Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinEmpati, Går ut over helse?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

soulstar skrev:hmm.... får min nøtte hjerne.. :P stress .. hehe
Bare "ta på" personen som har det vondt og tenk gode tanker om han og til han - gjerne med kjærlighet.
Prøv å tenke deg lys som kommer "utenfra" som du fyller han med. Forestil deg at "smerten" skal gå sammen med lyset ut av føttene på personen.
Tenk deg at dette lyset bølger - ovenfra og ned - gang på gang - og ut av føttene på personen.
- nå er du godt igang :D
Antall ord: 85
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
soulstar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 24 Feb 2005 17:53
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: kommer ann på...

Innlegg av soulstar »

hmm... lars.. du kan dette, det VET jeg... du kan hjelpe meg :)??
Antall ord: 12
...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Isåfall må det vel gå an å sette opp en slags sperre i sinnet så du slipper andres byrder? Sikkert folk som kan hjelpe deg med det :)
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Animalspirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 52
Startet: 17 Feb 2005 10:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: En liten bygd på Vestlandet

Innlegg av Animalspirit »

Ikke meninga å avbryte tråden på noe måte,men må bare spørre om noe

Hva om man har så og si null empati,er av "stein",eller når man har mindre empati enn det "normale",hva bør man gjøre da?
Antall ord: 45
How lonely is the night without the howling of the wolf? Hear my song, know that you are not alone. Listen, you will hear me singing. Listen to my freedom, floating on the night air. Listen to what could be yours... oh my hunter, if only you would listen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Ildfugl skrev:Ikke meninga å avbryte tråden på noe måte,men må bare spørre om noe

Hva om man har så og si null empati,er av "stein",eller når man har mindre empati enn det "normale",hva bør man gjøre da?
Er det deg liksom, eller var det bare et spørsmål?
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

Ildfugl skrev:Ikke meninga å avbryte tråden på noe måte,men må bare spørre om noe

Hva om man har så og si null empati,er av "stein",eller når man har mindre empati enn det "normale",hva bør man gjøre da?
Du avbryter ikke tråden fordi det er et viktig spørsmål.

Dersom du anser deg å ha null empati så er du unormal. Det har ingen. Du er ikke gjort av stein :D
Empati er egentlig egenskapen til "å sette seg selv i den andre personens sko". Å føle hva den andre mener. Å lese kroppspråket til den andre personen. Men viktigst av alt. Ha omsorg og medfølelse.
Antall ord: 115
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

larsrolle PPV skrev:
Ildfugl skrev:Ikke meninga å avbryte tråden på noe måte,men må bare spørre om noe

Hva om man har så og si null empati,er av "stein",eller når man har mindre empati enn det "normale",hva bør man gjøre da?
Du avbryter ikke tråden fordi det er et viktig spørsmål.

Dersom du anser deg å ha null empati så er du unormal. Det har ingen. Du er ikke gjort av stein :D
Empati er egentlig egenskapen til "å sette seg selv i den andre personens sko". Å føle hva den andre mener. Å lese kroppspråket til den andre personen. Men viktigst av alt. Ha omsorg og medfølelse.
Som ett eksempel; Dersom du ser en fyr dette overskrevs ned over ett gjerde....
( en fot på hver side, og rekker ikke ned med bena...)

Blir det ikke et bittelite "grøss" av et slikt syn ?
Du forestiller deg hvor vondt det der gjør....
Hvis du er rette typen EMPAT , så bøyer du deg i smerte !
A
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Animalspirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 52
Startet: 17 Feb 2005 10:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: En liten bygd på Vestlandet

Innlegg av Animalspirit »

Jeg har litt,det spørs litt på situasjonen og hvem det gjelder for å vre ærlig,men i de fleste situasjnene så blir ejg fort "kald",det handler ikke om meg,så hvorfor bry seg,er det som har en tendens til å slå inn
Antall ord: 44
How lonely is the night without the howling of the wolf? Hear my song, know that you are not alone. Listen, you will hear me singing. Listen to my freedom, floating on the night air. Listen to what could be yours... oh my hunter, if only you would listen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Animalspirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 52
Startet: 17 Feb 2005 10:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: En liten bygd på Vestlandet

Innlegg av Animalspirit »

Asbj. Aamot. PPVt skrev:
larsrolle PPV skrev:
Ildfugl skrev:Ikke meninga å avbryte tråden på noe måte,men må bare spørre om noe

Hva om man har så og si null empati,er av "stein",eller når man har mindre empati enn det "normale",hva bør man gjøre da?
Du avbryter ikke tråden fordi det er et viktig spørsmål.

Dersom du anser deg å ha null empati så er du unormal. Det har ingen. Du er ikke gjort av stein :D
Empati er egentlig egenskapen til "å sette seg selv i den andre personens sko". Å føle hva den andre mener. Å lese kroppspråket til den andre personen. Men viktigst av alt. Ha omsorg og medfølelse.
Som ett eksempel; Dersom du ser en fyr dette overskrevs ned over ett gjerde....
( en fot på hver side, og rekker ikke ned med bena...)

Blir det ikke et bittelite "grøss" av et slikt syn ?
Du forestiller deg hvor vondt det der gjør....
Hvis du er rette typen EMPAT , så bøyer du deg i smerte !
A
Kansje tenke at det gjorde vondt,så knekke sammen av latter
Antall ord: 192
How lonely is the night without the howling of the wolf? Hear my song, know that you are not alone. Listen, you will hear me singing. Listen to my freedom, floating on the night air. Listen to what could be yours... oh my hunter, if only you would listen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Ildfugl skrev:Jeg har litt,det spørs litt på situasjonen og hvem det gjelder for å vre ærlig,men i de fleste situasjnene så blir ejg fort "kald",det handler ikke om meg,så hvorfor bry seg,er det som har en tendens til å slå inn
Det ser vi mye av idag, og faktisk så er det tillært oppførsel !
En av grunnene er at de som av en eller annen grunn har vondt, reagerer negativt på fremmede som vil hjelpe..
Spesielt hvis den som vil hjelpe ikke "har dagen" og kansje er litt rufsete, ubarbert, osv.

Det er desverre tiden vi lever i som gjør det slik; med bla.a. alt vi blir pådytta av media til enhver tid !
Jo mer blod og vold, jo bedre er det for media !
Er det rart man blir avstumpet ?
( Uansett hvor galt og skrekkelig forferdelig det var med Tsunamien 2 juledag, så blei jeg lei av medias evindelige mas omatt og omatt de samme tingene... Og nå er det omtrent glemt...( ! )

mvh Asbjørn. PPV
Se og Parapsykologiens Venner sitt forum.
Antall ord: 182

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
soulstar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 24 Feb 2005 17:53
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: kommer ann på...

Innlegg av soulstar »

thats life
Antall ord: 2
...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Taru
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 96
Startet: 02 Jan 2005 23:12
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Rogaland
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Taru »

Empati - medfølelse - innlevelse - Det finnes mennesker idag som ikke kan vise noen størrre empati. Om man stort sett forholder seg til andre mennesker - kun i forhold til seg selv. Det hender jo at folk som får fortalt en historie, en lidelse, etc. med en gang ser det samme hos seg selv. Men da mener jeg en innbilt følelse. Hver gang noen forteller en historie som burde vekke empati er det naturlig at vi reagerer. Noen har imidlertid et "avstumpet" følelsesliv. Enten grunnet at det er medfødt, div. diagnoser kan føre til manglende empatiske evner - eller at man har vært utsatt for såpass mye dritt fra andre mennesker at man har blitt "kald". Dette er en beskyttelse som noen er helt nødt til å ha for ikke å "bryte sammen".
Healere som ikke vet å beskytte seg - folk som har evner til å være healere og ikke helt vet om det selv kan virke som en svamp på lidelser/stemninger som kommer en i møte. Man kan da f.eks. få vondt i en fot - eller merke mange av de samme symptomer som blir lagt frem. Eller man kan fange opp et symptom uten å vite det - og så etterpå få fortalt fra gjeldende person at han/hun nettopp har vondt der og der. Så ja - projeksjon er fullt mulig - mener nå jeg da.
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Feel
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 11 Mai 2005 17:41
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trønderlag

Innlegg av Feel »

Asbj. Aamot. PPVt skrev:
soulstar skrev:hmm..... virket så stress...
Hehe, Jeg har nettopp begynt å studere Reiki selv, tar det litt om litt, og innimellom.

Er ikke SÅ stress ;-)

Asbjørn
Jeg studerer også reiki. Har foreløbig bare tatt reiki 1, skal snart ta reiki 2. Spennende dette! Hvor langt har du kommet?
Jeg har tro på at reikien har åpnet meg mere. Hva er din mening om dette?

Dette ble litt utenom tema. :oops:

Men tema er empati. Jeg har alltid vært veldig følsom for andre mennesker. Har alltid sett det på min oppgave at alle skal ha det bra. Det går jo ikke, så det har gitt meg mye stress. Nå i senere tid har jeg også greid å ta inn følelsene til åndene. Blir visst bare mer og mer åpen. :D
Antall ord: 136
FEEL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Feel skrev: Jeg studerer også reiki. Har foreløbig bare tatt reiki 1, skal snart ta reiki 2. Spennende dette! Hvor langt har du kommet?
Jeg har tro på at reikien har åpnet meg mere. Hva er din mening om dette?
Hehe, bare de første snublende skritt enda...

A
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fjottemor

Innlegg av fjottemor »

Har ikke lest alle svarene du har fått men føler jeg må si noe.

Det er en vesentlig forskjell på å føle sympati kontra empati. Føler du sympati med noen så er du ikke i stand til å distansere deg følelsesmessig, du identifiserer deg så mye at du selv blir dratt med i dragsuget på en måte.
Føler du empati så er du i stand til å kjenne på hvordan en person har det, men du er også i stand til å "ta av deg skoene til vedkommende" og skape en slags avstand. Dette er særlig viktig når du har en krevende jobb med mennesker som sliter og har det vondt. I mitt arbeid med døende var jeg ikke flink til å skape avstand for å se situasjoner klart, jeg følte så mye med pasientene og deres pårørende at deres smerte ble min. Jeg følte sympati i stedet for empati.
Dette tror jeg er et generellt problem for mennesker som jobber med mennesker i tunge krevende jobber; man blir for nært i følelser og klarer ikke å skape den faglige avstanden som muligens er viktig for å vare lenge i en jobb. Tror det er pga dette at man "brenner ut".
Selv våger jeg påstanden å si at det er umulig å jobbe med de samme menneskene dag ut og dag inn, inntil de dør, uten å bli følelsesmessig involvert på en måte som gjør at man både kan gråte og miste nattesøvnen. Slik at det er sympatien som råder grunnen, ikke empatien som jo visstnok og i følge lærebøkene skal være mer profesjonell!


Dette er pensum på de helsefaglige retningene og sikkert i flere studier også.
Antall ord: 296

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links