Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserakashaskolen

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

akashaskolen

Innlegg av tvilerlitt »

Vurderer å begynne på Akashaskolen.
Er det noen som har erfaringer eller tanker/ideer rundt denne?

http://www.akashaskolen.no/
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: akashaskolen

Innlegg av Borte.. »

Så denne skolen er egentlig bare et kurs som skjer på en dag og annet kurs som varer en hel helg? Litt av noen priser.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av tvilerlitt »

Karma skrev:Så denne skolen er egentlig bare et kurs som skjer på en dag og annet kurs som varer en hel helg? Litt av noen priser.
Aller først tar man ett intro kurs på en helg hvoretter man danner seg ett bilde
om man ønsker å melde seg opp på ett fullstendig skoleår. Det er sansynligvis
dette introkurset du beskriver?

Nettsidene informerer ikke I detalj hva ett skoleår består I, ei heller pris...
Såvidt jeg har blitt fortalt så går Skolen over ett år ad gangen,
totalt 3 eller 4 år om man vil ta alle årene
Ett skoleår består vistnokk av 8 helgesamlinger pluss en eller to kvelder I uka.

Prisen har jeg ikke noe problemer med, det jeg mer lurer på er innholdet,
og hvilke utbytte man sitter igjen med etter ett år på skole der. Dette blir jo
eventuellt en investering I bade penger og ikke minst mye tid..
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Terra »

Jeg har ingen erfaring med skolen, men snakket ved en anledning med en av lærerne der, og hun virket veldig oppegående og herlig. Sprudlende og med godt humør. Likte henne med en gang og fikk veldig gode vibber. Kan du ikke gå på et sånt informasjonsmøte da og føle på hva du synes der? Tenker sånn at det kan da umulig være noen dårligere skole enn de skolene som likner, eller hva?
Antall ord: 81
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: akashaskolen

Innlegg av Borte.. »

Jeg er generelt skeptisk til slikt, men du får komme med en oppdatering hvis du velger å kjøre den linjen. Kunne jo være interessant å høre om du fikk noe for pengene.
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av ludoburgero »

Tanker har jeg:

Går en inn på siden, så er noe av det første som møter en denne overskriften/artikkelen:
"Vi trenger ikke å finne trygghet, vi trenger å tåle utrygghet."

Bare det i seg selv er en uheldig greie. Ikke at jeg er uenig i utsagnet, men hva med refleksjon kontra argumentasjon? Dette var en bastant påstand som kunne formuleres mer åpent, og hadde da gitt et mer seriøst inntrykk (eller uttrykk, om du vil) med en gang. En som lærer noe ifra seg skal som hovedregel stimulere til undring og mer ettertanke, refleksjon. Jeg driter i om noen kaller det pirk, men jeg ville heller spurt(!) på denne måten, hvis jeg var en seriøs lærer og ikke en tabloid blekke:

"Trenger vi å finne trygghet - eller er det vi egentlig trenger å tåle utrygghet?"

For jeg har nemlig en kritisk sans som i noen tilfeller varsler meg dersom noen skal servere meg et tankesett uten at det er åpning for toveiskommunikasjon og at vi ikke alle skal lære og lære hverandre ved å komme med innspill. Er det noe livet har lært meg så er det at hjernevaskning og lett fordøyelig informasjon er det som råder. Hvis noen skal ha fram sannhetsidéene sine, så kan de glemme meg med en gang. Selv jeg kan bli revet med, og jeg følger gjerne med på hva de sier, lytter til og med om det er bra nok gjennomført - men hele tiden vel vitende om at det bare er underholdning.

Der det er rom for visdom og læring, er det alltid også rom for spørsmål. Og dette var noe av det første som møtte meg der, og da blir jeg med ett skeptisk - tvilende. Jeg tenker også: Hva skulle jeg kunne bruke denne skolen til etterpå - og informasjonen jeg får der, kan jeg ikke få den servert i andre kanaler - gratis attpåtil? Et annet spørsmål som melder seg er: Hvis jeg trenger å engasjere meg i noe, eller jeg er på utkikk etter fellesskap - er dette verdt prisen?

For hvis det er noe av det sistnevnte det står på, så forstår jeg tanken bak å ville gå dit bedre, men vil samtidig da ønske at jeg virkelig får noe utav dette og at det er verdt det.
Ikke bare i kostnader, men også tiden min.
Antall ord: 408
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av ludoburgero »

Skjønt en kan jo aldri vite før en prøver.
Antall ord: 12
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Terra »

Nei det er klart, men ludoburgero, kloke ord fra deg der. Må innrømme at jeg reagerte på den setningen selv da jeg slumpet meg inn på siden der. Jeg likte faktisk ikke den "Vi trenger ikke å finne trygghet, vi trenger å tåle utrygghet." Så leste ikke lenger enn de ordene på den siden faktisk. Noe som skjærer i hjertet mitt, det er ikke sånn det skal være liksom. Men ja, verden er ikke rosenrød og vi må jo lære å takle den på vår måte og jeg vil gjerne få lov til å tenke selv jeg også og visdom er fint å få med seg bare det ikke er stivnede dogmer og slikt. Du skal og du skal ikke osv. fordi det har den eller den sagt... Men rent generelt tenker jeg at de fleste skoler i slikt har sine egne ideer og dogmer så enten en velger si eller så er vel kanskje ikke så nøye eller... bare en liker seg der og føler at en får noe ut av det da selvsagt. Bare noen strøtanker fra denne kanten da...
Antall ord: 190
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Terra »

Gikk litt i "tenkeboksen" her og tenker at det som kan menes (uten å ha lest videre på siden) er at en på skolen får de verktøyene en trenger for å mestre og bedre komme ut av de utfordringene som jo livet gir en. Og som kjent er det jo en hel del med sånt drass i livet dessverre. At en styrker mestringen og det å beholde roen så en kan klatre over de utfordringene og hindringene en møter underveis i livsprosessen. Da er det jo snudd til noe positivt, selv om jeg ikke likte ordlyden i den setningen. :)
Antall ord: 100
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av ludoburgero »

Ja, sånt tenker jeg også; at man skal bruke slikt til selvutvikling. Men, ja - så kommer enda et stort aber - og dét er: hvis disse folkene skal veilede andre, så ønsker man gjerne å vite at de har lykkes og/eller er "content" selv. Da tenker jeg: Disse folkene har startet en skole og profilerer seg slik.

Tankene om hvorfor det er så viktig for dem å spre deres sannhet videre til andre, er det første som melder seg. Er de da lykkelige? Er de da "content"? Eller er jeg fordomsfull som stiller disse spørsmålene?
Antall ord: 98
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Terra »

Tvilerlitt, jeg har sendt deg en pm. ;)
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av tvilerlitt »

Terra skrev:Tvilerlitt, jeg har sendt deg en pm. ;)
Takker og bukker!
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Terra »

tvilerlitt skrev:
Terra skrev:Tvilerlitt, jeg har sendt deg en pm. ;)
Takker og bukker!
Bare hyggelig! :)
Antall ord: 16
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: akashaskolen

Innlegg av Terra »

ludoburgero skrev:Ja, sånt tenker jeg også; at man skal bruke slikt til selvutvikling. Men, ja - så kommer enda et stort aber - og dét er: hvis disse folkene skal veilede andre, så ønsker man gjerne å vite at de har lykkes og/eller er "content" selv. Da tenker jeg: Disse folkene har startet en skole og profilerer seg slik.

Tankene om hvorfor det er så viktig for dem å spre deres sannhet videre til andre, er det første som melder seg. Er de da lykkelige? Er de da "content"? Eller er jeg fordomsfull som stiller disse spørsmålene?
Nei, jeg synes dette var gode spørsmål jeg, Ludoburgero. Det er sunt å være skeptisk og tenke selv. Men jeg kan bare tenke utifra hva jeg selv tenker rundt slikt og det er at om man har noe man liker å drive med - enten det er det ene og det andre - og at en føler at ja, dette er bra, dette kan jeg godt tenke meg å drive med for det er moro og det funker for meg og hvis jeg finner ut at dette kan jo være noe for andre og lære også? Ja, så får man jo drive med det man liker her i livet og bare det tror jeg vil gjøre en et hakk mer lykkelig. Også får en lære bort egne saker til andre og ha det hyggelig og glede seg over å se at andre tar opp lærdommen og drar nytte av den. Når vitenskap og erfaring blandes med åndelig lære kan det komme mye godt ut av det tror jeg. Men selvfølgelig, jeg er ikke tankeleser og ikke så synsk at jeg kan vite hva andre tenker i så måte. Hvis ingen vil holde kurs for andre hvordan skal man lære seg ting og tang da hvis en ikke er født med "sølvskje i munnen" (les har medfødt at en snakker med mestere, guider og hjelpere osv. og kan få råd og opplæring av dem). Og sånn er det vel i alt, noen er gode læremestere for andre og noen er det ikke. Terra tenker og grubler og filosoferer i vei...
Antall ord: 376
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

Re: akashaskolen

Innlegg av tvilerlitt »

Hei alle sammen, mange takk for flotte innspill og tanker rundt mitt spørsmål.

Min bakgrunn for å bli med på noe slikt, er begrunnet I selvutvikling samt en interesse for dette "alternative". Å få tilgang til dypere læring om emnene og Nye verktøy tror jeg vil passé meg bra. Jeg har ingen formening I å bli terapaut eller noe i den duren.

Jeg har vært på ett og annet kurs og vært litt med I noen medium og utviklings-sirkler. Det meste har vært bra, det har vært seriøse og dyktige folk, men de har ikke alle vært spesiellt gode til å holde kurs, ikke alltid en sammenheng der desverre. Så jeg er/har vært som mange av dere meget skeptisk til disse "skolene".

Lærerene på denne skolen får mye skryt rundt om, og er såpass store at det ikke er ett av disse typiske "one-man-show", men derimot en lærerstab og man får oppfølging, noe jeg har lett etter lenge, men aldri trodd jeg skulle noengang begynne på en skole I slikt hehe MOA det blir introkurs ved første anledning :)

Det å lage en god hjemmeside er ikke alltid lett - alt kan misstolkes eller kansje bedre sagt forståes kansje ihht sin egen situasjon I livet? , ser at man lett henger seg opp I "Vi trenger ikke å finne trygghet, vi trenger å tåle utrygghet." Enig at dette fremstår som litt vell bastant slik det er skrevet- Vell jeg ser dog utsagnet på min egen måte, da jeg I arbeid driver med mannskapsformidling. Vi har etterhvert lært at ingen jobb er sikker, heller ikke I det offentlige alltid, man kan feks bli offer for outsourcing.... Mange er på jakt etter en trygg jobb, jeg tror ikke disse finnes mer, man må finne tryggheten I seg selv og sin egen kompentanse. Så jeg er faktisk enig I det som dem skriver, men ordlyden kunne vært litt bedre....

Det å sitte hjemme å lese seg opp på slike temaer har jeg forlengst gitt opp, jeg trenger å studere I sirkler/på kurs/skole med levende mennesker for å kunne diskutere opplevelsene etterhvert som de kommer, I ett felleskap. at slikt koster ei krone eller to har jeg intet problem med - dette er min hobby som jeg bruker mitt hobby-budsjett på. Skal jeg høre musikk, har jeg radio ville ikke drømt å spenne masse penger på en eller annen teit konsert, ei heller betalt penger for å se på 22 overbetalt mannfolk springe etter en ball I 90 minutter.... så da så :) Og joda Ludo, jeg ser også frem til å treffe en ny jeng med artige og interresange mennesker, ofte er det vært hele kurset.

-----hvis disse folkene skal veilede andre, så ønsker man gjerne å vite at de har lykkes ----- jajjamen, det har man jo spurt seg selv etter hvert kurs man har gått og når man går på alt.messer, tro om man finner ut av det? Jeg har nå truffet mer enn en av disse alt.terapautene som har mer enn nokk med seg selv.... Men betyr det noe om hvem som har lykkes eller ei, eller er det kansje hva en selv kan få ut av det som man bør fokusere på ? Pytt pytt , den som intet våger intet vinner :)
Antall ord: 561

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links