Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserakashaskolen

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av ludoburgero »

Grunnene til at jeg er litt pessimistisk er mange, men jeg skal holde meg til det saklige:

Det er mange aktører i denne type forretninger som bare svindler og påprakker, eller har et sterkt ønske om å påvirke, andre deres egne forestillinger som de har overbevist seg selv er erfaringer eller har et snitt av guddommelighet og er et slags resultat av et høyere jeg. Dette er hovedårsaken til at man bør være skeptisk, i mine øyne, da jeg heller ikke vil utelukke idéene om at noe åndelig kombinert med vitenskap (som Terra nevner) kan være veldig givende.

Andre årsaken blir derfor dette med å la tvilen komme til gode. Å si at ingenting er så galt at det ikke er godt for noe, er i utgangspunktet en bra innstilling, men det betyr også at vi - dersom vi har det som en tommelfingerregel - har lett for å fire på kravene til andre som skal hjelpe oss med noe. Ingen regel uten unntak, bare sånn det er sagt, og jeg kan forstå hvor godt det er å delta i et samhold eller et samfunn, et fellesskap, og det er faktisk noe jeg higer veldig til selv om dagene da jeg lever i mer eller mindre et vakuum av ensomhet hvor det strengt tatt bare er meg og min sønn, der resten oppfører seg som kulisser. Det er tøft nok å leve om man ikke skal måtte bære på all lasten selv og gjøre alt alene; men selvutvikling mener jeg starter, ironisk nok, med nettopp det å fokusere innover. Jeg stusser dermed alltid litt over dette, som jeg nevner som siste årsak til at jeg er overmåtelig skeptisk:

Hvordan kan andre hjelpe oss med selvutvikling, og hvorfor er det alltid slik? Betyr ikke dette å slippe taket over selvkontrollen og rådigheten man har over seg selv? Til en viss grad mener jeg det, men til syvende og sist må man nok også starte der. Aberet er likevel å hente seg inn igjen; fordi for mange (vel, ikke vet jeg, men i mine øyne er det for mange) ender nettopp opp i kulter, sekteriske grupper og andre religiøse retninger av nettopp dette "nullstillingen" av sine egne tankesett, hvor samlede idéer blir forlokkende når suggesjonen slår inn, så blir det jo noe helt annet enn selvhjelp - det virker mot sin hensikt, og man tilber vel heller en slags leder, eller en idé av en "Gud", en dyrkelse av alt annet enn seg selv - og det grenser til disassosiasjon.

Likevel, man vet ikke før man prøver. Dessuten er det jo som sagt flere grunner til at jeg er pessimistisk, og nå tok jeg for meg det saklige (mener jeg det er), selv om andre grunner er nok at jeg ikke er i posisjon til å være oppmuntrende når jeg ikke har et alldeles vakkert liv dansende på roser om dagene selv. Så det er en annen mer usaklig grunn. Men jeg skriver her fordi jeg mener det trengs balanse likevel, og det hjelper også meg å forstå andre bedre dersom jeg setter ut mine tanker om noe, om hva de begrunner det med, og jeg vil derfor til slutt legge til at jeg synes dere andre her i tråden - alle - har kommet med gode innlegg.

Jeg håper du finner utav valget ditt, tvilerlitt, og tenker at du hadde jo ikke fisket litt her om du ikke ønsket synspunkter heller. Hva det enn daler på, så sørg for at det blir noe å hente for deg uansett! :) Ha en fin dag!
Antall ord: 602
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av Isan »

ludoburgero skrev:Går en inn på siden, så er noe av det første som møter en denne overskriften/artikkelen:
"Vi trenger ikke å finne trygghet, vi trenger å tåle utrygghet."

Bare det i seg selv er en uheldig greie.
Jeg så annerledes på det da jeg leste den setningen. Jeg syns den gir et tillitvekkende inntrykk av folk, som har et relativt realistisk forhold til livet. Det er visst ellers mer enn nok av dem innen denne bransjen som strør om seg med store ord om hvor fint du får det hvis du bare gjør det eller det tilstrekkelig bra, eller tror så og slik tilstrekkelig sterkt.

Når det gjelder det å formulere det som en påstand og ikke et spørsmål, så er det ærlig nok. Jeg syns det er verre når man former et spørsmål for å få folk til å bite på og tro at her resonnerer man seg fram til sitt eget svar, mens spørsmålet egentlig er formulert så ledende at det bare er et skinnspørsmål.

Et utsagn/en påstand behøver ikke å bety at man mener at her kommer man med den store og absolutte sannheten. Fins massevis av grader mellom et åpent spørsmål og den absolutte sannheten :)
Antall ord: 218
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Terra »

Tvilerlitt, hadde vært moro om du forteller litt hvordan det går videre her.
Kjempespent jeg da vet du. ;)
Antall ord: 20
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av ludoburgero »

Isan skrev:
ludoburgero skrev:Går en inn på siden, så er noe av det første som møter en denne overskriften/artikkelen:
"Vi trenger ikke å finne trygghet, vi trenger å tåle utrygghet."

Bare det i seg selv er en uheldig greie.
Jeg så annerledes på det da jeg leste den setningen. Jeg syns den gir et tillitvekkende inntrykk av folk, som har et relativt realistisk forhold til livet. Det er visst ellers mer enn nok av dem innen denne bransjen som strør om seg med store ord om hvor fint du får det hvis du bare gjør det eller det tilstrekkelig bra, eller tror så og slik tilstrekkelig sterkt.
Der du ser det, ser jeg (sikkert grunnleggende i "min natur") et sted de legger listen, ved å nettopp gi inntrykk av at de har et realistisk forhold til livet med et slikt utsagn som står veldig klart og uthevet. Akkurat det tenker jeg er lagt ut slik med overlegg, spesielt når jeg tenker etter hva "mer enn nok av dem innen bransjen" egentlig står for og er ute etter:

1) Står for: ????????????????????????????? Mumbo jumbo.
2) Ute etter: Pengene dine, renske samvittigheten din og være en skulderpute å gråte på.
Et utsagn/en påstand behøver ikke å bety at man mener at her kommer man med den store og absolutte sannheten. Fins massevis av grader mellom et åpent spørsmål og den absolutte sannheten :)
Finnes ingen annen absolutt sannhet enn at vi alle har våre svært egne tolkninger av det vi kaller sannhet, og at de som påberoper seg å sitte inne med en bedre sannhet enn andre antageligvis har "veldig feil" i og med at dette ofte er skadelig fanatisme.
Antall ord: 293
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Terra »

Trekker litt i en gammel tråd da det har kommet meg for øre at flere er interessert i informasjonen som ligger i tråden. ;-)
Det ble faktisk et tarotkurs på meg den gangen hos Akashaskolen, og det var et oppfriskende og hyggelig kurs. Trivelige lokaler og superherlige kursholdere. Alle som deltok fikk et nydelig tarotsett og en informativ perm om tarot og tarotlegg. Kurset passer i grunnen for alle, enten en er nybegynner eller mer viderekommen da det alltid er fint med litt ny input når det gjelder tarotstudiet. Som alle som driver med tarot vet så blir en aldri helt ferdig utlært, det er alltid mer å lære.

Selv om jeg ikke har tatt noen andre av kursene der, hørte jeg fra elevene på tarotkurset at mange der gikk på skolen der på andre kurs og de hadde det supertrivelig og var veldig fornøyd med skolen. Hørte ingen som var misfornøyd og de virket som en glad og sammensveiset gjeng. Så mitt inntrykk da var i alle fall veldig positivt.
Antall ord: 178
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Artemis »

Morsomt at det fantes en tråd om denne skolen, takk til Terra som dro den opp igjen! Jeg hadde ikke hørt om Akashaskolen før for et par uker siden da jeg snublet over den på nettet ... Og det er meg som har snakket med Terra. Jeg tenkte nemlig å teste ut det tarotkurset de har, som koster veldig lite å være med på og som jeg tenkte kunne gi en pekepinn på om jeg kunne tenke meg å være med på det andre kurset de har.

Jeg nevnte for noen at jeg hadde lyst til å teste dette og fikk en nokså negativ reaksjon (fra et uventet hold). Men det gjorde egentlig at jeg ble litt trassig og tenkte at det er vel ikke opp til denne personen å bedømme dette som jeg fikk en god magefølelse av ...

Jeg er også skeptisk til mye kursvirksomhet innen det alternative, jeg har gått noen kurs selv og det er mye som har gjort meg skeptisk, og annet som forsåvidt er bra, men som blir for nybegynneraktig for meg. Jeg ønsker meg noe som har høyere nivå, der jeg kan møte andre som holder på med noe av det samme som meg. Det er ikke så lett å finne, jeg og vet ikke om det er noe nytt for meg her, men jeg synes det å møte andre likesinnede og holde på med disse tingene i et positivt miljø er viktig i seg selv, og noe jeg savner. Jeg tror ikke at det trenger å være sånn at man skal sitte isolert i sin egen lille hule og gjøre alt dette på egen hånd (det er det jeg stort sett gjør selv, det er ikke rettet mot noen).

Jeg fikk et godt inntrykk av denne skolen rent intuitivt da jeg leste på nettsidene deres, selv om jeg også syntes språkbruken var vel bastant. Men jeg tenker at her er det personligheten til den som har skrevet det som skinner igjennom, noen formulerer seg mindre diplomatisk enn andre. Jeg syntes det virket som intelligente folk, og det er viktig for meg. Men man kan jo ikke gjøre annet enn å danne seg et inntrykk selv, og det å ta det korte og billige tarotkurset tenkte jeg kunne være en fin måte å gjøre det på.

Kom gjerne med tilbakemeldinger dere som evt har vært der! Takk for fin info fra deg Terra, jeg fikk enda mer lyst da du skrev det du gjorde :)
Antall ord: 421

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av tvilerlitt »

Jeg kan bare bekrefte det du sier Terra, jeg har selv fullført den tiden jeg hadde valgt ut, dvs 1ste år. Og er svært fornøyd med det.

Jeg har venner som har fortsatt på 2dre og 3dje året, og de er meget fornøyd.

Negativiteten til dem som ikke har vært der, men bare I grunnstilling er imot kurs, ville jeg sett helt bort ifra.

Akashaskolen er meget spennende og går grundig og seriøst tilverks. Elevene blir godt ivaretatt. En av de fine tingene med skolen er at den er åpen to dager I uken hvor man kan komme å trene og trene på hverandre på det man lærer på alle de fantastiske helgekursenene, under trygge og kyndige hender. Det er slik oppfølging med treningsøkter jeg har savnet andre steder. Dette er ikke noe man kan lese seg til, man må ut å jobbe med likesinnede mennesker. Savner skolen og skulle gjerne tatt 2 og 3 år om jeg hadde hatt tid og anledning.

Det er ikke så enkelt å lese seg opp på hjemmesidene å så enkelt å greit forstå hva denne skolen går ut på. Den har på en måte flere misjoner, man kan si den ene er for terapauter som vil tilegne seg metodikken til skolen angående lesning og healing metodene for å kunne hjelpe klienter. Så kan man også velge å bare gå på skolen for egen del, for å kunne dykke ned I sitt indre å få hjelp til å grundig rydde opp I det som finnes der og komme ut I fra feks fastlåste livs-situasjoner osv osv, noe veit man på forhånd andre ting kommer sikkert overaskende på mange. Men man får hjelp til de alle fleste problemstillinger - helt fantastisk. Vel, det skal vel sies at for noen kan skolen da bli litt I tøffeste laget da ikke alle er forberedt på en personlig ryddesjau... Andre igjen tar skolen som en herlig personlig reise og flyter/surfer igjenom og bare høster alt det positive, alle de fine lesningiene og alle de gode menneskene man treffer der.

De kjører intro kurs 2 ganger I året, det er ett helgekurs som jeg vil anbefale om man ønsker å fortsette på skolen eller ei.
Antall ord: 375

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Artemis »

Tusen takk for fin info, tvilerlitt!

Jeg synes det du skriver bekrefter inntrykket jeg sitter med. Jeg prøvde å lese hjemmesidene bare med det formål for øye å få et intuitivt inntrykk av om dette kunne være noe for meg, og syntes det hadde substans, men endte vel opp med å tenke at det må testes ut. Spesielt dette med å rydde opp i mønstre bet jeg meg merke i mens jeg leste også, det er slikt som kan bli veldig enten-eller. Har ikke noe imot å rydde opp i meg selv, det gjør jeg stadig, men det jeg er skeptisk til er om noen kommer inn og skal rydde opp i meg ;). Jeg har min egen filosofi og ganske annerledes livserfaring som ofte ikke passer så godt inn med at noen vil lære meg sin måte å gjøre ting på, så da må man bare finne ut om man er kompatibel med det de gjør der.

Jeg tenkte på helgekurset/introkurset, men jeg har en sykdom med fatigue og tror det blir for tøft nå med 2 x 8 timer på en helg. Fire timer på en kveld (tarotkurset) kan nok også bli vel mye fant jeg ut, har testet forskjellige ting nå og bare 1 1/2 time med intens konsentrasjon om læring blir jeg veldig sliten av. Har funnet ut at i stedet for å lære noe med hodet to ganger i uka bruker jeg den andre gangen på å lære noe med kroppen (nemlig magedans!).

Litt nedslående når jeg kom til å tenke på dette, men får ta det litt etter litt. Jeg har en tendens til å ville gjøre alt på én gang ... Men nå vet jeg iallefall om skolen :)
Antall ord: 293

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Terra »

Artemis, magedans er jo sprekt da, herlig! :whee
Jeg har hørt at det er veldig sundt og egentlig var det i begynnelsen en fødselsforberedende dans som skulle gjøre kroppen fysisk sterk og klar for en fødsel. Man får jo virkelig trent muskler på den måten. Det blir sikkert mye latter og moro på kjøpet vil jeg tro.
Antall ord: 63
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Artemis »

Terra skrev:Artemis, magedans er jo sprekt da, herlig! :whee
Jeg har hørt at det er veldig sundt og egentlig var det i begynnelsen en fødselsforberedende dans som skulle gjøre kroppen fysisk sterk og klar for en fødsel. Man får jo virkelig trent muskler på den måten. Det blir sikkert mye latter og moro på kjøpet vil jeg tro.
Interessant! Det har jeg ikke hørt før. Men tror det er veldig bra, ja! Trening av mange forskjellige muskler og ganske vanskelig å få til i starten! Men det blir nok lettere etterhvert. Og jeg lo ihvertfall en god del første gang :D Morsom instruktør, og morsomt å le av seg selv :lol:
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links