen er 'en selv', er ting en gjerne vil beholde. Noen ganger vet man at de er dumme og skadelige, men det hjelper ikke, de er like mye en del av en selv som alt anna. Noen er hverken bra eller dårlige, eller det er situasjonsbestemt. Men alle er 'meg' og alle er like verdifulle siden en eller anna gang var dette en viktig ting man lærte.. det er bare ikke sikkert at det man lærte var riktig, eller fortsatte å være riktig.

Nå gjetter jeg bare men jeg tror vitsen er at man skal greie å holde seg selv sammen som en enkelt person, som er en adskilt del fra resten av verden.. og da må man kanskje holde hardt på det som er en selv så man ikke mister deler hver gang man går på trynet. Det SKAL ikke være lett å forandre, liksom. Jeg tror man hadde blitt sprø rimelig fort hvis man hadde forandra mening for fort.. for å bruke det gamle eksempelet mitt, hvis man skifta mening om hunder hver gang man så noe i avisa om en hund som bet, og så møtte en hund som ikke bet.
Antall ord: 202
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EiraI
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 26 Nov 2013 16:49
10
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- - - Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av EiraI »

Høretil skrev:
xyrea skrev:Problemet er ofte å se hva som er 'skygger', fordi det er en for stor del av den man er og man vil veldig gjerne beholde dem. For eksempel, man kan gå utifra det man er mest redd for, og/eller hater mest i hele verden.. la oss si hunder. Og så si til seg selv at 'det er ingenting feil med hundene, det at jeg hater dem er min egen feil fordi jeg er redd dem og oppfører meg deretter, og legger så skylda på hundene.'

Da begynner man ofte med unnskyldningene, som her kan være 'hunder kan bite'. En del kommer aldri lengre enn dette fordi de ikke egentlig vil innse at de kan forandre seg, de har jo rett!
Så hvis jeg oppfatter deg riktig her, så beskiver du at mennesker ikke er villige til å forrandre noe ved seg selv for å få det bedre? Om det er dette du mener er jeg veldig enig. Jeg mener at man skaper sin egen frykt, og at man også kan bli kvitt den ved hjelp av metoder som blir beskrevet lengre oppe; kognitiv adferdsterapi (forsovidt en veldig fin innføring i hvordan endre fokuset, og se ting i fra et annet perspektiv), endring av mønstre etc... Om man kaller det skyggearbeid eller andre ting, så tror jeg likevel at det viktigste er at vi er beviste på når vårt ego dukker opp. Kjenne på hva som skjer i kroppen vår når det dukker opp, og ut i fra det blir vi beviste på alle slike hendelser og vi kan dermed jobbe med å endre de mønstrene som vi eventuelt er oppvokst med.
Enig. Det som er moro med den første prosessen jeg beskriver er at når egoet ditt er redd for hund, så handler det egentlig om noe helt annet.

Så, spør deg selv hvorfor er det så ille, etter at du har kommet med en påstand. Fortsett til du er kommet ned til sakens kjerne.

Jeg for eksempel liker ikke at folk skal hjelpe meg, eller slike jeg oppfatter det, tror de veit best. Det handlet om for meg at jeg hadde en kjernetro om at hvis jeg ikke tok vare på familien min er jeg slem. Derfor ble jeg sint da noen skulle komme inn og hjelpe meg, fordi det ble en bekreftelse på at jeg ikke klarte det selv, og derfor ikke tok vare på familien min. Så selv om det ikke maker sense for andre, stemmer det helt med min hverdag.

Selv om dette har vært en del av meg lenge, vil jeg ikke føle på det stresset lenger, derfor slipper jeg motstanden mot det. Jeg synes ikke at det er verdt å holde på. Det at men sier det er en del av min personlighet, mener jeg er egoet som prøver å forsvare hvorfor man gjør som en gjør.
Antall ord: 492

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EiraI
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 26 Nov 2013 16:49
10
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- - Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av EiraI »

xyrea skrev:Nesten.. alle delene som til sammen er 'en selv', er ting en gjerne vil beholde. Noen ganger vet man at de er dumme og skadelige, men det hjelper ikke, de er like mye en del av en selv som alt anna. Noen er hverken bra eller dårlige, eller det er situasjonsbestemt. Men alle er 'meg' og alle er like verdifulle siden en eller anna gang var dette en viktig ting man lærte.. det er bare ikke sikkert at det man lærte var riktig, eller fortsatte å være riktig.

Nå gjetter jeg bare men jeg tror vitsen er at man skal greie å holde seg selv sammen som en enkelt person, som er en adskilt del fra resten av verden.. og da må man kanskje holde hardt på det som er en selv så man ikke mister deler hver gang man går på trynet. Det SKAL ikke være lett å forandre, liksom. Jeg tror man hadde blitt sprø rimelig fort hvis man hadde forandra mening for fort.. for å bruke det gamle eksempelet mitt, hvis man skifta mening om hunder hver gang man så noe i avisa om en hund som bet, og så møtte en hund som ikke bet.
Hvis det ikke plager deg er det ikke vits å gjøre noe med. Men i forhold til min erfaring er det sjeldent det gjør meg glad eller lykkelig å ha noe som hindrer meg. Sinne, irritasjoner, trist eller såret er ikke følelser jeg har lyst til å ha flest av i hverdagen. Men mine særegenheter vil jeg bevare. Men ikke ting som gjør hverdagen min mer komplisert eller lager konflikter med andre. Men f.eks at jeg liker å ha fargerike sokker skader hverken meg eller andre ;)
Antall ord: 293

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EiraI
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 26 Nov 2013 16:49
10
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Shadow work - finn dine skygger i deg

Innlegg av EiraI »

Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links