Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserEr aura ei evne eller bare tull?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Er aura ei evne eller bare tull?

Innlegg av madjava »

Lure på om mennesker virkelig kan sjå ein aura, dvs farger rundt oss mennesker som ein utstråling utover den vanlige utstrålinga vi alle får oppleve frå kvarandre?

Eller er aura bare oppspinn?
Antall ord: 35
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

dette må jeg bare få kommentere litt, selv har jeg fra jeg var liten kunnet se lys rundt mennesker,når jeg festet blikket på en spesiell måte,noe jeg syntes som liten var veldig gøy,for noen hadde mere lys enn andre. Men jeg så aldri farger for å si det sånn da.
Har vel aldri sett på det som en evne,men heller som en måte å stille inn synet på, som å bruke synet på en annen måte,om du skjønner.
trodde alle kunne dette,å at det er helt normalt,like normalt som å stille inn synet å se luften,vist man stirrer på en rar måte kan man jo se luften bevege seg,samt bittesmå prikker i den,som beveger seg i luften. sikker mange som kjenner seg igjen i dette.


nå ser jeg ikke lys rundt enhver person til enhver tid,men jeg må liksom stille inn blikket.
Noen ganger kommer det av seg selv.
har prøvd å konsentrere meg til å se farger,men det har jeg ikke opplevd enda....

Som jeg har fortalt i en annen tråd,så var jeg på seanse med en synsk person,jo han var ganske overbevisende i det han kunne fortelle,å ting har i ettertid stemt veldig godt.men i tilleg så fortalte han meg at jeg kunne se auran,noe jeg stusset litt over,for jeg hadde vel ikke forbundet det jeg kunne se,med det å se auran,viste ikke så mye om det med auran heller da.men han sa at jeg måtte trene det opp til å bli bedre...for det jeg hadde opplevd var vist nok å se auran,
For meg kan det like godt være en helt vanlig synsevne vi alle har.
Bare prøv dette ut selv,så skal du se om lyset rundt kommer frem,men frys blikket på en måte,se litt forbi en person på samme tid som du ser personen...vet ikke om jeg forklarte det godt nok,men,men dette er nå min forklaring :mozilla_smile:
Antall ord: 342
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Synestesi

Innlegg av BA. »

Det er reelt at noen kan se "aura". Selv om det neppe har slik sammenheng som Larsrolle tror.

Forskning.no skriver
Noen hevder at de har evnen til å se denne mystiske utstrålinga med det blotte øye.

Slett ikke umulig, sier vitenskapen. Men fargefilteret rundt venner og kjente har antageligvis lite med personlige stråler og klarsyn å gjøre. I stedet kan det se ut til at de merkelige synene skyldes en krysskobling i hjernen, som gir et synsinntrykk sin egen farge.
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Re: Synestesi

Innlegg av miss 24/7 »

BA skrev:Det er reelt at noen kan se "aura". Selv om det neppe har slik sammenheng som Larsrolle tror.

Forskning.no skriver
Noen hevder at de har evnen til å se denne mystiske utstrålinga med det blotte øye.

Slett ikke umulig, sier vitenskapen. Men fargefilteret rundt venner og kjente har antageligvis lite med personlige stråler og klarsyn å gjøre. I stedet kan det se ut til at de merkelige synene skyldes en krysskobling i hjernen, som gir et synsinntrykk sin egen farge.
skulle like å se flere forskninger på dette BA .... :lol:

denne forskningen er for meg like lite sannynelig som det for deg er at det har en annen forklaring...... så bare fordi man heter forskere så blir alle svara for deg riktige ...?
hmmmmm.... har bare en liten følelse av at du har et stort behov for å lete etter svar som hele tiden stritter imot det andre måtte mene eller tror.

Hadde jeg for eks startet en tråd der jeg roste forskere opp i sky,å takket dem for sine gode svar på det uforklarlige,så hadde du nok funnet en link på hvor feil forskere i mangen tilfeller har hatt når det gjelder hva de har kommet frem til .eller rett og slett hatt en forklaring som strittet imot det jeg skrev .for meg er det like sannsynlig at det med auran har den forklaringen som beskrives av larsrolle..
men det kan like gjerne være en sans vi alle har som ,men at om man ser farger har en sterkere utgave av denne sansen....jeg tror bare at det er sånn vi mennesker er skapt,men om disse fargene eller lysfeltet har en betydning ,det vil jeg ikke utale meg om.men at vi alle lider av denne "sykdommen" :D det må de lenger opp på landet med....... :lol: for dette lysfeltet er noe jeg mener at alle kan se om man konsentrerer seg å fester blikket som jeg beskrev :mozilla_smile:
Antall ord: 325
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Myntenes Dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 233
Startet: 29 Jan 2005 22:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad

Re: Er aura ei evne eller bare tull?

Innlegg av Myntenes Dronning »

madjava skrev:Lure på om mennesker virkelig kan sjå ein aura, dvs farger rundt oss mennesker som ein utstråling utover den vanlige utstrålinga vi alle får oppleve frå kvarandre?

Eller er aura bare oppspinn?
Alle mennesker utstråler jo varme. Det er jo en målbar energi. Auraen består av mange energifelter og jeg synes ikke det skulle være rart at alle mennesker skulle ha noe sånt. Jeg ser ikke noe overnaturlig med aura i det hele tatt. At noen ser og oppfatter auraen på andre mennesker har vel med evnen til å oppfatte energier. Noen er flinkere enn andre bare.
Antall ord: 106
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.

Kinesisk ordtak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

miss 24/7 skrev:dette må jeg bare få kommentere litt, selv har jeg fra jeg var liten kunnet se lys rundt mennesker,når jeg festet blikket på en spesiell måte,noe jeg syntes som liten var veldig gøy,for noen hadde mere lys enn andre. Men jeg så aldri farger for å si det sånn da.
Har vel aldri sett på det som en evne,men heller som en måte å stille inn synet på, som å bruke synet på en annen måte,om du skjønner.
trodde alle kunne dette,å at det er helt normalt,like normalt som å stille inn synet å se luften,vist man stirrer på en rar måte kan man jo se luften bevege seg,samt bittesmå prikker i den,som beveger seg i luften. sikker mange som kjenner seg igjen i dette.


nå ser jeg ikke lys rundt enhver person til enhver tid,men jeg må liksom stille inn blikket.
Noen ganger kommer det av seg selv.
har prøvd å konsentrere meg til å se farger,men det har jeg ikke opplevd enda....

Som jeg har fortalt i en annen tråd,så var jeg på seanse med en synsk person,jo han var ganske overbevisende i det han kunne fortelle,å ting har i ettertid stemt veldig godt.men i tilleg så fortalte han meg at jeg kunne se auran,noe jeg stusset litt over,for jeg hadde vel ikke forbundet det jeg kunne se,med det å se auran,viste ikke så mye om det med auran heller da.men han sa at jeg måtte trene det opp til å bli bedre...for det jeg hadde opplevd var vist nok å se auran,
For meg kan det like godt være en helt vanlig synsevne vi alle har.
Bare prøv dette ut selv,så skal du se om lyset rundt kommer frem,men frys blikket på en måte,se litt forbi en person på samme tid som du ser personen...vet ikke om jeg forklarte det godt nok,men,men dette er nå min forklaring :mozilla_smile:
Eg har ikkje prøvd å stille inn blikket til å sjå forbi den eg ser på. Men når eg sitte i egne tanker og ser på nokon men alikevel forbi liksom, har eg ikkje tenkt på å studere det nærmare. Har ikkje prøvd å merke meg noko med slike situasjoner, men ska prøve å huske det bare for å ha gjort det. :)
Er ikkje aura å sjå energien som kvar enkelt utstråle, og at den fargen ein ser fortel noko om personen?
Antall ord: 427
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

jo å se auran skal vistnok kunne fortelle om en person,at fargene har forskjellige betydning.nå har jeg ikke lest så mye om dette med fargenes betydning..Hvordan man tolker det.men larsrolle har en link der hvor det blir bedre forklart.... :mozilla_smile:
Antall ord: 44
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Re: Synestesi

Innlegg av madjava »

BA skrev:Det er reelt at noen kan se "aura". Selv om det neppe har slik sammenheng som Larsrolle tror.

Forskning.no skriver
Noen hevder at de har evnen til å se denne mystiske utstrålinga med det blotte øye.

Slett ikke umulig, sier vitenskapen. Men fargefilteret rundt venner og kjente har antageligvis lite med personlige stråler og klarsyn å gjøre. I stedet kan det se ut til at de merkelige synene skyldes en krysskobling i hjernen, som gir et synsinntrykk sin egen farge.
Fekk ikkje opp den Larsrolle-linken, men inne på forskning.no fann eg meir om dette med aura. Men her går jo vitenskapen ut fra at det er ei uvanlige koblinga av sanser, synestesi kaller dei det.

"Synestesi er en tilstand hvor stimulering av én av sansene gir opplevelser i en eller flere andre sanser. Dermed går det for eksempel an å smake lyder eller høre lukter, og ord og bokstaver få sine egne farger."

Synestesi er ansett av forskere som et nevrologisk basert fenomen. Med andre ord ei kobling oppe i hjernen som er mulig å avdekke ved hjelp av tester.

For min del ramler New Age tolkinga av aura totalt saman.
Antall ord: 197
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Re: Er aura ei evne eller bare tull?

Innlegg av madjava »

Myntenes Dronning skrev:
madjava skrev:Lure på om mennesker virkelig kan sjå ein aura, dvs farger rundt oss mennesker som ein utstråling utover den vanlige utstrålinga vi alle får oppleve frå kvarandre?

Eller er aura bare oppspinn?
Alle mennesker utstråler jo varme. Det er jo en målbar energi. Auraen består av mange energifelter og jeg synes ikke det skulle være rart at alle mennesker skulle ha noe sånt. Jeg ser ikke noe overnaturlig med aura i det hele tatt. At noen ser og oppfatter auraen på andre mennesker har vel med evnen til å oppfatte energier. Noen er flinkere enn andre bare.
Yepp, mennesket utstråler varme og fleire andre energier. Men aura og energier har kanskje ikkje noko med kvarandre å gjere. Forskning tyder jo på det. Aura oppsto som eit begrep for dei som ser farger rundt andre personer. Mykje av det vi i dag trur er evner osv, er satt ord på og forklart av New Age bevegelsen, då basert på synsing og veldig lite forskning.

Og når forskninga kjem med resultat som forklarer noko anna vert det sett på som feil av dei som trur på det dei har lest/opplevd. Eg skjønner jo at det er tungt for mange å godta at dei har trudd på noko som kanskje bare er oppspinn, enda verre er det å innrømme det.

At vi mennesker utstråler energier vil eg forsette å tru, men at dette er ein aura som andre kan sjå føler eg meg mindre sikker på.
Antall ord: 258
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Myntenes Dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 233
Startet: 29 Jan 2005 22:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad

Innlegg av Myntenes Dronning »

Nei jeg mente nok ikke at aura og varme er det samme.
Antall ord: 12
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.

Kinesisk ordtak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Vel, aura er noe en kan læres opp til å se, mens synestetikere har jo en krysskobling. Uten å ha lest så mye om synestesi så mener jeg at det er en medfødt kondisjon og ikke ervervet?
Antall ord: 37
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Synestesi

Innlegg av BA. »

miss 24/7 skrev:
BA skrev:Det er reelt at noen kan se "aura". Selv om det neppe har slik sammenheng som Larsrolle tror.

Forskning.no skriver
Noen hevder at de har evnen til å se denne mystiske utstrålinga med det blotte øye.

Slett ikke umulig, sier vitenskapen. Men fargefilteret rundt venner og kjente har antageligvis lite med personlige stråler og klarsyn å gjøre. I stedet kan det se ut til at de merkelige synene skyldes en krysskobling i hjernen, som gir et synsinntrykk sin egen farge.
skulle like å se flere forskninger på dette BA .... :lol:

denne forskningen er for meg like lite sannynelig som det for deg er at det har en annen forklaring...... så bare fordi man heter forskere så blir alle svara for deg riktige ...?
hmmmmm.... har bare en liten følelse av at du har et stort behov for å lete etter svar som hele tiden stritter imot det andre måtte mene eller tror.
Her er en artikkel til. http://www.forskning.no/Artikler/2005/d ... 3426625.97

Dette er en forklaring som består av kjente elementer, noe vi vet en del om. Det er sikkert mye vi ikke vet om dette ennå, men vi vet ganske mye. Aura vet vi ingenting om. Vi vet ikke engang om det finnes. En teori som består av kjente elementer er for meg og de fleste andre mye mer sannsynlig enn forklaringer som krever en eller flere ukjente faktorer.
Hadde jeg for eks startet en tråd der jeg roste forskere opp i sky,å takket dem for sine gode svar på det uforklarlige,så hadde du nok funnet en link på hvor feil forskere i mangen tilfeller har hatt når det gjelder hva de har kommet frem til .eller rett og slett hatt en forklaring som strittet imot det jeg skrev .
Dette har du sannsynligvis rett i. :D
Det er fordi jeg heller ikke har sansen for slik skamros. Alt med måte. Om jeg er enig med deg er det heller ikke sikkert at jeg skriver noe innlegg.
for meg er det like sannsynlig at det med auran har den forklaringen som beskrives av larsrolle..
men det kan like gjerne være en sans vi alle har som ,men at om man ser farger har en sterkere utgave av denne sansen....jeg tror bare at det er sånn vi mennesker er skapt,men om disse fargene eller lysfeltet har en betydning ,det vil jeg ikke utale meg om.men at vi alle lider av denne "sykdommen" :D det må de lenger opp på landet med....... :lol: for dette lysfeltet er noe jeg mener at alle kan se om man konsentrerer seg å fester blikket som jeg beskrev :mozilla_smile:
Nå sier de vel ikke at alle lider av denne sykdommen. For det første ser det ikke ut til at noen lider av synestesi, så sykdom blir vel en gal betegnelse, og for det andre er det kun 1 av 2000 som har denne egenskapen.

Imidlertid ser det ut som at Larsrolle har problemer med serveren akkurat nå, men jeg har lest artikkelen, og skrevet noen merknader til artikkelen her.
Antall ord: 521

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

ser Larsrolle er inne,kansje du kan forklare det med aura bedre....? :mozilla_laughing:
Antall ord: 14
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Er aura ei evne eller bare tull?

Innlegg av ludoburgero »

madjava skrev:Lure på om mennesker virkelig kan sjå ein aura, dvs farger rundt oss mennesker som ein utstråling utover den vanlige utstrålinga vi alle får oppleve frå kvarandre?

Eller er aura bare oppspinn?
Det sies at alle ser aura i de tidlige barneårene sine.
Og det finnes forskjellige metoder for hvordan en kan trene opp seg selv til å se aura i voksen alder, det har først og fremst med hvordan en fokuserer.
Her får du vite hvordan:
http://www.thiaoouba.com/seeau.htm

Om det har sammenheng med personlighet og åndelighet å gjøre vet vi ikke,
men vi kan velge selv hva vi vil tro på. Så istedenfor å la visse gjøker på forumet få deg til å stenge ute muligheten om at det kanskje fungerer slik, så hold deg heller åpensinnet. Det er mye gunstigere, så slipper du å bli utbrent og konservativ som de er blitt.
Antall ord: 153
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Heia skrev:Vel, aura er noe en kan læres opp til å se, mens synestetikere har jo en krysskobling. Uten å ha lest så mye om synestesi så mener jeg at det er en medfødt kondisjon og ikke ervervet?
Litt mye forvirring om begrepet synestesi.
Jeg er heller ikke akkurat utlært om fenomenet, men jeg mener å vite at det betyr noe litt annet enn hva som er beskrevet her.

Synestesi er kobling av sanser, riktignok. En synestetiker kan mene med bind for øynene, og med ganske stor korrekthet, at han kan føle fargen han tar på. Si han tar på et eple, kan han si om det er grønt, gult eller rødt når han er blendet.
En synestetiker kan også mene å høre farger, se smaker... vel, i teorien alle sanser som vi vanligvis ikke tenker lar seg koble over i andre sanser.

Jeg har alltid vært opptatt av narkotiske stoffer, og deres effekter på hjernen, og har dermed fått med meg at synestesi er noe som imidlertid inntreffer en bruker under LSD-rusen. Dette er noe av den hyppigste effekten av selve hallusinasjonsrusen. Lyder kan forekomme i bilder. Det er rapportert at de aller aller fleste brukerne har SETT musikken de hører på. Notene og lydene har tatt visuelle former. Og omvendt, en har hørt veggene.

Så kan det diskuteres om det er en hallusinasjon eller ikke.
Men mest sannsynlig er det jo det.
Også i nykter/edru tilstand hos en synestetiker? Vel, det kan vi kanskje anta.
Men visse indisier tyder jo på at det ligger noe sannhet i det, når en blindebukk kan ta så mye rett når det gjelder fargene han tar på.
Uansett hva det enn er, så ligger det ihvertfall en liten sannhet i det, og det er at fenomenet forekommer.

Medfødt? Det vet jeg ikke. Kanskje det er en medfødt evne hos oss alle, men glemt hos de fleste. Kanskje vi faktisk kan bruke våre sanser på også andre måter enn dem de vanligvis blir brukt til? Jeg tror vi har mye å lære av f.eks. blinde mennesker.
De er jo mestre i å "lukte" at noen er tilstede ;)
Antall ord: 371
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links