Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserSpådommer for 2020

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Spådommer for 2020

Innlegg av Morris »

I denne tråden kan man om en ikke vil spå om noe selv, komme med spådommer fra andre, uansett kilde. Det er alltid spennende å følge med på om spådommene slår til, ikke sant? Så som f.x. denne:

Allan Lichtman, professor i politisk historie ved American University, er i amerikanske medier kjent som «the prediction professor», fordi han har gjettet riktig valgresultat ved alle presidentvalg siden 1984 – inkludert Trumps seier i 2016.

– Riksrettssaken kan ødelegge for Donald Trumps sjanser for å bli gjenvalgt, sier han til VG.
I et intervju med med Washington Post i 2016 kom professoren også med en annen spådom: At Trump kom til å bli stilt for riksrett i løpet av sin presidentperiode.

– Dette var med bakgrunn i en grundig studie av hele Trumps karriere. Jeg mener den viser forakt for loven, en gjentagende praksis med å lyve, og en mann som kun bryr seg om seg selv. Jeg mente at disse karaktertrekkene ville bli ham over i presidentrollen, og lede til handlinger som ville tvinge fram riksrett, sier Lichtman til VG.

Sjansen for at Trump vil dømmes om han stilles som riksrett, regnes som svært liten: Da trengs to tredjedels flertall i senatet, hvor republikanerne er i flertall. Amerikanske eksperter VG tidligere har snakket med har derfor betegnet prosessen som en risiko for demokratene og flertallsleder Nancy Pelosi: Riksrett vil kun lønne seg for dem dersom folkeopinionen snur, slik at de kan bruke saken til å vinne neste valg.

Den risikoen mener imidlertid Lichtman det kan være verdt å ta. Til CNN i mai sa han at han tror Trump vil vinne valget også i 2020 – med mindre demokratene klarer å stille ham for riksrett.

Dersom prosessen når hele veien til Senatet, kan saken bli svært skadelig for presidenten, sier Lichtman til VG i dag.
– Trump vil ikke ha merkevaren sin ødelagt ved å bli den tredje presidenten i USAs historie som anklages for alvorlige forbrytelser av kongressen. Riksrett vil også føre til at det blir hengende mørke skyer over presidentskapet, noe som kan gjøre det vanskelig å bli gjenvalgt.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Wb ... -gjenvalgt

Spår at Trump vil bli stilt for riksrett
Professoren som spådde at Donald Trump ville vinne presidentvalget, kommer nå med en ny spådom: Trump vil bli stilt for riksrett og avsatt som president.

Til Urix sier Lichtman at spådommen om riksrett er basert på hans magefølelse, og ikke på noe system.
Han tror at republikanerne vil kvitte seg med Trump fordi de ikke kan kontrollere ham, og vil foretrekke at Mike Pence, Trumps visepresident, overtar som president.
https://www.nrk.no/urix/spar-at-trump-v ... 1.13232746

Denne spådommen vil da stå i mot en annen spådom om Trump.:
Trump vinner en ny periode som president. USA kommer til å oppleve et «Corbyn øyeblikk», der demokratene innser at de ikke kan stille med venstreradikale kandidater. Men kommer Trump til å sitte tiden ut? Det tror jeg ikke, han vil nok sette inn en etterfølger før avgang. Hils på Ivanka Trump. Lykke til verden... sier en annen gründer som spår i politikk...

Så da får vi se da hvem som får rett, gründeren eller professoren? Eller finnes det andre spådommer om hvordan dette går?
Ta gjerne opp andre spådommer - hva som helst!
Antall ord: 569

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Terra »

Nå skal ikke jeg komme med noen spådom for 2020 for det har jeg ikke fått inn. Men jeg grudde meg veldig for dette året og hadde fått inn noen vonde vibber for dette året. Når corvid-19 kom ble det hele klart for meg og min største skrekk er nå å minste noen jeg er glad i på grunn av viruset. I tillegg når en drøm rett før årsskiftet var så sterk at en person i drømmen til og med tok farvel med meg var det særs tungt. La oss håpe at vi alle overlever dette.
Antall ord: 107
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Morris »

Ja, ofte ser man at noen har en følelse eller fornemmelse av noe som ligger foran. Det har nesten vært ingen som kunne forutse coronasmitten som nå nesten alle frykter for. La oss håpe at den går fort over og sparer flest mulig. Når man ser nyhetsbildet og på smitterisikoen, er ikke institusjoner stedet den er lettest å unngå den. Jeg har vurdert profeten jeg skriver om i en annen ny tråd, og om han sier noe om dette tilfellet, kanskje der hvor han nevner gresshoppene, så det eneste må være i C.4.48, men får det ikke helt til å stemme med resten av verset, hvis det da ikke er nevnt i siste linje som en frittstående kommentar for det som nå skjer? - En stor pest vil komme fra dem. (i forkant?) - (Gresshoppene er kun forklart hvem er her; 4.Mos.13.33 og Dom.7.12 = Østens folk) - Eller kanskje 8.59: To ganger høyt oppe, to ganger støtt dypt ned, vil også Østen svekke vesten. ( https://e24.no/norsk-oekonomi/i/6na2E3/ ... st-av-alle )
Ellers er det en russisk professor som har regnet historie i algoritmer i samfunnsutvikling hvor dette året stemmer overens med et bunn nivå før det går bedre igjen.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mR ... ser-i-2020
Så la oss håpe coronaviruset bekjempes fort, et 20 talls virusmedisiner er nå under utprøving, og Japan har noe som ser lovende ut.
https://www.dagbladet.no/nyheter/japans ... a/72263222
Norge er i gang med et annet forsøk: https://www.healthtalk.no/alle-artikler ... emdesivir/
Sist redigert av Morris på 21 Mar 2020 17:47, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 278

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Terra »

Nei, ikke sett noen som har forutsett dette her. Har sett litt på en del moderne profetier for året 2020 og ingen så langt som jeg har sett har nevnt dette med et ord. En stor pest som vil komme stemmer jo bra nå.

Ja, la oss inderlig håpe at det snart vil roe seg. Jeg tror det vil gå bra i Norge nå fremover, så sant alle greier å holde seg i skinnet og bidra positivt for å unngå smitte for seg selv og andre.

Hjelpe hverandre så godt vi kan og holde fysisk avstand, men holde hjertene varme. Jeg har tilbudt meg å handle for en nabo som har underliggende sykdom om det skulle bli nødvendig. Og selv handler jeg bare akkurat det jeg må og unngår så godt det er mulig å gå ut og ut i butikken og andre steder det er folk. Bare når jeg må og det er nødvendig.

Det positive med Corona er at folk plutselig har bedre tid til hverandre og ringer til hverandre mer enn tidligere. Vi lever i en tid hvor mange er travle og skal rekke så mye i løpet av en dag. Nå har roen senket seg for mange. Bortsett fra dem så må holde hjulene i gang. Selv sier de at det jo er veldig rart og tomt ute i gatene og i kollektivtrafikken. Nesten litt uvirkelig stemning der ute nå. Men mange turgåere i dag! Folk har gått i kø rundt på veier og i skogen. De som har underliggende sykdom har rett og slett ikke turt å gå ut på skogstur i dag hørte jeg en her si. Måtte vente til det roet seg litt utpå dagen.
Antall ord: 287
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Terra »

Oida, måtte bare dele denne... Trakk et Vikingkort her på para'n rett etter at jeg hadde skrevet innlegget over her... og fikk dette kortet! Må le, det stemte godt. Tror det går bra til slutt som Jahn Teigen sang :)

"Hjelmen kan bety beskyttelse, at man er beskyttet mot noe.
Og ikke minst ; at den en spør om er beskyttet. Seier som er et av stikkordene, viser at seier er involvert i kortets svar.
Dersom du spør om utfall av noe, indikerer dette at du seirer.
Spør du derimot om noen andre, er det de som seirer."
Antall ord: 102
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Morris »

Al spådde faktisk coronautbruddet før alle andre gjorde det -
Angående coronavirusets utbrudd, var det faktisk en robot som varslet om dette skrekkviruset før alle andre skjønte hva det var ved å analysere alle nyhetsartikler om dette: Ved hjelp av informasjonen kan AI-en vurdere risikoen for spredning av sykdommer.
Programmet analyserer rundt 100.000 artikler på 65 forskjellige språk hver eneste dag. Algoritmen har også et ess i ermet, nemlig tilgang til flybillett-systemet globalt. Dette gir programmet muligheten til å kunne forutse hvor smittede personer er på vei, og hvor sykdommen potensielt kan spre seg videre.
https://www.dagbladet.no/nyheter/robot- ... t/72085572

https://itavisen.no/2020/01/27/ai-advar ... lle-andre/

Om dette går under klarsyn eller spådom fra en datamaskin vet jeg faktisk ikke... :-P
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Terra »

Kan jo legge ut et kort jeg trakk litt tidligere i mars uten egentlig å tenke på noe spesielt. Men følte det har med viruset å gjøre og håper det stemmer.


14. mars kl. 19:50 ·

395

Trakk bare et random kort for i dag og fikk ni staver.
Det passer utrolig godt til coronavirusepidemien som herjer i verden for tiden. Mulig vi bare er så nære ved å nå målet med å bekjempe viruset? Vi må i alle fall huske på god håndhygiene og alle de andre tiltakene vi anbefales og vet er fornuftig. For det kan være lurt å være klar til å beskytte seg selv og andre slik at vi når dette målet - nemlig å seire over Corona.
Antall ord: 123
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Minsinn »

Jeg vet ikke om noen som har forutsett denne pandemien, men jeg har gjort meg en del tanker rundt denne. Litt interessant er det at jeg nå får opp en kortkombinasjon i nesten alle lesninger jeg har for tiden (jeg jobber som spådame). Denne kombinasjonen kommer opp som en hindring i forskjellige situasjoner. Jeg har begynt å kalle denne for corona-kombinasjonen, og jeg tolker den dit at siden "hele" samfunnet er stengt for tiden, er det egentlig fint lite som skjer. Alle arenaer der vi treffer mennesker er stengt ned, bortsett fra matbutikkene, og der vi treffer mennesker skal vi holde god avstand - og ikke ta på hverandre. Mange av de jeg snakker med spør jo om kjærlighet, og jeg ser forsinkelser i det som ligger foran, med bakgrunn i "corona-kombinasjon" som kommer som hinder. Det betyr ikke nødvendigvis at de jeg snakker med blir syke, men at forsinkelsene og utsettelsene kommer nettopp med tanke på isolasjon/karantene osv. Når det er sagt så fikke jeg ingen indikasjoner opp i kortene mine på denne pandemien før den plutselig var her. Det kan jo hende at "corona-kombinasjonen" viste seg i kortene mine før dette også, det var mye da også på at ting kom til å ta tid, men siden jeg ikke hadde noen formening om pandemi da, så har jeg nok sett denne på en litt annen måte. NAV/offentlige myndigheter var synlig i kortene hos svært mange tidligere i år, sammen med bekymring for økonomi - nå vet vi hvorfor, men det visste jeg ikke da: da var nok budskapet at det kommer bekymringer angående økonomi, det er mulig det er i forbindelse med kontakt med en offentlig myndighet eller noe sånt. Jeg vet at jeg har noen ganger tenkt at, hmm det var rart, samme kortene igjen?

Men en annen tanke jeg har gjort meg, er at denne tiden er til å bruke på "innvendig" jobb. Vi sitter "fast" likevel, vi holder oss i hjemmet, all aktivitet utenfor er innstilt, tidsklemma er betydelig redusert. Vi lærer å bli familier igjen, på godt og vondt. Vi lærer å bruke tid sammen, uten at vi er på tur til ett eller annet sted, eller at vi må gjør noe for å ha det klart til i morgen. Mange opplever nå at de sliter med å få samtalen til å vare, vi er ikke vant med å tilbringe hele dager sammen med familiene våre lenger. Bruk tiden til "innvendig" jobb, er mitt råd. Gå dypere inn i deg selv - fikk ut hvor du egentlig står, tør å kjenne på det som egentlig er inne i deg. Det mennesket du egentlig er. Bearbeid gamle ting som du ikke har hatt tid eller anledning til tidligere. Fortell familien din at du trenger minst en time helt for deg selv hver dag, og sett deg på soverommet for å meditere over forskjellige ting som dukker opp i denne tiden. For oss som både bor og jobber alene, kan dette bli en ensom tid. Jeg merker imidlertid at jeg søker ut på sosiale medier enn tidligere, og selv om jeg alltid har brukt telefonen mye til å snakke med, så har også dette økt i denne tiden. Jeg tror at vi i denne tiden også må ta mer ansvar for vår egen kommunikasjon - vi må selv finne arenaer der vi kan snakke med andre uten å møte dem.

Jeg tror også at corona-situasjonen kommer til å ta lengre tid enn det vi ser for oss pr. nå, dessverre. Jeg tror samfunnet kommer til å være "stengt" lenge. Jeg tror vi skal mot slutten av mai før vi begynner å tenke på å få hjulene i gang igjen. Så inntil da: Bruk tiden på "indre arbeid" - gå i dybden på dere selv. Jeg tror nemlig også at når vi kommer tilbake etter denne corona-situasjonen, så har vi plutselig et samfunn der vi er litt mindre egoistiske. Der vår egen kropp, velvære og nytelse ikke vil være like overveldende som det vi ser i dag. Vi vil bli mer vendt mot indre verdier i mennesker, i stedet for det å tilsynelatende se godt ut (type uekte). Jeg tror nemlig at det er noe som kommer i kjølvannet av denne pandemien; at de indre kvalitenene blir mer viktig og framtredende enn hvordan vi ser ut. Færre krav til six-pack, sprettrumpe og digre lepper, mer krav til omtanke og det å se andre mennesker før seg selv.
Antall ord: 756
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Morris »

Minsinn skrev: 22 Mar 2020 07:49 Jeg tror også at corona-situasjonen kommer til å ta lengre tid enn det vi ser for oss pr. nå, dessverre. Jeg tror samfunnet kommer til å være "stengt" lenge. Jeg tror vi skal mot slutten av mai før vi begynner å tenke på å få hjulene i gang igjen. Så inntil da: Bruk tiden på "indre arbeid" - gå i dybden på dere selv. Jeg tror nemlig også at når vi kommer tilbake etter denne corona-situasjonen, så har vi plutselig et samfunn der vi er litt mindre egoistiske.
Takk for synspunktene dine Minsinn! Ja, det vil nok komme til å ta litt tid dette her - og en god porsjon med tålmodighet og isolering vil jeg tro? Vi mennesker er forskjellige, og noen bryr seg ikke, derfor vil det nok ta enda lengre tid. For å lykkes må alle være med på dugnaden - samtidig tror jeg er best. Men kanskje kommer det noe bedre ut av dette i den andre enden? Fine tanker du har forresten... men hvordan kan kort si noe om fremtid egentlig? Er det ikke mer hva vi selv tror kan komme ut av bilder man får? Eller en sorts beskjed? Jeg tenker da på at man i ettertid også kan endre kortbildet etter hva man ser etterpå har kommet. Jeg har lite erfaring med kort og spådommer fra slike, men sier ikke at det ikke kan være noe i det man ser. Men jeg vet at værprofeter som tar tegn fra naturen sin side,ofte kan få rett fordi den responderer på forskjellig vær, og det er jo i seg selv en slags vitenskap?
https://www.totensblad.no/2020/nyheter/ ... og-sommer/
Antall ord: 287

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Morris »

Eirik Newth

Spennende foredragsholder med bakgrunn som astrofysiker, vitenskapsformidler, programleder og prisvinnende forfatter. Eirik Newth er utdannet astrofysiker, og har siden 1990 vært forfatter og formidler av vitenskap, teknologi og fremtidstenkning. Etter år 2000 har stadig mer av Newths tid gått med til å tenke og arbeide med fremtiden som tema.
I 1999 utgav han en bok om spådommer for fremtiden.

Året er 1999. Eiffel 65 topper singellisten med den futuristiske låten «Blue (Da Ba Dee)», og fremtidsfilmen «The Matrix» er på kinotoppen. I årene i forveien har man latt seg skremme av fremtidsfilmer som Independence Day, Armageddon og Deep Impact. De store snakkisene er millennium-skiftet med den fryktede «Y2k-fellen» eller «år 2000-problemet», og hva fremtiden vil bringe. Samtidig gir den unge norske forfatteren og astrofysikeren Eirik Newth (35) ut den populærvitenskapelige boka «Fremtiden». Der forsøker han å se inn i krystallkulen for å finne ut hva som vil skje med verden i det nye millenniet. Både på kortere og lengre sikt.

Jeg kjenner mange som jobber med IT og programmering, og de fortalte meg at Y2K neppe ville bli et så stort problem som mange fryktet. Så jeg trodde ikke noe på det. Jeg husker jeg feiret nyttåret i Paris der fyrverkeri og lysshow skulle sendes ut fra Eiffeltårnet. Jeg husker jeg tenkte at hva om Y2k skjer nå? Men ingenting skjedde.

20 år senere møter vi ham på en café som ikke fantes i Norge før i 2012: Starbucks.
I 1999 skrev han at de globale firmaene ville bli større og større og i 2050 vil en håndfull gigantfirmaer styre brorparten av økonomien på jorda. Ja, at Starbucks kom til Norge er en liten del av denne globaliseringen. Det var ingenting som var så standardisert den gangen som det er nå. Men grunnen til at jeg liker meg her, er først og fremst at de har så gode stoler, smiler 55-åringen.

Fersk spådom

I boka går Newth bredt ut og ser på hva fremtiden vil bringe innenfor flere områder i samfunnet. Mange av antakelsene hans er av generell karakter, men noen er mer spesifikke. – Mange av de store temaene og spørsmålene i boka er de samme i dag som for 20 år siden og 60 prosent av boka kunne nok blitt gitt ut igjen den dag i dag. Ja vi har et klimaproblem, ja vi har en befolkningeksplosjon, ja vi har en energikrise og et energiskifte som ikke har kommet helt i gang, sier Newth.

Befolkningsproblematikken er allerede i ferd med å bli gjeldende. Vi merker det i Norge med eldrebølgen. Ser man på SSBs statistikk så har eldrebølgen begynt å gjøre seg gjeldende i mange mindre kommuner på grunn av fraflytting av de unge. Det fødes ikke nok barn i Norge eller i Vesten, så den eneste måten å løse dette er med arbeidsinnvandring – eller på lengre sikt roboter. En generell motstand mot innvandring i samfunnet kan imidlertid gjøre dette vanskelig, mener
Newt.

En fersk spådom om fremtiden allerede der altså, men hva så med spådommene fra 1999 – hva traff han best med? Forbløffende mye, viser det seg når man leser boka. Den selvproklamerte teknologinerden traff særlig bra med sine spådommer rundt den teknologiske utviklingen.

Kinosal i stuen?
For mens mange forbarmet seg over de klumpete og tunge fjernsynsapparatene med høyst ordinær bildekvalitet i 4:3-oppløsing – så Newth allerede for seg en fremtid der flatskjermer og etter hver smarte TV-er ville bli allemannseie.

Spådom:
«Lenge før 2020 kan folk flest ha flatskjermer som gjør at en stue minner mye mer om en kinosal. Det vil bli langt flere kanaler. (...) Antakelig vil internett og TV smelte sammen. I stedet for å gå til videobutikken på hjørnet og leie en kassett, kan du i fremtiden bestille en film via internett, som så sendes til den store flatskjermen på veggen. Fra filmarkivet kan du bestille en hvilken som helst film, også de som er vanskelige å få tak i på video og aldri vises på TV. En stue i 2020 vil være en slags blanding av en kinosal, et bibliotek og et kjøpesenter. Etter hvert vil informasjonsmaskiner (IM) og TV smelte sammen, og du kan se TV på maskinen du alltid bærer med deg».

Fasit:
I 1999 er flatskjermer fortsatt noe helt nytt. De aller første plasma-TV-ene kom riktignok på markedet mot slutten av 90-tallet, men var i starten svært kostbare. Først i 2005 ble flatskjermene for alvor allemannseie i Norge, skrev Computer World.

I 2007 kommer den første Apple TV-boksen, og i 2009 stenges det analoge bakkenettet og blir erstattes av digitale TV-bokser som etter hver har gitt uante muligheter for tv-seerne. Rundt 2010 kommer de store TV-produsentene med såkalte smart-TV-er, som etter hvert gjør det mulig å spille av innhold direkte fra internett.

Han forteller i dag at han tok utgangspunkt i blant annet en rapport for BBC fra 1983 der man så på muligheter for et at tekst-TV kunne skape en mer interaktiv TV-opplevelse den dagen det gikk an å også sende kommunikasjonen motsatt vei, altså fra seeren til TV-en. – Jeg synes dette ga mening, selv om utviklingen har skjedd gjennom internett og ikke tekst-TV-teknologien, sier Newth.

Smarte telefoner
I 1999 blir Siemens S25 kåret til årets mobiltelefon av ITavisen, i hard konkurranse med T28s fra Ericsson og Motorolas v3688.
Sistnevnte er på et tidspunkt så populær at det var vanskelig å mette etterspørselen i Norge. Hvis noen trenger et referansepunkt for hvor vi befinner oss i mobil-utviklingen, så kom ikke kult-telefonen Nokia 3310 ut før året etter. Man måtte med andre ord ha en solid dose med fantasi for å forestille seg hvordan mobilhverdagen ville se ut i dag 20 år etterpå, men Newth var ikke veldig langt unna.

Spådom:
I 1999 skriver han om hvordan e-boken vil bli mer vanlig etter hvert som mer og mer innhold blir digitalisert.

Videre skriver han om den globale telefonen, som han mener vil bli en realitet som følge av at satelittelefoner, eller «satfoner» , som han kaller dem, vil bli allemannseie. Dermed vil man kunne ringe og kommunisere med hverandre fra et hvilket som helst sted: «En verden full av satfoner betyr at det vil være helt umulig å komme seg vekk fra sivilisasjonen, uansett hvor du befinner deg kan noen nå frem til deg» , skriver han.

Han lanserer også idéen om at e-boken kan kombineres med satfonen til en komplett informasjonsmaskin som han forkorter til «IM». Denne maskinen vil kunne brukes hvor som helst i verden.

Han skildrer til og med hvordan man kan navigere på et kart i sanntid og ved hjelp av fingeren kan trykke på kartet på skjermen og få frem mer informasjon om stedene.

«I første omgang vil IM-en være svært kostbar, og forbeholdt mennesker i det rike nord. Men etter hvert blir den en uunnværlig del av livet til mennesker, slik fjernsynet er for de fleste mennesker på jorda i dag», konkluderer han.

Fasit:
Det går vel ikke an å si så mye annet enn at Newth traff nærmest blink med sine spådommer rundt e-boken og «IM-en ». E-boken hadde allerede eksistert i mer simple formater i mange år da Newth skrev dette, og den første håndholdte e-leseren Rocket eBook hadde blitt lansert i 2008.
Takket være blant andre Steve Jobs og Apple, ble den komplette informasjonsmaskinen realisert lenge før 2050, i form av nettbrettet og smarttelefoner.
– Med IM traff jeg i hvert fall på den første bokstaven i iPhone, ler han, før han forklarer hva han baserte spådommene på.

Transport: El-bil og supertog - Spådom:
«Få spådommer om fremtiden er sikrere enn denne: Bensinbilen vil forsvinne. Ikke bare fordi den er lite miljøvennlig, men fordi oljen vil ta slutt», skrev Newth i 1999.

Han trodde imidlertid at dette ikke var noe som ville skje raskt, ettersom alternativene ennå ikke vil være gode nok på kort sikt .
Han mente at elbilen ikke ville klare å etablere seg om ikke rekkevidden blir bedre, men hadde mer tro på at hybridbiler og hydrogendrevne biler kunne være en løsning.

Han skriver videre at sporvognene vil dukke opp igjen, han påpeker også at el-sykkelen kan være et godt alternativ som fremkomstmiddel. I tillegg spekulerer han i om det magnetiske supertoget Maglev kan komme til å ta over for mye av flytrafikken innen 2050.

Fasit:
Til tross for at el-biler har blitt stort i Norge, er det fortsatt en lang vei å gå på global basis. - Det er imidlertid åpenbart at bilprodusentene satser mer og mer på elektriske biler, og en kalkyle fra Bloomberg anslår at det i 2040 kan bli solgt flere el-biler enn bensin- og dieselbiler globalt.
Når det gjelder spådommene om sporvogner og el-sykler må de også kunne sies å være relativt treffsikre. Et eksempel er bybanen i Bergen, som ble vedtatt bygget i år 2000. I Oslo blir hele trikkenettet nå oppdatert og alle de gamle trikkene blir byttet ut med nye og lengre trikker i løpet av de neste fire årene, skriver Aftenposten. Totalkostnaden på arbeidet og de nye trikkene vil bli på opp mot 9 milliarder kroner.
Samtidig er el-syklene for alvor blitt allemannseie de siste årene og forhandlerne kaller det for en eksplosjon uten sidestykke og salget har økt kraftig fra år til år, ifølge tall fra 2017.


Når det gjelder maglev-toget så satser japanerne stort her. I 2015 ble et tog målt til verdensrekord med 603 kilometer i timen på en teststrekning, men teknologien har også mange kritikere, blant annet fordi det er svært kostbart. Japan har ikke lyktes med å selge teknologien til andre land og det er uvisst om det blir en ingeniørbragd eller en dyr fiasko, skriver TU.no.

Penger blir til e-penger

I 1999 var det fullt mulig å gjøre innkjøp uten å bruke en eneste mynt eller seddel, og Newth spådde i boka at dette ville bli mer og mer vanlig i fremtiden.

Med framveksten av Vipps, Apple og Googles betalingsløsninger, vil denne tendensen bare bli enda mer gjeldene i årene fremover.
Newth er en av dem som nå bruker Google pay når han betaler for varer i butikken. – Vi betaler ikke lenger med kontanter, men med dingser. Jeg bruker Google Pay og det er jo kult. Det er et helvete for personvernet, men det gir meg oversikt, og gjør at jeg kan gå ut uten kredittkort og det gir bedre sikkerhet enn kontanter.

– Kredittkortene vil forsvinne, det er bare et spørsmål om tid, sier han skråsikkert. Det samme gjelder for kontanter – Jeg tok et større pengebeløp med kontanter da jeg skulle kjøpe ny sykkel. Jeg husker jeg tenkte at det er bare kriminelle og meg som går rundt med 5000 kroner i cash i Oslo. Jeg følte nesten at jeg gjorde noe ulovlig, flirer Newth.

Energikrisen

Spådom:
Forfatteren ser også på den fryktede energikrisen. I 1999 visste alle at fossile energikilder vil en gang ta slutt, og Newth peker også på at denne teknologien vil møte motstand på grunn av klimaproblemet. Han mener vi de neste årene vil se en stadig større dreining mot fornybare energikilder som vannkraft, vindkraft, solenergi og bioenergi.
«Noen mener vi vil ha olje til etter 2050, men andre mener det vil være lite olje igjen allerede i 2015», skriver han i boka. Han har tro på at vindkraft og solenergi vil bli mer og mer viktig, men peker på utfordringen med at de krever mye plass, men at solcellepaneler på vegger og tak kan være en god løsning.
Newth mener at mye tyder på at atomkraft ikke har fremtiden foran seg, på grunn av risikoen for katastrofale ulykker og stor motstand i befolkningen. Han påpeker også at energisparing i form av å erstatte gammeldags utstyr vil gi stor energigevinst i fremtiden.

Han skriver til slutt om hvordan det enorme energibehovet i fremtiden kan føre til behovet for fusjonskraft, altså at man lager energi ved å kopiere det som skjer i solas indre når den lager sine solstråler.

Denne teknologien er noe forskerne har jobbet med siden 50-tallet, og i 1999 håpet man å få en fusjonsreaktor eller
såkalt supertokamak i drift en gang mellom 2010 og 2020.

Fasit:
Ikke overraskende har vindkraft og solenergi vært i jevn framgang siden 1999.
Solenergi er den raskest voksende energikilden i verden når det gjelder installert kapasitet, viser en rapport fra Multiconsult og Asplan Viak fra 2018. Hvert år er et nytt rekordår og de siste ti årene har økningen vært langt over det som var forventet. - De globale tallene viser en økning i installert kapasitet fra 24 gigawatt i 2001 til 591 gigawatt i 2018.

Jeg var ganske skeptisk til kjernekraft i den boka. I dag er jeg mer positiv fordi teknologien har blitt langt sikrere. Det er et paradoks at både Japan og Tyskland nedskalerer kjernekraftsatsingen kraftig, samtidig som teknologien er blitt mye bedre og sikrere. Hadde Fukushima brukt moderne kjernekraftteknologi, så hadde ulykken i 2011 aldri skjedd, sier Newth.
Når det gjelder fusjonskraft er ting i ferd med å skje også her. ITER-reaktoren i Frankrike er et samarbeid mellom en rekke land, og håpet er å få den operativ i 2035.

Globalisering og politikk
Spådom og fasit:

«Den farligste krigeren i det 21. århundre blir ikke en amerikansk robotsoldat med datahjerne. Det blir en ung gutt fra et fattig land utstyrt med maskingevær».
Newth skriver ikke mye om disse tingene i boka, men denne formuleringen – to år før terrorangrepene 11. september – må kunne sies å ha vært en svært treffende profeti for de to tiårene vi nå har lagt bak oss.

– Det jeg ikke sa var 20 unge menn med tapetkniver i fly, sier han, og fortsetter: – Da boka ble lansert i Tyskland, var tyskerne veldig opptatte av hvordan jeg kunne ha «forutsett» dette. Jeg var ganske inspirert av en militærhistoriker som heter Martin van Creveld som ga ut boka The Transformation of War i 1991. Han skrev at det i fremtiden ikke ville være store land-mot-land-kriger, men borgerkriger, klanskriger og religionskriger. Jeg leste dette og flere andre ting, og synes det stemte bra med det jeg så for meg.

Romfart
Astrofysikeren skrev naturlig nok mye om romfart, og skrev inngående om planene om at en ubemannet romsonde ville lande på mars før 2010. Han skrev også om Solsonden og Pluto Express som skulle passere forbi Sola innen 2010 og Pluto innen 2020 og ta bilder og utføre målinger.
Newth skrev også om romflyet, og at forskere i 1999 trodde det kunne gå i rute til verdensrommet innen 2030. I 2050 kan privatpersoner som har råd til det, ta seg en svipptur opp i verdensrommet, mente man da.

Fasit:
Roverne Spirit og Opportunity landet på Mars i 2004, og siden har en rekke romsonder landet på naboplaneten vår. Pheonix (2008), Spirit (2012) og senest InSight som landet for et drøyt år siden. Solsonden kom riktignok ikke frem i 2010 som Newth antok i 1999. Prosjektet ble forsinket og sonden ble skutt opp først i 2018. Den har allerede begynt å lære forskerne nye ting om Sola, skrev Nasa.org nylig. Pluto Express-prosjektet støtte også på utfordringer med finansieringen, og skiftet navn til New Horizons. Sonden ble skutt opp i 2009 og passerte Pluto i 2016.
Scenariet med romturisme nærmer seg stadig mer å bli en realitet.

Jeg har ikke limt inn riktig alt, og har ikke tatt med at han bommet litt på Himmelheisen, men den kan komme når tiden er inne for den. Dette ble et innhold som langt overskrider dette året, men det står fortsatt ting igjen som kan slå inn i år som det med kontantkort og kontanter, og også det med at privatpersoner kan få oppleve en romreise, selv om det i år kan se litt håpløst ut? Her er i alle fall linken:
https://www.klikk.no/side3/teknologi/ei ... ed-6856581
Antall ord: 2765

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Morris »

Sylvia Browne
I en bok av Sylvia Browne som er utgitt på norsk i 2008, beskrives det en sorts lungeepidemi som vil ramme hele verden i 2020. Den vil ikke vare så lenge, men vil plutselig bli borte av seg selv, forteller Browne. Men paradoksalt nok skriver hun også at den også vil dukke opp igjen om 10 år. - Men innen da skal vi vel kunne ha utviklet en vaksine? Boken bærer på engelsk tittelen: «End of days», på norsk «Endetid» - Jeg har selv lest den fra en jeg fikk låne den av, men husket ikke saken da det er noen år siden jeg leste den.
https://www.standard.co.uk/insider/alis ... 87051.html
Sist redigert av Morris på 22 Mar 2020 17:54, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Minsinn »

Morris skrev: 22 Mar 2020 13:37
... men hvordan kan kort si noe om fremtid egentlig? Er det ikke mer hva vi selv tror kan komme ut av bilder man får? Eller en sorts beskjed? Jeg tenker da på at man i ettertid også kan endre kortbildet etter hva man ser etterpå har kommet. Jeg har lite erfaring med kort og spådommer fra slike, men sier ikke at det ikke kan være noe i det man ser.
Helt kort ( .fnise ): Slik jeg jobber (og som mange andre spådamer jobber) så brukes kortene til å "pense seg inn" på det man skal se på. Kortene legger seg ut i spesielle mønster i det legget (vet ikke om du er bevandret med det uttrykket, men et legg er altså det mønsteret man legger kortene ut i, og man bruker gjerne forskjellige legg for forskjellige sorter kort, og for forskjellige tema) man velger å bruke. Her dannes "historien" og det er slik vi penser oss inn på den vi snakker med. Jeg kan legge til at det største legget jeg buker er på 36 kort, det minste på 3 - og mellom her har jeg mange muligheter. Det er ganske rart men kortene legger seg som regel "der dem skal" for å kunne belyse den situasjonen man blir spurt om. Kortene stokkes mens man fokuserer på den personen man snakker med, eller den situasjonen vedkommende ber om innsyn på. Når kortene først er lagt, og har dannet grunnlaget - det er da klarsynet begynner å virke, da de indre bildene, følelser, tanker, kanaliseringer starter, fordi det er da man er "påkoblet". I slike legg er det ofte kombinasjoner av kort som gir detaljene i historien (ved siden av klarsyn, da). Og det er her jeg trekker inn dette med "Corona-kombinasjonen", som jeg altså ikke forsto helt før jeg hadde hørt om Corona og mulig pandemi - det var etter det at brikkene liksom falt litt mer på plass. Det viktige i spådommene er ikke at det kommer en pandemi, men at det kommer en situasjon utenfra som er ikke kontrollerbar, men som setter det meste litt "på vent". De færreste ringer en spåtelefon for å spørre om det kommer en pandemi, spørsmålene er i 100% av tilfellene langt mer personlige - og derfor kan man se sånt i ettertid, når man vet hva denne "ventefaktoren" egentlig var/er.

Det var et forsøk på å forklare litt, du finner mer på min hjemmeside om du ønsker å sette deg mer inn i hvordan kortene virker.
:wx
Antall ord: 432
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Morris »

Tusen takk! Da skjønner jeg litt mer av det!
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Bearchild »

Hadde tenkt å legge inn link til Sylvia Brownes spådom men ser noen kom meg i forkjøpet. :-)

Kan ikke påberope meg noen syner som varslet om dette. Men mange "rare" varsler fra naturen om at "noe er på gang".. aner ikke hvordan man skal forklare det, om det er ting man ser/ hører kombinert med magefølelse eller om det bare er fri fantasi. Kanskje jeg har tenkt sånn lenge- at noe er på gang- men at det først er nå, når det skjer noe, man tenker ekstra over hint og tegn man mener man har registrert? At det egentlig ikke har vært noen "tegn", det foregår bare mellom ørene mine..? ;-)

Meeeen. Vi har hatt en fugl sittende utenfor jobben i hele vinter som vi etterhvert ble enige om at var en "varsler". Ikke varsler (art) men en som prøvde å fortelle noe. Vi fleipet om hvordan dyr gjerne oppfører seg rart/ unormalt i forkant av jordskjelv og andre naturkatastrofer og snakket flere ganger om hvor rart denne fuglen oppførte seg.

Greia er at den har sittet i et tre og sunget hver bidige natt vinteren igjennom. Ikke på dagen, kun om nettene. Nå er ikke jeg noen fugleekspert men dette var heller ingen vanlig sangfugl, kan ikke huske å ha hørt lignende sang noengang. Den hadde noen lyder innimellom som tildels kunne høres ut som svarttrosten om våren men det var definitivt ingen svarttrost. Jeg forsøkte flere ganger å få tatt opp sangen for å spørre om hjelp til id, dessverre uten hell.
De siste to månedene har vi ikke hørt den mer. :-(

Utover denne mystifistiske nattsangeren har naturen gått litt bananas når det kommer til produksjon. Her har selvsagt været størst innvirkning men i mitt stille sinn har jeg tenkt at naturen forbereder seg litt på ett eller annet. Og jeg benytter selvsagt anledningen og har fryserne fulle av overfloden av sopp og bær. Glass og beholdere med nøtter og urter.
Så- om ikke naturen forbereder seg på noe er ihvertfall jeg greit forberedt på karantene og isolasjon i månedsvis om nødvendig. .fnise
Antall ord: 366
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Spådommer for 2020

Innlegg av Morris »

Ja, litt pussig med denne fuglen. Nå har det jo kommet en del nye fugler hit på grunn av mildere vintre. For noen år siden overvintret en stork utenfor Hamar. Det var nok en unge som ble igjen. Den hadde fast plass på en telefonstolpe hele vinteren og fant nok maten sin på en søppelfylling like i nærheten. Jeg tror den ble litt kjent på Facebook også, han ble kalt for Sture. Det er ikke så lenge siden jeg oppdaget en hel fugleflokk ute i hagen med en skvaldrende lyd jeg ikke hadde hørt før. Jeg fant den igjen da jeg søkte på nettet med både bilde og lyd, men husker ikke lengre verken navn eller art. Men det er mange tegn på at naturen endrer seg og som jeg mener den alltid har gjort. Vi må nok lære oss å tilpasse oss bedre, for naturen går sin gang uansett. Sahara fx har en underlig historie da jeg rotet litt i den, fant jeg ut at den hadde vært skogbekledd og bebodd i tidligere tider. Og nå, pussig nok begynner den å krympe litt igjen? https://www.nrk.no/viten/sahara-blir-ra ... 1.14364714
Hvis man ser litt på jordens bane og oppførsel i sin ferd gjennom himmelrommet er det mye mer der som kan påvirke naturens gang enn det mennesker har maktet, og som det også kommer frem av i linken? Ellers er jeg ikke skeptisk til fremtiden, vi må bare bli enda flinkere til å innrette oss og kanskje lære oss hva fuglene vil fortelle oss? ;-)
Antall ord: 268

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links